Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Sikkert vært diskuter her inne før, men jeg er ganske ny og finner ikke noe når jeg prøver den søketingen. Hvordan er det i deres barns barnehager ifht diare? Ringer de med en gang og ber dere komme? Eller ser de litt ann, altså om det kommer flere bleier og barnet virker syk osv. (kan jo fort være tenner f.eks) Men skjønner godt om de ringer med en gang, vil jo absolutt ikke smitte flere. Og, det jeg reagerer på. Får de 48 timers karentene etter bare en bleie, når formen er fin og det ikke er mer diare??? Er slik i vår barnehage, og i mitt hode er det jo ikke noe smittsomt når det kun skjer kun en gang? kan jo være hva som helst, tenner, noe de har spist osv. Er jeg helt ute på tur her? Anonym poster: ba652591f9c98a9a585c4e8575412182
Februargullet2013 Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 48 timer smitter det,så derfor må du ha barnet hjemme. Jobber i barnehage
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Finner vi en bleie med diare, venter vi noen timer for å se om det kommer mer. Kommer det mer så ringer vi. Er det derimot noe som går i barnehagen akkurat da, og vi derfor er rimelig sikker på at det er omgangssyke, så ringer vi med en gang. Det er selvfølgelig ikke 48 timer karantene dersom det bare er snakk om en bleie. Anonym poster: fec24a417934ef9f27ac5154c5f397ce
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Ja, ser den med å ringe med en gang og veldig enig i grunnen, vil jo ikke ha diare på både voksne og barn. Det jeg synes er litt rart var at han uansett ikke får komme på 48 timer. Jeg var rimlig sikker på at han ikke var syk, for han var helt i 110:) Så sa at vi kommer nok i morgen, for han er nok ikke syk. Men, om det kommer flere bleier med "løst", blir vi selvsagt hjemme. Ho i barnehagen sa da at vi kunne ikke komme, det var 48 timers karantene uansett. HI Anonym poster: ba652591f9c98a9a585c4e8575412182
Gjest Hyacinth Bouquet Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Ja, ser den med å ringe med en gang og veldig enig i grunnen, vil jo ikke ha diare på både voksne og barn. Det jeg synes er litt rart var at han uansett ikke får komme på 48 timer. Jeg var rimlig sikker på at han ikke var syk, for han var helt i 110:) Så sa at vi kommer nok i morgen, for han er nok ikke syk. Men, om det kommer flere bleier med "løst", blir vi selvsagt hjemme. Ho i barnehagen sa da at vi kunne ikke komme, det var 48 timers karantene uansett. HI Anonym poster: ba652591f9c98a9a585c4e8575412182 Høres ut som de sier det kun for å få færre barn og mindre å gjøre.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Nei, vi sier det fordi vi er dritalei (i ordets rette forstand ) av å ha runder med diare og oppkast.. At personalet og barna faller som fluer og vi smitter vår egen familie fordi folk ikke overholder reglene I vår barnehage har vi 48 timer uansett. Det er regler som er satt og ansatte kan ikke overstyre denne regelen fordi noen foreldre mener barnet ikke er sykt. De gangene vi har vært i tvil og spurt styrer har vi fått blankt nei. Har hvertfall aldri nektet noen barnehage fordi jeg vil ha færre barn.. Burde vi ikke da bare "takke ja" til de med diare, slik at flest mulig kan bli smittet slik at vi får litt fri? Skjønner hva dere tenker, og noen er sikkert sånn. Men det er nok de færreste vil jeg tro.. Og de mangler nok litt arbeidsmoral..
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 Sønnen min hadde tidligere det som kalles småbarnsdiare. Hadde mange runder med en av de barnehageansatte som hadde helt angst for dette. Sønnen min hadde mer eller mindre alltid bløt avføring. Legen sa derimot at hvis det var omgangssyke ville barnet ha feber, og hvis ikke han hadde det kunne han gå i barnehagen. Dette var visst veldig vanskelig å forstå. Hvis jeg skulle holdt han hjemme hver gang hadde bløt bøsj, kunne vi like godt droppa hele barnehagen. Det er mange ting som kan gi løs mage, ikke bare omgangssyke. Selv har jeg det også ofte uten å være syk. Anonym poster: 918dd5ae78d04ff373d34189f88b403c
Gjest Antarctica Skrevet 10. januar 2013 #8 Skrevet 10. januar 2013 Det er stor forskjell på løs avføring og omgangssjuke-avføring, så det kan selv en amatør gjenkjenne. Omgangssjuke gir merkelig, spy-lignende lukt på avføringa fordi den ikke er ferdig fordøyd.
MammantilNurket Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 Diaré kan faktisk også være farlig for småbarn i tilknytning til fare for dehydrering. I u-land er diaré den vanligeste dødsårsaken for barn under fem år.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Takk for svar. Har som sagt full forståelse for at de sender hjem med en gang det er diare...men jeg trodde at om det bare kom en bleie og ingen flere + ingen sykdomstegn så ville det være naturlig å antatt at dette ikke er noe smittsomt. Ikke vært noe i dag heller, han er i stor form, ingen feber, god matlyst. Kjenner jo mit eget barn og er ikke i tvil om at han er frisk. Synes da det er noe spessielt at han ikke får være i barnehagen. Noen som vet om det finnes skrevene retningslinjer på dette??? Virker som om det er utrolig varierende fra barnehage til barnehage ifht hvordan dette håndheves. Jeg har ingen problemer med å være hjemme med mitt barn når han er syk, men nå er det andre gang vi har måtte hente han også være hjemme i 48 timer. Ingen av gangene har det vært noe mer en den ene diare bleia i barnehagen. hi Anonym poster: ba652591f9c98a9a585c4e8575412182
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 Takk for svar. Har som sagt full forståelse for at de sender hjem med en gang det er diare...men jeg trodde at om det bare kom en bleie og ingen flere + ingen sykdomstegn så ville det være naturlig å antatt at dette ikke er noe smittsomt. Ikke vært noe i dag heller, han er i stor form, ingen feber, god matlyst. Kjenner jo mit eget barn og er ikke i tvil om at han er frisk. Synes da det er noe spessielt at han ikke får være i barnehagen. Noen som vet om det finnes skrevene retningslinjer på dette??? Virker som om det er utrolig varierende fra barnehage til barnehage ifht hvordan dette håndheves. Jeg har ingen problemer med å være hjemme med mitt barn når han er syk, men nå er det andre gang vi har måtte hente han også være hjemme i 48 timer. Ingen av gangene har det vært noe mer en den ene diare bleia i barnehagen. hi Anonym poster: ba652591f9c98a9a585c4e8575412182 Vil korrigere litt på det jeg skreiv oppi her.. Altså.. Vi sender hjem ved 2 løse bleier en dag.. Og vi viser såklart skjønn om noen barn er kronisk plaget med avføringen. Men er den helt rennende EN gang, så ringer vi med en gang. Det er en veldig vanskelig avgjørelse å ta om det "bare" er løst.. Og da ser vi det som regel litt an og snakker med foreldre underveis. MEN mange med diare har fin almentilstand.. For de glemmer litt av det mellom slaga.. Det er en stor risk å ikke ta det alvorlig OM det skulle være smittsomt.. Så ofte er dette et stort dilemma. Også frustrerende å ringe foreldre om man føler man "bare ringer for sikkerhetsskyld".. Har selv barn, så vet hvordan det føles. Mi hadde mye løs avføring i ukesvis rundt tannfrembrudd og je har ikke tall på hvor mange ganger jeg måtte hente den friske jenta mi.. + holde henne hjemme to dager. Så forstår det så godt
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #12 Skrevet 11. januar 2013 Tror ikke de ansatte sier det fordi de er late og vil ha mindre og gjøre.. De sier det for å være på den sikre siden, og forhindre smitte. De fleste foreldre jeg vet om, sier selv at "da blir vi hjemme i 48 timer", etter at barnehagen har ringt ang. diare. Så det er ikke noe jeg hadde hengt meg sånn opp i...... Sånn er det å ha barn, noen ganger må man ha de hjemme. Anonym poster: e01df4daf1bc0af3c80aaed461278b4b
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #13 Skrevet 11. januar 2013 Vi som jobbber i bhg forholder oss til folkehelse instituttet sine råd. Sjekk selv på www.fhi.no Regler er regler, vi er nødt til å forholde oss til dem med tanke på alle.som er bhg. Og dere som foreldre bør heller være glad for at vi bryr oss om barna har det bra enn å begynne å bitche fordi dere må være hjemme fra jobb. Selvfølgelig er det.noen som har løs avføring som normal men det går an å snakke med bhg så er det i orden. Men dere skulle bare visst hvor mange som prøver å sende barn de VET er syk i bhg. 4 åring.som forteller at hun spydde 7 ganger i går når hun sitter med klin diare på doen... eller han som fiser ut deler av en stikkpille ved bleie skift? Anonym poster: 561a2ef3d0b968d3e3f3df96cfd37a29
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #14 Skrevet 11. januar 2013 Ja, man må være hjemme når barna er syke...og det er de ofte, derfor kan ikke vi bruke opp sykedager når de ikke er syke:) Som sagt jeg er hjemme når barna er syke, skulle bare mangle, jeg sender de heller aldri i barnehagen når de er syke, er heller hjemme en dag ekstra. Skjønner også at det finnes folk som ikke følger disse rådene, men skal man da straffe alle???? Når jeg leser på fhi står det jo at det bør være foreldrene som avgjør om dette er en unormal diare tilstand????? Anonym poster: ba652591f9c98a9a585c4e8575412182
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #15 Skrevet 11. januar 2013 Barnehagen til jenta mi ringte i dag å påstod hun hadde diare, hentet henne med en gang. Hun hadde hatt en bløt bleie, har vert hjemme i 4 timer nå. Har ikke vert en eneste bleie eller tegn på sykdom. Hun spiste mange druer til frokost i dag, tror det var grunnen. Synes det var litt irriterende siden jeg hadde en del jeg skulle gjort i dag. Synes de burde sett det ann, og heller ringt om hun ble slapp eller det kom en bleie til.. Anonym poster: c5c443549ff996d6926a7aac5a4efb6e
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2013 #16 Skrevet 11. januar 2013 Jeg har ikke tall på hvor mange ganger bhg har ringt og bedt oss hente Lillemor fordi hun har bløt avføring. Prøver å forklare de som jobber der at det er normalt for henne å ha det og at vi har snakket med helsesøstra og legen om det og at de mener det ikke er noe smitte. Hjelper ikke stort. Har allerede brukt opp sykedagene. Anonym poster: fc7045b7fcccdce4cdf860567d81c9b2
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #17 Skrevet 15. januar 2013 Til dere over her som har opplevd samme problemet. Hadde en lang snakk med styrer i dag. Sa at jeg var forundret over hva slags regler de hadde og at jeg opplevde at det ble gjordt veldig forskjellig fra barnehage til barnehage. Ho sto litt på sitt en stund og henviste også til FHT. Så jeg slo det opp på nette og viste henne hva som egentlig sto der (at det er foreldrene som skal avgjøre om det er en unormal diare tilstand eller ikke) og ba om nedskrvende prosedyrer på at det var sånn at de skulle være hjemme i 48 timer. Dette måtte hun innrømme at de ikke hadde og ba om å få ringe kommunen for å få dette. Hun ba om å få snakke med meg igjen når jeg hentet, beklaget da og sa at jeg hadde rett. Hun hadde snakket med kommunen og det viste seg at de ikke skulle sende hjem etter kun en bleie (bortsett fra når det gikk epidimier og da skulle dette være infomert om på hjemmesider og v skriv i barnehagen) og om barnet ikke hadde mer en en bleie kunne de komme igjen dagen etter. Hi Anonym poster: ba652591f9c98a9a585c4e8575412182
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #18 Skrevet 15. januar 2013 Jeg jobber i barnehage og vi ser det alltid an. er det to-tre diarebleier på rappen så ringer vi,men er det to løs-bæsj bleier i løpet av en dag så ser vi an formen til barnet. løsbæsj kan jo komme av så mangt det, og jeg synes ikke en bæsjebleie er god nok grunn til å måtte holde seg hjemme 48 timer, da skal det være flere bleier og/eller dårlig allmentilstand. Skal man gjøre slik de gjør i din sønns barnehage så blir syke-barn dagene brukt opp med en eneste gang! Anonym poster: a5763f435ad7b852c85187fbd22bcf04
