3 små skatter Skrevet 13. januar 2013 #51 Skrevet 13. januar 2013 Men ærlig talt...de fleste mennesker i vårt land har et "normalt" kosthold...dvs. like mengder karbohydrat, fett og proteiner mm. Det er ikke snakk om dietter i det hele tatt. Bare vanlig mat. Grønnsaker, kjøtt, melk, frukt, kornprodukter osv... Det er ikke noe hokus pokus. Her var det mange selvmotsigelser paa faa setninger. Ordet "diett" refererer til hvordan man har lagt opp kostholdet sitt, enten det er paa kort sikt eller lang sikt. Har du noensinne tenkt over hvorfor du deler opp makronutrientene i like menger, ref. det du snakker om som "vanlig" her? Hvorfor er du overbevist om at dette er noe "alle" har gjort "i all tid"? Hvor mange generasjoner snakker du om? Dersom jeg fortalte deg at det kostholdsregimet du helligholder her er basert paa loese feiltolkninger satt i system og nedskrevet i heimkunnskapsboeker av Britgundaer over det ganske land som ikke har noe a fare med naar det gjelder verken kunnskap om elementaer fysiologi eller anatomi (og sannsynligvis falt av denne posten da jeg skrev 'makronutrient') gjoer det det enda mer komfortabel med spisevanene du forsvarer her? Er det "fordi det alltid har vaert saann" at det er OK? Har du sett statistikker paa utviklingen av livsstilsykdommer de siste aarene? Hvorfor tror du at alt er OK? Er du klar over at jogging og treningsstudio er noe som ble 'oppfunnet' ila. de siste 30 aarene? Tror du alle som hadde kontorjobb foer 1980 var overvektige? (hint: dette stemmer veldig daarlig med virkeligheten). Det eneste jeg leste her var bare bla bla bla......Vi får vel være enige om å være uenige.
mor.i.utland Skrevet 13. januar 2013 Forfatter #52 Skrevet 13. januar 2013 De karbohydratene hun trenger foreløpig får hun fra laktosen i morsmelken. Den splittes opp i bl.a. galaktose, som er det viktige sukkeret for hjernens utvikling. Utenom dette så er jo fettsyrer og derav omega-3 særdeles viktige næringsemner. Dette gir vi via tran. Vi setter ikke vår datter på en ketogen diett da dette viser seg å muligens gi vekstreduksjon i barn som har gått på dette som terapeutisk intervensjon i ikke-medisinerbar barneepilepsi. Hun skal slippe å kompensere for manglende sukker ved glukoneogenese og glykogenolyse, men vi vil legge oss på et nivå som er tett opptil hennes egenproduksjon. Forresten så trenger en voksen hjerne bare rundt 40 gram karbohydrater hver dag. Hva en baby/barnehjerne trenger gjenstår fremdeles for oss å finne ut av, men foreløpig er hun så ung, og vi blander inn både gulrot og hirsegrøt i maten hennes. En voksen hjerne trenger ca 120 gram glukose ( karbohydrater) hver dag for vedlikehold. I tillegg har nyere studier på mus vist at mus som inntar lite karbohydrater og mye proteiner har 5% lettere hjerner enn ved vanlig kosthold. I tillegg har de funnet en forhøyning av plakk i hjernen ( som svekker nerveimpulser) som de nå forsker på om har sammenheng med alzheimers ( kan leses mer om i Molecular Neurodegeneration 2009, 4:40 (21. oktober 2009).) Punkt 1, at hjernen TRENGER 120 gram glukose per dag, minimum, er bare reint tøv. Min mann spiser ikke