Gå til innhold

Ang. foreldrepenger og AAP! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på AAP, og har gjort det i noen år nå. Samboer har fast jobb. Jeg har fått søknadspapirene, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal utfylle dem når jeg har AAP.

Jeg er 33 uker nå, og det begynner å haste ganske greit med å få sendt inn papirene. Jeg har termin 4. mars.

Hodet mitt koker hver gang jeg tenker på det, jeg klarer rett og slett ikke fylle papirene ut! Samboeren jobber også så mye, så jeg får ikke noe hjelp der, for han har rett og slett ikke tid for tida!

"Inntektsgivende arbeid", der jeg må fylle ut det der... Hva skal jeg skrive? Jeg har krysset av på "Likestilt med intektsgivende arbeid", og AAP. Må jeg da skrive noe på "Inntektsgivende arbeid"? I så fall, HVA skal jeg skrive?! Noen som har gjort dette før?

"Tidsrom for permisjon - mor". Skal jeg skrive datoen som er 3 uker før termin, og så må jeg regne ut 47 uker fra den datoen? Får jeg ikke 47 uker hjemme med barnet?

Og dette med fedrekvoten, og fylle ut når far skal ta ut den... Vi vet ikke enda?! Må jeg skrive noe der da? Tenker også på å søke om utsettelse, da han har 8 uker ferie dette året, og han tenker derfor det blir tullete med fedrekvote oppå dette igjen... Tenker også på det økonomiske, da jeg ikke vil få penger når han tar fedrekvoten (tror jeg?). Men hvis vi velger at han tar ut fedrekvoten i løpet av de 47 ukene, vil de 12 ukene inngå i mine 47 uker da, eller går disse utenom de 12 ukene? Det vil si at vi til sammen får 59 uker med permisjon, eller blir det 47 uker til sammen for oss begge?

Hjelpes, at dette skulle være så vanskelig... Jeg blir helt stresset av å tenke på det.

Anonym poster: d6904f1de2f709c2eb9c4da7350719b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke lese på nav,står der

Anonym poster: f724e90c0ad380b9d840cc3ca749f8d5

Skrevet

Hvor står det om dette på nav? Jeg finner bare der det står om de som faktisk er ute i arbeid.

Ikke er jeg flink til å lese slik som nav skriver heller (måten de skriver på), kanskje det er enkelt for noen, men jeg blir forvirret, og dermed stresset og nærmest hysterisk.... Da funker det i hvert fall ikke å forstå noe som helst.

HI

Skrevet

Du kan bare skrive at far tar permisjon rett etter deg, også sender dere en søknad om utsettelse siden. Det ordner seg.

Far kan ikke ta permisjon samtidig som deg, om du skal ha de første 47 ukene må far vente til du er ferdig. Nav lønner ikke begge foreldrene for å ta seg av barnet samtidig.

Siden du er på aap vil jeg tro det lønner seg at du tar din del av permisjonen først, så søker du gjenopptagelse av aap når permisjonen går mot slutten. Da vil du motta aap igjen når far tar sin kvote.

Om du virkelig ikke får dette til kan du ringe nav og få en time hos saksbehandleren din der (siden du går på aap skal du jo ha en som hjelper deg med oppfølgingsplaner o.l.), så kan du få hjelp til å fylle inn skjemaet.

Anonym poster: 11412a3975cbe621e7e958445a6f0b05

Skrevet

Hei, takk for svar!

Jeg tror jeg fikk greie på det jeg trengte nå, så nå er det bare å sette meg ned med papirene her.

Vet du forresten om det er mulig for far å ta ut fedrekvoten når han har tatt ut ferie fra jobben sin? At han kombinerer ferie og fedrekvote? Det hadde vært veldig greit med tanke på økonomien, og det at han har 7-8 uker ferie dette året (han hadde så lite ferie i fjor).

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Du som har aap må ta ut hele røkla samlet. Han som jobber kan kombinere og flekse. Alt står på nav.no, men er du usikker ring 5555 3333, de som jobber med fp på tlf kan alt. Gi beskjed om at du går på aap.

Skrevet

Hvorfor må jeg ta ut alt samtidig?! Trodde jeg hadde samme rettigheter som vanlige arbeidstakere...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...