Februargullet2013 Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Skal beholde mitt mellomnavnet mitt og ta hans etternavn også
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 (endret) Her fikk jenta vi ar bare hans etternavn, og da vi giftet oss da hun var ca 2 år så tok jeg bare hans. Har et mellomnavn fra før og syns fire navn ble for mye, og spesielt siden både mitt og hans etternavn er av de lange typene... :-) Endret 6. januar 2013 av Queen_of_the_road*ny_spire
Eira <3 Familien Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Vi bruker kun mannens etternavn. Vi er ikke gift, men da vi fikk førstemann søkte jeg om å få ta hans etternavn slik at vår lille familie fikk samme etternavn:) Men skal sies at jeg har dobbelt fornavn og et mellomnamn så hadde blitt rart hvis jeg i tillegg skulle ha to etternavn.
Februargullet2013 Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2013 Takk for svar alle sammen . Lille gutt får både mitt og pappas etternavn,så er derfor jeg tar hans også.så hele familien har samme etternavn,han skal ta mitt mellomnavn også.
Februargullet2013 Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2013 Morsomt Jeg synes vi skal bruke begge . Men er jo veldig kjekt med bare et etternavn også
Oktobergull10+spire13+ønsker3 Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 Siden gutten vår har begges etternavn, valgte både jeg å mannen å skifte til det når vi giftet oss for en mnd. siden
Februargullet2013 Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 6. januar 2013 Ja det vi har tenkt her også . skal ikke gifte oss før 5 juli 2014,men er greit og være klar
Liljeduft Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 Planen var at jeg skulle ta hans etternavn når vi gifter oss i 2014 (siden det er tradisjon i vår familie helt tilbake til 1600-tallet. Og mest sannsynlig lengre bakover) Men nå sitter jeg med en følelse at jeg vil bare beholde mitt eget etternavn. Det er ikke aktuelt å ta hans i tillegg.. siden jeg har tre fornavn + etternavn..
Februargullet2013 Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 6. januar 2013 Spennende . Ja er ikke så lett og velge sikkert
Catlady Skrevet 6. januar 2013 #13 Skrevet 6. januar 2013 Litt "belastet" etternavn så her byttes det så man kan reise og si navnet sitt uten å få et ekstra blikk ...
IceNose Skrevet 6. januar 2013 #14 Skrevet 6. januar 2013 Jeg tok mannens etternavn Nå har jeg et etternavn i stedet for to
Oktoberbabyen Skrevet 6. januar 2013 #15 Skrevet 6. januar 2013 jeg tok mitt etternavn som mellomnavn og mannens etternavn som mitt nye etternavn. Vi vurderte frem og tilbake, men siden han allerede har et langt dobbeltnavn til fornavn, og det blir benyttet til daglig i tillegg til langt etternavn på begge, så valgte vi at han ikke tok mitt etternavn som mellomnavn. I tillegg vil mitt etternavn bli videreført av min bror og hans familie, mens vi blir de siste som viderefører hans etternavn. Greit nok at det er flere familier som har det samme etternavnet, men vi blir de siste som heter det i familien når hans foreldre dør. Et vennepar av oss giftet seg i sommer, der har begge doble fornavn, mellomnavn og etternavn, men tok i tillegg hverandres navn, men med den vrien at begge tok det som mellomnavn. Den kombinasjonen syns jeg ikke noe om.. Hun har da tatt navnekombinasjonen A-B C D E, og han har navnekombinasjonen K-L M E D, så de har jo egentlig ikke samme etternavn utfra hva jeg regner som etternavn, for begge har beholdt "barnenavnene" som siste navn.
Mini&Meg Skrevet 6. januar 2013 #16 Skrevet 6. januar 2013 Nope, har beholdt mitt eget, jeg føler ikke at etternavnet hans er meg i det hele tatt. Barna har begges etternavn.
81-Mamma<3<3 Skrevet 6. januar 2013 #17 Skrevet 6. januar 2013 Barna har kun hans, så jeg tok mitt eget som mellomnavn som jeg bare bruker en bokstav av, også tok jeg hans som etternavn. Men gjorde det uten giftemål Jeg ville ikke ta bindestrek mellom navnene, for hvis man selv heter bang-Olsen, og resten av familien heter Olsen, da vil de plasseres under O, og man selv under B. Det kan i noen tilfeller være irriterende. (Kommer ikke på eksempel nå,.. men vet jeg hadde når jeg valgt som jeg valgte).
M og gutta Skrevet 6. januar 2013 #18 Skrevet 6. januar 2013 Beholdt eget navn, har et familienavn som mellomnavn/et av to etternavn. Så guttungen har fått mitt mellomnavn og mannens etternavn som også er et familienavn. Så satte vi bindestrek i mellom,så det blir et etternavn. Men irriterende at f.eks barnehageb bare bruker siste delen av navnet når de skriver på f.eks tegninger osv
Gjest Emea Skrevet 7. januar 2013 #19 Skrevet 7. januar 2013 Nei, jeg kunne aldri tenkt meg å bytte navn. Vi har beholdt hvert vårt etternavn. Om vi får en datter får hun mitt etternavn og hans etternavn til mellomnavn. Om vi får en sønn får han min mann sitt etternavn og mitt etternavn til mellomnavn.
prøver1gang Skrevet 7. januar 2013 #20 Skrevet 7. januar 2013 Ikke gift enda, men er forlovet og gravid, så barnet skal ha mitt og han sitt etternavn. Og når vi skal gifte oss, beholder jeg mitt, og tar hans jeg har odel på gården til mine foreldre, den har gått lenge i arv, har planer om å overta senere, og gården har vårt etternavn, så derfor ønsker jeg å beholde mitt
Foccacia Skrevet 7. januar 2013 #21 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Jeg beholdt mitt som mellomnamn, tok hans som etternavn. Han har ikke byttet navn, det var ikke tema her engang. Jeg syns det hadde vært rart, han har dessuten mellomavn selv. Men barnet heter akkurat det sammen som meg. Endret 7. januar 2013 av Belle 11&13
bellybabe Skrevet 8. januar 2013 #22 Skrevet 8. januar 2013 Vi to begge hverandres, og satte i en bindestrek sånn at ingen av dem ble "bare et mellomnavn". Så nå har vi begge "mitt-hans", det samme har våre barn fått
Gjest Vinglepetrine Skrevet 9. januar 2013 #23 Skrevet 9. januar 2013 Er ikke gift, og vil ikke gifte meg, men om jeg skulle det ville jeg ikke byttet navn. Hvorfor i alle dager skulle jeg det?
Elsker livet Skrevet 9. januar 2013 #24 Skrevet 9. januar 2013 Tatt hans beholdt mitt gamle i tillegg som mellomnavn. Syns en familie bør vise sin tilhørighet til hverandre ved å ha samme etternavn. I og med at jeg er gammeldags når det gjelder kjønn så er det naturlig at jeg tar mannens og ikke motsatt.
Fru Blåbær Skrevet 9. januar 2013 #25 Skrevet 9. januar 2013 Vi beholdt hvert vårt. Småen fikk mitt som mellomnavn og hans som etternavn, etter lange diskusjoner om hvilket navn som skulle stå først og sist. Jeg er takknemlig for at vi lever i en tid der vi kan velge slike ting selv. Det er ikke så veldig lenge siden en kvinne måtte ha mannens underskrift for å søke om å beholde sitt eget navn når hun giftet seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå