Gå til innhold

Adopsjon av stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort dette? Hva at fordeler og ulemper? Sånn jeg forstod så fikk man ikke arverett av den som adopterer deg? Men man mister arverett etter den biologiske foreldren som adopterer barnet bort? Jeg er forvirret.....

Anonym poster: 481a6f4cb156340c23e95ca4a2835b1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er stebarnsadoptert. Jeg ble adoptert av min daværende stefar, nå pappa, da jeg var 5 år.

Jeg er hans fullverdige barn på lik linje med min bror som er hans biologiske barn. Jeg har arverett etter pappa på lik linje med bror.

Anonym poster: 80a48c1932dec0aadf2bb571bf310f24

Skrevet

Vi har gjort det, men siden barnet vårt har to mødre og vi kunne dokumentere at "far" er en anonym donor, var det en mye enklere prosess enn det er i tilfeller hvor det allerede eksisterer to foreldre.

Man får arverett fra den som adopterer, men går inn i arverekken fra adopsjonstidspunkt. Altså, om f.eks stefar skal adoptere en femåring og har et eget barn på ett år, vil femåringen være bak ettåringen i arverekkefølgen. Det er mest relevant om man har odelsgårder og slikt, egentlig.

Og ja, man mister arverett og all annen tilknytning til den biologiske forelderen som adopterer bort. Blant annet derfor føres en enormt restriktiv praksis. Det er svært vanskelig å få godkjent stebarnsadopsjoner, og et minimumskrav at barnet har langvarig tilknytning til den som skal adoptere og cirka null kontakt med den biologiske forelderen. Biologisk forelder må samtykke (det forekommer adopsjoner mot samtykke, men det er vrient).

Anonym poster: 3207a29c31ef310699c20db972dba1d5

Skrevet

Vi har gjort det, men siden barnet vårt har to mødre og vi kunne dokumentere at "far" er en anonym donor, var det en mye enklere prosess enn det er i tilfeller hvor det allerede eksisterer to foreldre.

Man får arverett fra den som adopterer, men går inn i arverekken fra adopsjonstidspunkt. Altså, om f.eks stefar skal adoptere en femåring og har et eget barn på ett år, vil femåringen være bak ettåringen i arverekkefølgen. Det er mest relevant om man har odelsgårder og slikt, egentlig.

Og ja, man mister arverett og all annen tilknytning til den biologiske forelderen som adopterer bort. Blant annet derfor føres en enormt restriktiv praksis. Det er svært vanskelig å få godkjent stebarnsadopsjoner, og et minimumskrav at barnet har langvarig tilknytning til den som skal adoptere og cirka null kontakt med den biologiske forelderen. Biologisk forelder må samtykke (det forekommer adopsjoner mot samtykke, men det er vrient).

hva med når faren er død, ikke har hatt kontakt med barna 2 år før han døde, og barna har fått arveoppgjør? Må dette tilbakeleveres ved eventuell stebarnsadopsjon?

Anonym poster: 2bd5284feb1bc59588185f128fd511cd

Skrevet

hva med når faren er død, ikke har hatt kontakt med barna 2 år før han døde, og barna har fått arveoppgjør? Må dette tilbakeleveres ved eventuell stebarnsadopsjon?

Anonym poster: 2bd5284feb1bc59588185f128fd511cd

Ingenting må tilbakeleveres. Barnet var arving på arvetidspunkt.

Det hjelper at far er død, sånn i forhold til hvor enkelt det er å få gjennom adopsjonen. Kontakten med fars slekt og eventuell arv derfra vil også vurderes.

Barnet bør ha bodd sammen med steforelder over tid og ha et nært forhold til denne.

Skrevet

Når far er død og barnet hadde arverett på tidspunktet far døde og allerede har fått sin arv, må ingenting tilbakeleveres.

Når far er død må evt besteforeldre på fars side godkjenne adopsjonen, slik var det hvertfall får ca 7 år siden. Deres avgjørelse kan overprøves i rettsvesenet. Dersom adopsjonen går igjennom har ikke barnet krav på arv av disse besteforeldrene, med besteforeldrene kan sette opp testamentet som tilgodeser barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...