Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Hva er aldersgrensen for barnet ved adopsjon til Norge? Ble sjokkert da jeg leste om hvor gamle russiske barn er når de blir adoptert til USA. Jeg tenker at jo eldre du er desto mer bagasje har du og det blir vanskeligere å tilpasse seg. Jeg vet om to personer fra hjembyen min som er adopterte som begge tok selvmord. Begge var relativt store ved adopsjon, den ene ni år da det kom. (Kan selvsagt ikke være sikker på at selvmordene var relatert til det at de var adoperte) Anonym poster: 9806a5cdebc8ac12177e61ac3773b1ec
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Det er ingen øvre grense. På grunn av mangelen på små barn som frigis til adopsjon, er det en økende tendens at folk adopterer litt større barn. Gjerne også søsken, hvor det ene er yngre og det andre kanskje i skolealder. I Danmark har de nylig hatt to mediesaker hvor søskenpar ble adoptert og det eldste av søsknene fikk enorme tilpasningsvansker (og endte på barnehjem i det ene tilfellet og fosterhjem i det andre). Jeg ville aldri vurdert adopsjon av et barn over fem, og tenker at alt over to år er spesielt risikabel i forhold til tilknytning, tilpasning og senere problemer. Anonym poster: 24e8f540b1b5c9011d99cbc0bf7993ec
Liljekonvall<3 Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Jeg vet ikke helt hva som er aldersgrensa, men mannen min er adoptert, og han var 6 år da han kom til Norge. Bortsett fra språket som måtte læres på nytt, og traumer(som en forresten får god hjelp til å bearbeide) så gikk det veldig bra. Han har alltid vært svært moden for alderen, i og med at han har vært selvstendig hele livet.. Dette er riktig nok maaange år siden, så jeg vet ikke hva aldersgrensen er. Selvmordstatistikken er desverre nokså høy for adoptivbarn generelt, og det samme gjelder statistikken på de som havner på kjøret..
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Jeg kunne godt tene meg å adoptere et eldre barn, gjerne i 10 til 15 årsalderen. Eldre barn trenger også en familie. Mannen føler imidlertid at det er nok med de to (små) vi har nå, så en eventuell adopsjon blir om noen år. Da er vi muligens for gamle. Vi får se. Anonym poster: 9d6c5bcbf478a269180a7a4fd22ac326
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Har dessverre litt "dårlig" erfaring med eldre adoptivbarn. Ble selv seksuelt misbrukt da jeg var barn, over flere år av en som kom til Norge da han var 5-6 .. og gudene vet hva han hadde vært igjennom før han kom hit. Vanskelig situasjon. For å spare deg selv for mye, så tror jeg at det er bra å få adoptivbarn til Norge så fort som mulig - for alle parter Anonym poster: 7ddccf8ef58fa8901243c1386bdb3a2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå