Gå til innhold

Fordeler/ulemper ved hovedomsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt 50/50 fordeling i mange år, nå skal vi gå over til 70/30 etter barnets ønske. 70 hos meg.

Hvordan vil dette påvirke hverdagen vår? Er det kun mitt ansvar ved sykdom feks? Hva med ferier, kan far selv velge når han vil ha gutten på ferie eller kan jeg bestemme det hvis vi ikke blir enig?

Kan jeg kreve at han tar gutten hvis jeg trenger at han ta han en ekstra dag ol?

Ble kanskje litt rotete, men alt i alt så føler jeg kanskje at far nå skriver fra seg alt det "kjedelige" for å kose seg annenhver helg.

Noen som vil dele erfaringer med meg?

Anonym poster: 14709ca8c47c91b2066df872d8f8159d

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Men er det enighet om dette? Har dere et OK samarbeid?

Jeg har hatt såkalt "vanlig samvær" i 3 år, og gjør avtaler som passer for begge mht ferier og ekstradager. Men det krever jo at man greier å snakke sammen.

Skrevet

Vi har 70/30. Dere blir enige om alt det der dere imellom.

Han har 2 uker i ferien og eg har 2. vi har Juli som ferie månad. enten tar han 2 første og eg dei to siste. Når hun er syk hos meg har eg hun. å når hun er syk hos han er han hjemme.

Du kan ikke kreve noe som helst..

Anonym poster: 320a7fb4b937d54a077a8e462a61098f

Skrevet

Når du har hovedomsorgen så kan du ikke kreve at far har samvær eller stiller opp på noe som helst, bortsett fra å betale barmebidrag.

Du må ta utgangspunkt i at du er den primære omsorgsgiveren og at ditt hjem alltid også er barnets hjem.

Du og far må bli enige om en samværsavtale som er til det beste for barnet. Flott om far følger denne, men som sagt: Du kan ikke kreve det og du kan ikke forvente eller kreve at han tar ekstra dager.

Du som hovedomsorgsgiver kan ikke nekte samvær eller holde barnet tilbake fra samvær, men den som er samværsforelder kan gjøre som han/hun måtte ønske.

Håper dere får det til å fungere og det gjør dere helt sikkert. Nøkkelen er god kommunikasjon og lite konflikter.

Anonym poster: a3f86f08309f7b0e5d555f3b32ea83d6

Skrevet

Du kan som flere sier ikke kreve noenting.

I forhold til sykt barn/omsorgspenger så har du i utgangspunktet alle tyve dagene (om barnet er under tolv). Du har anledning til å overføre dager til far om dere blir enige om det.

Anonym poster: f2af9a56e7bf596a687c227c982f58c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...