Gå til innhold

til dere som er i f.permisjon: hvordan er en typisk dag for dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg står opp med jenta mi på 6 mnd ca 08.30... steller henne, setter henne i stol på badet for å selv dusje...gir henne mat, går ut på ca en times tur (hvis det er vær til det).

ca 11-14 går jeg i butikken. ellers sitter jeg inne og gir henne mat, leker med henne osv...

jeg er ikke mye ute med venner :/

hun legger seg ca 19.00, og da er jeg dritsliten og legger meg ofte i 9 tiden:P

finner dere på mye i permen? går dere mye på senter osv??

Anonym poster: 6dca862b818b4ba2d555ab861d45422c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette hørtes veldig ensformig ut. Jeg hadde sjelden noe fast mønster da jeg hadde ett barn. Da tok vi det meste ting som det kom. Hadde få klokkeslett å forholde oss til. Var ingen nazi på mat og hviletider. Tok det etter behov. Han kunne like gjerne sove i bilen om vi var på farten. Men jeg gikk mye tur med vogna med musikk på øret. Venner traff jeg på kveldstid da jeg var klar mentalt for å overlate babyen til far noen timer.

Skrevet

Dagen starter 07.00 da står 2åringen opp. Da er det kosetid i senga (hender han stikker inn i stua og leker istede) minstemann får mat. Fra halv 8 går det slag i slag med frokost, og flaskekoking. Da ligger minstemann i vippestol eller under babygymmen. Så er det morgenstell på meg, minstemann og 2åringen. Halv 9-9 drar vi i bhg. Da sover minstemann som oftest, så er det butikk og andre ærender. Så er det hjem for mat til meg og han. Så går dagen med til husarbeid, leking, dulling, tur om været tillatr det. Er ikke ofte med venner for kjenner ingen andre som er i permisjon.. Ganske kjedelig igrunn.. Ellers så løper egentlig dagen avgårde og plutselig så er det tid for å hente eldstemann i bhg. Så går det slag i slag med middag, kos og leking med begge før det er tid for nattstell i 6tiden, så er det natta for 2åringen 19.00 og lillebror halv 8tiden. Så er jeg et slakt på sofaen til 11-12tiden.. (har ikke vett til å legge meg tidligere.. :P )

Anonym poster: 61b26e2861706148f311544adbe676f3

Skrevet

Er sjeldent på senter osv, for det er så kjedelig.. Men må jo handle litt div innimellom..

Anonym poster: 61b26e2861706148f311544adbe676f3

Skrevet

Er det babysang, åpen barnehage, trilleturgrupper der du bor? Hva med barselgruppeyreff? Jeg bor i Bergen og her at vi et rikelig tilbud til mødre i permisjon. Jeg benyttet meg at disse tilbudene og hadde det veldig koselig.

Anonym poster: aac4a4eff74cc9f45d2a220e808d8251

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Jeg har vært kjedelig i denne permisjonen.. Men har vært med i trillegruppe og hatt barseltreff.

Står opp 6.30- 7 med begge to, om ikke noen våkner før. Steller de, gir litt mat, feks banan til minsten og setter på tv til største. lager mat til bhg, kjører i bhg. til 8.15. Kommer hjem så skal baby sove litt, eter da mat, dibber, ser nyheter og drikker kaffe. Når baby våkner er det gjerne mat til han, mere kaffe til meg og så leker vi litt og koser. Kanskje en runde drømmehagen om han surver litt. Så triller vi en liten tur, og om han fortsetter sove etterpå, eter jeg litt til, dibber, gjlr husarbeid etc. Så våkner han og vi eter mer, leker og koser før vi drar på butikken og henter storebror i bhg. så er det middag og oppvask og lek før barnetv og natta.

Dette er de dagene vi kun er hjemme da.

Skrevet

Står opp mellom 5.30 og 6.30, ettersom hvor lenge minste sover. Eldste våkner mellom 6.00 og 7.00. Våkner han før 6.30, steller pappaen eldste og rekker kanskje spise frokost med han (han drar 6.30 på jobb). Jeg steller yngste, gjør klar til bhg og spiser frokost. Ser litt på barnetv med eldste hvis jeg rekker. Litt over åtte drar vi til bhg. Yngste sovner i vogna på vei hjem, og når jeg er hjemme er klokka ca ni.

På dagen er vi ofte hjemme, men minst en gang i uka er vi på besøk eller får besøk. Da leker jeg med minste og har kaffeslaberas samtidig. Jeg frå sjelden lange turer, da sover mini mindre enn sine vanlige 45 min.. Men kan gå en tur til butikken, kaste glass osv for å få luftet oss. Jeg prøver også å få sove på den ene soveøkta til mini, ettersom han er våken hver time på natta.

Som regel henter mannen eldste i bhg og er hjemme med han ca 16.00. Henter jeg, drar jeg herfra ca 15.00, og er hjemme litt før fire. Jeg lager som regel middag, hvis ikke det har vært mye styr med yngste. Så går det i ett frem til legging i sjutida, litt rydding i huset og jeg sitter som et slakt i sofaen fra åtte frem til jeg legger meg. Dvs jeg er inne hos mini en tre fire ganger før det. Våken hver time på natt, så er det det samme all over again.

Skrevet

Jeg har to eldre søsken og mann som drar hjemmefra på jobb før kl 6. Så jeg starter gjerne dagen litt etter kl 6, vesla våkner ofte av pappas vekkerklokke. Men det passer bra, for da tar jeg henne opp i dobbeltsenga og ammer henne der. Så sovner hun igjen, og jeg kanskje dupper jeg litt selv også.

Står opp litt før kl 7, vekker storesøsknene kl 7, og så er det frokost, nistesmøring, litt TV hvis tid, påkledning m.m. før de drar til skolen mellomkl 7:30 og 8 en gang. Etterpå spiser jeg selv, leser avisa og slapper av, før kjøkkenet ryddes. Tar kanskje en dusj. Rydder litt klesvask, koster gulv, går ut m søpla, henter ved og post, alt slikt som er vanskelig å gjøre med en baby i armene.

Er jeg trøtt etter lite nattesøvn og har god tid den dagen, så kan jeg legge meg sammen med baby igjen. Da vil hun gjerne ammes igjen, og så kan vi begge sove til kl 10-11 etterpå. Herlig!

Da starter dagen for babyen! Vi står opp, koser oss og bruker lang tid på morgenstellet. Kanskje dusjer vi sammen. Pleier å legge babyen lettkledd på et håndkle på badegulvet, gi henne noen leker, og så få jeg sortert og satt på klesvask, hengt tøy til tørk og slikt.

Tid for lunsj for mor etterpå. Baby fortsatt våken og blid, sitter i vippestol på kjøkkenet, eller leker med babygymmen. Etterpå tar vi handletur eller andre ærend utenfor hjemmet hvis det trengs. Da sover babyen som regel i bilen eller vogna. Kan også besøke venner eller familie i samme slengen. Hvis ikke er det trilletid, og vi triller tur med vogn. Babyen sover vanligvis lenge ute i vogna når vi kommer hjem, så jeg rekker kanskje støvsuging, vasking o.l. Storesøsknene kommer hjem fra skolen og vil ha litt mat, jeg sjekker skolesekk, gymbag o.l. Begynner å lage middag, mens de store leker m venner, spiller dataspill o.l.

Middag ca kl 16, når far kommer hjem. Typisk at babyen våkner og skal ammes da! Jeg spiser lunken mat etterpå, eller ammer ved bordet ;-) Leksetid, opprydding og evt fritidsaktiviteter for de store etterpå. Baby er med! Nå er det 4 familiemedlemmer som bytter på å gi henne oppmerksomhet, så hun er fornøyd!

Kveldsmat og mer amming mellom kl 19 og 20. Tid for kveldsdupp en gang i den perioden også. Vi prioriterer litt tid med de eldste og leggerutiner for dem først om kvelden, så kveldstellet for babyen er ikke før ca kl 21. Hun begynner likevel å bli trøttere tidligere på kvelden nå, så hennes kveldsstell begynner nå å overlappe leggetiden for storesøsken. Noen ganger er mor på venninnebesøk om kveldene, da er babyen med (tar ikke flaske), hun sovner da i vogna og lirkes sovende i seng når vi kommer hjem.

Ca etter kl 22 er det endelig voksentid. Da gjør jeg mer husarbeid, og forbereder neste skoledag. Legger ofte sammen klesvask samtidig som jeg ser litt TV og prater med mannen. Sitter sjelden mer enn en time i sofaen i løpet av dagen, ofte ingenting! Leser mail, surfer på nettet, koser meg med litt kveldsmat og te. Har planer om å trene litt, jogge eller bruke ergometersykkel enkelte kvelder etterhvert når babyen sovner tidligere.

Leggetid mellom kl halv tolv og halv to! Jeg trenger heldigvis ikke så mye søvn!

Anonym poster: 589f6289aaa3b6ce5da0b3580bd27bf8

Skrevet

Eldste kommer som regel og vekker meg mellom 7-9 en gang. Står opp og steller oss. Spiser frokost og ser på tv. Minste sovnet gjerne ganske tett på da vi stod opp så koser meg med største. Hvis vi var oppe tidlig hender det jeg rekker å ta en dusj. Kjører til barnehagen, prøver å være der før kjernetid, 9.30. Ikke alktid vi rekker det. Reiser hjem og tar livet med ro, gjør litt husarbeid, dibber, går en sjelden gang tur. Hender jeg tar meg en tur på senteret. Eller besøker min syke mor. Besøker henne en gang i uka, men tidligere i permisjonen var hun kritisk og da var jeg der 4-6 ganger i uka. Har ikke hatt så mye overskudd så prøver å ta det med ro :)

Anonym poster: 2023172c78aa836a916a15e6304ac521

Skrevet

Her står vi som oftest opp kl. 8. Steller baby på 6 mnd først, mens eldste på 2,5 enten leker på badet eller sover videre. Prøver å komme oss ut kl. 9, leverer i bhg senest 9.30. Etter det går jeg noen ganger en tur, siden jeg er ute likevel. Ellers går jeg hjem og drikker kaffe (mens jeg henger litt her på dib;)), gjør husarbeid, leker med baby, osv. Mannen henter i bhg og er hjemme rundt fire, så da prøver jeg å ha middagen klar. Benytter muligheten til å eksperimentere litt med middag nå som jeg har god tid. Og lager gjerne ting som tar litt tid, som lapskaus, kjøttkaker fra bunnen, osv. som jeg ikke gidder etter en lang arbeidsdag.

Har det vært en dårlig natt tar jeg meg gjerne en lur når babyen sover, en gang mellom 13 og 15.

Hvis jeg skal treffe venner (har 2 som er i permisjon) blir det oftest i 12-tiden, så vi er hjemme til middag. Skal jeg treffe andre venner (som jobber) må det jo bli på kvelden. Da legger jeg gjerne barna først, og går ut noen timer f.eks 20-22. Men det er sjelden... Har vel vært ute på kvelden 4-5 ganger siste halvåret.

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Har en jente 7 mnd.

Står opp alt fra 07-09.

Leker på gulvet, spiser frokost, leker litt mer.

1 1/2 time senere er det soving igjen. Noen ganger går vi tur, noen ganger sover hun i senga.

Står opp, da har vi ca 3 timer å gjøre ting på. Åpen barnehage, shopping, besøk osv, eller bare er hjemme.

Mat, så soving igjen. Ut på tur eller sove i senga.

Så har vi igjen 3 1/2 time å finne på ting på før det er natt. Besøk, gå tur, butikken eller er hjemme. Inn disse timene er det også middag, og kveldsstell.

Legges når hun er trøtt, fra 19-21.

Da har jeg alenetid som jeg slapper av på :)

Skrevet (endret)
jeg står opp med jenta mi på 6 mnd ca 08.30... steller henne, setter henne i stol på badet for å selv dusje...gir henne mat, går ut på ca en times tur (hvis det er vær til det). ca 11-14 går jeg i butikken. ellers sitter jeg inne og gir henne mat, leker med henne osv... jeg er ikke mye ute med venner :/ hun legger seg ca 19.00, og da er jeg dritsliten og legger meg ofte i 9 tiden:P finner dere på mye i permen? går dere mye på senter osv?? Anonym poster: 6dca862b818b4ba2d555ab861d45422c
Jeg bruker å starte dagen sånn ca kvart over 7. Da er mannen min allerede kommet seg opp med eldstejenta på 3år. Han har fått stelt henne, tatt på klær og de sitter som oftest og spiser frokost på den tiden jeg står opp. Da setter jeg meg ned sammen med dem og spiser frokost. Jeg kler på eldstejenta ytterklærne mens mannen gjør seg klar og så sender jeg dem avgårde til barnehage og jobb litt over hal 8. Da går jeg i dusjen og tar mitt morgenstell.

Rundt klokken 8 går jeg inn på barnerommet til tvillingene som er 9 mnd og setter på lyset inne hos dem (sånn for å si god morgen). Siden jeg har stelleplassen dems på rommet tar jeg opp ene gutten, skifter bleie, småvasker og tar på klær. Lar førstemann sitte på gulvet med noen leker mens jeg ordner med andremann. Etter stell tar jeg guttene med i stuen, setter dem i lekegrinden og går på kjøkkenet for å ordne til frokost til dem. De spiser som oftest frokost i hal 9-tiden. Etterpå leker de seg litt på stuegulvet mens jeg rydder opp på kjøkkenet og evt. støvsuger kjøkkenet og stuen, de liker faktisk å se på når jeg støvsuger, mer interessert i det enn i TVen:) Ellers bruker vi tid på lek og kos i morgentimene.

I 11 tiden tar vi oss en tur ut i vognen. Jeg stikker da innom naboen som også er i permisjon og så triller vi tur på kafè mens ungene sover. På tur hjem våkner guttene og når vi kommer hjem bruker vi litt tid i hagen på disser, sklien og i sandkassen hvis været er ok. Mellom ett og to en gang får guttene litt frukt/smoothie når vi kommer inn. I tretiden kommer far og eldstedatteren hjem fra jobb og barnehage og mens far underholder smårollingene lager jeg middag. Mange ganger vil eldstejenta hjelpe til på kjøkkenet, noe som er koselig men som gjør at matlagingen tar litt lengre tid:) Middag i hal 4 tiden.

Etter middag tar guttene seg en ettermiddagsblund og da bruker vi å lese litt sammen med storesøster eller se litt TV. På ettermiddagene drar vi på besøk til besteforeldre eller venner, eller far tar seg en trilletur mens jeg rydder og vasker litt i huset. To dager i uken er jeg med eldstejenta på turn fra hal 6 til hal 7. Vi gir ungene kveldsmat i hal 8 tiden og mens far underholder de minste tar jeg kveldsstellet med eldste og leser en bok og sier god natt sånn ca kl. 8. I hal ni-tiden bader vi guttene sammen og steller dem før vi gir hver vår tvilling flaske og sier god natt til dem i ni tiden:)

Etter ni er det kjæreste-tid! Hver onsdag og søndag har vi barnevakt fra 9 til 11 og da er vi enten på kino eller ute og spiser. Eller vi drar på besøk til et vennepar. Ellers i uken spiser vi kvelds sammen før jeg vasker klær og legger sammen og han rydder og vasker kjøkkenet. Vi er som oftest i seng i 12 tiden og så er det ikke mange timene før vi skal opp igjen:)

Dette er slik vi har det sånn omtrent. Mange dager tar vi det bare slik det kommer:)

Endret av Eira <3 Familien
Skrevet

jeg står opp med jenta mi på 6 mnd ca 08.30... steller henne, setter henne i stol på badet for å selv dusje...gir henne mat, går ut på ca en times tur (hvis det er vær til det).

ca 11-14 går jeg i butikken. ellers sitter jeg inne og gir henne mat, leker med henne osv...

jeg er ikke mye ute med venner :/

hun legger seg ca 19.00, og da er jeg dritsliten og legger meg ofte i 9 tiden:P

finner dere på mye i permen? går dere mye på senter osv??

Anonym poster: 6dca862b818b4ba2d555ab861d45422c

Går det an å bli SÅ sliten av en slik hverdag?

Anonym poster: 226ef217f515c4d037c34d2a34f07db9

Skrevet

Mulig du har en underliggende sykdom?

Sjekket deg for lavt stoffskifte, lavt jernlager m.m?

Skrevet

Jeg merker at jeg blir mer sliten og sløv de dagene jeg gjør "ingenting". Kanskje du trenger litt mer stimuli?

Skrevet

Står opp kl 0630 og dusjer før jeg vekker de største. Baby taes opp etter det, så stelles/kler på seg alle tre på badet. Så går vi til skolen først, så barnehagen. Hjemme igjen ca halv ti, da sover baby en stubb i vogna mens jeg får ryddet og vasket klær etc.

Når hun våkner er det playtime med mamma:D Så Pupp og kvart på ett er hun tilbake i vogna, da skal vi hente skolejenta.

Så er det lekser og kvalitetstid med henne, baby er med eller leker på matta si.

Så er det tid for middagsforbredelser før vi henter banehagebarnet, denne gangen kjører vi,

Etter middag går det i ett med lek, fritidsaktiviteter og minste sover en stubb i senga.

De store er i seng kl 20 og baby 21.22. Hun er 4 mnd.

Anonym poster: 50399fcddbfe8e2b099e4da9b6ea49ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...