Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Hva må barna deres hjelpe til med, hvor gamle er de og hva får de i ukepenger? Kan de bruke ukepengene på hva de vil? F eks unyttige ting som snop og dataspill? Må de sette av noe til sparing (langsiktig eller til ferier etc)? Anonym poster: 0c971875ce4af9c6a60d2531ecb23663
Gjest Antarctica Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 (endret) De små får ingen ting, og hjelper bare til med forefallende oppgaver (dekke bordet, være med på å lage middag, rydde litt på rommet med hjelp av meg). Men så er de bare 5 og 6 år, da. Får de penger i bursdag, hundrelapper og sånt, må forbruket godkjennes av meg. Men det hender de kan svi av gavepengene på lekebutikken, de trenger ikke vente til ferien. Tenåringen min skal rydde rommet sitt (litt dårlig treffprosent på den...), måke snø og passe småsøsken, samt være hjelpsom når jeg ber om det. Han skal også delta på en middagslaging i uka, og ta sitt eget rot rundt om i huset. Han får 100 kr uka. Skal han tjene mer, må han gjøre konkrete avtaler. Skal han bruke store summer (fra et par hundre kroner) klarerer han det med meg, men han rapporterer ikke hver femtilapp som går på kiosken eller kantina. Endret 10. januar 2013 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Våre på 7 og 10 får ukepenger avhengig av hvilke oppgaver de utfører iløpet av uken. Vi har en whiteboard på kjøkkenet der forskjellig arb. oppgaver står oppført. Oppgavene varierer litt, men som oftest er disse med: Rydde rommet Gå ut med søppelpose Gi dyrene mat Hjelpe til med å lage middag Feie gulvet Rydde i lekeskapet Støvsuge Tørke støv Vaske badekaret Riste matter Tømme oppvaskmaskinen Sortere klesvask I tillegg kan far eller jeg føre på ekstra om det er noe vi ønsker hjelp til. F.eks vaske bilen, klippe gresset og slikt - alt etter sesong og behov. Ungene setter kryss når de har utført oppgavene, og på fredag teller vi opp og regner ut. Prisen for de ulike oppgavene varierer også, fra en krone og oppover;-) Vi har avtalt at alt over 50 kr pr. uke i utgangspunktet skal spares, men alt er mulig å forhandle på. Vi har åpne dialoger rundt dette.. Anonym poster: 5f7471f67af3f995804d3a83b5886942
ellen-propellen Skrevet 11. januar 2013 #4 Skrevet 11. januar 2013 Det er bare eldste på 8 som får ukepenger. Hun begynte med det når hun var 6 år. Da var oppgaven å holde rommet ca ryddig, ta av sengetøy hver fredag på egen seng og ta ut søpla. For dette fikk hun 30 kr og puttet 10kr på bøssa. Nå er hun jo blitt større og hjelper til med lillesøsteren på nesten 3 år, rydder bort etter middagen og hjelper mer til generellt. Nå får hun 50kr uka. Hun er sjeldent i butikken så som oftest blir alle pengene spart, men hun kan bruke pengene til hva hun selv vil.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #5 Skrevet 11. januar 2013 Min får betaling når han gjør noe og ikke ukepenger. F.eks. om han tar ut søppla så får han en krone, støvsuger han så får han 5 osv. men han får pengene med det samme og kan selv velge å spare dem. Han er faktisk veldig flink til å spare så her går ikke mye bort i tull. Anonym poster: cd41d43f2721507400c7067937265419
Førstemann Skrevet 11. januar 2013 #6 Skrevet 11. januar 2013 Vi har ingen fast avtale, de "jobber" på frivillig basis Minsta er ikke så interressert, men hun største hjelper som regel til med å lage middag (skreller poteter, gulrøtter deler ting osv) og så går hun ut med søpla. Betalingen varierer etter innsats, fra 10 til 50 kroner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå