Gå til innhold

Noen som vet dette? Stefar, foresatt


Anbefalte innlegg

Skrevet

Stefar er oppført som foresatt. Skolen har fått papirer på at biologisk far ikke har foreldreansvar. Likevel mener de at det ikke er bra nok informasjon om at stefar kan snakke på vegne av barnet som forelder? Hvordan kan jeg gjøre det på annen måte? Stefar er jo den i livet til barnet som er fungerende far....

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns de er veldig kranglete...

 

Anonym poster: e475322d737833fa7573a04c8682d2a1

Skrevet

Da er skolen vrang med vilje.

 

Be om et møte og legg frem fakta igjen, og spør hva de krever for noe mer.

 

Anonym poster: f481f2a2ff0a1188e55a80d0ebbbf548

Skrevet

Om du gir dem en skriftlig fullmakt hvor du informerer om at du har foreldreansvaret alene og at du herved samtykker til at xxx f. da og da fungerer som foresatt på lik linje med deg, bør det være tilstrekkelig.

 

Anonym poster: 1282a2cfa70544d5b01e3b532afe8411

Skrevet

Her er barnefar død (ble skilt fra ham 1 år før han døde), slik at samboer er foresatt sammen med meg. Har aldri fått noe spørsmål om det i det hele tatt, så tror nok at skolen er ute etter å krangle.

 

Anonym poster: 59f9da6ad24c07d8a282532bf1aaa5a8

Skrevet

Ok, takk for svar. Får skrive en fullmakt da. Teit at de skal være så vanskelige....

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

Skrevet

Ok, takk for svar. Får skrive en fullmakt da. Teit at de skal være så vanskelige....

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

 

De er ikke vanskelige fordi de forholder seg til lover og regler. Du må selvfølgelig dokumentere at du har foreldreansvaret alene og gi fullmakt på vegne av stefar. Skolen kan ikke bare ta ditt ord på det.

 

Anonym poster: d4837c0469a4e4d81f490b11794d1bac

Skrevet

Ok, takk for svar. Får skrive en fullmakt da. Teit at de skal være så vanskelige....

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

 

De er ikke vanskelige fordi de forholder seg til lover og regler. Du må selvfølgelig dokumentere at du har foreldreansvaret alene og gi fullmakt på vegne av stefar. Skolen kan ikke bare ta ditt ord på det.

 

Anonym poster: d4837c0469a4e4d81f490b11794d1bac

 

Tror det er veldig individuelt. Da jeg ble skilt fra barnefar og han flyttet til motsatt kant av landet, oppga jeg overfor skole og barnehage at kun jeg skal ha info om foreldremøter og annet, ikke far. Og fikk aldri spørsmål om det da jeg forklarte hvordan ståa var: at han hadde null interesse i samvær og terroriserte meg noen måneder etter bruddet.

 

 

 

Anonym poster: 59f9da6ad24c07d8a282532bf1aaa5a8

Skrevet

Synes det er bra at skolen er streng på sånne ting jeg.

Hvis jeg og mannen ble skilt, så hadde jeg ikke vært veldig happy hvis nye stemødre fikk info fra skolen og snakket på oss foreldres vegne bare fordi faren sa det var greit...

 

Anonym poster: 1b4cbb8458c7afcca8e7a66091036fac

Skrevet

Synes det er bra at skolen er streng på sånne ting jeg.

Hvis jeg og mannen ble skilt, så hadde jeg ikke vært veldig happy hvis nye stemødre fikk info fra skolen og snakket på oss foreldres vegne bare fordi faren sa det var greit...

 

Anonym poster: 1b4cbb8458c7afcca8e7a66091036fac

 

Hadde du mistet foreldreansvaret, så hadde du ikke hatt noe du skulle si egentlig...

 

Anonym poster: 59f9da6ad24c07d8a282532bf1aaa5a8

Skrevet

Ok, takk for svar. Får skrive en fullmakt da. Teit at de skal være så vanskelige....

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

 

De er ikke vanskelige fordi de forholder seg til lover og regler. Du må selvfølgelig dokumentere at du har foreldreansvaret alene og gi fullmakt på vegne av stefar. Skolen kan ikke bare ta ditt ord på det.

 

Anonym poster: d4837c0469a4e4d81f490b11794d1bac

 

Tror det er veldig individuelt. Da jeg ble skilt fra barnefar og han flyttet til motsatt kant av landet, oppga jeg overfor skole og barnehage at kun jeg skal ha info om foreldremøter og annet, ikke far. Og fikk aldri spørsmål om det da jeg forklarte hvordan ståa var: at han hadde null interesse i samvær og terroriserte meg noen måneder etter bruddet.

 

 

 

Anonym poster: 59f9da6ad24c07d8a282532bf1aaa5a8

Men det et jo noe helt annet enn å gi ut info til de som ikke er foreldre.

 

Anonym poster: 1b4cbb8458c7afcca8e7a66091036fac

Skrevet

Ok, takk for svar. Får skrive en fullmakt da. Teit at de skal være så vanskelige....

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

 

De er ikke vanskelige fordi de forholder seg til lover og regler. Du må selvfølgelig dokumentere at du har foreldreansvaret alene og gi fullmakt på vegne av stefar. Skolen kan ikke bare ta ditt ord på det.

 

Anonym poster: d4837c0469a4e4d81f490b11794d1bac

 

Tror det er veldig individuelt. Da jeg ble skilt fra barnefar og han flyttet til motsatt kant av landet, oppga jeg overfor skole og barnehage at kun jeg skal ha info om foreldremøter og annet, ikke far. Og fikk aldri spørsmål om det da jeg forklarte hvordan ståa var: at han hadde null interesse i samvær og terroriserte meg noen måneder etter bruddet.

 

 

 

Anonym poster: 59f9da6ad24c07d8a282532bf1aaa5a8

 

Det forandrer ikke at skole og barnehage skal forholde seg til regler. Steforeldre har ingen selvsagt rett til informasjon om barnet og skole/barnehage er underlagt taushetsplikt.

 

Anonym poster: d4837c0469a4e4d81f490b11794d1bac

Skrevet

Ok, takk for svar. Får skrive en fullmakt da. Teit at de skal være så vanskelige....

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

 

De er ikke vanskelige fordi de forholder seg til lover og regler. Du må selvfølgelig dokumentere at du har foreldreansvaret alene og gi fullmakt på vegne av stefar. Skolen kan ikke bare ta ditt ord på det.

 

Anonym poster: d4837c0469a4e4d81f490b11794d1bac

 

 

Hvis du leser det første innlegget mitt så ser du at den informasjonen har skolen allerede fått. Stefar har vært med på alle møter, konferansetimer og alt sånne. Vært oppført som foresatt fra dag en. Og biologisk far har aldri vært tilstede og har ikke hatt foreldreansvar noengang. Dette vet skolen. Men idag mente de plutselig at dette ikke var bra nok, og at stefar ikke kunne snakke på vegne av barnet lenger.

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

Skrevet

Synes det er bra at skolen er streng på sånne ting jeg.

Hvis jeg og mannen ble skilt, så hadde jeg ikke vært veldig happy hvis nye stemødre fikk info fra skolen og snakket på oss foreldres vegne bare fordi faren sa det var greit...

 

Anonym poster: 1b4cbb8458c7afcca8e7a66091036fac

 

Hadde du mistet foreldreansvaret, så hadde du ikke hatt noe du skulle si egentlig...

 

Anonym poster: 59f9da6ad24c07d8a282532bf1aaa5a8

Nei, men nå skal det veldig mye til å miste foreldreansvaret da.

Og uansett om den ene forelderen har mista foreldreansvaret, så er det ikke fritt frem å gi ut taushetsbelagt info om barnet bare fordi mor/far sier det er greit. Da må det fullmakter til. Og nettopp dette var poenget mitt: at det er bra at skoler og barnehager er strenge på slike ting og krever skriftlig dokumentasjon.

 

Anonym poster: 1b4cbb8458c7afcca8e7a66091036fac

Skrevet

Ok, takk for svar. Får skrive en fullmakt da. Teit at de skal være så vanskelige....

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

 

De er ikke vanskelige fordi de forholder seg til lover og regler. Du må selvfølgelig dokumentere at du har foreldreansvaret alene og gi fullmakt på vegne av stefar. Skolen kan ikke bare ta ditt ord på det.

 

Anonym poster: d4837c0469a4e4d81f490b11794d1bac

 

 

Hvis du leser det første innlegget mitt så ser du at den informasjonen har skolen allerede fått. Stefar har vært med på alle møter, konferansetimer og alt sånne. Vært oppført som foresatt fra dag en. Og biologisk far har aldri vært tilstede og har ikke hatt foreldreansvar noengang. Dette vet skolen. Men idag mente de plutselig at dette ikke var bra nok, og at stefar ikke kunne snakke på vegne av barnet lenger.

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

Hvilken informasjon har de fått? At du har foreldreansvar alene betyr jo ikke nødvendigvis at skolen kan gi opplysninger om barnet til andre. Det betyr bare at faren ikke er inne i bildet.

Har du gitt fullmakter?

 

Anonym poster: 1b4cbb8458c7afcca8e7a66091036fac

Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan dette fungerer i praksis, så her er bare mine tanker rundt dette.

 

Men om du legger fram papirer på at du har aleneansvar, så burde det vel holde for skolen? Men har man delt ansvar så har far krav på info fra skole og barnehage, uavhengig av om mor han fått ny partner som ser barnet mer enn han.

 

Og i dagens samfunn hvor mange kriger om samvær og det kommer nye steforeldre på rekke og rad, konfliktnivået kan være såpass høyt mellom foreldre, så kan de vel ikke bare ta det for god fisk, bare fordi den ene sier det er greit?

 

Sier også som hun over, at hadde far og jeg skilt oss og stemor hadde hatt "førsterett" på info o.l fra skolen/brnhg, så skal jeg love deg jeg hadde satt meg på bakbeina.

 

Anonym poster: 3440df128d669ec00e91c8481402fab2

Skrevet

Ok, takk for svar. Får skrive en fullmakt da. Teit at de skal være så vanskelige....

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

 

De er ikke vanskelige fordi de forholder seg til lover og regler. Du må selvfølgelig dokumentere at du har foreldreansvaret alene og gi fullmakt på vegne av stefar. Skolen kan ikke bare ta ditt ord på det.

 

Anonym poster: d4837c0469a4e4d81f490b11794d1bac

 

 

Hvis du leser det første innlegget mitt så ser du at den informasjonen har skolen allerede fått. Stefar har vært med på alle møter, konferansetimer og alt sånne. Vært oppført som foresatt fra dag en. Og biologisk far har aldri vært tilstede og har ikke hatt foreldreansvar noengang. Dette vet skolen. Men idag mente de plutselig at dette ikke var bra nok, og at stefar ikke kunne snakke på vegne av barnet lenger.

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

 

Det er en forskjell på å gi informasjon og å dokumentere den. Når skolen sier det den gjør nå er det sikkert fordi de har erfart at de er nødt til å ha alle papirer i orden. Du må derfor dokumentere + gi fullmakt.

 

Anonym poster: d4837c0469a4e4d81f490b11794d1bac

Skrevet

Dokumentene de har fått er fra folkeregisteret. Det burde vel holde?

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

Skrevet

Dokumentene de har fått er fra folkeregisteret. Det burde vel holde?

 

Anonym poster: 8ac12ef58ba7d3efcac49a8144ec858a

Det spørs jo hvilke dokumenter det er!

Som sagt: det at du kan dokumentere at far er død og at du har foreldreansvar alene, betyr ikke automatisk at skolen kan gi ut opplysninger om barnet til andre enn deg!

Trolig vil de ha en fullmakt fra deg, ikke bare at du sier at det er greit a stefar prater på dine vegne!

 

Anonym poster: 1b4cbb8458c7afcca8e7a66091036fac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...