Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Jeg tror og mener at husdyr er bra for barn å vokse opp med, men ettersom jeg bor i blokk har jeg ikke mulighet til verken hund eller katt. Er også alenemor med jobb, så tid til det har jeg heller ikke. Tenkte her om dagan at fisker kanskje var en smart ide å skaffe? Som 4åringen kan få "ansvar" for å gi mat - jeg skal såklart veilede, forklare og passe på. Hva mener dere?? Anonym poster: eae2e64ffe3a0b65641e6d1af1717b40
silje1989 Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Sikkert fint for han det Bare han ikke kaster dem i do
MammantilNurket Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Det er mye arbeid med et akvarium tilknyttet renhold etc. Gullfisk i bolle er veldig koselig og det er enklere å vedlikeholde enn et helt akvarium :-)
BellaSuz Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Hmm... 4 åringen her fikk det i bursdagsgave, og for å være ærlig angrer jeg litt på at jeg tok på meg ansvaret. Husk at det ikke er bare å reise bort på ferie, dem må ha mat, og du må rengjøre akvariet ukentlig. På et knapt år har det dødd 3 fisker, så du må vel sannsynligvis også gjennom "Doffen har daua" :-D Men det er jo en flott ting å lære barn å ta vare på husdyr, men vær beredt på å ta hele ansvaret selv. Barn mister fort interessen for ting i alderen der.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Hmm... 4 åringen her fikk det i bursdagsgave, og for å være ærlig angrer jeg litt på at jeg tok på meg ansvaret. Husk at det ikke er bare å reise bort på ferie, dem må ha mat, og du må rengjøre akvariet ukentlig. På et knapt år har det dødd 3 fisker, så du må vel sannsynligvis også gjennom "Doffen har daua" :-D Men det er jo en flott ting å lære barn å ta vare på husdyr, men vær beredt på å ta hele ansvaret selv. Barn mister fort interessen for ting i alderen der. Signerer denne. Vi skaffet oss også akvarie. Lite på 45 kvadrat og hjelpes så mye jobb det var med det. Få rett vannkultur, rette fisker, rett temperatur, rett mat, rett sand/grus. Både jeg og 5-åringen gikk drita lei og jeg var veldig glad hun gikk med på å selge og heller spare pengene til sydenturen vi skal på Har hatt både hest og katt, og er oppvokst med hunder og har det enda i hus. Fisker skal ikke inn hos meg mer. Måtte jaggu lese og tilegne meg mer kunnskap enn med hestene nesten;))) Anonym poster: b30ff33b9a7f9672a7525ea135bc6576
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Ja, forstår det er litt jobb med det Men jeg tror likevel både han og jeg har godt av det.. på en måte.. Tenker foresten på bolle, å ikke akvarium! Med to eller tre fisker.. Anonym poster: eae2e64ffe3a0b65641e6d1af1717b40
Roheryn Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Man kjøper aldri dyr til barn hvis man ikke er forberedt på at det etter en uke blir kjedelig og at man selv må ta over hele jobben. Og det er overraskende mye jobb med akvarium - kostnader, ting å sette seg inn i, renhold... frustrasjon når noe ikke er som det skal og man ikke finner ut hvorfor... Men når det er sagt så er det også kjempekos og et pent "møbel" om man har et med litt størrelse og holder det godt ved like, og jeg synes det er kjempespennende med ulike fisker. Kan sitte i timevis og bare se på dem...
MammantilNurket Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 Jeg ville nok tenkt meg om både en og tre ganger før jeg skaffet akvarium. Kanskje lurt å vente til poden er litt større?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 MYE jobb med å ha fisk. Og tror det er større fordeler for barn å vokse opp med dyr de kan få mer kontakt med. Hva med en rolig innekatt (persere er f eks veldig rolige) Anonym poster: 261f264a3272393e574592760b2cbd14
Roheryn Skrevet 6. januar 2013 #10 Skrevet 6. januar 2013 Ja, forstår det er litt jobb med det Men jeg tror likevel både han og jeg har godt av det.. på en måte.. Tenker foresten på bolle, å ikke akvarium! Med to eller tre fisker.. Anonym poster: eae2e64ffe3a0b65641e6d1af1717b40 Ulempen med bolle er at fiskene har en tendens til å ikke blir så gamle... Dårlig vannkvalitet, og alt for trangt. Min lille på fire har et 30-liters akvarium med to små fisk- der kan man ha pumpe med filter og varmekolbe, og det er akkurat stort nok til at det opprettholder vannkvaliteten og funker for to små fisk (SMÅ altså, det er snakk om en kampfisk hann (ca 3 cm lang) og en enda mindre algespiser).
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 Hva med å ha en liten kanin, er det lov der du bor? Mye styr med fisk i bolle, vannet må helst byttes hver dag osv. Vanskelig å finne riktig vannkvalitet og da dør fiskene raskt. Anonym poster: 6b926658eaf2269196bd433f51502961
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #12 Skrevet 6. januar 2013 Hva med å vente et par år og heller kjøpe et burdyr? Tror barnet ville lært/hatt mer glede av det Anonym poster: 261f264a3272393e574592760b2cbd14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå