Gå til innhold

Hvorfor giftet du deg? Hvorfor gifter du deg ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og jeg har 3 barn, men er ikke gift. Vi har i det siste innsett at dét er en ganske dårlig deal, med mindre vi skaffer oss en ganske vanntett samboerkontrakt. Jeg er forsåvidt ikke imot ekteskapet, men har heller ingen behov for å gifte meg hverken med kirke, hvit kjole og selskap, eller med fest og fanteri e.a. Likevel ser jeg at det faktisk har endel praktiske fordeler ved å gifte seg, og et giftemål på tinghuset lar seg jo kjapt gjøre, uten at vi trenger å lage mer oppstyr ut av det.

Hvorfor ble du gift? Hvor/hvordan gjorde dere det?

Evt; hvorfor er dere ikke gift? Har dere et testamente/kontrakt som regulerer forholdet mellom dere/barna?

Anonym poster: df1c023d5890aabe6143b4af894ca29d

Videoannonse
Annonse
Gjest fjernet-medlem-1402
Skrevet

Vi giftet oss fordi vi ville ;)

Skrevet

Vi ville begge gifte oss, men var sammen 6 1/2 år først og fikk et barn. Ville markere på et vis at vi skal være sammen. Og festen var viktig, å samle venner og familie. Hadde en uformell human etisk vielse ute, helt fantastisk dag :)

Anonym poster: 219f96c65dcf3e08d2f3ab8ee94dfd59

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Hehe... "fordi jeg ville" .. :P

Ingen av oss ser på ekteskap som en nødvendighet. Så for nå iallefall er det ett ikke tema. Har også en ganske fin samboer kontrakt.

Skrevet

Som jeg forstår det, så er det ikke SÅ store forskjeller mellom samboer og giftes rettigheter lenger?

Anonym poster: ac12e5b8f38beb4cac4137353abc4b25

Skrevet

Vi hadde vel egentlig hverken snakket eller tenkt på det så mye noen av oss. Før nå nylig ;) Vært sammen i årevis og har ett barn. Vi skal heller ikke ha noen voldsomme greier, men tar en tur i tinghuset og samler venner og familie til fest. Vi har aldri fått somla oss til noen kontrakt, og da slipper vi tenke på det og testamente. En god fest er jo heller ikke å forakte, og jeg frykter at jeg vil angre på at jeg ikke gjorde det mens jeg var "ung" når jeg blir gammel... Så, nå blir det bryllup til sommeren :)

Skrevet

Vi giftet oss pga. vi er kristne. Vi mener det er best å forplikte seg gjennom ekteskap før en har sex, skaffer seg barn eller flytter sammen.

Skrevet

Fordi det alltid har vært drømmen min å gjøre ting i riktig rekkefølge; først gifte seg, kjøpe hus/leilighet, utdanne seg ferdig, kjøpe bil og få barn :) Jeg er litt gammeldags sånn sett sikkert :)

Anonym poster: 7627d3715402c6ed1b85bb00817a399b

Skrevet

Fordi jeg ville ha en formell ramme rundt familien vi tenkte å stifte.

Skrevet

Fordi det føltes riktig.

Skrevet

Har ikke giftet oss enda av omtrent samme grunner som deg:) Og en liten dose "latskap" tenker jeg av og til hehe. Vært sammen i 14 år, og har om litt 3 barn sammen. Vi er forlovet da, og opplever et voldsomt mas om bryllup, men selv ser vi ikke helt behovet. Vi har det topp og stoler på hverandre. Har i tillegg en samboerkontrakt og testamente. Hvilke praktiske fordeler er det tu tenker på?

Anonym poster: a8f8be53fcb4bf59d9de4ed347ab205e

Skrevet

Vi giftet oss fordi vi elsker hverandre og vi vil leve sammen til vi er gamle.

Og for meg er det viktig at barna våres vokser opp med gifte foreldre. Jeg synes det er en slags trygghet i det, om man kan forklare det sånn. At vi tilhører hverandre.

Hele det med festen og kjolen ++ er ikke viktig for meg, men det var jo veldig gøy å få oppleve det :)

Anonym poster: e21e282a88254dc05271717660d81f63

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Vi giftet oss fordi vi er glade i hverandre og fordi vi skal være sammen resten av livet. Dessuten er det praktisk, f.eks. i forbindelse med økonomi.

Skrevet

For at mannen min skulle få visum. Dvs vi hadde kommet til å giftet oss uansett, men hadde det ikke vært for det, hadde vi nok ventet en stund (giftet oss etter å ha vært sammen i 1 år).

Anonym poster: 11ce1c4cf7f1c85083feadc62ec04b1e

Skrevet

Testamente er vel lurt å ha uansett......

Anonym poster: ccc6440d1ef1d343cbec56e81b3f62f5

Skrevet

Jeg er ikke gift fordi ingen har spurt :P

Jeg og samboer har vært sammen i maaaange år, har et barn og nr to på vei, jeg har alltid hatt litt lyst, han mener det å få barn er en større forpliktelse og at det ikke er noen vits å gifte seg..likevel virker det som han har endret seg litt, og har nevnt giftermål noen ganger den siste tiden..så mulig det blir noe likevel :) Jeg vil gjerne gifte meg først og fremst for den romantiske biten, men det praktiske er også vel så viktig.

Så vi får se.,.blir uansett ikke i kirke og ikke noe stor greie, vi er litt mer private av oss og ikke kristne.

Anonym poster: 93e346ef3476a5c9782cb109fa8787c7

Skrevet

Vi giftet oss fordi vi elsker hverandre og vil leve sammen resten av livet vårt. Vi var 20 og 21 år da vi giftet oss for 14 år siden. Da hadde vi vært kjærester i 3 1/2 år. Vi var ikke samboere før vi giftet oss, så begge flyttet rett fra barndomshjemmet og inn i felles leilighet. Å du, for en spennende og kjekk tid:)

Skrevet

Vi giftet oss fordi vi elsker hverandre og har planer om å gjøre det resten av livet. Klart vi kunne elsket hverandre uten å gifte oss, men vi er ganske romantiske av oss. I tillegg er det jo praktisk. :)

Skrevet

Vi skal gifte oss nå etter 7 år sammen og to barn. Mest fordi det kjennes ut som om det er på tide å bli "formelt" familie? Vi har på en måte vært kjærester med barn og veldig happy med det, men vi er kanskje modne for å bli voksne :-) Og vi er liksom vant til at voksne folk er gift! Har ikke planer om noe stort, hvitt bryllup. Har aldri hatt noen drøm om det, og synes det hele er litt personlig. Privat vielse hos byfogden, og så en fest for familie og nære venner, kanskje?

Skrevet

Vi har også tre barn,vært sammen i ti år.vi kommer ikke til

å gifte oss,ingen av oss har lyst,men alt av papirer er i orden.samboerkontrakt,testamente og samværsavtale om det

plutselig skulle bli brudd.

Skrevet

Vi giftet oss pga. vi er kristne. Vi mener det er best å forplikte seg gjennom ekteskap før en har sex, skaffer seg barn eller flytter sammen.

Me too :)

Skrevet

Vi giftet oss fordi vi elsker hverandre og vil leve sammen resten av livet vårt. Vi var 20 og 21 år da vi giftet oss for 14 år siden. Da hadde vi vært kjærester i 3 1/2 år. Vi var ikke samboere før vi giftet oss, så begge flyttet rett fra barndomshjemmet og inn i felles leilighet. Å du, for en spennende og kjekk tid:)

Søsteren min gjorde det samme, bare at hun var 18 og mannen hennes 20. De er fremdeles gift i litt over 20 år nå, så det kan gå fint selv om man er veeeeldig ung.

Må kanskje nevnes at de ikke fikk barn før de var gift i 15 år...

Skrevet

Vi gifta oss for å sikre oss sjølv og barnet viss ein av oss skulle dø. Det viste seg at den beste sambuarkontrakta ein kan få heiter ekteskap.

Skrevet

Vi giftet oss av kjærlighet :-) men også fordi min mann ikke er schengenborger og det gjør ALT så mye lettere i forhod til skatt, oppholdstillatelse etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...