Gå til innhold

Hva med mine barn da? Som har arvetøy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei! :) Fornuftige folk gjør som dere!

Anonym poster: e587bcb62c6f9369d3049d36e8acce7d

Skrevet

Nei, gjenbruk er bra!! Betyr jo ikke at man ikke kjøper nye ting også, jeg gjør ihvertfall begge deler.

Skrevet

Høres fornuftig ut!

Vi bruker arvetøy og sender det + det vi ev har kjøpt videre til andre.

Prøver å passe på at det vi kjøper, er ting vi bruker opp og at vi ikke har for mye.

Jeg har selvsagt noen nye klær, men har også penklær som er inntil 20 år gamle som jeg fremdeles bruker. - Hvor ofte er man borte liksom? Har til gode å slite ut penklær! (men har jo som alle andre gjort noen bomkjøp)

Anonym poster: 86e3d62034ed47876499bafcf9196f84

Skrevet

Utfra ulike oppslag i media, skulle man virkelig tro at vår familie er fattig.

Altså - inntektsmessig sett er det bare velstand, men ut fra hva som froventes at barn har av klær og utstyr, hva som forventes av ferie, opplevelse osv, så virker vi helt klart fattig!

Her går barna ofte i arveklær, Ski og utsyr er også ofte arvet eller kjøpt brukt. Vi er sjelden på kino (kanskje to ganger i året), nesten aldri på lekeland (tror det er 3 år siden sist) eller på sportsarrangementer, og sommerferiene tilbringes ofte i familietelt! Ungene har vært i syden en gang - da spanderte besteforeldrene tur!

Forskjellen er selvfølgelig at vi ikke ER fattige, og vi kunne sikkert klart å presse inn en tur til lekeland eller på kino, men det er forbaska dyrt for en familie på 5, så vi prioriterer heller en skogstur alle sammen (gratis). Og ungene elsker teltlivet - det er en billig og enkelt måte å feriere på og vi kommer vek fra stress og mas, TV og elektroiske spill osv......:) teltet ble forresten kjøpt for den nette sum av 1800 kr på Obs en vakker vårdag for 4 år siden, og har vært i flittig bruk siden den gang.

Anonym poster: 3f9b6370865bee132e4628f502cd5f31

Skrevet

I følge OECD-normen for 2008 er fattigdomsgrensen for en husholdning i Norge en årsinntekt på196 000 kr, I følge denne normen finnes det per i dag 200 000 fattige i Norge.

Følger man normen for EU går grensen ved 235 200 kr. som gir 600 000 fattige i Norge i dag.

Dette handler om "relativ" fattigdom. Det betyr at man sammenlikner med en gruppe. Det handler ikke bare om å dekke primærbehov, men at levestandarden sees i en samfunnskontekst..

Anonym poster: 89276bf06e96efa134da0549e59ac0ca

Skrevet

tenker at det å være fattig er litt utifra hvem som ser på det.

barn Har godt av å se at man ikke fåR alt hele tiden.

Anonym poster: f9b3ba71dcb1d6761113cd3c1b460536

Skrevet

Jeg gjør jo dette bevisst av flere grunner.

For det første nekter jeg at charter tur til grand canari skal være en status ting. Ferie for meg er late dager og ro. Det kan man gjøre hjemme ;)

Jeg ønsker ikke at mine barn ska la seg identifisere med hvilke merkeklær de bruker. Ei heller velge venner utifra dette.

Jeg er prinsipiell motstander av overforbruk.

Jeg syns det er trist at store deler av samfunnet er uenig med meg :(

Skrevet

Har nesten bare arveklær vi. Arvet eller fått i gave. Vi er veldig heldige da. Arver mye merkeklær, kjempefint brukt:) barnehagen lurer vel på hvordan jeg har råd til det som alenemor;) neida.. De ser jo at det har stårt andre navn i som er strøket over så forstår vel det er arvet:) snille naboen min kom med ticket to heaven vinterdress til oss i fjor og reima tec vinterdress i år:)

Og i er aldri i syden.... Hytta på sørlandet med mamma og de er langt nok sør for oss:)

Skrevet

Vi brukte arve tøy til jenta vår i starten. Nå har vi ikke lenger noen å arve fra så vi må kjøpe alle klær nye. Skulle gjerne ha atvet klær jeg så lenge de var hele og pent brukt!!,

Får en gutt til våren og håper på å få arvet noen klær til han også!

Ser ikke på det som fattig å bruke minst mulig penger på klær! Iallefall hverdagsklær!!

Vi tenkte vi skulle arve bort klærne etter barna våre til et hjem for fattige mødre eller no slikt, men vet ikke om det finnes i norge? Vil gi dem til et sted hvor vi vet det kommer til nytte for flere enn ett barn :-)

Skrevet

Nei, jeg oppfatter ikke dere som fattig på grunn av det du sier. Men som fornuftige foreldre.

Jeg hadde hatt råd til å kjøpe alt nytt til både meg og min datter, men kjøper kun brukt eller arver (unntatt undertøy, sokker og andre forbruksvarer). Jeg elsker gjenbruk, og gir bort arveklær til andre. Nytt tøy (gaver eller om jeg har kjøpt noe selv) gir jeg gjerne til butikker. Arveklær går videre om de er brukbare.

Er ikke så lenge siden jeg sluttet å gå på H&M og andre klesbutikker, og selv om jeg kun valgte "billigbutikkene" før, så merker jeg det godt i kontoen at vi nå kun handler brukt. Jenta mi har arvet klær siden hun var baby og har egentlig ikke trengt å kjøpe annet enn sko og vinterklær, men jeg gikk over til brukte klær i fjor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...