Gå til innhold

Bekymret for Kolega som plutselig ikke vil til legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi går årlig til bedriftskontroll. Det har vi gjort de siste 10 åra, men nå er det en kolega som ikke vil. Hun har ikke noe god forklaring, bare at hun ikke finner det nødvendig. Jeg er bekymret for henne og tror det ligger noe mer bak som hun ikke siere. Når hun snakker virker det som hun plutselig er blitt imot alt av helsepersonell. feks. har det blitt snakket om influensavaksine i lunshen og da har hun alle pigger ute. Hva kan en slik forandring komme av?

Anonym poster: 08bc9a3e2a8d6888dccdba85bd93e39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi går årlig til bedriftskontroll. Det har vi gjort de siste 10 åra, men nå er det en kolega som ikke vil. Hun har ikke noe god forklaring, bare at hun ikke finner det nødvendig. Jeg er bekymret for henne og tror det ligger noe mer bak som hun ikke siere. Når hun snakker virker det som hun plutselig er blitt imot alt av helsepersonell. feks. har det blitt snakket om influensavaksine i lunshen og da har hun alle pigger ute. Hva kan en slik forandring komme av?

Skjønner ikke problemet. Hvorfor skal hun oppgi grunn til deg? Jobbet også et sted vi hadde dette tilbudet, men var da aldri noe vi satt å pratet så mye om.

Anonym poster: 4a64c0a2fbba0d0e82716c7ca59f28e8

Skrevet

Hadde overhodet ikke tenkt tanken en gang, og dessuten: Dette er da virkelig ikke din business! Har du et problem med denne kollegaen, siden du synes du har rett til å spekulere og blande deg?

Anonym poster: 02edbfeefa6c642ad1e50359c7d667f1

Skrevet

Nei, jeg har ingen problemer med vedkommende. Jeg er bare bekymret. Hun har alltid vært den som skal samenligne resultater fra bedriftskontrollen. Men dette året har hun snudd på hælen og vil ikke dra på kontroll en gang. Dette er en liten bedrift med bare 16 ansatte og vi snakker som regel åpent om det meste. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Dere har kanskje rett, for egentlig har jeg ingenting med hva hun velger å gjøre.

Skrevet

Du, akkurat slik var der hos oss for noen år siden.

Det var en mann da, men han ville IKKE gå til helsesjekken

Jeg prata me ham om det og det kom frem at han ikke følte seg så bra og han var redd at det faktisk var noe galt. Han var da 50 år, hadde en liten hjerte feil, men han hadde fått en liten datter og var så redd for å ikke kunne følge henne opp med en diagnose. Vi prata en del på det og jeg fikk snakket ham rundt, siden det var jeg som bestilte timer til oss så skulle vi gå samtidig og kjøre sammen opp og ned.

Jammen godt jeg fikk ham opp dit, hjertet sto det ikke bra til med (måtte opereres), han hadde fått diabetes og en feil i nyrene som måtte medisineres... Men den lille datteren hans har faren sin ennå og i mye bedre form enn før vi var på kontrollen;)

Etter hjerte operasjonen fikk jeg tilsendt en blomst opp på kontoret med takk fra konen hans for hadde han ikke gått ville han mest sannsynlig dødd av infarkt...

Anonym poster: 52a7c53f27e07251e130e26619dae3f5

Skrevet

Jeg prata me ham om det og det kom frem at han ikke følte seg så bra og han var redd at det faktisk var noe galt. Han var da 50 år, hadde en liten hjerte feil, men han hadde fått en liten datter og var så redd for å ikke kunne følge henne opp med en diagnose. Vi prata en del på det og jeg fikk snakket ham rundt, siden det var jeg som bestilte timer til oss så skulle vi gå samtidig og kjøre sammen opp og ned.

Jammen godt jeg fikk ham opp dit, hjertet sto det ikke bra til med (måtte opereres), han hadde fått diabetes og en feil i nyrene som måtte medisineres... Men den lille datteren hans har faren sin ennå og i mye bedre form enn før vi var på kontrollen;)

Etter hjerte operasjonen fikk jeg tilsendt en blomst opp på kontoret med takk fra konen hans for hadde han ikke gått ville han mest sannsynlig dødd av infarkt...

Nå tok tydeligvis han det fint, men uansett om du jobber som leder så vil dette kunne være å gå kraftig ut over hva du har lov til å bry deg med, hvis han har takket nei. For alt du vet kunne det være at han selv hadde kontakt med egen fastlege og dermed visste hvordan det sto til. Går ut fra at han selv fortalte deg hva legen sa?

Skrevet

Nei, jeg har ingen problemer med vedkommende. Jeg er bare bekymret. Hun har alltid vært den som skal samenligne resultater fra bedriftskontrollen. Men dette året har hun snudd på hælen og vil ikke dra på kontroll en gang. Dette er en liten bedrift med bare 16 ansatte og vi snakker som regel åpent om det meste. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Dere har kanskje rett, for egentlig har jeg ingenting med hva hun velger å gjøre.

Du ser ikke noe problem i det du selv skriver her forstår jeg...!? Høres merkelig ut at noen vil sammenlikne resultater etter en legesjekk, og ikke bare dele sine egne. Hadde hun selv vært enig i denne påstanden, eller er det du som tolker noe feil her? Og hvordan hadde du opplevd det om noen hadde påstått at du fordi du takket nei til influensavaksine og helsekontroll hos bedriftslege, hadde blitt "imot alt av helsepersonell"? Du ser det kanskje ikke selv, men din fortolkning tyder på at du har noe i mot denne kollegaen. Hadde du vært min ansatt, hadde du fått klar beskjed om å holde deg unna slike spekulasjoner, og passe på at du ikke forgifter arbeidsmiljøet med slike rykter.

Skrevet
Nei, jeg har ingen problemer med vedkommende. Jeg er bare bekymret. Hun har alltid vært den som skal samenligne resultater fra bedriftskontrollen. Men dette året har hun snudd på hælen og vil ikke dra på kontroll en gang. Dette er en liten bedrift med bare 16 ansatte og vi snakker som regel åpent om det meste. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Dere har kanskje rett, for egentlig har jeg ingenting med hva hun velger å gjøre. Anonym poster: 08bc9a3e2a8d6888dccdba85bd93e39a
Du ser ikke noe problem i det du selv skriver her forstår jeg...!? Høres merkelig ut at noen vil sammenlikne resultater etter en legesjekk, og ikke bare dele sine egne. Hadde hun selv vært enig i denne påstanden, eller er det du som tolker noe feil her? Og hvordan hadde du opplevd det om noen hadde påstått at du fordi du takket nei til influensavaksine og helsekontroll hos bedriftslege, hadde blitt "imot alt av helsepersonell"? Du ser det kanskje ikke selv, men din fortolkning tyder på at du har noe i mot denne kollegaen. Hadde du vært min ansatt, hadde du fått klar beskjed om å holde deg unna slike spekulasjoner, og passe på at du ikke forgifter arbeidsmiljøet med slike rykter. Anonym poster: 02edbfeefa6c642ad1e50359c7d667f1

Jeg har ikke snakket høyt om mine bekymringer til noen av mine andre kolegaer, har kun luftet det her anonymt. Det er kanskje litt vanskelig å forstå, men det er ikke så unormalt å dele prøveresultater her på jobb, slik som kolestrol og hvor mange % en blåser osv. Det som jeg synes er merkelig er at hun som har vært en av de som har vært veldig opptatt med dette plutselig ikke vil ha noe helsekontroll i det hele tatt.

Skrevet

Nå tok tydeligvis han det fint, men uansett om du jobber som leder så vil dette kunne være å gå kraftig ut over hva du har lov til å bry deg med, hvis han har takket nei. For alt du vet kunne det være at han selv hadde kontakt med egen fastlege og dermed visste hvordan det sto til. Går ut fra at han selv fortalte deg hva legen sa?

Jobbet ikke som leder, bare ansvarlig for å bestille timene.

Som jeg skrev i inelleget fortalte han meg hvorfor han ikke ville, så nei, han unngikk alt som het leger fordi han var redd og det kunne gått riktig galt...

Han var helt åpen med alle på kontoret om hva som kom ut av helsesjekken hos bedriftshelsetjenesten og at han var så takknemmelig for at jeg brydde meg om å prate med ham.

Jeg var forresten under ham i rang, men hadde en veldig god tone med ham og betraker ham som en venn.

Skrevet

Jobbet ikke som leder, bare ansvarlig for å bestille timene.

Som jeg skrev i inelleget fortalte han meg hvorfor han ikke ville, så nei, han unngikk alt som het leger fordi han var redd og det kunne gått riktig galt...

Han var helt åpen med alle på kontoret om hva som kom ut av helsesjekken hos bedriftshelsetjenesten og at han var så takknemmelig for at jeg brydde meg om å prate med ham.

Jeg var forresten under ham i rang, men hadde en veldig god tone med ham og betraker ham som en venn.

Du kan såklart spørre en ekstra gang diskret. Men er dette en vanlig kollega som har takket nei, kan det være alvorlig overtramp å mase mer med det utover det. Helseinfo er privat og konfidesiell. Å påstå at kollegaen helt unngår leger, vil være veldig krenkende, når en faktisk ikke vet noe om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...