Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Si at din datter gikk på ungdomsskolen og ble "grepet tak i" av læreren sin som lurte på om hun kunne inkludere klassens nye jente(som går mye alene) i vennegjengen sin? Når denne læreren vet at jenta har vanskelig å si nei, prøver å være så pliktoppfyllende som mulig. Er ikk dette feigt av læreren? Hvorfor ikke konfrontere de mer tydelige jentene også? De som tør rope høyt og som er flink til å snakke for seg? Anonym poster: a54f146ae01ed3218f595472ccad83b1
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Har lov, ja. Anonym poster: 22dc0a7afc71238298916d57ee43ebc6
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Jeg synes det er underlig at læreren ikke i stedet støtter jenta i å utvikle sine egne sosiale ferdigheter slik at hun blir bedre rustet til fremtiden. Hun kan ikke alltid ha en lærer som ordner opp for seg, selv om dette sikkert er en mye enklere løsning for læreren. Anonym poster: a363fac93893c6d6d6d443b26ef9b393
Lykkeligmed2 Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Det ble jeg spurt om på skolen også. Synes det er helt på sin plass av læreren dersom den nye eleven ikke har funnet seg til rette. Kan hende at vedkommende bare trenger en sjanse til å bli litt varm i trøya. Dersom datteren din ikke går særlig overens med vedkommende må hun jo ikke følge oppfordringen fra læreren.... Hender at lærerne ser ting elever og foreldre ikke får med seg.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Kan være læreren spurte nettopp datteren din fordi h*n vet at hun og den nye eleven kan komme godt overens? Hvorfor da plassere den nye eleven i en gruppe med "de som roper høyt og er flinke til å snakke for seg" om den nye jenta ikke er sånn selv? Hva godt ville de medføre for den nye eleven om hun blir plassert i en gruppe hvor hun kanskje vil føle seg utilpass? Ta det heller som et kompliment, hi!
PrøvLykken Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Skjønner ikke hva som er problemet med dette? Kanskje jenta er veldig hyggelig, et godt bekjentskap for din datter. Hvis en ny i klassen ikke roper så høyt i begynnelsen, og ikke får venner automatisk første dagen, er det ikke dermed sagt at hun ikke er hyggelig. Hvis hun blir invitert inn i gruppa, finner jo datteren din ut om de trivest i lag eller ikke. Læreren har ikke bedt henne om å være støttekontakt, bare om å bli kjent med en ny jente. Det burde jo egentlig alle i klassen ha gjort av seg selv, uten å bli minnet/spurt om det.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 Å pålegge en elev sosialt ansvar er ett ømtåelig tema. Jeg tror heller på å sørge for at den nye blir inkludert i gruppearbeid mv i timene og på denne måten får venner. Har opplevd foreldre som ringte min mor for å spørre om jeg og den andre jenta kunne være venninner (barneskolen). Den samme jenta ble meldt på alle fritidsaktivieten jeg gikk på. Det var svært slitsomt og jeg ønsket jo ikke dette ansvaret. Samme type ansvar ble også pålagt meg i timene. Jeg ble "gruppeleder" for arbeidsgruper med værstingene i klassen med krav om å levere. Så skulle altså jeg "oppdra" andre barn på min egen alder mens jeg også skulle ha ansvaret for å levere noe faglig. Anonym poster: 14421cc16fdb0cce1017a87fa91ffe0b
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Jeg synes det er greit jeg. Jenta di står fritt til å følge lærerens oppfordring. Det er jo ikke dermed sagt at det er det eneste læreren gjør for å integrere jenta. Jeg hadde ei håpløs lærer på ungdomsskolen. Kristenfanatiker og helt fjern når det kom til det sosiale i klassen. Hun gav meg (pliktoppfyllende, grei og skoleflink) nedsatt oppførsel fordi jeg ikke klarte å fungere på gruppe med to outsidere som ikke engang åpnet bøkene i hennes timer. Gruppene satte hun sammen. Resten av klassen fikk venner på gruppe, mens hun "utfordret meg fordi hun trodde jeg kunne klare det". Straffet meg som sagt med nedsatt oppførselskarakter. Anonym poster: 9a6f1c925d2517c59906d61395b863cd
Gjest Gullguttene Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Det er i hvertfall ikke forbudt. Du har sikkert gjort noe riktig med datteren din siden læreren spurte henne. Er det ikke fint at hun kan være med å hjelpe en medelev da?
fiolregn Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Herlighet, var dette noe å problematisere?
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #11 Skrevet 7. januar 2013 Det er veldig enkelt for lærere å bruke de snille og flinke til å plassere mellom bråkmakerne, til å ta seg av de som faller utenfor også videre. jeg skjønner jo at det til tider kan føles som eneste alternativ men jeg er ikke helt sikker på at jeg er enig i det. Om ansvaret går litt på rundgang og eleven som utsettes for dette ikke føler et press så er det ikke så ille. Men som den snille alltid pliktoppfyllende gutten eller jenta kan det føles som en byrde og et press og da blir det et problem. Da jeg gikk i 7 klasse fikk vi ei ny jente i klassen, hun virket i første øyekast som en hyggelig flott jente men når man ble litt kjent med henne begynte ting å skurre, det var store og til tider veldig stygge løgner, det var (litt etterhvert dårlig) skjulte forsøk på å ødelegge for andre både når det gjaldt vennskap, forsøk på å få andre i trøbbel for ting de ikke hadde gjort eller sagt også videre. Men til lærene var hun den stakkars lille jenta som ikke klarte å få ordentlige venner, så der sto vi som var de for snille til å si nei jentene med ei jente som prøvde å ødelegge for oss på ene siden og lærene som presset oss til å være med henne, ikke bare på skole men fritid......... Så har du sønnen til en bekjent av meg som nå går i 8 klasse, fram til dette skoleåret kunne han aldri få sitte ved siden av en kamerat i klasserommet fordi han er den still og snille typen og ble alltid brukt mellom bråkmakerne for å lage fred i klasserommet. Dette skoleåret var han drittlei og bråkte med bråkmakerne slik at han ble flyttet for å sitte sammen kameraten. Det er flott at læreren gjør noen av barna oppmerksomme på at denne jenten trenger noen til å være med å ta henne inn i flokken, det kan hjelpe men samtidig blir det galt om h*n ordlegger seg på en måte slik at eleven føler seg presset til å henge med en person hun ikke ønsker å tilbringe tid med. Det skaper ikke vennskapsbånd og er ingen som vinner på det. Anonym poster: 52195e13399f27d15328864c6dff0fc5
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #13 Skrevet 7. januar 2013 Ja, en lærer kan gjøre dette. Jeg er lærer selv og det er vår plikt å se til at nye elever får en fin opplevelse når de starter i en ny klasse. Det er mange måter å gjøre dette på. En av disse er å høre med noen av de andre elevene om de kan være inkluderende i en periode fremover. Selvsagt må ikke samme elever "brukes til jobben" hver gang. Jeg pleier å plukke ut et par elever (slik at de ikke føler ansvaret alene) som får i oppgave å gjøre oppstarten for ny elev hyggelig. Anonym poster: ed10782b90888950effa87015ce21f0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå