Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Altså, hvordan oppleves angst? Symptomer osv..? Fysisk eller psykisk smerte? Kan det f.eks. være som en klump som legger seg i magen, eller at man plutselig begynner å tenke på en ting, eller våkne av det samme, og bli iskald og redd? Anonym poster: 91cec846d30684430d730c4cc752172a
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Småting som f.eks når jeg sitter innerst på t-banen kan jeg grue meg hele turen til å gå av, hvordan jeg skal klare det uten og tryne. Redd, usikker på ting.. Anonym poster: 842cff71f9df7a4a23919c7501cfdd1b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Forestill deg så godt du kan at du åpner døra ut til bakgården med ungen din på armen, og at du lukker den bak deg og du hører ett klikk. I samme øyeblikket som du skjønner at smekklåsen har låst deg ute, så ser du rett inn i gapet på en svær og sinna løve, som er i ferd med å smekke tenna sammen om ungen din. Hvis du levende klarer å forestille deg det fryktsomme suget i magen, så forestiller du deg at du må gå med den samme følelsen gjennom hverdagene, eller at dette fryktsomme suget griper deg i spesielle situasjoner. Dette er ett av angstens ansikt... Anonym poster: 0f7f3c8bcaeaa53b1d27f466e9e22604
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Det finnes ulike typer angst, og graden av angst varier veldig. Noen kan leve nesten normalt mens andre kan ikke forlate huset nesten.. Angst kan ikke styres eller kontrolleres, hvertfall ikke sånn på dagen. Symptomer er svette, søvnproblemer, nervøsitet, svimmelhet i den form av at du føler du sitter på en karusell som aldrivstopper, klamhet og uro i kroppen, uroen kan du ofte ikke forklare, den bare er der med deg hele tiden. I tillegg til dette sliter du med deg selv, sånn generelt.. Liten tro på deg selv og føler folk ser og merker at du har angst, derfor vil du helst ikke gå ut. Dette er hvertfall sånn min søster har det, men hun har det i stor grad.. Dette var veldig lett forklart, det er mye mer omfattende enn sånn jeg la det frem, men har du alvorlig angst så vett du det, du kjenner det inni deg. Når dette er sagt, har alle litt angst innimellom i perioder, det er både Sundt og normalt. Anonym poster: 66264df2b31b90a819acfd628642f849
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Småting som f.eks når jeg sitter innerst på t-banen kan jeg grue meg hele turen til å gå av, hvordan jeg skal klare det uten og tryne. Redd, usikker på ting.. Anonym poster: 842cff71f9df7a4a23919c7501cfdd1b Sånn har jeg også.. Bare det var før, på bussen, at jeg var redd på hele turen at jeg ikke skulle rekke opp til den snoren man trakk i. Og hatet å gå av. Tenk om bussen måtte stoppe bare for meg. Da ville jo folk se på bare meg.. Har aldri tenkt over at det kan være angst.. Kan det være det?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Vondt i magen, kvalm, kan brekke meg, svimmel, vondt i hodet. Vondt i brystet, Følelse av at nå dør jeg, at jeg ikke orker mer, kommer til å ta livet av meg. Altoppslukende følelse av skrekk. Anonym poster: a4559bc7b920c052ca2dbc94b6c478ac
Gjest Kira Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Yan Friis sin beskrivelse av angst er den beste jeg har sett: http://www.hieronimus.org/cgi-bin/hieronimus/imaker?id=1833&method=artikkel.show
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Angst finnes i mange former.. Det kan være greit å Google det. Jeg går nå på medisiner for angst da jeg fikk store fysiske påkjenninger av det. Jeg gikk lenge med en klump i halsen, tenkte katastrofetanker og hadde mareritt hver natt. Jeg var veldig redd, men vet ikke hvorfor. Det toppet seg da jeg daglig opplevde hvilepuls på over 120, hadde hjertebank, null matlyst, var svimmel (har lavt blodtrykk som blir verre når jeg ikke spiser) og nummenhet i huden som kom av at jeg anspente meg. Jeg fikk diagnosen utbrenthet med angst og depresjon. Depresjonen kom nok av redselen for angsten.. Etter at jeg selv har erfart angst, skjønner jeg nå hvor fælt det er. Det er ikke bare noe man føler, det er også noe man kan kjenne fysisk. Anonym poster: 61bd1f81730b9b19b3a3add59a52f23e
moota m storebror&lillebror Skrevet 8. januar 2013 #9 Skrevet 8. januar 2013 Angst finnes i mange former.. Det kan være greit å Google det. Jeg går nå på medisiner for angst da jeg fikk store fysiske påkjenninger av det. Jeg gikk lenge med en klump i halsen, tenkte katastrofetanker og hadde mareritt hver natt. Jeg var veldig redd, men vet ikke hvorfor. Det toppet seg da jeg daglig opplevde hvilepuls på over 120, hadde hjertebank, null matlyst, var svimmel (har lavt blodtrykk som blir verre når jeg ikke spiser) og nummenhet i huden som kom av at jeg anspente meg. Jeg fikk diagnosen utbrenthet med angst og depresjon. Depresjonen kom nok av redselen for angsten.. Etter at jeg selv har erfart angst, skjønner jeg nå hvor fælt det er. Det er ikke bare noe man føler, det er også noe man kan kjenne fysisk. Anonym poster: 61bd1f81730b9b19b3a3add59a52f23e Hvilke medisiner går man på for angst?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå