Gå til innhold

Uhygenisk i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini begynte i barnehagen nå etter jul, og under tilvenningen har jeg observert noen rutiner de har som jeg synes er direkte uhygeniske... Det ene er at når barna (1-2 åringer) skal spise plasseres de rundt bordet og 'håndvask' utføres. Dette gjøres ved å ta en våt klut som de vasker hendene på barn etter barn med, de verken bytter klut eller skyller den opp mellom hvert barn. Ergo er de jo helt sikre på å spre virus og bakterier fra barn til barn. Etter mitt syn er det bedre å la være å vaske hendene når det foregår på denne måten...

En annen ting er at de ansatte ikke vasker eller spriter hendene sine når de bytter bleier. De vasker seg vel etter siste barn er skiftet (får jeg håpe), men de vasker eller spriter seg ikke mellom hvert barn. Dette gjelder tissebleier, men likevel. Bakterier og eventuelle virus spres godt på denne måten. Ikke rart barn blir mye syke med slike rutiner.

Er det jeg som er hysterisk eller er dere enige i at dette er uhygenisk? Har lyst å si fra på en pen måte, men samtidig vil jeg ikke virke som en masete og slitsom mor...

Anonym poster: 963f3505382974aef3c4150968383bc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp, du. De kan trenge å høre det. Kan hende de ikke tenker over at de sprer smitten videre.

Skrevet

Æsj, ja det var ikke særlig bra! Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling og der vasker ungene hendene sine selv, både før og etter mat. Til bleieskift bruker vi plasthansker, engangsunderlag og engangskluter før hindre mest mulig smitte. Når alle barna er vasket og skiftet så vaskes stellebenken.

Jeg ville sagt i fra, det er jo til det beste for alle! :)

Skrevet

Æsj, ja det var ikke særlig bra! Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling og der vasker ungene hendene sine selv, både før og etter mat. Til bleieskift bruker vi plasthansker, engangsunderlag og engangskluter før hindre mest mulig smitte. Når alle barna er vasket og skiftet så vaskes stellebenken.

Jeg ville sagt i fra, det er jo til det beste for alle! :)

Enig med damen over her! Ikke bra i det hele tatt *grøss*
Skrevet

Ikke bra! Det hadde jeg tatt opp med en gang.

Gjest Morn du
Skrevet

Ja, det virker skikkelig uhygienisk, de burde endre rutinene en smule. Eller 10.

Skrevet

Jobber også på småbarns og vi gjør det på samme måte som Leona over her skriver.

Men jeg lurer på hvordan du vet det med bleiene? Har du vært på badet mes de skifter på andre enn ditt barn? Jeg tror ikke det er greit heller altså, det hadde ikke vært greit for meg som mor iallefall.

Har egentlig aldri tenkt over det, men venter alltid til foreldre er gått ut eller sier når de er ferdig at de må gå ut mens jeg skifter på andre barn...

Jeg ville snakket med styrer, evt sendt en mail. Og jeg kan garantere deg at styrer setter pris på tilbakemeldig slik at de kan rette på det.

Anonym poster: d54412ae71fd8a3d038f72563d9ba5a9

Skrevet

Jeg jobber også i barnehage, og når barna skal spise så vasker de hendene sine i vasken. er de for små, får de en våtserviett hver og vaskes med.

Men når vi skifter fjorten tissebleier på rad så vasker ikke jeg hendene mine mellom hver gang, da hadde de vært enda tørrere og jævligere enn de er allerede. samt at når man skifter tissebleie kommer man hverken bort i tisset eller underlivet til barnet, så jeg ser ikke poenget ditt.

Anonym poster: a6a1732c6bef01611d4a0aabdb687b99

Skrevet

Vi bruker plasthansker og engangs liggeunderlag. Stellematta blir spritet når alle er ferdig. Barna vasker hender etter bleieskift, et aldri om de plutselig har stukket hånda ned i underlivet :)

Før måltid vasker alle barna hendene, men etter måltid har vi vasket med våte tørrservietter/klut. Det er fordi det er ganske langt fra kjøkkenet til stellerommet vårt og da slipper vi gris på veien bort. Bruker selvfølgelig ny tørrserviett/klut for hvert barn.

Skrevet

Ta det opp med styrer eller FAU. FAU kan ta det videre med styrer om du ikke vil ta det direkte selv.

Skrevet

Jobber også på småbarns og vi gjør det på samme måte som Leona over her skriver.

Men jeg lurer på hvordan du vet det med bleiene? Har du vært på badet mes de skifter på andre enn ditt barn? Jeg tror ikke det er greit heller altså, det hadde ikke vært greit for meg som mor iallefall.

Har egentlig aldri tenkt over det, men venter alltid til foreldre er gått ut eller sier når de er ferdig at de må gå ut mens jeg skifter på andre barn...

Jeg ville snakket med styrer, evt sendt en mail. Og jeg kan garantere deg at styrer setter pris på tilbakemeldig slik at de kan rette på det.

Grunnen til at jeg vet dette er at bleieskift foregår på følgende måte: bleier hentes til alle barna og tas inn på avdelingen. Deretter går de bort til barnet der det befinner seg og drar ned buksa på knærne og skifter bleie mens barnet står oppreist. Den skitne legges ned på gulvet. Så er det videre til nestemann osv til alle er skiftet. Så plukkes alle skitne bleier opp fra gulvet rundt omkring og tas til badet og kastes. Og der inne regner jeg med at de ansatte vasker seg etter de er kastet. Det er i alle fall ingen vasking av hender eller spriting underveis i prosessen. Grunnen til at jeg har sett dette er at jeg har vært der flere ganger på tilvenning.

HI

Skrevet

Grunnen til at jeg vet dette er at bleieskift foregår på følgende måte: bleier hentes til alle barna og tas inn på avdelingen. Deretter går de bort til barnet der det befinner seg og drar ned buksa på knærne og skifter bleie mens barnet står oppreist. Den skitne legges ned på gulvet. Så er det videre til nestemann osv til alle er skiftet. Så plukkes alle skitne bleier opp fra gulvet rundt omkring og tas til badet og kastes. Og der inne regner jeg med at de ansatte vasker seg etter de er kastet. Det er i alle fall ingen vasking av hender eller spriting underveis i prosessen. Grunnen til at jeg har sett dette er at jeg har vært der flere ganger på tilvenning.

HI

What?? De er ekkelt! Bleier skal skiftes på do/stellerom, ingen andre steder! Snakk med styrer eller fau så fort som mulig. Æsj... Ser for meg de små som er nysgjerrig gå rundt å plukke på disse bleie..

Skrevet

Jeg jobber også i barnehage, og når barna skal spise så vasker de hendene sine i vasken. er de for små, får de en våtserviett hver og vaskes med.

Men når vi skifter fjorten tissebleier på rad så vasker ikke jeg hendene mine mellom hver gang, da hadde de vært enda tørrere og jævligere enn de er allerede. samt at når man skifter tissebleie kommer man hverken bort i tisset eller underlivet til barnet, så jeg ser ikke poenget ditt.

Hei, det skjønner jeg, men for at man skal unngå smitte og spredning av tarmbakterier - de er der selv om det kun er tissebleier og du ikke kan se de, bør man faktisk vaske seg mellom hver bleie. En måte å gjøre dette på er å ta på seg vinylhansker som de aller fleste tåler, før man starter bleieskiftet. Også spriter man utenpå hanskene mellom hvert barn. Kjapt, effektivt og hygienisk. Man er veldig opptatt av 48-timers regel ved sykdom som er vel og bra, men å følge enkle, velkjente og effektive metoder for å unngå smittespredning i hverdagen er tydeligvis ikke så viktig....jeg skjønner det ikke.

HI

Skrevet

Høres veldig ut som der jeg jobbet før. Jeg prøvde å ta det opp, men ble bare møtt med et "jada" og himlende øyne.

Ta det opp med ped. leder først, og hvis du merker at du ikke blir hørt så går du til styrer.

Anonym poster: 98d24dfa6a71ca332d8f2f1d1cc81887

Skrevet

Takk for alle svar, skal ta det opp på en pen måte :-) Liker dog ikke å kritisere deres rutiner - det virker ellers veldig bra der med kjempehyggelige ansatte.

En annen ting jeg synes er merkelig er at de aldri tørker nesa på barn som er veldig snørrete. Jeg skjønner at man ikke kan fly rundt og tørke neser hele dagen, men at det i løpet av en tretimers periode ikke blir tørket en eneste gang på de som har et tjukt lag med snørr fra nesa og ned til munnen, er for meg merkelig. Og dette har ingenting å gjøre med at de ikke har tid, for det har de. Jaja, det er en annen diskusjon.

Skal si fra om kluten som benyttes til håndvask og ellers fokusere på de positive tingene ved stedet.

HI

Skrevet

Takk for alle svar, skal ta det opp på en pen måte :-) Liker dog ikke å kritisere deres rutiner - det virker ellers veldig bra der med kjempehyggelige ansatte.

En annen ting jeg synes er merkelig er at de aldri tørker nesa på barn som er veldig snørrete. Jeg skjønner at man ikke kan fly rundt og tørke neser hele dagen, men at det i løpet av en tretimers periode ikke blir tørket en eneste gang på de som har et tjukt lag med snørr fra nesa og ned til munnen, er for meg merkelig. Og dette har ingenting å gjøre med at de ikke har tid, for det har de. Jaja, det er en annen diskusjon.

Skal si fra om kluten som benyttes til håndvask og ellers fokusere på de positive tingene ved stedet.

HI

Det er også jobben deres - å fly rundt og tørke neser ;) alle jakkene mine har en liten pakke tørkepapir i lommen til små snørrneser.

Håper de er villig til å høre på deg og endrer på rutinene sine. Hvis ikke så ville jeg tatt det opp med SU.

Skrevet

Det går an å bruke handsprit, som oftast er meir hygienisk enn handvask og går mykje raskare. Handdesinfeksjon inneheld glycerol, som gjer at hendene ikkje tørkar ut på same måte som ved handvask. I helsevesenet heng det dispensarar over alt, og det kan godt henge nokre i barnehagane og, både på stellerom og kjøkken.

Helsing sjukepleiar som spritar hendene ørtogfjørti gonger om dagen, iallefall minst 20 - 30.

Anonym poster: 5a86d8f3c1fc22012cf661678a46d199

Skrevet

jeg synes du burde si ifra til styrer,for det er noe som kan tas opp som ett tema på feks pedagog møte,så personalmøte.

-hvordan utføre håndvask på de minste?

-hvor skifter vi tissebleier?

jeg synes ikke det er ok,og skifte på avd,skal gjøres på bade,foreldre har ikke behov for åp se andre enn sitt eget bli skiftet,og barn har rett på privat liv.

og skifter mann 1 og 1,uten " samlebånd" effekten,er det en utrolig flott kontakt me barna mann får.

Jobber selv i barnehage,og synes ikke det er ok.

Anonym poster: 6c51f55e25f7fbecc9ee21d91d887173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...