*VårBlomst* Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Sitter her å prøver å finne ut av disse permisjonspapirene.... Leverer dere kopi av helsekortet?? er det nødvendig? er det felles søknadskjema for mor og far eller skal far levere eget?? Hvordan er det hvis man vil ta ut ferie i permisjonstida? Jeg starter perm i begynnelsen av april. kan jeg ta mine ferieuker i sommer og fortsette permisjonen etter disse ukene? eller blir det bare prakk? Evnt overføre de til neste år, til slutten av permisjonstida..... Og når far skal ha sine uker, er det da et krav at jeg ikke er hjemme?? Jeg har en fast 40% stilling, mens far har 100% fast stilling... For et sammensurium dette er....
*VårBlomst* Skrevet 7. januar 2013 Forfatter #2 Skrevet 7. januar 2013 i tillegg... På nav står det at bekreftelse på termindato e.l. MÅ være datert etter 26. sv.sk.uke. Jeg skal ha KS, og fikk dao ved ordinær UL( denne datoen jeg skal gå etter, alyså permisjonstart 3 uker før denne dato), i uke 19. Jordmor skrev da en bekreftelse. Vil det da si at denne ikke er gyldig??
Strongwoman Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Hvis du går inn på nav.no, står alt du trenger å legge ved søknaden der greit forklart:) Jeg trang ikke å legge ved kopi av helsekortet, men måtte legge ved kopi av bekreftelse på svangerskap fra fastlegen min. Ellers anbefaler jeg sterkt foreldrepenge-chatten på nav.no. Der får du raskt svar på alt du måtte lure på. Så akkurat der fortjener NAV skryt:D
Strongwoman Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 i tillegg... På nav står det at bekreftelse på termindato e.l. MÅ være datert etter 26. sv.sk.uke. Jeg skal ha KS, og fikk dao ved ordinær UL( denne datoen jeg skal gå etter, alyså permisjonstart 3 uker før denne dato), i uke 19. Jordmor skrev da en bekreftelse. Vil det da si at denne ikke er gyldig?? Da trenger du en ny bekreftelse fra lege/JM. Det er veldig enkelt å fikse, bare be om det:) Så langt i svangerskapet mitt, har jeg vel trengt tre slike bekreftelser. Litt tungrodd, men sånn er det.
*VårBlomst* Skrevet 7. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 7. januar 2013 i tillegg... På nav står det at bekreftelse på termindato e.l. MÅ være datert etter 26. sv.sk.uke. Jeg skal ha KS, og fikk dao ved ordinær UL( denne datoen jeg skal gå etter, alyså permisjonstart 3 uker før denne dato), i uke 19. Jordmor skrev da en bekreftelse. Vil det da si at denne ikke er gyldig?? Da trenger du en ny bekreftelse fra lege/JM. Det er veldig enkelt å fikse, bare be om det:) Så langt i svangerskapet mitt, har jeg vel trengt tre slike bekreftelser. Litt tungrodd, men sånn er det. Ok, 3 også ja... greit jeg skal til lege på kontroll denne uka da, så får jeg fiksa det. Jeg har i tillegg vært sykmeldt siden jeg var 6 uker på vei, og er fortsatt sykmeldt (uke 24 nå) og det ser ut til at det blir sykmelding frem til permisjonstart. men dette skal jo ikke ha noen betydning for foreldrepengene... Tar de å regner foreldrepenger utifra sykelønna? eller min fastlønn. (er noe ulik her pga variabel inntekt før jeg ble sykmeldt)
Strongwoman Skrevet 8. januar 2013 #6 Skrevet 8. januar 2013 i tillegg... På nav står det at bekreftelse på termindato e.l. MÅ være datert etter 26. sv.sk.uke. Jeg skal ha KS, og fikk dao ved ordinær UL( denne datoen jeg skal gå etter, alyså permisjonstart 3 uker før denne dato), i uke 19. Jordmor skrev da en bekreftelse. Vil det da si at denne ikke er gyldig?? Da trenger du en ny bekreftelse fra lege/JM. Det er veldig enkelt å fikse, bare be om det:) Så langt i svangerskapet mitt, har jeg vel trengt tre slike bekreftelser. Litt tungrodd, men sånn er det. Ok, 3 også ja... greit jeg skal til lege på kontroll denne uka da, så får jeg fiksa det. Jeg har i tillegg vært sykmeldt siden jeg var 6 uker på vei, og er fortsatt sykmeldt (uke 24 nå) og det ser ut til at det blir sykmelding frem til permisjonstart. men dette skal jo ikke ha noen betydning for foreldrepengene... Tar de å regner foreldrepenger utifra sykelønna? eller min fastlønn. (er noe ulik her pga variabel inntekt før jeg ble sykmeldt) Jeg og har vært sykmeldt, og det skal ikke ha noe å si for utbetaling av foreldrepenger (heldigvis:)). Når du fyller ut papirene fra NAV, må du legge ved bekreftelse på inntekt. Det er derfor en ikke skal sende inn søknad om foreldrepenger for tidlig, da beregningen kan bli feil:) Så om du velger den "full deknings løsningen " på permisjonstida, skal du ha lik lønn som du normalt sett har hatt før fødsel:))
Frufluffy Skrevet 8. januar 2013 #7 Skrevet 8. januar 2013 Jeg leverte helsekort, men NAV ba om bekreftelse fra legen Du kan ta ferien i Sommer det er lurt, skriv det i søknaden om når du skal ha ferien Dere kan søke på samme skjema. Om du går sykemeldt frem til permisjon får du i utgangspunktet det samme som du får i sykepenger, da nav ser på det som en sammenhengende stønadsperiode. DVS at det du får i sykepenger blir grunnlaget for foreldrepenger Under fedrekvoten behøver du ikke å være i arbeid. du kan ha ulønnet perm, jobbe de 40% dine eller ta ferie
Guttemamma75 Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 Du må ha terminbekreftelse datert ETTER uke 26 evt ta kopi av julekort om du har vært på kontroll etter uke 26. Mor og får må søke på hvert sitt skjema, skal man ha ferie i permisjon må det søkes om på skjema om utsettelse/gradering. Nav bryr seg ikke om hva du gjør når far har fedrekvoten.. Om du er fullt sykemeldt frem til permisjonsstart er det sykepengene som Blir grunnlag for foreldrepengene. Puh, det var alt tror jeg....
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 9. januar 2013 #9 Skrevet 9. januar 2013 Du må ha terminbekreftelse datert ETTER uke 26 evt ta kopi av julekort om du har vært på kontroll etter uke 26. Mor og får må søke på hvert sitt skjema, skal man ha ferie i permisjon må det søkes om på skjema om utsettelse/gradering. Nav bryr seg ikke om hva du gjør når far har fedrekvoten.. Om du er fullt sykemeldt frem til permisjonsstart er det sykepengene som Blir grunnlag for foreldrepengene. Puh, det var alt tror jeg.... Hehe... Autokorrektur på telefonen? Julekort er vel uansett koselig å sende til NAV! ;-)
Bentix Skrevet 9. januar 2013 #10 Skrevet 9. januar 2013 Hvor er denne foreldrepenge chatten? Finner den ikke jeg... Når jeg skal ha ferie i permisjonstiden min, må jeg fylle ut eget skjema? (utsettelse av permisjon) Når skal det leveres i såfall, for i det skjemaet må jeg ha navn og fødselsnummer på barnet. Får jeg bare 4 uker ferie også??? Har egentlig 5 i jobben min, er det mulig å overføre den siste uken til 2014 da?
fikas Skrevet 9. januar 2013 #11 Skrevet 9. januar 2013 Hvor er denne foreldrepenge chatten? Finner den ikke jeg... Når jeg skal ha ferie i permisjonstiden min, må jeg fylle ut eget skjema? (utsettelse av permisjon) Når skal det leveres i såfall, for i det skjemaet må jeg ha navn og fødselsnummer på barnet. Får jeg bare 4 uker ferie også??? Har egentlig 5 i jobben min, er det mulig å overføre den siste uken til 2014 da? Søk på NAV foreldrepenger på Facebook du leverer ferieskjema sammen med søknaden - trenger ikke annen informasjon enn termindato. Jeg har i allefall levert alt sammen, sammen i uke 30. Du kan utsette permisjon en uke i forbindelse med ferie selv om det bare er fire uker lovbestemt ferie. Betyr jo bare at du får en uke 'uten lønn'. Jeg fikk i allefall vedtak om at det var greit.
Bentix Skrevet 9. januar 2013 #12 Skrevet 9. januar 2013 Hvor er denne foreldrepenge chatten? Finner den ikke jeg... Når jeg skal ha ferie i permisjonstiden min, må jeg fylle ut eget skjema? (utsettelse av permisjon) Når skal det leveres i såfall, for i det skjemaet må jeg ha navn og fødselsnummer på barnet. Får jeg bare 4 uker ferie også??? Har egentlig 5 i jobben min, er det mulig å overføre den siste uken til 2014 da? Søk på NAV foreldrepenger på Facebook du leverer ferieskjema sammen med søknaden - trenger ikke annen informasjon enn termindato. Jeg har i allefall levert alt sammen, sammen i uke 30. Du kan utsette permisjon en uke i forbindelse med ferie selv om det bare er fire uker lovbestemt ferie. Betyr jo bare at du får en uke 'uten lønn'. Jeg fikk i allefall vedtak om at det var greit. Blir bare mer og mer forvirra til mer jeg leser jeg... Sier jo forskjellig alle sammen, blir ikke klok på det her Står man må søke på eget skjema om ferie på nav og at man bare får den lovbestemte ferien 4 uker og 1 dag.
Leb76 Skrevet 9. januar 2013 #13 Skrevet 9. januar 2013 Jeg lurer på mye av det samme som deg, og klarer heller ikke å bli klok på hva som er riktig. Jeg har derfor avtalt et møte med en foreldrepengesaksbehandler på NAV. Kanskje det er en god løsning for deg også? Man blir jo helt ko-ko av å prøve å forstå dette på egen hånd...
stch85 Skrevet 9. januar 2013 #14 Skrevet 9. januar 2013 mor og far kan vel ikke søke på samme skjema? stod da på det jeg printet ut at far må sende inn eget? og jeg har fått mitt tilbake alt er godkjent, og far har fått brev i posten om når han burde søke om han skal ha permisjon.
Ingrlise Skrevet 9. januar 2013 #15 Skrevet 9. januar 2013 Hei Har akkurat vært igjennom dette selv, sendte inn min søknad for 1 uke siden og føler tilslutt jeg fikk bra kontroll og det var ikke så vanskelig som jeg trodde. Fikk veldig god hjelp ved å ringe NAV foreldrepenger-tjenesten på 55 55 33 33. MEn, altså; 1) Jeg fikk fastlegen min til å skrive ut en bekreftelse på at jeg var gravid. Jordmor kan gjøre det samme. Denne bekreftelsen må inneholde dagens dato (utskriftsdato), termindato og aller helst også svart på hvitt hvor mange uker du er på vei. Denne MÅ være datert etter uke 26, slik at om du får bekreftelse nå i uke 24 vil du bare få det i retur med beskjed om å sende inn en ny. 2) Det er felles søknadsskjema for mor og far i den forstand at dere bruker det samme skjemaet (NAV 14-05.09), MEN må levere inn hver deres versjon av det. Kun mor fyller ut delen "Tidsrom for permisjon-mor", kun far fyller ut delen "Tidsrom for permisjon-far". Under tidsrom for permisjon er det kun nødvendig å fylle inn _startdato_ for permisjon, 3 uker før termin, la de andre radene samt sluttdato for permisjon være blanke. Utsettelse grunnet ferie/gradering etc må uansett søkes om vha skjemaet NAV 14-16.05. 3) Dersom du skal ta ut ferie i permisjonstida må dette søkes om vha sistnevnte skjema NAV 14-16.05. En kan kun søke om de lovbestemte 4 uker + 1 dag. Dersom du har tariffbestemte 5 uker, kan du ta ut de resterende 4 dagene etter at foreldrepengene er utbetalt, en har lov til å overføre 10-12 feriedager til neste år (husker ikke nøyaktig, men det er lovbestemt iallefall såvitt jeg vet). 4) Når far tar ut fedrekvoten sin er det ingen krav til hva mor gjør. Derimot, skal han ha deler av felleskvoten er det krav til mor. Håper dette hjalp noe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå