Gå til innhold

Å leve i synd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man lever i synd hvis man bor sammen, har sex og får barn uten å være gift.

Men hva hvis man "bare" gifter seg på tinghuset og ikke får kirkens velsignelse, lever man da også i synd?

Anonym poster: 4652cd239930a8398a6285a376dd446e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har jeg ingen fasit på, men vil tro det, da det syndige er ikke å ha blitt vigslet med Gud som vitne. Ifølge konservative kristne er det utenkelig å ikke gifte seg før man flytter sammen.

Heldigvis får vi selv bestemme hva vi syns er greit i våre liv. Til en viss grad.

Skrevet

Da er vel ikke det egentlig et``gyldig ekteskap``.Det er et kristent ritual med guds velsignelse som er det riktige.

Anonym poster: c7459be1eb841d8fdb1232e57e75b635

Skrevet

litt fascinerende å se folk som er så fastlåst i religonen sin.

Anonym poster: 876707427501b0faddc60cdac929223d

Skrevet

Men det jeg lurer på er om kristne mener at man lever i synd hvis man gifter seg andre steder enn i kjerka.

Vi skal gifte oss, han vil på tinghuset. Men jeg er redd dette ikke er godt nok for noen. At det på en måte ikke er akseptert.

Skal flytte tilbake dit han kommer fra neste år, det er et lite sted på sørlandet. Vil ikke bli baksnakket av de kristne derfra.

Skrevet

Jeg trodde gift var gift, uansett hvor eller av hvem.

Anonym poster: 137e0bd2f510ded1e6fdba379ec76e2f

Skrevet

Man lever i synd hvis man bor sammen, har sex og får barn uten å være gift.

Men hva hvis man "bare" gifter seg på tinghuset og ikke får kirkens velsignelse, lever man da også i synd?

Hvis du gifter deg på tinghuset, er du vel ikke særlig kristen, og trenger heller ikke bekymre deg over om du lever i "synd" eller ikke ??

Skrevet

Det er aldeles ikke å leve i synd. Ikke i det hele tatt. Vi vurderte å gifte oss på tinghuset og ta velsignelse i kirken men det ble mer praktisk å ta alt i ett. Og jeg er relativt kristen.

Skrevet

Presten som viet oss sa det fint;

Gud er tilstede overalt her i verden. På stranden, i kirken, på fjellet, i skogen- og også på tinghuset! ;)

Skrevet

Vi er dypt troende, og giftet oss på tinghuset i 2007. Planen var å få en velsignelse i kirka ett års tid etter. Men det har "kokt bort i kålen" for oss. Om vi lever i synd? Årsaken til at vi giftet oss på tinghuset var at noen som vi så opp til, giftet seg i tinghuset like før. Og vi hadde som sagt tenkt å få en velsignelse senere.

Men jeg har forstått at det ikke er noen enkel måte å gjøre dette på, man måtte ha forloverne med. Og jeg er så konservativ at jeg strengt tatt ikke har så mye respekt for en vielse i Den Norske Kirke. Hva godt kan det gjøre, når kirken ligger under en helt forandret ekteskapslov?

Jeg føler litt skyld for at vi ikke har gått og fått velsignelse i kirka, men vi fikk lest opp noen bibelvers under vielsen i tinghuset.

En gang vi snakket med noen omreisende kristne, fikk vi som spørsmål; "Dere har vel blitt velsignet i kirka seinere?" Så jeg har litt dårlig samvittighet, ja. Men vi er nå faktisk gift, og vi er opptatt av bibelen og kristne bøker i det daglige.

Anonym poster: 99e6646862c07c9a955a69dcb1af1c28

Skrevet

Presten som viet oss sa det fint;

Gud er tilstede overalt her i verden. På stranden, i kirken, på fjellet, i skogen- og også på tinghuset! ;)

Det var en fornuftig prest, som har forstått religionen sin :) han/hun liker jeg!

Gjest Gullguttene
Skrevet

Jeg trodde ikke man levde i synd i 2013, så feil kan man ta!

Skrevet

litt fascinerende å se folk som er så fastlåst i religonen sin.

Anonym poster: 876707427501b0faddc60cdac929223d

Enig.

Og jeg misliker alle disse reglene man har i kristendommen, og sikkert alle andre religioner. For meg virker det som et levesett for usikre og uintelligente mennesker som ikke kan stole på egne valg. "Legger alt i Guds hender", sant? Så får han fikse opp når selveste mennesket ikke tør å gjøre en drit.

Anonym poster: e6f4de14ad2acf3dc9bc8a6b5d9e9443

Skrevet

Det rare er at det står ikke noe i bibelen om hvordan en blir gift, bare at man skal være det.

Anonym poster: f608e90ca553f27b02c30a9f59381db6

Skrevet

Vi er gift i tinghuset og har fått katolsk velsignelse etterpå.

Vi kunne ikke gifte oss katolsk siden jeg har vært gift før.

Syns ikke en lever i synd om en kun gifter seg i tinghus uten å ta velsignelse etterpå.

Personlig kunne jeg aldri vært samboer, men kan jo se fordelene ved det sånn praktisk sett :-)

Gjest sug lut
Skrevet

Men det jeg lurer på er om kristne mener at man lever i synd hvis man gifter seg andre steder enn i kjerka.

Vi skal gifte oss, han vil på tinghuset. Men jeg er redd dette ikke er godt nok for noen. At det på en måte ikke er akseptert.

Skal flytte tilbake dit han kommer fra neste år, det er et lite sted på sørlandet. Vil ikke bli baksnakket av de kristne derfra.

Er du sikker på at du vil flytte et sånt sted?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...