Gå til innhold

Storebror er slem med lillebror... hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storebror er i krig med faren sin. Han mener at faren alltid straffer han og aldri sier ifra til lillebror. De to er helt forskjellige, lillebror har alltid vært veldig åpen i alt fra sinnsstemning til behov vil han ha en kos så sier han det. Storebror har vært mere lukket, må lokkes, ting må skje når han ønsker det og helst så skal vi lese tankene hans på hva han trenger.

Storebror fryder seg når lillebror får straff eller får tiltale og skaper gjerne situasjoner slik at lillebror skal bli straffet.

I dag toppet det seg, pappa og storebror kranglet over noe, far bestemte å kjøre eldstemann til skolen først alene for å hente lillebror å kjøre han i barnehagen etterpå. Da han skulle kle på lillebror fant han ikke skoene hans, lua og medisinen som lillebror er avhengig av. Etter å ha lett i en halv time fant vi sakene til lillebror gjemt over halve huset. Det er bare en person som kan ha gjemt alt dette og det er storebror, dette har han aldri gjort før og nå aner jeg virkelig ikke hva vi skal gjøre.

Jeg har et godt forhold til dem begge og sånne ting skjer aldri når jeg er alene med barna, dette er en konflikt mellom eldstemann og faren sin med lillebror som skuddskive i midten. Noen som har noen råd til hvordan vi skal få løst dette?

Pappaen har allerede prøvd å skape positive erfaringer ved å bare gjøre ting med eldste. Han prøver å være rettferdig, men lillebror gjør svært sjeldent ugang og blir de gangene han finner på noe tull holder det med en streng samtale.

Vi har prøvd å snakke med storebror.

Anonym poster: 449a0999dcec8b5818a1bd0c10d58d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Storebror er helt klart sjalu, gi han like mye oppmerksomhet selv om han er vanskeligere. Ut i fra det du skriver leser jeg lillebror er enkel g dere trives med han, storebror er vanskelig og bare i veien.

Anonym poster: fc1c39ccf93c3778e9131d7060c6ddb9

Skrevet

Overse vanskelig oppførsel fra storebror og ros bra ting. Velg kampene deres, han trenger ikke kjft og krangling på hver minste lille ting han gjør galt.

og kanskje la guttene ordne litt opp selv og. (Litt avhenging av alder da selvsagt)

Anonym poster: 06b142c7cce475b4bdea51acffefdda6

Skrevet

De har vært veldig forskjellige fra de var små, lillebror er åpen og storebror må du jobbe med å komme innpå. Selvfølgelig er det enklere å forholde seg til noen som er åpen om behov enn en du må jobbe for hver minste mm, men det er mer berikende å jobbe med storebror.

Pappaen reiser mye så stort sett så er det meg og gutta og da har vi svært få konflikter og det hele er egentlig ganske harmonisk helt til pappa kommer hjem. Da bryter helvete løs og det er storebror mot pappa og lillebror i midten.

Vi må nesten gi han en reaksjon på det han har gjort i dag, det er ikke akseptabelt i det hele tatt. På den andre siden så har jeg en storebror som vet at han har gjort noe galt og antagligvis gruer seg til å komme hjem for å få straff...

Jeg mener at dette ikke er problem barna i mellom, men mellom eldste og pappa. Aner bare ikke hvordan vi skal få tatt tak i det.

Pappaen går ikke inn i konflikter med eldste lenger, han forklarer hva han forventer, konsekvenser og storebror velger om han vil samarbeide eller ikke. Kanskje vi skal bli flinkere til å rose han...

Hi

Skrevet

Må bare legge til.

Eks på konflikt kan være at storebror nekter å ta på seg jakka eller ta med seg skolesekken.

Pappa forklarer at konsekvensene er at han blir veldig kald, muligens syk og kommer til å få vansker med å følge med på skolen uten bøkene sine. Pappa vil da be han rolig tre eller fire ganger om å være så snill å ha på seg jakka, men storebror står å hyler en masse til faren sin. Hvis jeg kommer etter en sånn konflikt og sier til storebror at han må ta på seg jakka og ta med sekken sin så gjør han det med en gang.

Dette gjelder alt! Alt er en kamp. Skolematen er feil hvis pappa lager den ( selv om den er identisk med den jeg lager) , han gidder ikke å lage den selv da lillebror får med lagd matpakke. Det er sååååå urettferdig også begynner hylekoret igjen....

Hi

Skrevet

Kanskje far må bli bedre til å stå på sitt. Siden det ikke funker å forklare hvorfor, så må han da bare bestemme at enten tar han jakke på, eller så får han gå uten og bli kald (og da la han gå uten jakke) Samme med maten, istede for forklaringer på ditt og datt, så la han gå sulten da. Kanskje ikke helt etter boken eller pedagodisk riktig, men tydeligvis så funker ikke forklaringer osv. Gutten er 6+, så da kan jo heller pappaen og han ta en skikkelig prat senere den dagen når ting har roet seg, og da heller forklare hvorfor han må ha på jakken eller hva enn kranglingen var om..

Anonym poster: 06b142c7cce475b4bdea51acffefdda6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...