mer enn 15 per dag og han har fullført et medisinstudium på det kostholdet. Dette taller er basert på at hjernen vil ta til seg 120 gram karbohydrater hvis den har fri tilgang på det. Derimot trenger det ikke mer enn 40 gram per dag, noe osm leveren forsyner den med. Dette er en av funksjonenene til leveren. Andre vev som er absolutt avhengige av glukose er røde blodceller og linsene i øyet, men dette er så små mengder at de er forsvinnende lavt. Hjernen og disse andre vevene kan også benytte ketonlegemer, som er en mye mer effektiv energikilde for hjernen enn glukose. Punkt 2. Kostholdsforskning har aldri vært og vil trolig aldri være direkte overførbart til mennesker. Man kan jo like gjerne si at hunder som spiser en sjokolade blir blind, eller at katter som mye ris i foret får diabetes. Eller noe som taler for oss er at ulver spiser utelukkende innmat og lar sauen ligge, derfor bør vi også gjøre det. Tøv! Her er en god grunn til å ikke spise sukker hva gjelder hjernen og plakkdannelse: Det er et enzym i hjernen som heter "insulin degrading enzyme". Dette enzymet bryter ned insulin, og alzheimer-plakk. Når det er altfor mye insulin i blodbanen så har det ikke kapasitet til å bryte ned plakkene i hjernen (som dannes of fjernes hele tiden), derfor aggregeres plakkene i hjernen. Og hva er den største stimulus for insulin, jo karbohydrater. Og kom ikke her med at proteiner og søtningsstoffer også fører til insulinutskilling, det er så lite at det har ingenting med saken å gjøre. Hva ett magasin sa for fire år siden er utdatert og av liten kunnskapsverdi. For hver artikkel som sier en ting så finnes det ti som sier imot. At plakkdannelsen og de nevrofibrillære fiberknutene forhindrer segnaloverføringen er bare en av flere teorier. Det viser seg faktisk at personer med kognitiv svikt får bedre kognisjon ved å kutte karbohydratnivået. Hjernen prøver å nytte seg av karbohydrater, men det kan den ikke. Ved å kutte nivået så vil den bruke andre prosesser for å få energi fra ketoner-
Anti-Brit-Gunda Skrevet 13. januar 2013 #53 Skrevet 13. januar 2013 Det eneste jeg leste her var bare bla bla bla......Vi får vel være enige om å være uenige. Jeg kan vaere enig i at det ikke er helt enkelt aa forstaa dette, spesielt ikke naar du gaar inn i diskusjonen med en mening ("alle er sunne og friske og har det bra") som tilsier at det er OK at prevalensen av diabetes Type to har oekt fra ~25 millioner til ~275 millioner fra 1980 og . Selv om du justerer for befolkningsvekst vil det fremdeles vaere en helt utrolig grusom utvikling. Er det virkelig saann det "alltid" har vaert? Men, som sagt, det er vanskelig aa forstaa dette hvis man er lullet inn i en "comfort zone" hvor ustanselig inflammasjon, gastriske ubehageligheter og en fremtid hvor man gaar en livsstilssykdomspreget tilvaerelse med medisiner som en del av hverdagen ER HELT OK. Jeg foreslaar derfor at du stikker og baker boller isteden.
Anti-Brit-Gunda Skrevet 14. januar 2013 #55 Skrevet 14. januar 2013 Gjesp Regner med du ikke bryr deg om regnskogen, global oppvarming samt broenndrilling i Afrika ogsaa da, siden du er saa troett.
