Gå til innhold

Om det å være avhengig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vel alle en eller annen uvane eller last som vi har ønsket/ forsøkt å gjøre noe med?

Jeg har i hvertfall mine laster - jeg er alt for glad i snop. Noen røyker, andre spiller bort pengene, shopper i øst og vest, piller nese, tja....

Det er ikke enkelt å kutte ut disse uvanene og lastene. Jeg vet at det ikke er bra for helsa mi å spise snop. Jeg vet jeg burde vært ute og rørt meg. Blitt mer aktiv. Jeg vet, jeg vet, jeg vet. De som røyker vet de ikke burde røyket, de som drikker for mye alkohol - de vet....

Jeg forsvarer overhodet ikke det å røyke under svangerskap, eller drikke alkohol, eller spise snop, eller andre ting som er skadelig for barnet. MEN det er sannelig ikke enkelt å bare slutte med en uvane heller?

Svigerfaren min greide å slutte å røyke på dagen, mannen min sluttet med snus på dagen. De aller aller fleste greier ikke det. Selv om man vet.

Alle som røyker, drikker for mye, er overvektige og hva det nå måtte være, vet at det er skadelig. Men det er ikke alltid bare-bare å snu gamle vaner selv om man blir gravid heller. Hjerneslagpasienten som kommer inn med tette årer pga mange års røyking, det er ikke bare-bare å kutte ut røyken for de heller, til tross for at dem vet... Ikke kan de få røykeplaster heller, og røykesuget forsvinner ikke selv om kroppen har fått en alvorlig skade. Alkoholikeren vil fortsette å kreve alkohol selv om han er blitt så skadet at han ikke greier å ta vare på seg selv (eks Wernickes syndrom).

Vi vet alle hva som er best for oss. Det er ikke mcDonalds-mat, røyk, godteri og alkohol og hva det ellers måtte være. Å hugge hodet av noen som ikke greier å kutte ut en avhengighet helt uten videre, det er ikke noe poeng. Å gå i forsvar vil skje omtrent automatisk og gjør det bare verre. Vær heller støttende, og et positivt bidrag i en persons liv, fremfor masete og bedrevitende!

Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg :) respekter og bidra istedet for å rakke ned på og mase.

Anonym poster: 6b75de68ed1746a9ca09795c461b838b

Videoannonse
Annonse
Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Et kjempebra skrevet innlegg, hi :)

Skrevet

Takk:) og siden jeg var feig og startet som anonym, får jeg vel bare fortsette å være det:)

Anonym poster: 6b75de68ed1746a9ca09795c461b838b

Skrevet

Summen av alle laster er konstant ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...