Gå til innhold

Voldsutsatte barn. Hvordan går det med dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste for en stund siden at en stoooor andel av disse faller utenfor arbeidslivet i voksen alder, og at mange pådrar seg alvorlige psykiatriske lidelser.

Jeg tenker at du gjennom å være vitne til vold også faller i denne "gruppen":

Men hva kan vi gjøre?

Jeg vil tro det fleste som utsetter kone og barn for vold i hjemmet er psykopater, eller har psykopatiske trekk. Eller de kan selv ha hatt en svært vanskelig oppvekst. Eller kanskje begge deler. Hvordan kan vold i hjemmet forebygges?

Hvordan kan vi nå ut til dem?

Sier jo seg selv at slike ting ikke blir tatt opp på helsestasjon.

barn er ALLTID lojale mot foreldrene sine, uansett om de blir banket opp to dager i uka. Og med mødre som ikke evner å gå fra mann og fraskriver seg ansvar.

Eller kanskje de er økonomisk avhengig?

Eller kanskje de ikke tør/kan pga gjentatte trusler?

Det jeg prøver å si er at de menenskene som utsetter andre for slike ting, ofte er svært vanskelige å gjøre det slutt med i et forhold. Det kan ta årevis, og noen kommer seg kanskje aldri ut.

Jeg vil påstå at det å være utsatt for vold (psykisk også) og være vitne til det er en av vår tids aller, aller største folkehelseutfordringer.

Kom gjerne med innspill.

Anonym poster: 5e7150e09d14b610284df47233941d72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at du har mye rett men også mye feil. Jeg er et av de barna.

Vokste opp i et hjem med en voldelig mor og far. Høytider og helger hvor alkohol var inne i bildet. Mine foreldre har ikke psykopatiske trekk og min far er høyt utdannet. Min mor og far har hatt en tung oppvekst selv. Jeg datt utenfor arbeidslivet og skolen men den dag i dag har jeg unge, jobb og barn.

Anonym poster: e025ef005163100a1f3c7aabe2e780c0

Skrevet

Vokste opp i et hjem med en voldelig mor og far. Høytider og helger hvor alkohol var inne i bildet. Mine foreldre har ikke psykopatiske trekk og min far er høyt utdannet. Min mor og far har hatt en tung oppvekst selv. Jeg datt utenfor arbeidslivet og skolen men den dag i dag har jeg unge, jobb og barn.

Unge, jobb og barn :P Hehe.

Anonym poster: 652e099fc6da46471e1ccafaadb31bcf

Skrevet

Det går ofte ikke spesielt bra. Noen klarer seg selv om de aldri får hjelp, men forekomsten av sosiale problemer, økonomiske problemer, dårlig helse osv. er betydelig større blant disse barna som voksne.

Desto tidligere man får til endring, desto bedre er prognosen. Opphør av vold er det mest essensielle, samt generelt trygge omsorgsbetingelser. Terapi når dette er på plass.

Anonym poster: 5c79c5319c8f54406ec260877959f78c

Skrevet

Trist å høre at du har hatt en sånn oppvekst.

Men det er jo ikke sånn at fordi det gikk bra med DEG, så kan man ikke tro på statistikken og forksningen som er gjort rundt dette (massiv forskning i mange land, og alle konkluderer med det samme).

Er jo ikke dermed sagt at ALLE voldsutsatte barn får nevnte problemer, men at de har en markert høyere RISIKO får å utvikle disse lidelsene/problemene. Det var poenget mitt.

Det vil alltid være noen som ikke passer inn i statistikken, og det tror jeg det er vanskelig for mange å skjønne ;)

Skrevet

Men det er jo ikke sånn at fordi det gikk bra med DEG, så kan man ikke tro på statistikken og forksningen som er gjort rundt dette (massiv forskning i mange land, og alle konkluderer med det samme).

Er jo ikke dermed sagt at ALLE voldsutsatte barn får nevnte problemer, men at de har en markert høyere RISIKO får å utvikle disse lidelsene/problemene. Det var poenget mitt.

Det vil alltid være noen som ikke passer inn i statistikken, og det tror jeg det er vanskelig for mange å skjønne ;)

Statistikken viser at det heldigvis går bra med flertallet. De færreste som slår er psykopater.

Anonym poster: be6f891b89603c69cf33d72889847dfc

Skrevet

Statistikken viser at det heldigvis går bra med flertallet. De færreste som slår er psykopater.

Disagree

Skrevet

Vel, jeg tror at mennesker som har opplevd vold utøvd av foreldre/omsorgspersoner rettet mot seg eller mot andre tar etter. Tror ofte de tyr til vold selv, for det er jo dette de har sett i oppveksten og er kjent med. På samme måte som incestofre ofte blir misbrukere selv.

Har lest litt om incestofre som selv misbruker barn, og alle jeg har lest om synes det er helt for jævlig å tenke på hva de selv har opplevd. Mulig jeg kun har lest om mennesker som har søkt om hjelp og ønsker å bli kvitt tankene og ikke gjøre slike ting lenger.

Når det gjelder kvinner som blir "banket opp" av mannen sin, så er jeg helt sikker på at de er så flau, at de aldri snakker om dette. Om de åpner seg er det en stor bragd, men ofte skjules de verste voldshandlingene bak "det perfekte hjem" og "den perfekte familie".

Selv har vært vært vitne til vold mellom far og mor hele min barndom. Far har misbrukt meg en periode mens jeg var barn. Det med volden kjenner jeg litt på meg selv, noen ganger har jeg faktisk lyst til å klapse til barnet mitt, men på grunn av hjelp fra helsesøster, lege og psykolog klarer jeg å styre meg. Og det er intensiv hjelp, det er slik at mange av mine nærmeste vet hva jeg har opplevd og jeg har bedt de om å gripe inn om de ser noe tegn til ett eller annet. Barnehagen vet også om mine problemer, og er bedt om å se spesielt etter slike ting hos barnet mitt.

Når det kommer til incestdelen har jeg (takk Gud) ikke kjent noen trang til å gjøre det samme på barnet mitt som jeg har opplevd, men er vel det man kan kalle løssluppen med menn. Mange one night stands med tilfeldige som jeg ikke ønsker å binde meg til, mange er gjerne veldig mye eldre enn meg og kunne vært forelder for meg. For info, så skjer aldri one night standene mens barnet er hjemme, men når jeg har barnepasser eller når hun er i barnehagen. Og da helst ikke i mitt hus, for jeg vil at mennene skal vite minst mulig om meg.

For jeg er kun i 50% jobb. Ingen utdanning, jeg datt ut fra videregående skole etter et halvt år. Skal snart starte opp med å ta fag, men det kommer til å bli en lang prosess. Har fått psykologhjelp lenge nå, og kommer til å fortsette med det en god stund til. Helt til jeg kan føle meg sikker på at jeg aldri skader barnet mitt hverken fysisk eller psykisk, for jeg vet jeg er i faresonen til å gjøre det siden jeg selv er utsatt for så mye. Og når det er sagt kan jeg med stolthet si at jeg aldri har brukt vold mot barnet mitt, på straks 3 år. Ikke psykisk og ikke fysisk, og det er noe jeg er rimelig stolt av selv om det virker som "ingenting" for mange.

Anonym poster: 788605274b335cb039312a971e4e7853

Skrevet

Statistikken viser at det heldigvis går bra med flertallet.

Hvor har du det fra?

All forskning jeg har lest om voldsutsatte barn tilsier at de har en markant økt risiko for skjevutvikling psykososialt, emosjonelt og sosioøkonomisk.

Anonym poster: 5c79c5319c8f54406ec260877959f78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...