Gå til innhold

Hvorfor må alle være like?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med like interesser, livsstil osv? Får inntrykk av at mange mener alle skal ha like interesser for alt. Alle skal lage mat fra bunn. Alle skal trene. Alle skal ha det blåst i huset 24/7. Alle skal pynte seg for mannen. Alle skal ha fint interiør. Hvorfor???

Jeg har overhode ingen interesse av å trene for eksempel. Ligger langt unna overvekt og har ingen helseproblemer bortsett fra det som er medfødt og ikke går an å gjøre noe med. Begge barna trener aktivt slik at 50% av all fritid går til dette. Jeg liker å lese, lære språk og prøve nye oppskrifter. Men jeg baker ikke eget brød, kverner egen kjøttdeig og så videre. Lager heller spennende retter fra bunn 3 ganger i uka, og bruker resten halvfabrikata kombinert med hjemmelaget, istedet for å kjøre fiskeboller/stekt kjøtt og kokte poteter hver dag.

Ikke har jeg interesse av interiør. For meg er det akkurat det samme hvilken farge veggene har, hvilket stil møblene er fra osv. Hater husarbeid, så her gjøres det mest nødvendige, jeg vasker ikke doen hver dag og skifter sengetøy to ganger i uka. En kopp eller en bok på middagsbordet irriterer meg ikke, jeg klarer å la det stå mer enn 2 sekunder før jeg rydder det vekk.

Det samme gjelder pynting. Greit å sminke seg litt, men bruke masse penger til frisør, sminke og stå opp en halvtime tidligere for å ordne fjeset, det gidder jeg rett og slett ikke.

Har en flust med andre interesser som jeg dyrker, så er ikke en slik en som ikke er interessert i noen ting. Jeg bare undrer meg over hvorfor så mange mener at alle skal være like, like de samme tingene og ha de samme interessene. Trener du ikke, er du lat. Liker du ikke husarbeid, er du lat og dårlig koneemne. Lager du ikke all mat fra bunn, så er du økologifiendtlig, lat, dårlig koneemne og bryr deg ikke om barnas kosthold. Og så videre.

Anonym poster: 7bce70f0a91b222e6fde608545f25e14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle må ha samme interesser, men jeg mener alle bør være interessert i og ta vare på helsa...Man trenger ikke ELSKE Og trene eller spise kli og magert kjøtt hver dag, men man bør faktisk ta grep om livsstilen sin for og gjøre livet så lett og friskt som mulig.....Trene og7eller bevge seg litt mer enn hva man finner komfortabelt..og spise litt mer sunn mat og litt mindre usunn mat/snop enn hva man EGENTLIG kunne tnekt seg...

På samme måte som man holder seg "ren og pen", altså ikke lukter eller bruker skitne klær som sprer basiller, uten at man man trenger og være moteinteressert og til enhver oppdatert på de mest populære trender og moteskapere..ELler at man har stoler og sofa og møbler NOK til og ha et komfortabelt hjem for seg og sine barn,- og evt gjester, om man ønsker det, og holder husets renhet på et akeptabelt hygiensik nivå, uten at man trenger og lese alle interiørmagasin som gies ut, eller stå i kø når møbelog interiørforretnignen får inn sesongens nyheter..

Alt med måte, mener jeg...

Anonym poster: 14d027002726860e3b20a921bc42f007

Skrevet

Da er vi nokså motsatt da, bortsett fra at jeg ikke trener særlig. Blir mer tilfeldig fysisk aktivitet gjennom gjøremål eller turer med barna.

Det gjør meg ingenting så lenge du har en mann og familie som også syns dette fungerer bra.

Skrevet

Ikke alle må ha samme interesser, men jeg mener alle bør være interessert i og ta vare på helsa...Man trenger ikke ELSKE Og trene eller spise kli og magert kjøtt hver dag, men man bør faktisk ta grep om livsstilen sin for og gjøre livet så lett og friskt som mulig.....Trene og7eller bevge seg litt mer enn hva man finner komfortabelt..og spise litt mer sunn mat og litt mindre usunn mat/snop enn hva man EGENTLIG kunne tnekt seg...

På samme måte som man holder seg "ren og pen", altså ikke lukter eller bruker skitne klær som sprer basiller, uten at man man trenger og være moteinteressert og til enhver oppdatert på de mest populære trender og moteskapere..ELler at man har stoler og sofa og møbler NOK til og ha et komfortabelt hjem for seg og sine barn,- og evt gjester, om man ønsker det, og holder husets renhet på et akeptabelt hygiensik nivå, uten at man trenger og lese alle interiørmagasin som gies ut, eller stå i kø når møbelog interiørforretnignen får inn sesongens nyheter..

Alt med måte, mener jeg...

Anonym poster: 14d027002726860e3b20a921bc42f007

Det jeg ville frem til, er at hvis man beveger seg ellers (aktiviteter med barna, husarbeid osv), og er sunn og frisk, og spiser MODERAT sunt (ikke BARE lette produkter, BARE lavkarbo, BARE grovbrød hele tiden slik mange her på DiB gjør), så forstår jeg ikke hva som er så ille med det.

Skrevet

Det er vel bare det at det er en mal for hva som er det perfekte. Mange streber etter å følge den malen. De tror gjerne at andre er like opptatt av det som dem.

Jeg syns folk skal konsentrere seg om seg og sitt først og fremst. Godta at vi har forskjellige ønsker og behov. At ikke samme måte å leve på som en selv vil fungere eller gjøre andre familier lykkelige.

Men selvsagt bør en prøve å følge normene i samfunnet sånn noen lunde.

Skrevet

Det er viktigere å passe på vekta. Folk som trener lever IKKE lengre, men de er friskere når de dør.

Jeg er ganske enig med HI, heldigvis har jeg selvtillitt nok slik at jeg ikke føler behov å være som alle andre, så jeg slipper hamsterhjulet, mødre som tror at man bare er vellykket når alt er (tilsynelatende) perfekt og man er passe utslitt.

Anonym poster: 6e9e1fddff5f7f62eae850e352a22330

Skrevet

Det er vel bare det at det er en mal for hva som er det perfekte. Mange streber etter å følge den malen. De tror gjerne at andre er like opptatt av det som dem.

Jeg syns folk skal konsentrere seg om seg og sitt først og fremst. Godta at vi har forskjellige ønsker og behov. At ikke samme måte å leve på som en selv vil fungere eller gjøre andre familier lykkelige.

Men selvsagt bør en prøve å følge normene i samfunnet sånn noen lunde.

Men hvem setter normene da? At kvinner skal være muskuløse og topptrente, ikke feminine med former (noe som ikke betyr at man er feit). At huset skal være støvfritt til enhver tid? Og så videre..

Skrevet
Det er vel bare det at det er en mal for hva som er det perfekte. Mange streber etter å følge den malen. De tror gjerne at andre er like opptatt av det som dem. Jeg syns folk skal konsentrere seg om seg og sitt først og fremst. Godta at vi har forskjellige ønsker og behov. At ikke samme måte å leve på som en selv vil fungere eller gjøre andre familier lykkelige. Men selvsagt bør en prøve å følge normene i samfunnet sånn noen lunde.
Men hvem setter normene da? At kvinner skal være muskuløse og topptrente, ikke feminine med former (noe som ikke betyr at man er feit). At huset skal være støvfritt til enhver tid? Og så videre.. Anonym poster: 7bce70f0a91b222e6fde608545f25e14

Det er jo ikke normene det du nevner. Det er ytterpunktene media kommer dragende med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...