frøken alexandra Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Vi er samboere som nettopp har fått en liten gutt. Vi skal ha delt foreldreansvar. På sykehuset signerte vi papirer på erkjennelse avfarsskap og at vi skulle ha delt ansvar for gutten. Nå har jeg mottatt papirer fra Folkeregisteret med barnets ersonnummer og beskjed om at jeg må melde inn barnets navn, problemet oppstår når det bare er jeg som står oppført med foreldreansvar. Hadde tenkt å gi han fars etternavn, men dette er "fredet", og i og med at far ikke står registrert med foreldreansvarfår vi ikke meldt inn barnets fulle navn :/ trodde de papirene vi signerte (med jordmor som signerende vitne) på sykehuset skulle være godt nok. hva gjør vi for å få registrert delt foreldreansvar? På Skatteetaten/Folkeregisterets hjemmesider står det bare at disse papirene signeres på sykehuset og videresendes til skatteetaten FØR personnummer og navnevalgspapirer sendes ut... Noen kloke damer der ute som har noen råd?
Gjest Antarctica Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 Få med deg far på folkeregisteret og la ham skrive under alle plassene det skal skrives. Null problem.
Irene Adler Skrevet 12. januar 2013 #3 Skrevet 12. januar 2013 Dersom foreldrene er registrert på samme adresse ved barnets fødsel, er foreldreansvaret automatisk felles. Se lov om barn og foreldre § 35 og 39.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #4 Skrevet 12. januar 2013 Skjedde med mitt første barn også var bare å fylle ut noen papirer så var det ordnet. Samme måte var det bare å fylle ut igjen den dagen jeg skulle ha fullt Anonym poster: d3876a3d30321361b07c40bbaae4d445
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2013 #5 Skrevet 12. januar 2013 Foreldreansvaret har ikke en pøkk å si for navnevalg uansett, så lenge far er registrert som far. Anonym poster: 7a5413ba02d449010f3b5fb1b45ea69b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå