3barnsmor_to_be Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 I hvilken uke stoppet utviklingen av embyroet? når abortete du? Gikk du på folat mens du var gravid? Var det noe som utløste aborten? som slag, tunge løft ol. ? Medisinske årsak? Kunne du føle på kroppen før og underveis at noe ville gå galt / var galt? Setter stor pris på svar.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 To spontanaborter cirka uke fem + noen dager. Ja, gikk på folat både da og i forkant av graviditeten. Ingen kjent utløsende faktor, utover at det var to embryo begge ganger (det øker jo risikoen en del). Det går ikke an å føle på kroppen at man vil spontanabortere. Anonym poster: 430e78bb05f41a4de22a29fae01ff86c
3barnsmor_to_be Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2013 To spontanaborter cirka uke fem + noen dager. Ja, gikk på folat både da og i forkant av graviditeten. Ingen kjent utløsende faktor, utover at det var to embryo begge ganger (det øker jo risikoen en del). Det går ikke an å føle på kroppen at man vil spontanabortere. Anonym poster: 430e78bb05f41a4de22a29fae01ff86c Tusen takk for svar! hvordan taklet du det? Jeg går nemlig med en følelse av at noe er galt hele tiden... ubehaglig..
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Utviklingen stanset ved uke 4. Det ble oppdaget hhv uke 18 og uke 10 (opplevde MA to ganger). Jeg fikk på folat hele tiden, og gikk også på folat lenge før jeg ble gravid. Såvidt jeg vet, var det ingenting som utløste det. Jeg følte det var noe galt da jeg hadde MA i uke 18. Et par uker før ordinær UL, hadde jeg en intens følelse av at det ikke var noe levende inni meg. Andre gangen var jeg bare svært mistenksom med det samme jeg fikk positiv graviditetstest. Hadde ingen blødninger, eller noen som helst tegn på at noe var galt. Anonym poster: e96df8dd77b22315fff56b45c2ee37a9
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Jeg har to SA bak meg, i uke 9 og 6. Jeg tok folat, før og underveis. De har funnet ut at jeg har en mutasjon som gir meg høgere risiko for blodpropp, etter jeg ble gravid gang nr. 3 så fikk jeg blodfortynnende sprøyte. Det går kjempe flott foreløbig og er halvveis snart. Anonym poster: 56e200ddd7ddbe3175d97928416e4727
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 To spontanaborter cirka uke fem + noen dager. Ja, gikk på folat både da og i forkant av graviditeten. Ingen kjent utløsende faktor, utover at det var to embryo begge ganger (det øker jo risikoen en del). Det går ikke an å føle på kroppen at man vil spontanabortere. Anonym poster: 430e78bb05f41a4de22a29fae01ff86c Tusen takk for svar! hvordan taklet du det? Jeg går nemlig med en følelse av at noe er galt hele tiden... ubehaglig.. Første gangen greit nok, andre gangen krise. Ikke så mye pga "tapet av potensielt barn" - det var jo veldig tidlig, men alle graviditeten var resultat av IVF og jeg var så uhyre sliten av å gå på hormonstimulering og gynekologundersøkelser og alt det der. Gravid igjen nå, har hyppige ultralyder men ser ut til at det skal gå bra. Anonym poster: 430e78bb05f41a4de22a29fae01ff86c
3barnsmor_to_be Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 6. januar 2013 To spontanaborter cirka uke fem + noen dager. Ja, gikk på folat både da og i forkant av graviditeten. Ingen kjent utløsende faktor, utover at det var to embryo begge ganger (det øker jo risikoen en del). Det går ikke an å føle på kroppen at man vil spontanabortere. Anonym poster: 430e78bb05f41a4de22a29fae01ff86c Tusen takk for svar! hvordan taklet du det? Jeg går nemlig med en følelse av at noe er galt hele tiden... ubehaglig.. Første gangen greit nok, andre gangen krise. Ikke så mye pga "tapet av potensielt barn" - det var jo veldig tidlig, men alle graviditeten var resultat av IVF og jeg var så uhyre sliten av å gå på hormonstimulering og gynekologundersøkelser og alt det der. Gravid igjen nå, har hyppige ultralyder men ser ut til at det skal gå bra. Anonym poster: 430e78bb05f41a4de22a29fae01ff86c Gratulerer med graviditeten og krysser fingrene for at det skal gå bra denne gang. Forstår godt at man kan bli sliten av alle de hormonene Hold ut! Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 SA i ue 10. Vet ikke når utviklingen stoppet.Ingen kjente utløsende fatorer. Gikk på folat. Merket at gravidesymptomene avtok et par dager før jeg begynte å blø. Ble gravid igjen umidelbart (under 2 uker etter aborten). Det gi helt fint og hun er nå 5 år gammel. Anonym poster: cfcd943569a4d36ace883ec41832d95b
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 To SA bak meg. Ene gangen i uke 4+, rett etter jeg fant ut jeg var gravid, og en gang i uke 8. Gikk på folat da jeg mistet i 4+ var prøver på den tiden, mens sist var det graviditet på prevensjon og bestilt abort. Første gangen var det ingenting som utløste det, mens den andre, så tror de kanskje jeg stresset på meg spontanaborten, jeg stresset over å måtte utføre en abort, men barn var umulig for oss nå. Ingen av gangene merket jeg noe galt, startet begge gangene med blødninger.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #10 Skrevet 6. januar 2013 Jeg var på privat ultralyd en fredag i uke 12. Var bekymret for at noe var galt pga få svangerskapssymptomer. Alt normalt ellers. Fikk vite at fosteret var dødt; døde rundt uke 7. Ble fortalt at det beste var at kroppen støtte ut fosteret av seg selv. Jeg mistet torsdagen etter. Fælt å gå med et dødt foster så lenge. (Den torsdagen ble jeg oppringt av sykehuset for time til utskraping, men slapp jo det....). Timen jeg fikk, var mandagen etter, altså 10 dager etter ultralyden. Tok timen likevel, som en kontrolltime. Ja, gikk på folat. Det var tungt etterpå, men mye fordi jeg da var 37 år og redd jeg ikke ville rekke å få nummer to på grunn av alderen. Bekymret meg også for at eldste da var 4 år, og kanskje ikke skulle få søsken. Hun har ingen kusiner og fettere, og vil nok aldri få det heller. Mye tanker rundt at hun da ville være det eneste barnet i slekta. Jeg ble gravid igjen ca 5 måneder etterpå. Sjelden jeg tenker på det som har skjedd nå. Tenkte ikke på det etter at jeg ble gravid heller. Anonym poster: b258c77ea88fda82e314ec6a38b116a2
1.gangsprøver Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 MA oppdqget på ul i uke 12, fosteret hadde sluttet å utvikle seg i ca uke 8. Merket ingenting. Gikk på folat.
3barnsmor_to_be Skrevet 7. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 7. januar 2013 Tusen takk for svar flere med erfaringer?
Mamma_til_2 Skrevet 7. januar 2013 #13 Skrevet 7. januar 2013 I hvilken uke stoppet utviklingen av embyroet? når abortete du? Gikk du på folat mens du var gravid? Var det noe som utløste aborten? som slag, tunge løft ol. ? Medisinske årsak? Kunne du føle på kroppen før og underveis at noe ville gå galt / var galt? Setter stor pris på svar. MA oppdaget i uke 12 med svak blødning, utviklingen stoppet ca uke 5, fikk da tidlig ul med siste i uke 9 for og dempe frykten min for en ny MA. Men vet du alle (nesten) føler på frykten om og miste, det trenger ikke være noe galt
Cruella De Vil Skrevet 7. januar 2013 #14 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Hei, jeg hadde en MA når jeg var i uke 7. for ca. 2 år siden. Jeg merket ikke noe til det før jeg var i uke 11 og begynte å blø. Frem til blødningene hadde jeg vanlige graviditetssymptomer (kvalm, trøtt, ømme pupper) og trodde ikke noe var galt. Jeg tok folat fra før jeg var gravid (var planlagt) og fulgte alle forholdsregler (ingen tunge løft, spiste og drakk riktig osv.). Jeg spurte ikke om hvorfor fosteret døde, men jeg går ut fra at det var medisinske årsaker (altså at dette var et av de fostrene som dessverre ikke hadde livsgrunnlag). Ikke bekymre deg altfor mye, da, det er heldigvis ikke så stor sjanse for å miste barnet sitt. Hvis du er veldig usikker, kan du jo spandere på deg en privat ul for å berolige deg. Redigert: Jeg kom forresten på denne oversikten fra BIM 1. trimester som sier hvor stor (eller egentlig liten) sjansen er for å miste: "Hvor ofte går det bra: 5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra 9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra 13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra 17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra 21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra 25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre." Så ikke vær altfor bekymret. Håper det går bra med deg og den lille i magen. Endret 7. januar 2013 av minni75
Dini Skrevet 7. januar 2013 #15 Skrevet 7. januar 2013 Det ble oppdaget i uke 9 at det ikke var noe der annet enn en fostersekk (stoppet i uke 5). Fikk med cytotec tabletter hjem for å få det ut. Gikk på folat, ja. Og hadde gått på folat i 1 mnd før jeg ble gravid også. Ingen utløsende årsak som jeg vet om, det er slikt som dessverre skjer. Akkurat det egget + sædcellen var ikke ment for å utvikle seg. Aborterer man er det som regel noe galt med embryoet og da er det naturens måte å ordne opp. Kunne egentlig ikke føle noe forskjell på graviditeten den gangen jeg aborterte eller den gangen jeg fullførte graviditeten (rundt de samme ukene). Det er helt normalt å bekymre seg, sjansen for å miste blir mindre for hver dag jo nærmere uk 12 du er. Jeg hadde INGEN graviditetstegn annet enn en plutselig bekkenløsning i uke 9 ved min fullførte graviditet.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #16 Skrevet 7. januar 2013 I hvilken uke stoppet utviklingen av embyroet? når abortete du? Utviklingen stoppet i uke 7. En liten blødning i uke 12 gjorde at jeg sjekket. Gikk du på folat mens du var gravid? ja, også i tiden før. Var det noe som utløste aborten? som slag, tunge løft ol. ? Medisinske årsak? Ingen kjent årsak. Kunne du føle på kroppen før og underveis at noe ville gå galt / var galt? Merket ingen ting på kroppen annet enn en veldig "frost" Setter stor pris på svar. Anonym poster: df560387b6a70c4f27464bd73c882219
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #17 Skrevet 7. januar 2013 Første sa jeg hadde kom etter jeg hadde slått meg veldig, en trafikk ulykke. Jeg viste ikke jeg var gravid så jeg aner ikke or langt jeg var på vei heller, hadde hatt mensen som normalt men tror det må ha vært 10-15 uker. Angrer litt nå på at jeg ikke fikk sjekket det mer ut i etterkant. Hatt flere sa, gått på folat med noen. Har ikke merket noe i forkant med noen av de, den ene var det legen som sa kom. I ettertid har det vist seg at jeg mest sannsynlig ahr en sykdom, men jeg har ingen planer om å sjekke det nermere for nå skal jeg ikke ha noe barn. Mine barn skal bli sjekket for dette når de blir større siden den er arvelig og flere i familien har den. (Nå viste jeg før jeg prøvde å få barn at jeg mest sannsynlig ikke kom til å få barn, pga skader så det med sa var jeg forberedt på. Har vært heldig å få to friske barn. ) Anonym poster: 2b481a0b465df88d9fbb0010e717bdaf
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #18 Skrevet 7. januar 2013 I hvilken uke stoppet utviklingen av embyroet? når abortete du? Gikk du på folat mens du var gravid? Var det noe som utløste aborten? som slag, tunge løft ol. ? Medisinske årsak? Kunne du føle på kroppen før og underveis at noe ville gå galt / var galt? Setter stor pris på svar. 1 MA. På ultralyd i uke 11 viste bildet ett 9 uker dødt foster. Ingen følelse av at noe var galt, var ett enormt sjokk og en tøff opplevelse. Gikk på folat, ingen medisiner eller annet jeg gjorde "feil". 1 SA. Mistet i uke 7. Startet med ganske kraftige magesmerter som gikk over med 1 paracet. 4 dager etter kom det litt blodspor som økte i dagene som kom, før jeg mistet 2 dager senere. Samme som sist, tok folat, ingen medisin. Gjorde ingenting "galt". Huff, det var en vond periode. Nå gravid i uke 35, helt normalt svangerskap så langt!! Anonym poster: b207475156a48a2715eec5a6faa54a59
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #19 Skrevet 7. januar 2013 MA fant ut i uke 13, fostret hadde sluttet å utvikle seg i uke 8 SA uke 9 Gikk på folat begge gangene, ingen kjente årsaker. Var sikker på begge gangene at det var noe galt, rar følelse som jeg ikke klarer å forklare.. Har 2 barn, første hadde jeg ingen rar følelse på. Andre var jeg nervøs med. Han ble født 8 uker prematur, veldig liten etter alder og hadde kommet til å dø om han ikke ble tatt da han ble. Så jeg er stor tilhenger av å ta følelser på alvor og få sjekket om det er noe. På samme tid vet jeg det er viktig å ikke la følelsene kontrollere hele svangerskapet Anonym poster: 2516738c63d3bce686bc55db8f1b7c15
evento90 Skrevet 1. februar 2013 #20 Skrevet 1. februar 2013 Jeg fikk påvist en MA på 1. gangskontroll i uke 10. Emryoet hadde stoppet å utvikle seg i uke 8. Bakgrunnen for at jeg fikk UL er at jeg hadde brunlig utflod og etterhvert litt blødninger. Ingen smerter. Legen sa jeg ikke måtte uroe meg, men det er jo lettere sagt enn gjort! :-) Jeg gikk på folat, og gynekologen sa at det var naturens gang. Ingenting jeg kunne ha gjort anderledes.
Rediken Skrevet 1. februar 2013 #21 Skrevet 1. februar 2013 Jeg mistet i uke 5 og vet ikke helt når embryoe døde. Jeg tokk hele tiden folat. Jeg falt ganske kraftig og dagen etter begynte jeg å merke at noe var galt. Legen mente at det ikke hadde sammenheng siden spiren låg så beskyttet i magen, men jeg er sikker på at det var fallet som gjorde det!
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #22 Skrevet 1. februar 2013 Ma oppdaget i uke 10. Hjertet til den lille sluttet å slå uke 8/9. Ble tilfeldig oppdaget på ul. Merket ikke at noe var galt. Enormt sjokk!! Sa uke 5. Startet med blødninger som ikke tok slutt. Anonym poster: 204bfd67e4e151c9a78447a2d58a8b73
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #23 Skrevet 14. september 2017 1. Sa. Begynte å blø i uke 5. Ingen dramatikk, og egentlig bare jeg selv som visste om det, ble ikke sjekket etterpå, gikk ikke på folat. Ingenting utløsende faktor som slag el.l. 2. Sa. Hadde tidlig ul hvor fosteret ble målt til å være i uke 6. Jeg mente selv at jeg var 2 uker lengre. Gikk på folat. Begynte å blø i uke 7, da så de ikke hjerteaktivitet lenger på ul. 3. Ma. Hadde lite symptomer heletiden, og følte på meg at noe ikke var helt rett. Var på tidlig ul i uke 12+6. Der ble det funnet et foster som var stoppet å vokse i uke 9+6. Når det kom ut fikk jeg inntrykk av at det kan ha lagt enda lengre, da det var i ferd med å løses opp. Jeg tror likevel ikke det har lagt lenge, da det var ca 3 uker før dette at kvalmen avtok. Anonymkode: 452dd...5c8
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #24 Skrevet 14. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: 1. Sa. Begynte å blø i uke 5. Ingen dramatikk, og egentlig bare jeg selv som visste om det, ble ikke sjekket etterpå, gikk ikke på folat. Ingenting utløsende faktor som slag el.l. 2. Sa. Hadde tidlig ul hvor fosteret ble målt til å være i uke 6. Jeg mente selv at jeg var 2 uker lengre. Gikk på folat. Begynte å blø i uke 7, da så de ikke hjerteaktivitet lenger på ul. 3. Ma. Hadde lite symptomer heletiden, og følte på meg at noe ikke var helt rett. Var på tidlig ul i uke 12+6. Der ble det funnet et foster som var stoppet å vokse i uke 9+6. Når det kom ut fikk jeg inntrykk av at det kan ha lagt enda lengre, da det var i ferd med å løses opp. Jeg tror likevel ikke det har lagt lenge, da det var ca 3 uker før dette at kvalmen avtok. Anonymkode: 452dd...5c8 Gikk på folat, og var ingenting som kunne utløst aborten. Anonymkode: 452dd...5c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå