Gå til innhold

Har ikke metthetsfølelse *langt*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er egentlig forferdelig. Går rundt og føler meg sulten konstant, med mindre jeg spiser til det føles som om magesekken skal revne. Det sier seg jo selv at det ikke er sunt, så jeg gjør ikke det, men jeg veier alt for mye likevel, fordi jeg vet aldri når jeg skal si det er nok.

Jeg har hatt et normalt kosthold, men var bulimisk for noen år siden. Det har jeg blitt kvitt, men har alltid hatt et anstrengt forhold til mat. Det er først flere år etter bulimien at metthetsfølelsen forsvant. Nå har jeg gått opp en del i vekt ettersom jeg spiser alt for mye, men det er så utrolig vanskelig å si stopp når jeg føler meg innhul, selv etter en hel middagsporsjon.

Vet ikke hvordan jeg skal få tilbake metthetsfølelsen, den har gradvis forsvunnet gjennom de siste par årene. Når jeg spiser med andre prøver jeg å måle opp ca like mye mat som de, men folk spiser jo så forskjellig. Og når jeg er alene er det utrolig vanskelig å slutte å spise mens jeg fortsatt føler meg sulten. Det går ikke over om jeg spiser sakte, venter en stund etc, det ender alltid med at jeg går i skapene og finner meg noe mer mat uansett. Godteri spiser jeg nesten ikke, det er ikke interessant, det er kun mat.

Det er så vanskelig å leve sånn, føle at man er konstant sulten, men ikke kan spise fordi det sikkert ikke stemmer. Blir i dårlig humør, tuller til måltider, småspiser masse og vet ikke helt hvordan jeg skal fikse det igjen så jeg kommer tilbake til normalen.

Noen som har opplevd dette og har noen råd? Jeg tror jeg trenger litt hjelp :(

Anonym poster: f02a9d38b6a8c9d6d9d6c9fd0ade3c11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å spise mer proteiner, kun langsomme karbohydrater og sunn fett?

Det hjalp meg veldig å justere kostholdet.

Anonym poster: 834dba43bcca5c534c0d8caf643ffa89

Skrevet

Jeg har også dårlig med metthetsfølelse. Er det virkelig god mat, stanser jeg ikke spise før jeg "har maten opp i halsen", fordi jeg ikke føler meg mett.

Jeg er ikke overvektig. Jeg spiser det jeg anser som en "normal" porsjon, og ikke mer. Kun èn middagstallerken, og over halvparten er fylt med grønnsaker, og jeg er forsiktig med tilbehør som poteter, pasta, eller ris. Enkelte dager løper jeg rundt i alle skaper for å finne meg mer mat, men holder jeg meg i aktivitet i løpet av dagen, så gjør jeg ikke dette.

I din situasjon er det viktig å ha et sunt kosthold, spise mindre varer med stivelse i, og selvsagt holde deg til grove produkter om du skulle ha spist ting med stivelse. Fullkornspasta, fullkornsris, grovbrød osv.

Jeg synes du burde ta en tur til legen for å utelukke at noe er galt, for det kan det jo være. Kanskje også legen kan hjelpe deg med kosthold og mengde, eventuelt også om mestring av sulten, om det ikke skulle være noe galt.

Anonym poster: 49c23780784bff9dd5c503219bd686d8

Skrevet

Dytter! Har samme problemet..

Gjest Lillee&mamsen<3
Skrevet

Jeg hadde den følelsen da jeg hadde begynnende magesår. Forsvant etter endt behandling. Kan jo være lurt å få det sjekket?

Skrevet

Tusen takk for godt tips om mer proteiner og mindre karbohydrater. Jeg gikk på lavkarbo tidligere, men det blir for mye for meg å holde styr på, og jeg orker ikke alle de strenge reglene og det å måtte lage to middager til familien osv.

Men jeg skal jobbe med kostholdet, mer grønnsaker, grovere og mer proteiner. Takk takk :)

Tar gjerne i mot flere tips også!

HI

Anonym poster: f53aca9a2b103b899aeb18219b2e0501

Skrevet

Det fins også noen piller man kan ta, som man får kjøpt på apoteket. Jeg gikk over til de fordi jeg ikke følte jeg ble mett av fiber og proteiner. Så for min del, så var det det som funka.

Anonym poster: 77e978af21c96c8d12e15b32cba5f8e1

Skrevet

Jeg har det litt på samme måten når jeg i perioder har sist alt for mye. F.eks nå i jula. Ble "aldri" mett. Det er fordi magesekken er utvidet og har vent seg til de mengdene jeg spiste. Nå når jeg skal tilbake på et normalt kosthold må magesekken krympe. I mellomtiden kjenner jeg meg sulten. Det tar 2-3 dager med mindre mat for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...