Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Mannen min gjør aldri noe hjemme. Jeg lager middag hver dag, og greit han er takknemlig, men jeg finner meg ikke i et sånt liv. I tillegg vasker jeg klær, rydder osv. Han støvsuger en gang eller to i mnd. Hvordan fordeler dere arbeidsoppgavene hjemme? I tillegg handler jeg all maten, han handler røyk og gutteting. F.o.m NÅ skal 4000 kr fra hver av oss inn på en husholdningskonto slik at jeg kan handle uten å måtte betale alt. Men aner ikke hva jeg gjør med husarbeidet. Anonym poster: 701f017545120a603378cc7c312ea41d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Kan dessverre ikke hjelpe deg, for jeg har det omtrent slik selv. Gi meg oppskriften når du finner det ut!:-) Anonym poster: 154d4f81f682d255e4c46fe251e1d840
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Sett opp en plan.. Men ikke gi han "strenge" regler... Jeg f.eks er slik at når noen ber meg om å gjøre ting, gjør jeg det ikke bare på trass. Ikke alltid da.. Men gjøre ting av fri vilje er best. Vis at du er veldig takknemmelig og gjør noe fint for han en dag han har tatt initiativ til å gjøre noe selv.. Så ser han at det lønner seg Her er jeg fornøyd med å gjøre det meste selv egentlig, han lager alt av mat Anonym poster: 453091b87e558219d2d681a63da96108
Himmel og hav Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Skriv en liste over alt som må gjøres i løpet av en uke i et hjem. Så setter dere dere ned sammen og fordeler det som er. Antagelig har han ikke idé om alt du gjør, men det blir veldig tydelig når det står svart på hvitt.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 her i huset gjør vi det likt... vet ikke hva du skal gjøre for å endre det... men kansje sett deg ned å fortell han skikkelig hva det gjør med deg. i detalj. menner må av og til få det inn med teskje... kanskje han skjønner det da? har han vokset opp med foreldre der mor gjorde alt husarbeid... isåfall er det sikkert noe han er vandt med hjemmenfra.. si at du ikke tolererer det. la være å gjøre alt husarbeidet. la det hope seg opp. ikke kjøp inn mat. så får han sa hvor mye du faktisk gjør. når du ikke vil gjøre alt selv, skal du ikke det heller. det er ikke rett! du sliter deg ut... Anonym poster: 8a06b6d569b5d3dbf1d67ddfe6001eca
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Fordeling av arbeidsoppgaver er vanskelig. Hos oss har vi egentlig ingen fordeling, men den bli ca sånn: HAN: - handle mat - levere i barnehagen - alt som har med bil og transport og gjøre (jeg har ikke lappen) - lage middag - gå på jobb (jeg jobber ikke for øyeblikket) og ta de største regningene - kveldsstell barn (tannpus, vask, pysjamas) JEG: - klesvask - lage middag (vi tar ca annenhver gang. Den som lager slipper oppvasken) - generell rengjøring, rydding og pynting - hente i barnehagen - legging og lesing på kvelden Tror vi har det ganske jevnt fordelt, og det blir jo litt spesielt nå som jeg ikke jobber. Han forventer, til min irriitasjon noen ganger, at jeg skal ta husarbeidet når jeg først er hjemme. For så vidt greit, men ser frem til å begynne og jobbe, å slippe å være husmor ;-) Anonym poster: e4f30d450c8027ac107123e3198ac88b
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Dere kan godt sette dere ned å skrive en liste over alt som må gjøres. Men husk å få med det som skal gjøres ute, og dere må også bli enige om hvor ofte ting skal gjøres. Kanskje du mener at gulvet skal vaskes hver dag, og han mener hver 14. dag holder? Da må dere møtes på midten, eller du må ta den biten alene. Det han skal gjøre må han få gjøre på sin måte. Det er ikke morsomt å stadig bli fortalt hvordan ting skal gjøres, når du mener din måte fungerer.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 Vi har en veldig tradisjonell fordeling, og det er også fordelt sånn at de tingene som er viktig for meg er det jeg som gjør og det som er viktig for han er det han som gjør. Vi har bodd sammen i 14 år og har liksom bare falt ned på en fordeling som er naturlig for oss begge uten at det noengang har blitt fordelt hverken skriftlig eller muntlig... Vi har en matkonto da, den har vi eget kort til. Her er det mannen som -har alt ansvar for bilene (jeg har aldri vasket bilen min) -har alt ansvar ute (han rydder alt fra sykler til blomsterbed, klipper gress, maler hus, skrubber veranda, måker snø osv) -han holder kjeller, loft, boder og garasje ryddig. -han tar ut søppel -han skriver middagslister for 14 dager om gangen -han lager middag i helgene -han rydder av bordet etter middag og rydder en del på kjøkkenet, det er han som sørger for at det er ryddig i skap og skuffer. -han bader unger (jeg synes det er så gørrkjedelig å sitte ved siden av det badekaret ) -han følger alltid barna i seng om kvelden. -han kjører nesten alltid til fritidsaktiviteter, barneselskaper osv Siden han ikke er noe flink til å ta sin del av vaskingen, bruker han sine egne lommepenger (vi har jo litt lommepenger hver etter at alle faste utgifter er betalt) til å betale en vaskehjelp annenhver uke. Hun skrubber ned badet skikkelig, støvsuger, vasker gulv, tørker støv osv i hele huset. Jeg tar resten: -jeg rydder -jeg handler mat -jeg lager middag i hverdagen -jeg vasker klær -jeg mopper over gulvene, tørker over badene o.l. mellom hvert besøk av vaskehjelpen. -det er også stort sett jeg som holder maskineriet igang, planlegger og organiserer så våre fire barn alltid har det de trenger, blir levert dit de skal, har med seg det de trenger i barnehage og skole osv. Anonym poster: 4b806e24ee23b590d13c7075d059e270
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 Jeg kommer ikke til å tvinge han til en liste med oppgaver, men kommer til å fortelle han at jeg trenger hjelp i huset, ellers klarer jeg ikke dette i lengden. Han har vokst opp med en mor som gjør ALT ja, tror hun tørker han i rævva enda om han driter når han besøker henne Jeg har latt det hope seg opp, men han reagerer ikke. Må ta det selv når kjøkkenet lukter så surt at jeg ikke klarer å leve i huset lenger. Og jeg priker aldri på han, han gjør mye rart og griser vel mer enn han vasker, men hvis det er helt jævlig tørker jeg bare over speil eller lignende når han er borte klager aldri på ting han gjør. Og jeg skryter av han som om han var et barn når han først gjør noe. Han blir skikkelig stolt og sier at han er flink osv, rar altså men han gjør ikke ting oftere likevel. Blir det ikke noen bedring så vasker jeg mine klær og spiser brødskive heretter. Kan lage meg middag mens han er på jobb siden jeg er sykmeldt i siste del av svangerskapet. Hvis jeg ikke handler så bestiller han junkfood, billigere for meg å handle da :/ Anonym poster: 786a975ed441adeecaf5c28a82668ade
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #10 Skrevet 6. januar 2013 Mange fine ordninger her Hadde mannen hatt ansvar for boder, garasje, hage, bil osv, så hadde ingen ting blitt gjort. Jeg gjør alt inne, hvis noe skal gjøres ute så skal VI gjøre det. VI måker snø, VI tar ut søpla (han har ikke knytet sammen en eneste søppelpose på 2 år, men hender han tar med søpla han ser ligger i gangen). VI vasker bilene (jeg mest), VI maler huset osv. Han har ikke hentet posten ever. Anonym poster: 786a975ed441adeecaf5c28a82668ade
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 Sett opp en plan.. Men ikke gi han "strenge" regler... Jeg f.eks er slik at når noen ber meg om å gjøre ting, gjør jeg det ikke bare på trass. Ikke alltid da.. Men gjøre ting av fri vilje er best. Vis at du er veldig takknemmelig og gjør noe fint for han en dag han har tatt initiativ til å gjøre noe selv.. Så ser han at det lønner seg Her er jeg fornøyd med å gjøre det meste selv egentlig, han lager alt av mat Anonym poster: 453091b87e558219d2d681a63da96108 Seriøst? Skal man være TAKKNEMLIG for at mannen tar sin del av byrden og ikke bare sitter på ræva? Hvorfor er ikke menn takknemlig og skryter av oss når vi har tørket støv, vasket klær osv? Han er voksen. Han er ikke noe overordnet dama si bare fordi han er mann. Ergo, han må ta sin del av lasset. Rar logikk altså... Anonym poster: 7e6eda33763a915948bacc90c5b874f6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #12 Skrevet 6. januar 2013 Mange fine ordninger her Hadde mannen hatt ansvar for boder, garasje, hage, bil osv, så hadde ingen ting blitt gjort. Jeg gjør alt inne, hvis noe skal gjøres ute så skal VI gjøre det. VI måker snø, VI tar ut søpla (han har ikke knytet sammen en eneste søppelpose på 2 år, men hender han tar med søpla han ser ligger i gangen). VI vasker bilene (jeg mest), VI maler huset osv. Han har ikke hentet posten ever. Anonym poster: 786a975ed441adeecaf5c28a82668ade Og du gidder å bo med en sånn forvokst guttunge fordi??? Anonym poster: 7e6eda33763a915948bacc90c5b874f6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #13 Skrevet 6. januar 2013 Ettersom det kan hende dere ikke er helt enige om hva som må gjøres kan det være lurt å først bli enige om hva som er nødvendig husarbeid. Lista bør være ganse deialjert og ta med ting som ikke er nødvendig å gjøre hver uke også. Sriv opp alt mulig: Vaske tøy (ca 6 maskiner i uka) Tørke tøy Brette tøy Stryke tøy Legge på plass tøy Dekke på¨til frokost Rydde opp etter frokost Sette inn i oppvasmaskinen Lage middag Rydde etter middag Rydde hus (daglig smårydding og uentlig) Støvsuge Vaske kjøkken, gang, stue, bad, soverom osv Skifte sengetøy Handle Klippe gress Måke snø Vaske bilen Skifte lyspærer Pusse sølvtøy Hovedrengjøring Tømme aske Bære ut søppel osv Når dere er enige om hva som er nødvendig å gjøre og hvor ofte kommer jobben med å fordele oppgavene. Del gjerne oppgavene i to og la mannen velge hvilken del han vil ta. Hvis dere har barn bør selvfølgelig barna også ha sine oppgaver etter alder og dere må være enige om hvem som har ansvaret for å hjelpe dem å gjøre det de skal (det er det vansligste her) Vi har hengt opp listen over hva som skal gjøres på kjøkenet. Til å begynne med noterte vi dato på når vi hadde gjort tingene. Det trenger vi ike lengre, men i starten var det greit. Da ble det veldig tydlig når en av oss hadde "glemt" å vaske eller skifte sengetøy for eksempel. Vkitig å ikke mase for mye på hverandre før det ikke er tvil om at den andre begynner å ligge langt bak sjema. Hvis Anonym poster: bbc943567b66457b1a1c8997246aee03
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #14 Skrevet 6. januar 2013 Sett opp en plan.. Men ikke gi han "strenge" regler... Jeg f.eks er slik at når noen ber meg om å gjøre ting, gjør jeg det ikke bare på trass. Ikke alltid da.. Men gjøre ting av fri vilje er best. Vis at du er veldig takknemmelig og gjør noe fint for han en dag han har tatt initiativ til å gjøre noe selv.. Så ser han at det lønner seg Her er jeg fornøyd med å gjøre det meste selv egentlig, han lager alt av mat Anonym poster: 453091b87e558219d2d681a63da96108 Seriøst? Skal man være TAKKNEMLIG for at mannen tar sin del av byrden og ikke bare sitter på ræva? Hvorfor er ikke menn takknemlig og skryter av oss når vi har tørket støv, vasket klær osv? Han er voksen. Han er ikke noe overordnet dama si bare fordi han er mann. Ergo, han må ta sin del av lasset. Rar logikk altså... Anonym poster: 7e6eda33763a915948bacc90c5b874f6 Jeg skjønner hva hun mener altså, for de fleste menn bidrar mer når de får ros. De er som barn! Men om jeg skryter av han, så står jeg og stirrer på han til han tar hintet og skryter tilbake. Han har lært av det og skryter mye av alt jeg gjør. Anonym poster: 786a975ed441adeecaf5c28a82668ade
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #15 Skrevet 6. januar 2013 Mange fine ordninger her Hadde mannen hatt ansvar for boder, garasje, hage, bil osv, så hadde ingen ting blitt gjort. Jeg gjør alt inne, hvis noe skal gjøres ute så skal VI gjøre det. VI måker snø, VI tar ut søpla (han har ikke knytet sammen en eneste søppelpose på 2 år, men hender han tar med søpla han ser ligger i gangen). VI vasker bilene (jeg mest), VI maler huset osv. Han har ikke hentet posten ever. Anonym poster: 786a975ed441adeecaf5c28a82668ade Og du gidder å bo med en sånn forvokst guttunge fordi??? Anonym poster: 7e6eda33763a915948bacc90c5b874f6 Fordi jeg er ikke så idiot at jeg flytter fra mannen jg elsker og venter barn med uten å i det hele tatt ha snakket med han om dette. Hvorfor tror du jeg ber om tips, for å ta det opp med han og få til en forandring. Er da like nye min feil at han er lat siden jeg ikke tar opp problemet før nå. Men hadde det fortsatt over tid så hadde jeg nok flyttet ut. Anonym poster: 786a975ed441adeecaf5c28a82668ade
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #16 Skrevet 6. januar 2013 Sett opp en plan.. Men ikke gi han "strenge" regler... Jeg f.eks er slik at når noen ber meg om å gjøre ting, gjør jeg det ikke bare på trass. Ikke alltid da.. Men gjøre ting av fri vilje er best. Vis at du er veldig takknemmelig og gjør noe fint for han en dag han har tatt initiativ til å gjøre noe selv.. Så ser han at det lønner seg Her er jeg fornøyd med å gjøre det meste selv egentlig, han lager alt av mat Anonym poster: 453091b87e558219d2d681a63da96108 Seriøst? Skal man være TAKKNEMLIG for at mannen tar sin del av byrden og ikke bare sitter på ræva? Hvorfor er ikke menn takknemlig og skryter av oss når vi har tørket støv, vasket klær osv? Han er voksen. Han er ikke noe overordnet dama si bare fordi han er mann. Ergo, han må ta sin del av lasset. Rar logikk altså... Anonym poster: 7e6eda33763a915948bacc90c5b874f6 Jeg skjønner hva hun mener altså, for de fleste menn bidrar mer når de får ros. De er som barn! Men om jeg skryter av han, så står jeg og stirrer på han til han tar hintet og skryter tilbake. Han har lært av det og skryter mye av alt jeg gjør. Anonym poster: 786a975ed441adeecaf5c28a82668ade Jeg har aldri fått skryt av mannen for det jeg gjør, og da gidder jeg heller ikke å rose ham oppi skyene hvis han vasker opp et tallerken. Det får nå være måte på. Anonym poster: 7e6eda33763a915948bacc90c5b874f6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #17 Skrevet 6. januar 2013 Sett opp en plan.. Men ikke gi han "strenge" regler... Jeg f.eks er slik at når noen ber meg om å gjøre ting, gjør jeg det ikke bare på trass. Ikke alltid da.. Men gjøre ting av fri vilje er best. Vis at du er veldig takknemmelig og gjør noe fint for han en dag han har tatt initiativ til å gjøre noe selv.. Så ser han at det lønner seg Her er jeg fornøyd med å gjøre det meste selv egentlig, han lager alt av mat Anonym poster: 453091b87e558219d2d681a63da96108 Seriøst? Skal man være TAKKNEMLIG for at mannen tar sin del av byrden og ikke bare sitter på ræva? Hvorfor er ikke menn takknemlig og skryter av oss når vi har tørket støv, vasket klær osv? Han er voksen. Han er ikke noe overordnet dama si bare fordi han er mann. Ergo, han må ta sin del av lasset. Rar logikk altså... Anonym poster: 7e6eda33763a915948bacc90c5b874f6 Jeg skjønner hva hun mener altså, for de fleste menn bidrar mer når de får ros. De er som barn! Men om jeg skryter av han, så står jeg og stirrer på han til han tar hintet og skryter tilbake. Han har lært av det og skryter mye av alt jeg gjør. Anonym poster: 786a975ed441adeecaf5c28a82668ade Jeg har aldri fått skryt av mannen for det jeg gjør, og da gidder jeg heller ikke å rose ham oppi skyene hvis han vasker opp et tallerken. Det får nå være måte på. Anonym poster: 7e6eda33763a915948bacc90c5b874f6 Synd for deg det egentlig, synes det er koselig å bli satt pris på. Så mye som jeg gjør, så betyr det mye at mannen gir meg en klem pg takker meg, sier hvor flink jeg er og hvor utrolig heldig han er. Han bidrar også mer når han får skryt, og jeg tviler ikke på at han vil hjelpe mer når jeg forteller at alle arbeidsoppgavene tærer veldig på meg. Men det er jeg som har latt det skure og gå. Anonym poster: 786a975ed441adeecaf5c28a82668ade
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #18 Skrevet 6. januar 2013 Jeg tror på å vise at man setter pris på hverandre. Så når mannen har vasket kjøkkenet helt strøkent, så sier jeg f.eks"så fint kjøkkenet ble". Etter noen år, så får jeg faktisk det samme tilbake. Vi deler på mye, men noen ting blir min jobb,f.eks middag, den lager jeg, planlegger og handler inn til som oftest- Da er sjansen størst for at det blir noe annet enn karbonader i pitabrød og spaghetti til middag. Spør mannen din om hvordan han ønsker at hjemmet deres skal se ut. Da vi snakket om det, sa han at han ønsket at det skulle være "strøkent etter at ungene er i seng" Og da sa jeg at det må vi være to om, så her gjør vi det sånn at han vasker opp, jeg rydder stuen, gangen og vasker over doen. Klesvasken tar vi litt som det faller seg. Men jeg har en mye bedre hverdag etter at vi hadde denne samtalen.. Anonym poster: 46c77d761459711f2875eed3a34293f1
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #19 Skrevet 6. januar 2013 Skriv en liste ala: Espens gjøre mål: Mandag: vaske dassen, henge opp 1 maskin med klær, tømme bosset Tirsdag: handle mat, lage middag osv osv Anonym poster: ada4b4ce5901e54936eff8a17d5d806d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå