Gå til innhold

Noen som har tatt spinalpunksJon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok det på fredag og har fortsatt vanvittig hodepine som bivirkning. Må bare ligge flatt. Vurderer å gå på sykehuset å få såkalt blod-patching. Noen som har gjort dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, det ble veldig morsomt med den store J'en

Anonym poster: 8067ba307bba04d44b6a5343eac08a3f

Skrevet

Men ikke moro at du har vondt i hodet etterpå da

Skrevet

Hehe, det ble veldig morsomt med den store J'en

Ja:) iPaden ville det slik..
Skrevet

Jeg fikk blodpatch to ganger etter feilsatt epidural. Hodepinen ga seg etter fem dager. Det er verdt å prøve, for fy .... for en hodepine.. Føler med deg!

Skrevet

Hei. Grunnen til at de er tilbakeholdne med bloodpatch er infeksjonsfaren og at det er litt sånn 50/50 om det virker eller ikke. Prøv koffinautin stikkpiller, det pleier å gjøre susen.

Anonym poster: 8b3181e3b5e3176733acabc2ad024a49

Skrevet

Hadde hodepine i ei uke..:/ helt forferdelig..men hjelper å krype, istedenfor å gå. Har noe med hypofysen å gjøre, så høyere du kommer jo verre er det.

Anonym poster: 424e33245b046e04179daedef19d1dca

Skrevet

Jeg hadde ikke satt blodpatch for hodepine etter spinalpunksjon. Årsaken til dette er infeksjonsfaren. Hullet etter en spinalpunksjon er også mikroskopisk sammenlignet med hullet etter en feilsatt epidural.

Anonym poster: acf0689dd53ec851359a2f4a3aeedb2b

Skrevet

Jeg lå i 3 uker.

Men nevrologen sa at det er svært sjelden. I de fleste tilfeller vi det gi seg etter noen få dager.

Jeg var i utgangspunktet veldig dårlig, så en slik undersøkelse ble en enorm stor belastning for kroppen min.

Blodpatch var uaktuelt for meg pga infeksjonsfare.

Anonym poster: 8d3ea5b014698d683300b29a2a366ca9

Skrevet

Hei:)

Jeg er sykepleier å jobber på en avdelinge hvor vi gjenneomfører spinalpunksjondaglig, har derfor endel eraring. du sier det blir bedre når du ligger flatt, dette tyder på "postpunksjonshodepine"

Har du prøvd koffeintabletter? Man prøver alltid andre alternativer først før man gir pasientene blood patch. Hvis ikke dette funger kan du bli satt på koffeindrypp intravenøst. Deretter vurdes blood patch. er du i permisjon fra sykehuset, ta i såfall kontakt med sykehuset å kom til en enighet om hva dere skal gjøre. er du utskrevet må du ta kontakt med legevakt eller akuttmotaket på sykehuset..

Fordelen med blood patch er at dette fungerer umidelbart. da setter de inn ditt eget blod i spinalkanalen. de går altså inn i samme nivå som de tappet spinalvæsken fra. men som sagt, dette er ikke det tiltaket som blir vurdert først. enkelte ganger har koffeindrypp likebra effekt:)

lykke til :D

Anonym poster: e44060164c1810a89736109c0dcdbde3

Skrevet

Hei. Grunnen til at de er tilbakeholdne med bloodpatch er infeksjonsfaren og at det er litt sånn 50/50 om det virker eller ikke. Prøv koffinautin stikkpiller, det pleier å gjøre susen.

Jeg googlet disse pillene, men fant ingenting.. Har du god erfaring selv med disse? Er de reseptfrie?
Skrevet
Hei:) Jeg er sykepleier å jobber på en avdelinge hvor vi gjenneomfører spinalpunksjondaglig, har derfor endel eraring. du sier det blir bedre når du ligger flatt, dette tyder på "postpunksjonshodepine" Har du prøvd koffeintabletter? Man prøver alltid andre alternativer først før man gir pasientene blood patch. Hvis ikke dette funger kan du bli satt på koffeindrypp intravenøst. Deretter vurdes blood patch. er du i permisjon fra sykehuset, ta i såfall kontakt med sykehuset å kom til en enighet om hva dere skal gjøre. er du utskrevet må du ta kontakt med legevakt eller akuttmotaket på sykehuset.. Fordelen med blood patch er at dette fungerer umidelbart. da setter de inn ditt eget blod i spinalkanalen. de går altså inn i samme nivå som de tappet spinalvæsken fra. men som sagt, dette er ikke det tiltaket som blir vurdert først. enkelte ganger har koffeindrypp likebra effekt:) lykke til :DAnonym poster: e44060164c1810a89736109c0dcdbde3

Jeg fikk aldri tilbud om koffein intravenøst. Og jeg var dårlig så lenge og var i kontakt med nevrologen flere ganger.

Er dette noe som er nytt? Er 4 år siden jeg tok spinalpunksjon.

Skrevet

Bloodpatch er ingen spøk og ikke noe en gjør før en må. Utover infeksjonsfaren kan det nevnes bivirkninger som ryggsmerter og parestesi i beina.

Sengeleie, godt med væske gjerne med koffein er best å forsøke først. En får vel også kjøpt reseptfrie koffeintabletter.

Anonym poster: acf0689dd53ec851359a2f4a3aeedb2b

Skrevet

Intravenøs koffein fortalte ikke nevrologen om..

Skrevet

Koffinautin blir laget på det enkelte apotek og finnes kanskje ikke. I felleskatalogen. De er på resept ja. Noen blir ofte veldig trette av dem men regner jo med at du er rolig nå uansett. Ring fastlegen din i morgen.

Skrevet
Hei:) Jeg er sykepleier å jobber på en avdelinge hvor vi gjenneomfører spinalpunksjondaglig, har derfor endel eraring. du sier det blir bedre når du ligger flatt, dette tyder på "postpunksjonshodepine" Har du prøvd koffeintabletter? Man prøver alltid andre alternativer først før man gir pasientene blood patch. Hvis ikke dette funger kan du bli satt på koffeindrypp intravenøst. Deretter vurdes blood patch. er du i permisjon fra sykehuset, ta i såfall kontakt med sykehuset å kom til en enighet om hva dere skal gjøre. er du utskrevet må du ta kontakt med legevakt eller akuttmotaket på sykehuset.. Fordelen med blood patch er at dette fungerer umidelbart. da setter de inn ditt eget blod i spinalkanalen. de går altså inn i samme nivå som de tappet spinalvæsken fra. men som sagt, dette er ikke det tiltaket som blir vurdert først. enkelte ganger har koffeindrypp likebra effekt:) lykke til :DAnonym poster: e44060164c1810a89736109c0dcdbde3

Jeg fikk aldri tilbud om koffein intravenøst. Og jeg var dårlig så lenge og var i kontakt med nevrologen flere ganger.

Er dette noe som er nytt? Er 4 år siden jeg tok spinalpunksjon.

Jeg vet ikke hvor lenge man har brukt koffeindrypp, men det har vært tatt i bruk i de 3 1/2 årene jeg har jobbet på nevrologen hvertfall:) hvis ikke koffeindrypp fungerer heller, får man tilbud om blood patch- hvertfall på den avdelingen jeg jobber. sikkert noe forskjellig praksis fra avdeling til avdeling:)

Anonym poster: e44060164c1810a89736109c0dcdbde3

Skrevet

Takk for svar. I går kveld trodde jeg hjernen hadde eksplodert:/ I dag er jeg heldigvis litt bedre. Propper i meg kaffe, cola og tabletter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...