Gå til innhold

Har sjefen lov til dette??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i en kommunal bedrift, der vi er flere som har en liten stillingsprosent og jobber resten som ekstravakter.

Men nå har sjefen begynt å ta inn mange fra vikarbyrå og vi faste får mye mindre vakter.

Til en av oss har hun sagt at vedkommende ikke får så mange vakter da hun har vært hjemme med syke barn,og sjefen kan ikke risikere at hun skal bli syk igjen(hun var hjemme 7 dager på et år,er helt alene med barna).Men i mine ører høres det rett og slett ikke lovlig ut.Skal ikke de faste prioriteres?Kan man virkelig ikke få vakter fordi man kan bli syk,eller få syke barn??

Anonym poster: fd923a3e9c422ba526823d5705096f7a

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Nei, det er ikke lovlig. kontakt FORBUNDET ditt, nå!

Skrevet

Enig med Pashla. De gjør det for det er billigere å bruke vikarbyråene.

Dette må dere ikke godta!

Anonym poster: c6f9708b67d02654868fc52181dda64a

Gjest Antarctica
Skrevet

NB:

Dere som er faste, om det er slik at dere har mindre enn 100% stilling, må gjøre institusjonen/bedriften oppmerksom på at dere ønsker stillingsøkning. Frivillig deltid er jo ikke forbudt. Skriftliggjør det!

Det kan faktisk være hensiktsmessig å skrive en "generell" søknad om stillingsøkning. Henvise til egen ansiennitet og til fortrinnsrett i bedriften, samt nevne ønsket stillingsprosent, og be om at man blir tatt inn når det er økning/nyansettelser eller ekstraordinært behov.

Gjest Antarctica
Skrevet

(Jeg har selv blitt forbigått, så dette har jeg lest meg opp på! Men for all del, om du ikke er organisert, organiser deg!)

Skrevet

Dette har jeg opplevd også. Fikk ikke ta ekstravakter eller bytte vakter fordi jeg tidligere hadde vært sykmeldt det året.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Billig?? med vikarbyrå?? Hvor i alle dager er det billig? Her betaler jeg 260 kr timen for en vaskedame, om vaskedamene her er syke. De koster IKKE 260 kr timen for å si det sånn...

Men nei, det er ikke lov heller...

Gjest Antarctica
Skrevet

Man skal IKKE straffes for tidligere sykmeldinger. Med mindre man har en kronisk sykdom som gjør at man dårlig kan tåle å anstrenge seg, og har gjort avtale om å "skånes" skal man komme i betraktning ved fordeling av alle oppgaver.

Skrevet

Ang vikarbyrå. Vi bruker det mye på jobben vår når folk er syke. Det er billigere enn å ansette en ringevikar. Fordi du slipper arbeidsgiveravgift, feriepenger o.l. for vikaren. Vi bruker adecco og betaler underkant av 200kr timen for en vikar.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ang vikarbyrå. Vi bruker det mye på jobben vår når folk er syke. Det er billigere enn å ansette en ringevikar. Fordi du slipper arbeidsgiveravgift, feriepenger o.l. for vikaren. Vi bruker adecco og betaler underkant av 200kr timen for en vikar.

Ja, det er klart. Men under 200 er vesentlig billigere enn over 250 og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...