mor.i.utland Skrevet 8. januar 2013 #1 Skrevet 8. januar 2013 Ønsker seriøse svar, for å kunne dele erfaringer. Her benyttes kun amerikanske retningslinjer som kostholdsveiledere, men ønsker noen med egne erfaringer. Kostholdet fungerer forøvrig ypperlig for vårt barn. :-) (Og for den som måtte lure, får vi tett medisinsk oppfølging).
Vinterblomst Skrevet 8. januar 2013 #2 Skrevet 8. januar 2013 høres ikke heldig ut med bakgrunnen vi har her fra Norge..og fordi at karbohydrater er viktig for hjernens utvikling.. men interessant og vil gjerne også høre hva andre mener,,,?
mor.i.utland Skrevet 8. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2013 De karbohydratene hun trenger foreløpig får hun fra laktosen i morsmelken. Den splittes opp i bl.a. galaktose, som er det viktige sukkeret for hjernens utvikling. Utenom dette så er jo fettsyrer og derav omega-3 særdeles viktige næringsemner. Dette gir vi via tran. Vi setter ikke vår datter på en ketogen diett da dette viser seg å muligens gi vekstreduksjon i barn som har gått på dette som terapeutisk intervensjon i ikke-medisinerbar barneepilepsi. Hun skal slippe å kompensere for manglende sukker ved glukoneogenese og glykogenolyse, men vi vil legge oss på et nivå som er tett opptil hennes egenproduksjon. Forresten så trenger en voksen hjerne bare rundt 40 gram karbohydrater hver dag. Hva en baby/barnehjerne trenger gjenstår fremdeles for oss å finne ut av, men foreløpig er hun så ung, og vi blander inn både gulrot og hirsegrøt i maten hennes.
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 8. januar 2013 #5 Skrevet 8. januar 2013 Hvorfor gjør dere dette? Er hun syk siden dere trenger tett medisinsk oppfølging?
mor.i.utland Skrevet 8. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2013 Som sagt ønsker jeg kun seriøse henvendelser fra folk som også ønsker å gi barna sine karbohydratfattig kost. Hvis det ønskes detaljer om bakgrunnen for dette, henviser jeg heller til lavkarbopappa.com .
mor.i.utland Skrevet 8. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2013 Hvorfor gjør dere dette? Er hun syk siden dere trenger tett medisinsk oppfølging? Faren er lege
Lisse_01 Skrevet 8. januar 2013 #8 Skrevet 8. januar 2013 Som sagt ønsker jeg kun seriøse henvendelser fra folk som også ønsker å gi barna sine karbohydratfattig kost. Hvis det ønskes detaljer om bakgrunnen for dette, henviser jeg heller til lavkarbopappa.com . Du visste med andre ord at folk ville reagere?
mor.i.utland Skrevet 8. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2013 hehe ja, det er ikke en ukjent ting i vår verden. Folk som ikke har dybdekunnskap om fenomenet, gjerne lest seg opp via Allers el.l. reagerer gjerne emosjonelt. Disse ønsket jeg å luke ut, for å unngå svadaprat.
mor.i.utland Skrevet 8. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2013 Høres da helt sprøtt ut? Hva er sprøtt da?
Lisse_01 Skrevet 8. januar 2013 #11 Skrevet 8. januar 2013 Syntes bare det er litt sært. Men skal ikke blande meg:) sikkert helt toppers
hurra1234 Skrevet 9. januar 2013 #12 Skrevet 9. januar 2013 Jeg lurer på hvorfor dere gjør det? Må si at vi kjører vanlig kosthold, og det fungerer også helt ypperlig. ?
Apple80 Skrevet 9. januar 2013 #13 Skrevet 9. januar 2013 Jeg ble nysgjerrig på hva de amerikanske retningslinjene sier? Skiller de seg mye fra de norske?
mor.i.utland Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #15 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Jeg lurer på hvorfor dere gjør det? Må si at vi kjører vanlig kosthold, og det fungerer også helt ypperlig. ? Grunnen er at min mann og jeg lever på et slikt kosthold selv, og han skriver avhandling om de skadelige effektene av karbohydrater på kroppen. Dette er ikke snakk om en slankekur for hverken oss eller vårt barn, men som et sunt kosthold. Her i Norge sies det at f. eks. mettet fett fører til hjerte- og karsykdommer mm., men dette er ikke riktig da det er flere og flere rapporter som nå falsifiserer sannheten av dette. Senest var det en lege som i tidsskriftet for den norske legeforening gikk gjennom de to undersøkelsene de norske helsemyndighetene har lagt til grunne for sin motstand av mettet fett, og fant ut at de undersøkelsene hadde ikke funnet noe fare ved mettet fett iforhold til annet fett. Så hvor de norske helsemyndighetene har sine tolkninger fra, det kan vi bare undre oss over. Det er forresten legen Christian Drevon som har vert med i det utvalget som har satt ned kostholdsretningslinjene våre, samme person altså som driver vektklubb.no på VG (!), kanskje han har litt penger og ære å tape i å innrømme noe annet enn at bare slanking og mer trening hjelper på helsa? En annen faktor er at også grove kornsorter og "sunne" karbohydrater er egentlig bare mindre usunne. Fiber skraper opp og irriterer tarmene og gjør at de skilles ut fortere, derav hyppigere avføring. Karbohydratene er direkte skadelige for blodåreveggene og fører til kronisk betennelse i åreveggene. Over ti, tjue, tredve år vil denne betennelsen definitivt og absolutt føre til farlige fettavleiringer i åreveggene. Fruktsukkeret gjør at leveren produserer triglycerider i store mengder, dette er det fettstoffet i blodet som er mest relatert til hjerte- og karsykdommer, ikke kolesterol. Vi vil ikke gi datteren vår alle disse skadelige karbohydratene, vi vil heller gi henne det sunne fettet. Man merker kanskje ikke noe spesielt på henne så lenge hun bor hjemme, men når hun plutselig en dag blir 55 og får, kanskje, diabetes, eller kanskje leddgikt, eller kanskje sliter med dårlig hud i hele ungdomstida, så vil ikke vi som foreldrene være med på å danne dette grunnlaget for henne. Vi ønsker å legge ned andre vaner for henne. Derfor gjør vi det. www.lavkarbopappa.com Endret 10. januar 2013 av mor.i.utland
mor.i.utland Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #16 Skrevet 10. januar 2013 Nei det gjør jeg ikke. Burde jeg det? Ja, det syns jeg du burde. Men det er ikke min sak å legge meg opp i det. Foreldre gjør det foreldre syns er best for barna sine, og vi syns dette er best for vårt barn. Andre foreldre gjør annerledes, og noen gjør det samme. Se på lavkarbopappa.com hva vi gjør. Der er det en pappa som blogger om det å være pappa, og det å gi barnet karbohydratredusert mat.
eaglebeagle Skrevet 10. januar 2013 #17 Skrevet 10. januar 2013 Nei det gjør jeg ikke. Burde jeg det? Ja, det syns jeg du burde. Men det er ikke min sak å legge meg opp i det. Foreldre gjør det foreldre syns er best for barna sine, og vi syns dette er best for vårt barn. Andre foreldre gjør annerledes, og noen gjør det samme. Se på lavkarbopappa.com hva vi gjør. Der er det en pappa som blogger om det å være pappa, og det å gi barnet karbohydratredusert mat. Av ren nysgjerrighet, hvorfor viser du hele tiden til bloggen til lavkarbopappa´n - er det dere? Mulig det fremkommer lenger opp i tråden, men jeg mistet i grunnen oversikten et sted i avhandlingen om spalting av glykose... Jeg orker ikke gå inn i en lang dialog om lavkarbokost eller andre dietter, jeg konstaterer at folk, som forskere og leger, mener forskjellig. Personlig syntes jeg frokost bestående av biff, bacon og pannekaker ser ekstremt lite fristende ut, men det er meg. Jeg er vel også skeptisk til å lage et matregime for barn som er så ekstremt at det setter barnet utenfor mye normal mataktivitet i barnehage/bursdager osv. Når det er sagt er jeg også opptatt av mat og helse, og velger bort raske karbohydrater i mye av det daglige kostholdet, uten å være fanatisk på noe vis. Jeg velger altså det du kaller de "mindre usunne" variantene, og vi lever godt slik. Fra et forskningsståsted er det interessant å registrere at de menneskene som lever lengst f.eks henholdsvis et område i Japan og et område på Sicilia, har helt ulikt kosthold. Det eneste de har felles er utsrakt bruk av fisk og grønnsaker - derimot kan jeg love deg at karbohydratene har en sterkt forankring i kostholdet både i Japan (ris) og Sicilia (pasta og ikke minst den daglige vinen de drikker). Jeg tror altså i motsetning til dere, at det ikke finnes en fasit på kosthold og helse for alle mennesker, like lite som det finnes en fasit på det "gode liv".
eaglebeagle Skrevet 10. januar 2013 #18 Skrevet 10. januar 2013 Og når det kommer til tendensiøs og sponset forskning, så er det vitterligen en del på "lavkarbosiden" også. Tenk deg om hele verden skulle byttet ut et kornbasert kosthold med kjøtt og fett? Hvordan skulle jordkloden taklet milliarder av mennesker som krevde sin frokostbiff? Det er ikke alle forunt å velge et kosthold basert på rent kjøtt, grønnsaker som vokser over jordskorpen og meieriprodukter..... http://www.aftenposten.no/helse/article4212761.ece
mor.i.utland Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2013 Og når det kommer til tendensiøs og sponset forskning, så er det vitterligen en del på "lavkarbosiden" også. Tenk deg om hele verden skulle byttet ut et kornbasert kosthold med kjøtt og fett? Hvordan skulle jordkloden taklet milliarder av mennesker som krevde sin frokostbiff? Det er ikke alle forunt å velge et kosthold basert på rent kjøtt, grønnsaker som vokser over jordskorpen og meieriprodukter..... http://www.aftenpost...icle4212761.ece Nei det vil ikke være bærekraftig i lengden. Men tenk hvis hele verden fikk demens, diabetes, høyt blodtrykk eller andre livsstilssykdommer? Heller ikke bærekraftig i det lange løp. Eksempelvis har Kina nå en eksplosiv økning i antall overvektige i verdenssammenheng. Flere land kan nevnes i fleng.. Men de kostnadseffektive konsekvensene av dette vil ikke gi gode gevinster, sett i et helse- og omsorgsperspektiv. Det fine er at uansett hvilke visjoner som oppstår i en gitt kultur eller verdensdel, vil det ut av erfaring sjeldent føre til en totalaksept hos verdens befolkning. Og foreløpig utgjør jo vi lavkarbere et betydelig mindretall (selv om det er dobbelt så mange som følger et lavkarbokosthold enn statens kostholdsanbefalinger)
eaglebeagle Skrevet 10. januar 2013 #20 Skrevet 10. januar 2013 Kinas overvektsproblemer har i all hovedsak å gjøre med økonomisk vekst der sykkelen er byttet ut med bil og risen er byttet ut med vestlig hurtigmat. At de levde sunt og slankt med trim og karbohydrater i ris/nudler er jo ikke akkurat med på å styrke lavkarboteorien. Faktisk er det slik at en rekke asiater utvikler hjerteproblemer når de introduseres for et kosthold med mye meieriprodukter, da dette har vært så og si fraværende i tusenvis av år i det daglige kostholdet. De største og folkerikeste landene som Kina, India og land på det afrikanske kontinentet baserer seg på et kornrikt og vegetarisk kosthold. Dersom alle disse skulle spise kjøtt og meieriprodukter, ville de miljømessige konsekvensene for kloden bli enorme i negativ forstand. Vi kan velge vårt rene kjøtt og fett, fordi andre ikke kan. Det er usolidarisk og lite miljøvennlig å fronte lavkarbo som løsning på verdens helseproblemer. Langt mer fruktbart både for folk og klode ville det være å fokusere på fysisk aktivitet, å gå i stedet for å kjøre bil, samt et variert kosthold med mer grønnsaker.
eaglebeagle Skrevet 10. januar 2013 #21 Skrevet 10. januar 2013 Jeg MÅ bare skrive dette, siden du hele veien viser til "guru" lavkarbopappa.com. som sannhetsvitne, kilde og inspirasjon. Dersom hans "egenforskning" på lavkarbo (i kraft av å være turnuskandidat..) holder samme faglige kvalitet som hans blogginnlegg, er jeg redd det ikke akkurat er en nobel pris i vente. Jeg viser for eksempel til det givende innlegget: "Reaktiv hypoglykemi på Barnas Hus". Dette er jo et skrekkens eksempel på hvordan han lar egne antakelser og forutinntatthet støtte oppunder hans egne teorier. Han forutsetter at disse ubehagelige menneskene han møter, som støyer og skriker til hverandre på butikken, lider av reaktiv hypoglykemi (bruker han "vanskelige ord" for å vekte innleggene sine??), altså på godt norsk; en ubehagelig tilstand av anfall der lavt blodsukker hos mennesker uten diabetes medfører bl.a. angst, uro, irritasjon mv. Han har overhode ingen forutsetning for å vite at det er det som er tilfellet, han bare antar at de har spist karbohydrater og at det er årsaken til oppførselen. Han krydrer så innlegget med litt godsnakk om sin egen fortreffelige datter som sover søtt og koser seg med besteforeldre, samt en "erkjennelse" av at han selv tidligere var irritabel og sint ofte på grunn av karbohydrater - men ei ikke lenger pga lavkarbo. Om NOE er tendensiøst, så må det være dette. Han synser om mennesker han samfunnet rundt seg, og har fasiten klar. Det er karbohydratene som er synderen. Han aner ikke om gutten som skrek f.eks var trøtt og irritabel, om de irriterte foreldrene gikk i gjennom en samlivskrise, dårlig økonomi eller hva som helst. Han finner en enkel løsning på komplekse problemer. Det hjelper ikke at han forsøker å være litt småmorsom, det fanatiske skinner i gjennom. Sorry - dette holder rett og slett ikke. Og du som innleder med at du vil "sile ut" de useriøse som har lest seg opp på temaet i Allers... for en utrolig arrogant holding!
hurra1234 Skrevet 10. januar 2013 #22 Skrevet 10. januar 2013 Jeg liker denne debatten Jeg har prøvd lavkarbo i tre måneder en gang. Ok. Gikk litt ned i vekt. Hadde ikke lavt blodsukker. Kjente lite sultfølelse. Mistet smaken på sjokkis osv osv osv. Dvs mye positivt. MEN! Så kjedelig! For meg er mat kultur. For det første bor jeg i en kultur der man stadig blir outsidere med lavkarbo fordi fellesmåltider på jobb og fritid inneholdere karbohydrater. Jeg har ingen interesse av å være hun vanskelige diettdama. For det andre liker jeg matkultur generelt. Jeg vil spise og lage surdeigsbrød, pasta carbonara, pizza, sushi, og nylige kanelboller på søndagene. Mat med historie. Mat er da mye mer enn karbohydrater, proteiner og fett.
mor.i.utland Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #23 Skrevet 10. januar 2013 Jeg liker denne debatten Jeg har prøvd lavkarbo i tre måneder en gang. Ok. Gikk litt ned i vekt. Hadde ikke lavt blodsukker. Kjente lite sultfølelse. Mistet smaken på sjokkis osv osv osv. Dvs mye positivt. MEN! Så kjedelig! For meg er mat kultur. For det første bor jeg i en kultur der man stadig blir outsidere med lavkarbo fordi fellesmåltider på jobb og fritid inneholdere karbohydrater. Jeg har ingen interesse av å være hun vanskelige diettdama. For det andre liker jeg matkultur generelt. Jeg vil spise og lage surdeigsbrød, pasta carbonara, pizza, sushi, og nylige kanelboller på søndagene. Mat med historie. Mat er da mye mer enn karbohydrater, proteiner og fett. Det er sant. Mat er så mye mer og hver person har sin egen mening. Ja, det begynner å bli gøy dette her Syns den begynner å bli følelsladet og fin
eaglebeagle Skrevet 10. januar 2013 #24 Skrevet 10. januar 2013 Jeg liker denne debatten Jeg har prøvd lavkarbo i tre måneder en gang. Ok. Gikk litt ned i vekt. Hadde ikke lavt blodsukker. Kjente lite sultfølelse. Mistet smaken på sjokkis osv osv osv. Dvs mye positivt. MEN! Så kjedelig! For meg er mat kultur. For det første bor jeg i en kultur der man stadig blir outsidere med lavkarbo fordi fellesmåltider på jobb og fritid inneholdere karbohydrater. Jeg har ingen interesse av å være hun vanskelige diettdama. For det andre liker jeg matkultur generelt. Jeg vil spise og lage surdeigsbrød, pasta carbonara, pizza, sushi, og nylige kanelboller på søndagene. Mat med historie. Mat er da mye mer enn karbohydrater, proteiner og fett. Tiltredes! Ikke minst er livet så mye mer!! Tenk å henge absolutt alt på en eneste knagg. Min gamle oldemor sa ofte at "For lite og for mye forderver alt" - det tror jeg det er mye sant i.
eaglebeagle Skrevet 10. januar 2013 #25 Skrevet 10. januar 2013 Jeg liker denne debatten Jeg har prøvd lavkarbo i tre måneder en gang. Ok. Gikk litt ned i vekt. Hadde ikke lavt blodsukker. Kjente lite sultfølelse. Mistet smaken på sjokkis osv osv osv. Dvs mye positivt. MEN! Så kjedelig! For meg er mat kultur. For det første bor jeg i en kultur der man stadig blir outsidere med lavkarbo fordi fellesmåltider på jobb og fritid inneholdere karbohydrater. Jeg har ingen interesse av å være hun vanskelige diettdama. For det andre liker jeg matkultur generelt. Jeg vil spise og lage surdeigsbrød, pasta carbonara, pizza, sushi, og nylige kanelboller på søndagene. Mat med historie. Mat er da mye mer enn karbohydrater, proteiner og fett. Det er sant. Mat er så mye mer og hver person har sin egen mening. Ja, det begynner å bli gøy dette her Syns den begynner å bli følelsladet og fin Nå er den følelsesladet, men når du skrev var den basert på fakta? Just asking.... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå