Gå til innhold

jeg som gjorde en feil eller??

Anbefalte innlegg

Skrevet

i sta på besøk hos en i familien tegnet sønnen vår på 4 år.

han ville selv skrive navnet sitt, dette klarte han bra. så var det en som spurte om han klarte å skrive 4 år på arket.

dette prøvde han. jeg skrev ned på et annet ark hva han skulle skrive så skriver han etter.

han klarte ikke helt 4 tallet. min stefar klarte ikke la vær å blande seg inn i det. han tok tak i hånda på ungen og skulle lære han å skrive, ungen sa nei, han ville ikke lære sånn. han ble sinna og skrek han ikke ville.

jeg blanda meg inn, ba han slippe hånda og la ungen lære slik ungen vil.

stefar ble så sinna på meg, begynte å kjefte på meg fordi jeg ikke presset en 4 åring til å lære på hans måte.

jeg sa hva han var vant med og at det er slik han lærer best.

vi presser heller ikke ungen vår til å lære dette. han spør selv etter å lære.

vi fikk en ganske ufin kommentar. stefar sa at ungen vår vil få store problemer på skolen når han ikke kan lære normalt.

både jeg og far til ungen ble provesert å sa ifra at ungen er bare 4 og år trenger ikke lære alt dette enda. ungen har god tid.

(vi har lært ungen ved å skrive først på et ark, ungen skriver etter slik han klarer,. og klarer han det er det supert,men klarer han ikke viser vi han strek for strek hvordan. dette for at han skal lære mest på egenhånd med oss der..

dette har fungert bra for oss. )

begge ungene satt midt oppi dette å hørte alt som ble sagt.

gjorde vi feil ved å blande oss i dette å si ifra. ?

er det så galdt å lære ungen vår på denne måten?

Anonym poster: 9d75b3963ca341c26e66cc009cf09f0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unger skal lære slik de selv vil og føler seg bekvem med. Man skal ikke presse dem til noenting.

Dessuten er det din unge, du bestemmer.

Anonym poster: d2c8a3c3b91e8eb9ce32bfead758e393

Skrevet

Gutten min. han blir fem.. til våren. å kan ikke skrive navnet sitt endå. han liker å prøve men alt til sin tid. gud a så meg for en oppførsel på stefar.. du bestemmer...

Anonym poster: 014cbc2d2af557f35152603afd2d42da

Skrevet

Jeg hadde tatt dette opp med stefar, at slik oppførsel foran barna ikke er OK! Syntes det hørtes ut som om voksne mannen oppførte seg som en unge, og at han trenger å få høre hvem som er foreldrene til gutten deres, og at det er faktisk dere som har siste ordet..

- Blir litt ekstra irritert jeg, for det høres ut som en situasjon som kunne oppstått med min egen far nemlig..

Syntes det høres ut som om dere er kjempeflinke med gutten! Lurer på om stefaren din tror at på skolen sitter det en lærer ved hver pult for å holde i blyanten til ungene ;) ?

Skrevet

Synes måten du har gjrt det på virket kjemebra. Bare det at han i en alder av fire år klarer å skrive navnet sitt er jo et tydelig bevis på det. Nei, han stefaren din virket litt brå synes jeg. Og viste lite respekt ovenfor dere som foreldre. Så lenge ungen ikke gjør noe som går ut over andre kan andre bare la være å rette å og bry seg. Makan!

Anonym poster: 1ec89dae08e5cc0e125d2ce6257ec57a

Skrevet

Jeg hadde tatt dette opp med stefar, at slik oppførsel foran barna ikke er OK! Syntes det hørtes ut som om voksne mannen oppførte seg som en unge, og at han trenger å få høre hvem som er foreldrene til gutten deres, og at det er faktisk dere som har siste ordet..

- Blir litt ekstra irritert jeg, for det høres ut som en situasjon som kunne oppstått med min egen far nemlig..

Syntes det høres ut som om dere er kjempeflinke med gutten! Lurer på om stefaren din tror at på skolen sitter det en lærer ved hver pult for å holde i blyanten til ungene wink.png ?

hans datter ble lært slik av sin far. og det har fungert hos dem. hans datter er ikke veldig glad i sin far. hun sliter også med å få sin far til å forstå hvordan det er når han blir slik. hun satt også midt oppi dette i staog ble sinna hun og. forsvarte sønnen vår.

skolene lærer ikke barn og skrive slik. husker jo det selv fra jeg lærte det.

er ganske oppgitt og sinna over dette.

bare håper ikke sønnen vår oppfattet at stefaren min mener vår sønn vil bli et problem barn..

Skrevet

Er nok lurt å ta det opp med han når gutten ikke er der også. Å begynne å fortelle dere at det dere gjør er feil foran gutten er jo virkelig ikke noe bra.

Skrevet

Du kan jo fortelle ham at det ikke er slik de lærer å skrive på skolen heller. Jeg gjorde ikke engang det i min tid, men jeg er ikke mer enn et par og tyve heller da... Da lærte vi ved å herme etter bokstaver, og ville vi ha hjelp til å forme bokstavene, hendte det læreren gjorde slik din stefar gjorde. Aldri ellers.

Anonym poster: 86cf0ddd7cf365c9ff87cbc1d65a1586

Skrevet

Du kan jo forklare sønnen din at stefaren din ikke mente det mot sønnen din, men at i gamledager da han var ung, så var ting litt annerledes, og noen lærte ungene sine på denne måten.

Gjest Morn du
Skrevet

Ungen er 4 år, han har sin måte å lære på. At noen andre skal komme inn og tro at deres måte er bedre- irritasjonsmoment de luxe. Om han tror han kan revolusjonere verden ved å tvinge ungen til å gjøre ting på sin måte, da er det noe som skurrer.

Skrevet

Han skulle føre hånden til gutten så de skrev firetallet sammen?

I så fall syns jeg i første omgang det var fireåringen som reagerte respektløst. Kunne ikke stefaren din får lære han det slik da?

Jeg hadde snakket til mitt barn og sagt at han kunne prøve å lære det slik denne gangen, evt. hadde jeg holdt meg utenfor konflikten. Syns reaksjonene til alle ble helt feil og det ble en stor sak av ingenting.

Skrevet

Det er vel ikke måten stefaren din skulle lære bort på som ble feil, er vel heller hvordan dere voksne overreagerte etterpå som ble helt feil!? Dere foreldre kunnet roet ned gutten og sagt: "han vil bare vise deg." Hvis han fortsatt ikke vil, skulle det vært nok og "oversatt" til stefaren din om at han ikke vil, la han bare være. End of story. Diskusjonen om hvordan lære bort/lære noe får dere jo ta uten barn tilstede, i tillegg forventer jeg at når jeg griper inn som forelder backer alle andre unna. Synspunkter for de ta med meg eller pappen, men det er vi som bestemmer.

(Å føre hånda blir gjort som hjelp på skoler. Et par jeg vet om, hvertfall. Så er sikkert ikke skadelig;))

Skrevet

Min 5 åring lærer slik som barnet ditt, jeg skriver på et ark og hun hermer på de ord hun ikke kan.

Hun kan nesten hele alfabetet da og skriver både sitt navn, søsteren, mitt navn samt mamma , og en del av vennenes navn.

De har jobbet masse med bokstaver i bhg og jenta mi elsker det og er veldig mottagelig for dette.

Du gjorde rett din stefar var langt utpå viddene her.

Anonym poster: 6918938c8b7dc4c67d54b7119f0c4a7a

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe galt med måten du har lært opp gutten, men jeg synes du taklet situasjonen dårlig. Poenget er ike om han lærte å skrive 4 tallet, men at han kunne ha lært noe om å lære på forsjellige måter. Gutten ville nok hat det mye bedre med at du hadde oppmuntret ham til å forsøke å gjøre det sli som bestefaren hjalp ham med enn at du la opp til en krangel.

Anonym poster: a24cad253ffbabf683e3abef9b0bdfd7

Skrevet

Jeg tror ikke det er noe galt med måten du har lært opp gutten, men jeg synes du taklet situasjonen dårlig. Poenget er ike om han lærte å skrive 4 tallet, men at han kunne ha lært noe om å lære på forsjellige måter. Gutten ville nok hat det mye bedre med at du hadde oppmuntret ham til å forsøke å gjøre det sli som bestefaren hjalp ham med enn at du la opp til en krangel.

Anonym poster: a24cad253ffbabf683e3abef9b0bdfd7

hi her.

han hadde sikkert fint kunnet lære på ulke måter, men når gutten alt er litt sur så er det ikke veldig smart å skal presse gutten lengre på dette da. heller vente.

gutten vår sa nei flere ganger til min stefar.gutten prøvde å fjerne hånda si men klarte det heller ikke. men når stefar ikke hørte brøyt jeg inn å sa noe.

vi opmuntrer ungen til å kunne lære slik han vil, og gjør det mens han er rolig, ikke sinna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...