Gå til innhold

Samlivsbrudd....Trenger gode råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg har bestemt oss for å gå fra hverandre, vi har prøvd i 2år uten at det fungerer noe spessielt.

Jeg har en sønn på 10år fra før også har vi en felles sønn som er 6år.

Jeg har ingen fast intekt, er hjemme med rehabiliteringspenger pga depresjoner. Mottar totalt 15 000 hver mnd. Vi leier felles leilighet der vi begge står i kontrakten, husleien vi betaler er nesten samme jeg har i inntekt.

Vi har funnet ut det beste er at jeg beholder leiligheten om nav godtar å hjelpe meg med strøm & barnehage samt livsopphold.

Min samboer har ikke behov eller råd til leiligheten da fordeling av samvær vil være at han har vår felles sønn 50/50 og jeg 100% på min eldste sønn.

Så til problemet....Hvordan går vi frem til nav å forklarer dette, hvordan kan dem best mulig hjelpe oss, er det noen hjelp å få før min samboer faktisk har flyttet ut ? tenker ikke økonomisk men hjelp til ny leilighet evt depositum....

Dette sliter veldig på oss begge at vi føler vi er boende sammen pga delt økonomi og husleie kontrakt.

Gode råd taes i mot med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

15000 i mnd i husleie e veldig høyt. Finnes ikke noe billigere eller mindre?

Du setter jo deg selv i en enorm tung og vanskelig situasjon hvis alt du får må gå til leie slik at NAV og sosialen må dekke de andre kostnadene.

Skrevet (endret)

Jeg tenker også at 15 000 kr er en ekstremt høy husleie, det er omtrent hva vi nedbetaler i måneden på huslånet vårt som er på over 3 millioner kroner... Tviler på at NAV går med på å finansiere noe slikt så jeg hadde sett meg om etter noe langt billigere. Du kan jo ikke regne med å få beholde en leilighet hvis leie tilsvarer hele din månedsinntekt og at NAV skal fikse alle øvrige levekostnader? Det er jo sykt mye penger å kaste ut av vinduet hver eneste måned og du får aldri bygget deg opp en buffer eller formue :(

Endret av Madolyn&Muffin
Skrevet (endret)

Nei forventer ikke. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg så klart kjøpt leilighet, ingen ønsker å gå på nav resten av livet eller kaste vekk flere tusen på noe man leier og aldri kommer til å eie.... Jeg sa nesten....Betaler 12 000 i husleie og bor i sentrum og her er prisene fra 10-15 000kr. Må ha 2 soverom da jeg har en sønn fra før av på 10år som alt deler rom med sin bror på 6år. Kunne sikkert funnet meg noe som er 1-2000kr billigere, men saken er at jeg vil ikke flytte mine barn vekk fra skole & barnehage sin....

Endret av meg-og-mine
Skrevet
Nei forventer ikke. Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg så klart kjøpt leilighet, ingen ønsker å gå på nav resten av livet eller kaste vekk flere tusen på noe man leier og aldri kommer til å eie.... Jeg sa nesten....Betaler 12 000 i husleie og bor i sentrum og her er prisene fra 10-15 000kr. Må ha 2 soverom da jeg har en sønn fra før av på 10år som alt deler rom med sin bror på 6år. Kunne sikkert funnet meg noe som er 1-2000kr billigere, men saken er at jeg vil ikke flytte mine barn vekk fra skole & barnehage sin....

Jeg skjønner veldig godt at du ikke har lyst til å måtte flytte barna dine fra skolen og barnehagen. Men det er jo ikke realistisk for deg å ha husleie på 12 000 kr og inntekt på 15 000 kr. Det er dessverre slik at mange må flytte etter et samlivsbrudd, når halve inntekten frafaller :( Du har vel rett på overgangsstønad i noen år, men den varer jo langt fra evig. Ønsker deg hvertfall masse lykke til og at det ordner seg for dere :)

Gjest Frisk bris
Skrevet

Hei,

Skjønner at du er i en vanskelig livssituasjon og føler med deg.

Du skriver at du sliter med depresjoner og er hjemme med rehabiliteringspenger.

Tror du depresjonene kan ha sammenheng med at dere sliter i forholdet? Dvs at dere kanskje kan få det bedre sammen hvis du blir frisk(ere) av depresjonen? Eller at probleme i forholdet er grunnen til depresjonen?

Får du hjelp til å bli friskere? Jeg håper inderlig det og hvis ikke må du oppsøke hjelp, både for din egen del, men ikke minst for barna.

Skrevet

Hei,

Skjønner at du er i en vanskelig livssituasjon og føler med deg.

Du skriver at du sliter med depresjoner og er hjemme med rehabiliteringspenger.

Tror du depresjonene kan ha sammenheng med at dere sliter i forholdet? Dvs at dere kanskje kan få det bedre sammen hvis du blir frisk(ere) av depresjonen? Eller at probleme i forholdet er grunnen til depresjonen?

Får du hjelp til å bli friskere? Jeg håper inderlig det og hvis ikke må du oppsøke hjelp, både for din egen del, men ikke minst for barna.

Nei, det har ingen sammenheng med forholdet.

Jeg ville egentlig ha hjelp til hvordan jeg best mulig kan komme meg selvstendig ut fra dette :)

Men får avtale et møte med nav, hadde bare vært litt kjekt med litt info fra noen som viste i bakhånden

Skrevet

Hvis du ha omsorgsretten så tror jeg du har krav på overgangsstønad i tre år. Men vet ikke om det påvirkes av de pengene du allerede får.

Skjønner godt du vil vite mest mulig, da det fremdeles virker som om NAV ikke har opplysningsplikt om hva du kan få....

Skrevet

Hvis du ha omsorgsretten så tror jeg du har krav på overgangsstønad i tre år. Men vet ikke om det påvirkes av de pengene du allerede får.

Skjønner godt du vil vite mest mulig, da det fremdeles virker som om NAV ikke har opplysningsplikt om hva du kan få....

Nei jeg har alt fått overgangstønad for eldste jenta mi i 3år.

og vi skal ha 50/50 ansvar på vår sønn så har ikke krav på overgangstønad ^^

Skrevet

Hvor bor denne jenta nå, siden de to gutta bor hos dere?

Har du hatt overgangsstønad siste tre år?

Kan du ikke få det på nytt for minste gutten din?

Skrevet

Den beste måten å finne ut ka og korsen du kan komme deg best mulig ut av situasjonen på er å snakke med nav. Siden du går på reahabliteringspenger og slikt så må du si i fra til nav hvis og når det skjer noe i livssituasjonen. Nu veit æ ikke helt om de trekker noe ekstra fra rehabliteringspengene din pga at du e samboer, og nu når du blir enslig forsørger så kan det jo være at du får litt mere i stønaden, du har også krav på barnetillegg i stønaden din. Og som noen nevnte her om bostøtta. Søk på det.

Selv er jeg ung ufør og de trekte da fra trygda mi ekstra pga av at jeg var samboer, men nu når jeg er aleine får jeg 100% + barnetillegg.

Og ja, når du skal i møte med nav og slikt, ha med at dere har vært inne til mekling.

Håper at ting blir å ordne seg for deg og ungene :)

Skrevet

Nei jeg har alt fått overgangstønad for eldste jenta mi i 3år.

og vi skal ha 50/50 ansvar på vår sønn så har ikke krav på overgangstønad ^^

Jeg skjønte ikke... Har du to eller tre barn? Men lurer på samme tinga selv nesten... Hva man kan få og ikke fra nav...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...