Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Har takket ja til en stilling som daglig leder i butikk - vikariat, har jobbet der fra før en stund som butikkmedarbeider, men kjenner jeg egentlig blir mer og mer nervøs når jeg tenker på alt ansvaret, samtidig føler jeg at jeg kan greie det. Noen som har erfaring fra dette, er det bare utrolig mye arbeid eller trives dere? Akkurat nå føles det litt overveldende at jeg skal ha ansvaret for "alt" på en måte. Setter pris på svar - positive og negative erfaringer men ikke skrem meg veldig da... Anonym poster: 6aa1728692c4ebf04825948dd01660f1
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Det er mye ansvar, og det er mye jobb, men det er veldig gøy Når alt går på skinner, ingen er syke, alle gjør arbeidsoppgavene sine og ting er godt delegert er det ikke noe problem å være butikksjef. Problemene kommer når en eller flere blir syke, ingen kan ta ekstra vakter, arbeidsoppgaver hoper seg opp, og du selv er nødt til å jobbe 10 timer i døgnet for å holde fortet. Men i min butikk er det sjelden vi har hatt slike perioder altså.. Jeg har vært butikksjef i 12 år og er veldig glad i jobben min Anonym poster: 4ca4db2c3854e9e183c2d84ee0d54c6b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Takk for svar, skal ikke ha bemanningsansvar i begynnelsen så da slipper jeg en del akkurat der. Har du noen tips ellers, har du faste rutiner/lister som du sjekker for å huske å gjøre alt eller kommer det bare av seg selv? Vil så gjerne gjøre en god jobb, men er redd for å ikke strekke til eller skuffe. Men satser på at jeg lærer en del underveis. Anonym poster: 6aa1728692c4ebf04825948dd01660f1
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Det meste går på rutine etterhvert så jeg har ingen lister jeg følger, men det er selvfølgelig en del faste ting man gjør. Noe skal gjøres hver dag, noe hver uke og noe hver måned, tenker da på alt fra godkjenning av kasse, oppfølging av nattsafekvitteringer, fakturering, oppfølging av budsjett, bestillinger, følge opp kundebestillinger, kredittkunder, markedsføring osv Det er også en del rutiner i forhold til kjedekontor, senterkontor osv, innlevering av tall o.l. Jeg må også sørge for at ting ikke hoper seg opp på dataen, følge opp salg, minuslister, ordrer som ikke blir levert o.l. Det er ganske mye kontorarbeid.... Om det er en kjedebutikk regner jeg med at de har et fast opplæringsprogram som nye butikksjefer kan følge, der ligger det sikker skjemaer du kan følge med månedsoppgaver o.l. så du får en oversikt den første tiden. Du kommer fort inn i det, er ikke rakettforskning det er snakk om Men det kan føles litt overveldende første tiden så ikke vær redd for å bruke folk rundt deg, spørre om hjelp. Du har sikkert en kontaktperson, regionalsjef e.l. du kan søke støtte hos første tiden. Det kommer sikkert til å gå strålende, lykke til! Anonym poster: 4ca4db2c3854e9e183c2d84ee0d54c6b
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Tusen takk gleder meg til å ta fatt. Er ikke kjedebutikk og er rimelig nyoppstartet, men godt tips uansett å finne ut av hva som må gjøre hver dag - uke - måned osv, jeg liker å ha kontroll Jeg har noen jeg kan spørre ja så det føles trygt. Takk! Anonym poster: 6aa1728692c4ebf04825948dd01660f1
-98-11-13 Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Jeg har drevet for meg selg og jobbet for andre som butikksjef i 17år. Nøkkelen til suksess er å stå på som om det er ding egen butikk. Overtid er et must i enkelte perioder, selv om man ikke får mer betalt. Forstå regnskapet! (om du ikke forstår, så er det veldig viktig at noen lærer deg d) Spare der det kan spares, den største og dyreste posten er personalet! Bruk så lite timer utenom deg selv som mulig. Vær et godt forbilde for de ansatte........de ser, lytter og gjør som deg! Ikke vær redd for å spør om hjelp. Still høye krav til deg selv, men glem ikke å still høye krav til de ansatte, og gi konsekvenser om de ikke infrir. Om det er en butikk i detaljehandelen,(kles,leke gave butikk etc) så er det aller viktigste å fokusere på SALG. Mersalg, krone pr kunde og art pr kunde er kjempe viktig. Husk, får å overleve i denne bransjen, så er SALG det viktigste, og her kan man skille mellom 2typer. En SELGER og en EKSPEDITØR. En ekspeditør er kundevennlig og smiler, finner det kunden spør etterog takker for handelen, mens en selger er kundevennlig og smiler, finner det kunden trenger og skaper behov for det kunden ikke kommer på at den trenger og selger det i tilleg (altså mersalg) Hvor gammel er du, og hvor mye erfaring har du? Lurer du på noe mer, så send meg en melding i inn boxen Lykke til
-98-11-13 Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Jeg vil bare si en ting til som jeg syns er viktig! Butikksjefen er den viktigste personen i butikken, så for meg så har jeg brukt minst mulig tid på kontoret. Den lille tiden jeg har brukt der, har jeg brukt før åpningstid. Det blir veldig dyrt om du skal ha andre folk på jobb, mens du sitter på kontoret. Og det vil ikke se bra ut i regnskapet. Husk at personalet er den dyreste kostnaden, og om du bruker for mye, så vil kanskje butikken tape penger istenen for å tjene penger
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Tusen takk for enda mere svar og råd! Å tenke at det er egen butikk var lurt, da blir man nok mer hengiven. Er litt redd for å komme i en vanskelig rolle ettersom jeg skal gå fra å være kollega til daglig leder i forhold til de andre ansatte..men har et godt forhold til de fleste/alle egentlig og sjefen mener jeg egner meg godt og at de har respekt for meg så håper det..jeg har aldri sett på meg selv som en ledertype og vet ikke om jeg egentlig er det.. Jeg er 30 år du som lurte over, har jobbet mye og har veldig mye forskjellig arbeidserfaring, men har aldri hatt slikt type ansvar på jobben før. Ja det er veldig fokus på SALG i butikken vår, og det er bare fint, jeg synes det er gøy og vi har fått superbra opplæring, men det er også en av mine oppgaver, å veilede de andre ansatte slik at de kan bli enda bedre på salg og gi tips hvis jeg synes de trenger det. Uff kjenner jeg er spent på å komme i gang! Anonym poster: 6aa1728692c4ebf04825948dd01660f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå