Mrs Smutt & Smilende Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Første sydenferie med familie på fire. To på 38+, en på 2,5 og sistemann på snart 6. Alle forslag tas imot med åpne armer. Vi skal dra førsten/midten av juni. Jeg er ingen garva sydenlandfarer. Reiser som backpacker til andre kontinenter over flere måneder har heller vært min greie, men det er jo så leeeenge siden nå. Noen med gode forslag? Nå ser jeg Halvbroren på Nrk og vil nok være litt til og fra, men lover jeg skal vurdere alle forslag som kommer. Takker på forhånd gode damer
Ulldott Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Dersom dere reiser før skoleferien så får dere veldig billige turer. Har økonomi noe å si? Vil dere ha allinclusive? (anbefaler det absolutt når en reiser med små barn for å slippe alt styret med å vente på maten på resturang og de kan få forsyne seg med det de liker) Jeg trives best i Hellas, de greske øyene, men det er jo litt dyrere enn feks tyrkia og bulgaria som er billige ferieland. Kroatsia er flott men der er det steinstrender eller svaberg og vanskelig å få allinclusive.
prekæs Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Jeg syns du skal dra til Sardinia. Var der i høst og øya var helt fantastisk, med perfekte strender, nydelig kystlandskap og hyggelige mennesker. Å leie bil er en nødvendighet, noe man leier enkelt på flyplassen. Lite trafikk (i hvertall i høstferien) Du kan jo google Castelsardo og Stintino som en forrett:)
Gjest sug lut Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Pokker, sletta eget innlegg. Prøver igjen: Har vært i Puerto Soller, Mallorca, med barn på fire, på sju og på ett. Kjempefornøyd. Nydelig liten by, vi bodde her: http://www.i-escape.com/esplendido-hotel/overview og koste oss vilt, vi dro midt i mai så det var ikke så varmt i vannet ennå, men nydelig norsk sommervarme og fantastisk vær, og så sjarmerende sted, fint for utflukter, med det nydelige lille åpne trikketoget som kjører et kvarters tid gjennom sitronlunder inn til den litt større byen Soller, eller til Deja, eller til Palma med tog. Og fint for turer, vi gikk masse tur. Også vært i Parga, Hellas, med barn, også kjempefint, største elska å dykke og se på morsomme fargefisk, vi spiste godt, rusla litt, bada masse, gadd ikke dra på utflukter men kunne gjort det. Da bodde vi et sted jeg ikke husker hva het, men det var kjempekoselig, lite leilighetshotell litt høyt over byen (ti min til stranda).
Gjest amandine Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Og jeg stemmer for alt som ikke er for varmt, og for leilighet og egenlaget mat, du skremmer livet av meg om jeg må på all inclusive!! Store restaurantbuffeter med halvfyllesjuke skandinaver til frokost lunsj og middag er ikke min greie. Innrømmer at jeg ikke har prøvd engang men har livlig fantasi. Leilighet derimot er deilig ferie med barn!
Gjest Nerdens'mus Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Ville også valgt leilighet. Gjerne leilighet med mulighet for halvpensjon. Basseng på hotellet er i mine øyne et must når man reiser med barn basseng er litt mer oversiktlig en stranda.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2013 Takker for innspill så langt! Skal sjekke ut alt dette
Iiiiik Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 Jeg er enig med amandine, et all inclusive høres helt skrekkelig ut. Ikke det med at all maten er der og at alt er enkelt, men alle de andre man må forholde seg til. Vi har i veldig liten grad reist på charterferie, så har ikke mange konkrete tips. En leilighet er helt klart å foretrekke fremfor hotell, det blir fort en del timer etter at barna har lagt seg og da er det godt å ha noe plass å boltre seg på. I hvert fall til å kunne ha på lyset, drikke vin og lese bok. Basseng er et must, men det er det vel på alle steder som er barnevennlige.
lavendelblomst Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Første sydenferie med familie på fire. To på 38+, en på 2,5 og sistemann på snart 6. Alle forslag tas imot med åpne armer. Vi skal dra førsten/midten av juni. Jeg er ingen garva sydenlandfarer. Reiser som backpacker til andre kontinenter over flere måneder har heller vært min greie, men det er jo så leeeenge siden nå. Noen med gode forslag? Nå ser jeg Halvbroren på Nrk og vil nok være litt til og fra, men lover jeg skal vurdere alle forslag som kommer. Takker på forhånd gode damer Hvis du har vært backpacker hele livet, vil jeg anbefale frankrike. Annecy, du får turiststrand med is og hele pakka, men alpene er i nærheten. Helt utrolig nydelig. Leilighet er best
Studine mevik Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Jeg ville reist til Hellas eller Spania
**snuskeluska** Skrevet 7. januar 2013 #11 Skrevet 7. januar 2013 Mitt beste tips er å reise til Riviera del Conero i Italia. Vi fløy med Ryan Air (dessverre eneste som flyr direkte til Pescara) og leide leilighet via Casa Vacanze. Vi koste oss så mye! Stille rolig, nesten ikke turister, deilig mat, god vin, fin natur. Vi hadde leiebil også, den ordnet casa Vacanze for oss.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 8. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 8. januar 2013 Jeg syns du skal dra til Sardinia. Var der i høst og øya var helt fantastisk, med perfekte strender, nydelig kystlandskap og hyggelige mennesker. Å leie bil er en nødvendighet, noe man leier enkelt på flyplassen. Lite trafikk (i hvertall i høstferien) Du kan jo google Castelsardo og Stintino som en forrett:) Her ser det jo veldig flott ut!!! ..men når det er sagt ser jeg for meg at det er mer en ferie for voksne. Når det står at bilutleie ikke kan garantere for ekstrautstyr som barneseter selvom man bestiller det, blir det litt for stor sjanse å ta for meg. Dessuten tror jeg at vi må gå for leilighet. Takker for tips, det er definitivt et sted jeg skal ha i tankene hvis vi får dratt på en ferie for oss selv om ikke alt for lenge
Gjest Nerdens'mus Skrevet 8. januar 2013 #13 Skrevet 8. januar 2013 Appropo bilsete ville jeg tatt med eget. Bestilte barnesete både når vi dro til kreta og tyrkia. De var ikke som beskrevet for å si det slik så neste gang jeg drar til utlandet tar jeg med eget.
Gjest Helle_Høygir Skrevet 8. januar 2013 #14 Skrevet 8. januar 2013 Vi var på Mallorca, Cala Bona i fjor sommer med junior på da 4,5 år. Bodde på sunving resort i cala bona. 3 basseng; et stort hvor man fint kunne hoppe og splashe masse, et på 60 cm dybde hvor mindre kan hoppe og et babybasseng. De hadde all inclusive, men det syns vi var for dyrt og vi ville ha valgfrihet. Og tro meg vi fant gull i restaurantverdenen! Cala Bona er en liten fiskerlandsby som er knyttet sammen med Cala Millor med en knallfin strandpromenade. Her kan man gå, løpe, sykle - hva man vil. Promenaden er delt opp i gangfelt og sykkelfelt - vi leide familiesykkel og dro på tur:) Ved promenadens begynnelse og kjekt nært hotellet ligger en italiensk pizza restaurant (har litt mer også). Vi endte opp med å kjøpe pizza til lunsj nesten hver dag; det er noe av det beste jeg har smakt! Men så til restauranten hvor jeg sterkt vurderte å kidnappe kokken; pizzarestaurantens mor med mer utvalg av forskjellige retter. Vi jobbet oss gjennom menyen og ble ikke skuffet en eneste gang. Selv juniors plaine pasta med hjemmelaget tomatsaus (de drev ikke med ketsjup på flaske) var himmelsk! Jeg kunne reist tilbake utelukkende for å spise der! Tror avis eller en av de andre store bilutleierne hadde eget kontor der og en dag så jeg at de bar inn en haug maxi cosi seter, så de hadde hvertfall orden på sakene. Det er jo charter deluxe, men for oss var det superdeilig å ha alt ordnet - det var kaos hjemme, så det å slippe å bruke hodet så mye var egentlig helt skjønt!
prekæs Skrevet 8. januar 2013 #15 Skrevet 8. januar 2013 Jeg syns du skal dra til Sardinia. Var der i høst og øya var helt fantastisk, med perfekte strender, nydelig kystlandskap og hyggelige mennesker. Å leie bil er en nødvendighet, noe man leier enkelt på flyplassen. Lite trafikk (i hvertall i høstferien) Du kan jo google Castelsardo og Stintino som en forrett:) Her ser det jo veldig flott ut!!! ..men når det er sagt ser jeg for meg at det er mer en ferie for voksne. Når det står at bilutleie ikke kan garantere for ekstrautstyr som barneseter selvom man bestiller det, blir det litt for stor sjanse å ta for meg. Dessuten tror jeg at vi må gå for leilighet. Takker for tips, det er definitivt et sted jeg skal ha i tankene hvis vi får dratt på en ferie for oss selv om ikke alt for lenge Det var en nydelig øy, ja:) Vi hadde med oss en på 6,5 år som storkoste seg. Vi fløy med Ryan Air fra Gøteborg og bodde på et lite, koselig bed and breakfast hotell. Det var mange muligheter for bondegårdsferier der.(agroturisme) Hadde mest fokus på bading og strandliv, men for å nå de mest fantastiske strendene og stedene er man avhengig av bil. Enkelte steder hadde man strendene for seg selv. Bare synd ikke ferien varte lenger. Kunne tenkt meg se mer av innlandet og kjørt lenger sør mot Cagliari. i bestilte bil med barnesete og det var ikke noe problem for oss. Fikk sittepute. Til mindre vet jeg ikke.
Iiiiik Skrevet 8. januar 2013 #16 Skrevet 8. januar 2013 Når man leier bil, tror jeg det er standardsvar ved reservasjon - at de ikke kan garantere at man får det setet man har bestilt. Vår erfaring er at man sjelden får den bilen man har bestilt heller For å være helt sikker må man altså ha med seg sitt eget sete. Det har vi stort sett gjort når barna har vært under 3-4 år. Tyrkia har fine familiesteder da, med store badeanlegg osv på hotellene. Selv foretrekker jeg Italia, men vet ikke hvordan det er med charter. Krotatia er også fint, dit har jeg reist på charter, men uten barn.
ms.Pond Skrevet 9. januar 2013 #17 Skrevet 9. januar 2013 Jeg støtter Sug Lut - Puerto Soller er en perle! Både strand og koselig liten by i ett. Og får dere lyst på storbyliv går toget (fantastisk koselig tretog som tutler avgårde forbi appelsintrær og gårder) til Palma, med vinduene nede og omtrent muligheter for å plukke appelsiner fra naboens hage der du sitter. Eller man kan ta taxi selvsagt. Ellers er det alltid mulig å finne lokale spesialiteter og moro omtrent uansett hvor man drar. Kanariøyene har også masse fint, men det blir kanskje veldig varmt på den tiden av året.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 9. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 9. januar 2013 HEKTISKE DAGER!!!! Vil bare si at jeg leser alt dere skriver og hvis jeg ikke segner om når kvelden kommer av januarstress så vurderer jeg fortsatt alternativene dere kommer med fortløpende. Puhhustepehse.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå