Gå til innhold

10 mnd baby, hvordan starte samvær med far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lang historie kort..

Min ex-mann "takket for seg" før barnet ble født (vi har 3 andre barn også).

Han har nesten ikke sett barna etter bruddet, men har nå heldigvis tatt opp kontakten og de største har begynt å ha samvær med far :-)

Mitt spørsmål er følgende:

Hvordan gå frem slikk at samvær med far blir best mulig for babyen (og far).

H*n kjenner ikke far og har derfor ingen relasjon til ham, så hvordan går vi frem?

Noen som har erfaringer fra lignende?

Hvordan gikk dere frem for at far og barn skulle bli kjent og trygg på hverandre?

Hvor lang tid brukte dere på "bli kjent" fasen?

Hvor lang tid før dere prøvde overnatting, og hvordan var opptrapping av samvær?

På forhånd takk for svar!

Anonym poster: 28c5d5df5b80c199bfa31dfd2fbb3440

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først bør dere møtes på familievernkontoret der dere sammen kan bli enig om en samværsavtale. Sett gjerne en tidsfrist på avtalen slik at den kan evalueres etter en gitt tid (feks. 6 mnd. siden barnet er så liten).

Det som er anbefalt er korte og hyppig samvær hjemme i barnets hjem med mor tilstede. Det er for at barnet skal bli kjent med far i trygge omgivelser med en trygg omsorgsperson tilstede som barnet allerede kjenner (det er altså deg).

Etterhvert man dere utvide med at far tar barnet med ut på trilletur, på lekeplassen, har barnet hjemme i barnets hjem mens du sover, handler el.

Overnatting kan skje når barnet er trygg på far, kjenner far og når far og barn har en god relasjon. Det kan være om 5 måneder eller de kan være om 1 år. Vanskelig å forutsi for det avhenger av at far stiller opp på hyppig samvær hjemme hos dere og at du åner hjemmet ditt slik at far kan komme for å ha samvær.

Start med å bestille time til foreldresamtale på familievernkontoret og ta det videre derfra.

Skrevet

Fra hun var 10 mnd til hun var 2 år, så var det ikke overnatting. De første 5 mnd, så var jeg med når det var samvær, i startenvar det så han fikk leke med ungen, når det virket som hun fant det trygt, så bledet så vi var der så han kunne leke med henne og gi henne mat. Han fikk også være med hjem til oss på den tiden, så det blenormalt at han kom og gikk i noen dager, da var han med på leggingen av henne osv.

Det gikk jo 5 mnd med begge der, så startet vi med at jeg var borte 30 minutter først, så økte vi til en time, så to timer, dette gikk i takt med hva hun fant ok.. Når hun var 2 år, så overnattet hun sammen med storebror, og virket som om det var veldig stas, at ikke hun måtte hjem for å legge seg.. Men selv det kommende året etter det, så vekslet vi litt på om hun overnattet eller ikke, om hun ikke ville være der på natt, så tok jeg henne med meg hjem på kvelden.. Så først når hun var 3 år, så overnattet hun hver gang det var samvær hos far.

Anonym poster: 97fc2a02f2b4a93c0a2f5af2a9c3e163

Skrevet

Tusen takk for fine svar!

Vi var på familievernkontoret og utarbeidet en samværsavtale når det ble brudd, men far har ikke holdt denne.

Han har nå heldigvis forandret mening...

De gangene han har sett barna (før samvær ble en realitet), så har det vært her hjemme hos meg og barna.

Håper nå at samværet blir stabilt, for uansett omstendigheter så trenger barna kontakt med begge foreldre!

Anonym poster: 28c5d5df5b80c199bfa31dfd2fbb3440

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...