Lisse_01 Skrevet 14. januar 2013 #56 Skrevet 14. januar 2013 Gjesp Regner med du ikke bryr deg om regnskogen, global oppvarming samt broenndrilling i Afrika ogsaa da, siden du er saa troett. . Er bare drit lei denne tråden
Lottis81 Skrevet 14. januar 2013 #58 Skrevet 14. januar 2013 Lavkarbo har veldig mange positive sider, har selv prøvd det ut og det fungerte delvis til meg. Har lært mange måter å tilberede mat på og gjort meg oppmerksom på mange ting. Men jeg ville aldri gitt babyen min mat hvor mye er blandet ut med smør og fløte. Tror på den måten at barnet blir veldig kresent. Jeg gir derimot barnet mitt mest mulig rene produkter. Som gulrøtter/brokkoli og avokado pluss mye mye mer. Altså er jeg på BLW. Det har jeg mye mer tro på og at barnet får spise mye frukt som er mye vitaminer i. Kan ikke bare fokusere på karbohydrater. Allerede der synes jeg deres syn er snevert. Men alle må få ha sin mening. Dette var min. Jeg har en 6mnd datter som spiser alt vi gir henne selv. Veldig gøy!! Anbefales:-)
mor.i.utland Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #59 Skrevet 14. januar 2013 Lavkarbo har veldig mange positive sider, har selv prøvd det ut og det fungerte delvis til meg. Har lært mange måter å tilberede mat på og gjort meg oppmerksom på mange ting. Men jeg ville aldri gitt babyen min mat hvor mye er blandet ut med smør og fløte. Tror på den måten at barnet blir veldig kresent. Jeg gir derimot barnet mitt mest mulig rene produkter. Som gulrøtter/brokkoli og avokado pluss mye mye mer. Altså er jeg på BLW. Det har jeg mye mer tro på og at barnet får spise mye frukt som er mye vitaminer i. Kan ikke bare fokusere på karbohydrater. Allerede der synes jeg deres syn er snevert. Men alle må få ha sin mening. Dette var min. Jeg har en 6mnd datter som spiser alt vi gir henne selv. Veldig gøy!! Anbefales:-) Du har et poeng med at barnet ikke skal bli kresent, det jobber vi med og så langt går det veldig fint. Derimot så velger vi å gi grønnsaker istedetfor frukt da førstnevnte ineholder mer vitaminer og i tillegg mineraler, enn frukt, som for det meste i dag, desverre, bare er vann med fruktsukker. Hva med bær istedenfor? Det er mye mer næringsrikt og helsemessig for barn enn frukt, som jo inneholder det fæle fruktsukkeret. Jeg er nok ikke enig i at vårt syn er snevert fordi vi fokuserer så mye på karbohydrater; vi har nå engang lært det som vi har lært og kan ikke gå tilbake på det. Håper dere finner like stor glede i karbohydrater som vi finner i gode fettkilder
Lottis81 Skrevet 15. januar 2013 #60 Skrevet 15. januar 2013 Hva gjør dere når barnet begynner i barnehage evt skole? Skal dere la barnet bli mobbet fordi det ikke spiser karbohydrater/skiver/bananer og appelsiner. Sånn er barn idag, stygge mot hverandre når andre er annerledes. Og for ikke å snakke om ånden dere får. Tror dere at dere klarer å holde barnet unna alle fristelsene som frukt og sjokolade er for et lite barn? Tviler på det... Det gjør nok bare barnet enda mer opptatt av sukker. Nei, jeg tror ikke dere klarer å holde barnet unna karbohydrater når det skal ut i den store verden. Jeg synes ikke det er rett å presse et barn på en slik livsstil.
mor.i.utland Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #61 Skrevet 15. januar 2013 Hva gjør dere når barnet begynner i barnehage evt skole? Skal dere la barnet bli mobbet fordi det ikke spiser karbohydrater/skiver/bananer og appelsiner. Sånn er barn idag, stygge mot hverandre når andre er annerledes. Og for ikke å snakke om ånden dere får. Tror dere at dere klarer å holde barnet unna alle fristelsene som frukt og sjokolade er for et lite barn? Tviler på det... Det gjør nok bare barnet enda mer opptatt av sukker. Nei, jeg tror ikke dere klarer å holde barnet unna karbohydrater når det skal ut i den store verden. Jeg synes ikke det er rett å presse et barn på en slik livsstil. Det er synd du ser det på denne måten. På samme måte kan jeg si at jeg ikke syns det er riktig å utsette dinn barn for livsstilssykdommene som uten tvil kommer til å ramme han/henne når barnet blir 40+. Hvis vi kan holde vårt barn borte fra sukker i ni år før det blir på tide å la henne spise det, ja så har vi spart inn ni år med sukker, som i Norge vil tilsvare ca 500 kilo sukker. Disse årene vil også danne et godt grunnlag for hennes personlige preferanser. Sjengsene er også at de andre barna vil plukke på de barna som er tjukke (undersøkelser har vist at barn i barneskolealder valgte en overvektig gutt sist til å leke med framfor barn i rullestol og andre utfordringer). En gutt jeg kjenner på SFO er kjempepopulær nettop fordi han alltid har mer spennende matpakke med seg hver dag, og ikke de triste kneipskivene med et skrapet lag smør og en tynn skive mager kvitost. At vårt barn ikke kommer til å spise sjokolade eller frukt er enkelt - vi har ikke sånn hjemme, besteforeldrene har ikke sånt hjemme, og det er lenge til vårt barn har sine egne penger og går alene til butikken. Jeg hadde ikke lov til å røyke hjemme når jeg var liten, ikke drikke heller, men når jeg var 12-13 så hadde jeg klassekamerater som hadde begynt med begge deler. Jeg visste at det ikke var bra og det var aldri en fristelse for meg. Så håpet er jo at sånne holdninger kan gjelde andre områder også. Det er ikke snakk om å holde barnet vårt borte fra karbohydrater, men det er snakk om å legge gode holdninger i bunnen. Hvis vi har et kosthold som domineres av lite karbohydrater hjemme, så klarer kroppen til vårt barn å ta seg av en og annen bursdagsfeiring og mangois. Vi spiser karbohydrater av og til vi også. Som noen nevnte lenger oppe også, hva www.lavkarbopappa.com hadde å si om saken, så syns vi det er lærerikt å se hva han gjør med sin familie. Det er ikke nullkarbo, han gir både hirsegrøt og gulrot, som er fy-fy på den strenge lavkarboen vi - foreldrene - lever på. Så vi tilpasser dette til vårt barn og dets livsfaser.
Sjøbanan Skrevet 15. januar 2013 #62 Skrevet 15. januar 2013 Hørt om en lidelse som heter ortoreksi? Det er det det høres ut som om dere vil overføre til barnet deres. Det er en brist her, og den er ikke liten...
Heada Skrevet 15. januar 2013 #63 Skrevet 15. januar 2013 Jeg leste de to første sidene og det var interessant fra begge parter. Takk for det! Desverre orker jeg ikke å lese de to neste sidene.
mor.i.utland Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #64 Skrevet 15. januar 2013 Barnet vil jo stigmatiseres allerede fra barnehagealder med et slikt kosthold. I barnehagen til sønnen vår så serverer de varm havregrøt til frokost og de lager hjemmelagede rundstykker eller matmuffins flere ganger i løpet av uka sammen med barna. Fredager har de varmmat og da serveres det karbohydratholdig middag som f eks hjemmelaget fiskegrateng. Skal ditt barn da nektes å delta i disse sosiale settingene? Skal en 1- eller 2-åring sitte der med lavkarbo-matpakke flere ganger daglig mens de andre barna spiser varm havregrøt eller nystekte, duftende matmuffins som de selv har vært med på å bake? En 1- eller 2-åring har ikke forutsetninger for å skjønne hvorfor det behandles annerledes enn de andre barna. De vil bli lei seg og dere setter de ansatte i mange leie kniper. Skal barna deres nektes julegrøt ipå juletrefesten i barnehagen/på skolen desember og alltid spise annerledes mat enn de andre barna når det serveres varmlunsj eller bursdagskake? I nabobarnehagen spiser de ikke kake på bursdager, de spiser varmmat en gang i uka og det er lapskaus. SELVFØLGELIG skal hun spise lapskaus med de andre. Hvis barnehagen har bollefest hver morgen og lefsemoro hver ettermiddag så kommer vi til å velge en annen barnehage. En barnehage som er litt mer oppegående. Det er ikke fiskegratengen som er problemet heller, men det konstante sukkerforsyningen hjemme i tillegg! Vi vil ikke gi henne dette hjemme, men kommer ikke til å kontrollere alt hun spiser til minste detalj overalt! Vi kan gi vårt barn gode matvaner hjemme uten at hun skal bli mobbet for å være annerledes.
Overraskelsen Skrevet 15. januar 2013 #65 Skrevet 15. januar 2013 Jeg lurer på to ting: Er det slik at dere som lever lavkarbo mener at man er garantert livstilsykdommer fra 40+ om man lever på et kosthold av rent kjøtt/fisk (ikke typ pølse, fiskepudding etc), fem om dagen, grove kornprodukter, melk, ikke sukkerholdig pålegg, drikker vann som tørstedrikk, passer på å bevege seg i hverdagen og holder godteriet til lørdagskvelden? Jeg får litt det inntrykket. Og hvordan stiller dere dere til bruk av kunstig søtstoff?
mor.i.utland Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #66 Skrevet 15. januar 2013 Jeg lurer på to ting: Er det slik at dere som lever lavkarbo mener at man er garantert livstilsykdommer fra 40+ om man lever på et kosthold av rent kjøtt/fisk (ikke typ pølse, fiskepudding etc), fem om dagen, grove kornprodukter, melk, ikke sukkerholdig pålegg, drikker vann som tørstedrikk, passer på å bevege seg i hverdagen og holder godteriet til lørdagskvelden? Jeg får litt det inntrykket. Og hvordan stiller dere dere til bruk av kunstig søtstoff? Det kan sikkert (litt feilaktig) virke slik, men det er nok bare litt mer kortfattethet i svarene ettehvert som svar og kommentarer blir mer og mer angripende og vikende fra temaet. Faktum er at disse sykdommene du nevner her kalles "sykdommer av sivilisasjoner", og sees i økende grad i folkegrupper som introduseres for vestlig mat med mye karbohydrater. Det eksempelet du nevner i innlegget ditt som er idealmennesket ifølge de norske kostholdsanbefalingene, er det nesten ingen som lever etter. Hadde folk gjort det så hadde ting vært mye bedre, for mange, men ikke alle. Men selv om, så syns jeg ikke man skal leve av rent kjøtt og fem om dagen. Må en spise brød så er grovt brød bedre enn lyst brød, men likevell ikke bra hvais du spør meg - og det var jo det du gjorde. Alle de faktorene du nevnte er gode, men det er litt forskjellige virkningsmekanismer. Fortsett med kjøtt og fisk, men ikke skjær bort fettet; spis fem grønnsaker om dagen og kutt frukten (du går ikke glipp av noen vitaminer og slipper det ugunstige fruktsukkeret). Kutt kornprodukter helt da det ikke er bra for så mye annet enn å få ut karbohydratene effektivt. Og hvis du bare spiser snop på lørdagen, flott for deg, du har ihvertfall ikke blitt fanget av fredagskos, og bare noe godt til kaffen. Kunstig søtstoff? Hvorfor spør du om det? Har ikke tenkt å gi det til barnet mitt heller. Spiser ikke lavkarbo for så å jukse inn noe søtt på andre måter. Søtstoffer øker også insulinutskillelsen noe, og bidrar til å holde søtsuget oppe. Hva angår en mulig kreftfare fra søtstoffer, så er søtningene mange og mangfoldige, og alt som kommer i media er nettopp det, bare blåst opp av media. Det blir en personlig preferanse om en bryr seg om det eller ikke.
Overraskelsen Skrevet 16. januar 2013 #67 Skrevet 16. januar 2013 Jeg lurer på to ting: Er det slik at dere som lever lavkarbo mener at man er garantert livstilsykdommer fra 40+ om man lever på et kosthold av rent kjøtt/fisk (ikke typ pølse, fiskepudding etc), fem om dagen, grove kornprodukter, melk, ikke sukkerholdig pålegg, drikker vann som tørstedrikk, passer på å bevege seg i hverdagen og holder godteriet til lørdagskvelden? Jeg får litt det inntrykket. Og hvordan stiller dere dere til bruk av kunstig søtstoff? Det kan sikkert (litt feilaktig) virke slik, men det er nok bare litt mer kortfattethet i svarene ettehvert som svar og kommentarer blir mer og mer angripende og vikende fra temaet. Faktum er at disse sykdommene du nevner her kalles "sykdommer av sivilisasjoner", og sees i økende grad i folkegrupper som introduseres for vestlig mat med mye karbohydrater. Det eksempelet du nevner i innlegget ditt som er idealmennesket ifølge de norske kostholdsanbefalingene, er det nesten ingen som lever etter. Hadde folk gjort det så hadde ting vært mye bedre, for mange, men ikke alle. Men selv om, så syns jeg ikke man skal leve av rent kjøtt og fem om dagen. Må en spise brød så er grovt brød bedre enn lyst brød, men likevell ikke bra hvais du spør meg - og det var jo det du gjorde. Alle de faktorene du nevnte er gode, men det er litt forskjellige virkningsmekanismer. Fortsett med kjøtt og fisk, men ikke skjær bort fettet; spis fem grønnsaker om dagen og kutt frukten (du går ikke glipp av noen vitaminer og slipper det ugunstige fruktsukkeret). Kutt kornprodukter helt da det ikke er bra for så mye annet enn å få ut karbohydratene effektivt. Og hvis du bare spiser snop på lørdagen, flott for deg, du har ihvertfall ikke blitt fanget av fredagskos, og bare noe godt til kaffen. Kunstig søtstoff? Hvorfor spør du om det? Har ikke tenkt å gi det til barnet mitt heller. Spiser ikke lavkarbo for så å jukse inn noe søtt på andre måter. Søtstoffer øker også insulinutskillelsen noe, og bidrar til å holde søtsuget oppe. Hva angår en mulig kreftfare fra søtstoffer, så er søtningene mange og mangfoldige, og alt som kommer i media er nettopp det, bare blåst opp av media. Det blir en personlig preferanse om en bryr seg om det eller ikke. Ok, takk for svar. Personlig merker jeg positiv effekt bare av å kutte ut sukker og hvetemel. Noen 100%lavkarber blir jeg nok ikke, om ikke helsa skulle kreve det. Er frisk og slank slik jeg spiser nå, og det samme er resten av familien. Ang. søtstoff, så spurte jeg fordi jeg har inntrykk av at det er mye kakeoppskrifter etc med sukrin og slikt på profilerte lavkarboblogger, og da klarer ikke jeg å kjøpe det med at søtsuget forsvinner heeeelt. Ikke at det er så viktig ;-)
mor.i.utland Skrevet 16. januar 2013 Forfatter #68 Skrevet 16. januar 2013 Jeg lurer på to ting: Er det slik at dere som lever lavkarbo mener at man er garantert livstilsykdommer fra 40+ om man lever på et kosthold av rent kjøtt/fisk (ikke typ pølse, fiskepudding etc), fem om dagen, grove kornprodukter, melk, ikke sukkerholdig pålegg, drikker vann som tørstedrikk, passer på å bevege seg i hverdagen og holder godteriet til lørdagskvelden? Jeg får litt det inntrykket. Og hvordan stiller dere dere til bruk av kunstig søtstoff? Det kan sikkert (litt feilaktig) virke slik, men det er nok bare litt mer kortfattethet i svarene ettehvert som svar og kommentarer blir mer og mer angripende og vikende fra temaet. Faktum er at disse sykdommene du nevner her kalles "sykdommer av sivilisasjoner", og sees i økende grad i folkegrupper som introduseres for vestlig mat med mye karbohydrater. Det eksempelet du nevner i innlegget ditt som er idealmennesket ifølge de norske kostholdsanbefalingene, er det nesten ingen som lever etter. Hadde folk gjort det så hadde ting vært mye bedre, for mange, men ikke alle. Men selv om, så syns jeg ikke man skal leve av rent kjøtt og fem om dagen. Må en spise brød så er grovt brød bedre enn lyst brød, men likevell ikke bra hvais du spør meg - og det var jo det du gjorde. Alle de faktorene du nevnte er gode, men det er litt forskjellige virkningsmekanismer. Fortsett med kjøtt og fisk, men ikke skjær bort fettet; spis fem grønnsaker om dagen og kutt frukten (du går ikke glipp av noen vitaminer og slipper det ugunstige fruktsukkeret). Kutt kornprodukter helt da det ikke er bra for så mye annet enn å få ut karbohydratene effektivt. Og hvis du bare spiser snop på lørdagen, flott for deg, du har ihvertfall ikke blitt fanget av fredagskos, og bare noe godt til kaffen. Kunstig søtstoff? Hvorfor spør du om det? Har ikke tenkt å gi det til barnet mitt heller. Spiser ikke lavkarbo for så å jukse inn noe søtt på andre måter. Søtstoffer øker også insulinutskillelsen noe, og bidrar til å holde søtsuget oppe. Hva angår en mulig kreftfare fra søtstoffer, så er søtningene mange og mangfoldige, og alt som kommer i media er nettopp det, bare blåst opp av media. Det blir en personlig preferanse om en bryr seg om det eller ikke. Ok, takk for svar. Personlig merker jeg positiv effekt bare av å kutte ut sukker og hvetemel. Noen 100%lavkarber blir jeg nok ikke, om ikke helsa skulle kreve det. Er frisk og slank slik jeg spiser nå, og det samme er resten av familien. Ang. søtstoff, så spurte jeg fordi jeg har inntrykk av at det er mye kakeoppskrifter etc med sukrin og slikt på profilerte lavkarboblogger, og da klarer ikke jeg å kjøpe det med at søtsuget forsvinner heeeelt. Ikke at det er så viktig ;-) Kutter en sukker og hvetemel så er 99% av jobben gjort. Det er vel egentlig det mye av "lavkarbo" handler om. Personlig liker jeg ikke uttrykket lavkarbo da det har fått så mange negative assosiasjoner bundet til seg. "Jeg spiser simpelthet bare ikke karbohydrater", har jeg begynt å si. Det andre som er viktig å få frem er også at man kan være overvektig og frisk, og også tynn og syk. Dette er det ikke bare vekten som utgjør, det er mye som foregår på innsiden også. Men dette gjelder jo ikke alle, så det er bra at du og familien din er heldigere enn som så. Kunstige søtningsstoffer kan hos mange trigge et søtsug fordi det lurer kroppen. Det kan selv bare det å gå forbi snågodtet, eller bollehyllen også gjøre. For å dra den litt langt, det er som om en tørrlagt alkoholiker går og setter seg i en bar hver dag, da trigger det også alkoholsuget. Min hjerne har spist sukker fire-fem ganger daglig i nesten tredve år, og det er ikke gjort i en håndvending å snu om på det. I kakeoppskrifter som utgis a la lavkarbovis er det nettopp for å imøtekomme dette. Det er så utrolig vanskelig å avstå helt fra sukker og bollekonsistens, at istedet for å slite med dette så er det hittil beste alternativet å bake uten bordsukker. Da brukes erstatninger som sukrin og tagatesse og stevia og jeg vet ikke hva. Dette er naturlige plantesukker. Sukrin sitt kjemiske navn er erythrol og kan utvinnes fra bl.a. pærer (ikke spør hvordan de fant det ut (?)). Dette brukes fordi det smaker veldig søtt, uten at det har noen innvirkning på insulinutskillelsen, som jo er halvparten av det "lavkarbere" ønsker å unngå. Personlig liker jeg ikke sukrin: det har dårlige bakeegenskaper og smaker kalt og j*****. Så at jeg har søtsug, JEPP!!! Men bare en sjelden gang, som om kroppen min minner på hvor greit det var å leve før i tiden da jeg ikke visste at sukker og raffinerte karbohydrater og stivelse ikke var så bra. Men det kan jeg leve med. Takk for praten
cici83 Skrevet 17. januar 2013 #69 Skrevet 17. januar 2013 Jeg spiser mindre karbohydrater enn det som er normalt .. har det supert med det og må ha en sunn livsstil grunnet diabetes... Men som ernæringsfysiologen sier er det verken lavkarbo el diabetes kost.. bare sunn livsstil som veldig mange flere burde begynne med.. spiser pasta men grov og kun 1/4 av talerknen, spiser søtpotet istedenfor potet spiser mye salat, reint kjøtt, tyrkisk yogert, og hjemmelaget brød uten hvete, spiser knekkebrød og andre hjemmelagde ting... spiser popkorn og mørk sjokolade når jeg skal kose meg fordi jeg synes det er godt.. Kommer til å overføre dette til baby.. ser ikke noe iveien for å spise sunt og gi de samme vanene til baby.. helestasjonen støtter det også .. det er min erfaring med karbofattig kost el sunn mat ikke lavkarbo men mindre enn det som i dag regnes som normalen kanskje
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå