Gå til innhold

svangerskapsdiabetes.... erfaring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Javel, så fikk jeg det. Jordmor sier det forklarer vekten min, jeg er ikke enig.

Tåler ikke karbohydrater og legger på meg om jeg ser et stykke brød. blitt sjekket for insulinresistens før og det var jeg ikke.

Er 15 uker på vei og har ikke lagt på meg noe. har knapt hatt matlyst.

Hun sa jeg skulle gå på apoteket og hente piller i morgen, og det var det. Leser litt om det nå og det står overalt at man enten kan holde det i sjakk med mat, ellers må man ha insulin. står og at fødsel blir igangsatt?? hvorfor? hva er faren?

Noen som har hatt dette?

Anonym poster: b3e613d24623d4d66bf8db688e231434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde selv svangeskapsdiabetes og fikk IKKE lov til å bruke Metformin, men måtte bruke Insulin (hurtig og langtidsvirkedene)

Og det ble ikke snakk om noen igangsetting nei, heller tvert i mot. Hadde stadig vekstestimering gjennom hele svangersapet ( gikk på fødepol)

Og ca 3 uker føre termin, kom det ut en på 3790 gram.

Skrevet

Hadde selv svangeskapsdiabetes og fikk IKKE lov til å bruke Metformin, men måtte bruke Insulin (hurtig og langtidsvirkedene)

Og det ble ikke snakk om noen igangsetting nei, heller tvert i mot. Hadde stadig vekstestimering gjennom hele svangersapet ( gikk på fødepol)

Og ca 3 uker føre termin, kom det ut en på 3790 gram.

Hvorfor fikk du ikke det? Jeg fikk ikke engang vite verdiene, så aner jo ikke om det er litt eller mye over grensa...

Var ikke snakk om noe annet enn at jeg måtte dra å hente de, og begynne med en gang. Kjenner jeg er litt skeptisk....

Skrevet

jordmoren har helt rett ho.

Anonym poster: 5da1bffb8cfcc3d1a2d64b0e69451ea6

Skrevet

I hva da?

Skrevet (endret)

Oii... Men jeg gikk hos endokrinolog (diabetespesialist) Og han sa at jeg måtte slutte med Metforminen fra den dagen jeg snakket med han. Mulig pga bivirkninger på foster?

Var vel i uke 11 da tenker jeg. Først så prøvde jeg med mindre karbo i svangerskapet, men fra uke 22 så måtte jeg begynne med insulinen.

ET hat rett og slett, særlig på slutten :( Vondt å stikke i skinnet på magen, og måtte ta på innsiden av læret i stedet .

Endret av Gjest
Skrevet

Oii... Men jeg gikk hos endokrinolog (diabetespesialist) Og han sa at jeg måtte slutte med Metforminen fra den dagen jeg snakket med han. Var vel i uke 11 da tenker jeg.

Først så prøvde jeg med mindre karbo i svangerskapet, men fra uke 22 så måtte jeg begynne med insulinen. ET hat rett og slett, særlig på slutten :(

Vondt å stikke i skinnet på magen, og måtte ta på innsiden av læret i stedet .

Ja, jeg skjønner ikke helt.... Bestille time hos legen kanskje

Skrevet

Februarprins......! Hold kjeft!

Anonym poster: 4ef784edd22eae3cd99617afa571ed94

Skrevet

Oii... Men jeg gikk hos endokrinolog (diabetespesialist) Og han sa at jeg måtte slutte med Metforminen fra den dagen jeg snakket med han. Var vel i uke 11 da tenker jeg.

Først så prøvde jeg med mindre karbo i svangerskapet, men fra uke 22 så måtte jeg begynne med insulinen. ET hat rett og slett, særlig på slutten :(

Vondt å stikke i skinnet på magen, og måtte ta på innsiden av læret i stedet .

Ja, jeg skjønner ikke helt.... Bestille time hos legen kanskje

Herlig. står i felleskatalogen at det ikke skal brukes når man er, eller planlegger å bli gravid...

Skrevet

Be legen din om å henvise deg videre til diabetesspesialist på sykehuset.

Selv var jeg kjempefornøyd med oppfølgingen jeg fikk, og savner han nesten ennå ;)

Og så rart hun ikke sa hva du hadde i bls? Du tok Glukosetest?

Skrevet

Selv var jeg kjempefornøyd med oppfølgingen jeg fikk, og savner han nesten ennå ;)

ja, jeg tror jeg må det. Også får jeg ringe å høre hva slags verdier det er snakk om. tok sukkerbelastning ja.

Skrevet

Selv var jeg kjempefornøyd med oppfølgingen jeg fikk, og savner han nesten ennå wink.png

ja, jeg tror jeg må det. Også får jeg ringe å høre hva slags verdier det er snakk om. tok sukkerbelastning ja.

Gjør det og lykke til :)
Skrevet

Jordmor er bare en sykepleier med videreutdanning. Forhør deg med en lege før du tar noe som helst.

Anonym poster: 31eb1f4855ee7ba93eca026107e3ceed

Skrevet

Hei!

Jeg har fått beskjed av gynekolog og lege at det IKKE er farlig å ta Metformin i svangerskapet. Jeg har PCOS og har fått Metformin for å prøve å bli gravid, og skal ta Metformin til jeg minst er 3 mnd på vei (det minsker sjansen for spontanabort, noe jeg har gjort før). Men det var ikke farlig å fortsette på det resten av graviditeten hvis jeg ville det.

Jeg har forøvrig ingen erfaring med svangerskapsdiabetes, men tenkte bare å dele dette... Lykke til!

Anonym poster: 91a42c6684c867030bb637873da3a1ec

Skrevet

Var legen på senteret som skulle skrive det ut til meg....

Takk for info, er jo greit å vite. Men dumt at det er kontraindisert i FK da...

Skrevet

Graviditet og amming

Under graviditeten trenger du insulin til diabetesbehandling. Informer legen din hvis du er gravid, mistenker at du er gravid eller planlegger å bli gravid, slik at legen din kan gjøre endringer i behandlingen din.

Denne medisinen anbefales ikke hvis du ammer eller hvis du har planer om å amme barnet ditt. Rådfør deg med legen din.

Fra Felleskatalogen :)

Skrevet

Graviditet og amming

Under graviditeten trenger du insulin til diabetesbehandling. Informer legen din hvis du er gravid, mistenker at du er gravid eller planlegger å bli gravid, slik at legen din kan gjøre endringer i behandlingen din.

Denne medisinen anbefales ikke hvis du ammer eller hvis du har planer om å amme barnet ditt. Rådfør deg med legen din.

Fra Felleskatalogen :)

Ja, nettopp...var det jeg og så...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...