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #19 Skrevet 15. januar 2013 Problemet er vel ofte hva folk definerer som diare. Vi har tidligere fått litt klager i barnehagen jeg jobber i, at barn har blitt sendt hjem med diare, og ikke vært syke. Fikk meg en overraskelse en dag jeg tilfeldigvis så en diarebleie som de skulle ringe hjem om. Dette var andre bleien og de tre som var på stellerommet var helt enige om at dette var diare og barnet måtte hjem. Det var jo slett ingen diarebleie. De ble overrasket når jeg sa at man ikke sender barn hjem på grunn av sånne bleier, at dette var bare løs avføring. Da skjønte jeg hvorfor foreldrene var misfornøyde i det siste. Og dette skyldes jo ikke dårlig arbeidsmoral eller fordi en ikke gidder og ha så mange barn i barnehagen. Dette skyldes rett og slett uvitenhet og uerfarenhet hos unge nyansatte og vikarer, mange av dem har ikke skift en bleie før. Anonym poster: 3bff741d6b369cd142b7865d995bc877
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2013 #20 Skrevet 15. januar 2013 Det er stor forskjell på løs avføring og omgangssjuke-avføring, så det kan selv en amatør gjenkjenne. Omgangssjuke gir merkelig, spy-lignende lukt på avføringa fordi den ikke er ferdig fordøyd. Den lukta kommer gjerne om man får stressdiare også. Anonym poster: d3afcd6d01f044f7fb9f48934924c6d9
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #21 Skrevet 16. januar 2013 Ja, #19, det er sikker ikke så lett å alltid vite hva som er diare og folk har jo forskjellig oppfattelse av det:) Jeg fikk i allefall en god erfaring med min barnehage nå, sa i fra og følte at de tok dette videre og fant ut av ting. Mye bedre å gjøre det sånn enn å gå rundt å surmule. Hi Anonym poster: ba652591f9c98a9a585c4e8575412182
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #22 Skrevet 16. januar 2013 FHI anbefaller at barne er hjemme 48 timer etter siste symptomtegg. Det ER vanskelig å avgjøre om det kun er litt løs avføring som følge av noe barnet har spist osv. Noen ganger får også barnet løs avføring som følge av tannfrembrudd, men da har de kanskje andre symptomer på dårlig allmentilstand også, og bør derfor ikek være i barnehage). Og noen barn har bare løsere avføring enn andre! Men det er forferdelig å se alle foreldre som sender halvsyke unger i barnehae. Unger som blir dratt i barnehagen selv om de har kastet opp kvelden før ("han har jo sovet så godt i natt, så han er helt sikkert frisk nå"), eller unger som har hadd diare, som ikke har spist skikkelig dagen før, som har sovet dårlig pga sykdom etc. Eller som en far presterte å si ved levering; " jeg har sikkert byttet 15 bleier å går, så jeg er ganske sikker på at han har driti fra seg nå"!! Syke unger eller unger som er smittebærere (uansett hvor friske de måtte virke ellers) har ingenting i barnehagen å gjøre. det ideelle hadde selvfølgelig vært å stole 100% på alle foreldres vurdering av om abrnet er sykt/smittebærer eller ikke. Desverre viser det seg gang på gang at mange foreldre sender syke unger i barnehagen. Nettopp derfor er disse retninglinjene laget!! det fører desverre også til at man skjærer alle over en kam, og ber alle være hjemme i 48 timer. Isteden for å skulle på de barnehageansatte, bør kanskje skylden legges på de som ikke klarer å forholde seg til at de faktisk må være hjemme når barna er syke/smittebærere! Anonym poster: e707ee6e653315ae37911b08038e5d46
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2013 #23 Skrevet 16. januar 2013 hmmm, ikke det som står: Barn med akutte diarétilstander kan vende tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie. Dette gjelder også bleiebarn. Barn som konstitusjonelt har tendens til løs avføring trenger ikke holdes borte fra barnehagen. Det må være foreldrene som avgjør om barnet har en unormal diarétilstand. Ved diarétilstander hvor man mistenker næringsmiddeloverført mikrobe (for eksempel etter utenlandsreise) bør barnet undersøkes av lege og det bør sjekkes om andre barn i barnehagen har symptomer. Jobber på et sykehus, der er reglene for å kalle noe akutt diaré 3 løse avføringer på 1 time, evt 5 iløpet av et døgn. Anonym poster: ba652591f9c98a9a585c4e8575412182
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå