Lillegull2008&2010 Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Barna mine får støtt og stadig besøk av nabobarn, som i og for seg er jo koselig. Men det blir bestandig et forferdelig leven og kaos her når dette nabobarnet kommer, og det er umulig å snakke til han. Vi er mye ute, og det liker ikke denne gutten, han liker å være inne, og maser mye om å gå inn når han kommer. Mine barn ELSKER å være ute, og har aldri mast om å få gå inn, men når nabogutten kommer står han og maser på barna mine og får min eldtstegutt til å gå å spørre meg osv osv, tilslutt vil barna mine også inn og blir sure fordi de ikke får lov. Jeg vet jo de har lyst å være ute, dessuten er det ofte vi nettopp har gått ut, kledd på oss klær så det holder, jeg har jo ikke akkurat lyst til å gå inn igjen da.. dessuten merker man ikke så mye på kaoset som blir ute... Og når vi er inne, og de har rasert rommene, og de vil finne på noe nytt så ber jeg de om å rydde, mens han nekter og sniker seg unna. Jeg blir skikkelig irritert. Jeg er så glad mine barn ikke oppfører seg sånn når de er borte, får veldig mye skryt for veloppdragne barn, men jeg ser de tar etter når nabobarnet er her. Vrang og vanskelig. Hva kan og skal jeg gjøre? Det er da ikke sært å nekte de å gå inn? og forlange at de rydder. Blir så irritert når mine barn kommer å sier de har rydda opp alt, ELLER denne; da ska ikke jeg heller rydde når han nekter. Så er det den andre gutten da, som dytter, slår og er frekk.... Begge er eldre enn mine, så synes jo i grunn en 6 åring skal kunne rydde etter seg, høre etter mine beskjeder og ja, faktisk oppføre seg litt når han er på besøk. Er jeg storforlangende, er jo ikke sååå himla ivrig på at han skal komme på besøk i grunn........ Hva mener dere?
Gjest Visten Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Det var et tettskrevet stykke du! Er det et eller to nabobarn du forholder deg til? Ikke at det spiller så stor rolle. Dersom dere nettopp har gått ut trenger dere ikke gå inn igjen fordi nabobarna kommer og maser om det, det er mulig å sende dem hjem dersom de maser mye. Dessuten er det ingen automatikk i at barna får ha andre inne når vi går inn igjen. Du er voksen, du setter grenser og bestemmer, ikke naboens 6-åring
SnartToGull Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Har du prøvd å ta han til side å snakke med han når ikke de andre barna hører på? Kanskje han "tøffer" seg når de ser han. Kanskje han synes det er hyggelig å være hjemme hos dere fordi han ikke har det så hyggelig hjemme hos seg selv?? Ta han til side å si at hjemme hos dere er det dine regler som gjelder, som han må følge om han ønsker å være på besøk. Forklar hvorfor det er slik. Barn tåler å bli snakket til av andres foreldre, men gjør det på en ordentlig måte uten å kjefte. Vis at det får konsekvenser dersom han ikke følger deres regler. Barn trenger ros og bekreftelse, men mange skriker etter oppmerksomhet ved å gjøre "ugagn", for dem er negativ oppmerksomhet bedre enn ingen oppmerksomhet... Men skjønner det er utfordrende for deg...er ikke alltid man er i modus til å "oppdra" andres unger.....
Lillegull2008&2010 Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 6. januar 2013 puh, det var da godt å få ut litt steam i det minste jada, jeg er den voksne, og prøver så godt jeg kan. men hva gjør jeg når naboungen nekter å rydde? hva sier jeg? synes det er vanskelig, jeg vil jo ikke gjøre mine barn upopulære fordi de har ei sur møkkakjærring heller men jeg syns jo at det er deres ansvar å rydde også når heeeele rommet er rasert. jeg hjelper alltid til, men blir irritert når naboungene nekter og sniker seg unna. mange slike "små" ting som vi har veldig mye fokus på her hjemme.
Gjest Visten Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Det er mulig jeg anses som streng, men følges ikke våre regler hjemme hos oss, ja, da kan besøket kle på seg og gå hjem. Jeg hadde naturligvis ikke sendt avgårde en fireåring på den måten, men en 6 åring som bor i nabohuset kan gå hjem til seg selv og rote. Så sier man selvfølgelig fra på en ordentlig måte at "dersom dere bare roter/ herjer/ ikke rydder opp kan vi ikke ha besøk. Dere kan leke sammen igjen når dere kan leke ordentlig og hører etter når jeg snakker"?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 For å svare helt konkret, så det du gjør er å oppdra dem. Dersom besøket ikke oppfører seg i henhold, så forteller du dem hvordan de skal være. Enkelt og greit. Så når denne gutten maser og vil inn, sier du nei. Dere skal være ute til klokka xx, så kan dere komme inn. Om de roter inne så gir du beskjed om at de må rydde før de leker med noe annet feks.
lille sprelle Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Det er du som er voksen og som bestemmer. I ditt hus er det dine regler som gjelder og det gjelder for alle barna! - Her i huset osv osv... det gjelder også gjestene. Husk å gi reglene før "uværet" begynner. Se alle barna etter tur inn i øynene og få en bekreftelse. Det er også lov til å si at det ikke passer med besøk innimellom.
Ulldott Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 Blir han ikke med å rydder så får han gå hjem! Neste gang han ringer på så kan han få beskjed om at hvis han vil leke med dine barn så får de leke ute fordi det er urettferdig at han ikke hjelper til med ryddinga når de er inne. En litt "snillere" metode vil være å belønne barna når de har ryddet. "De som er med å rydde skal få være med å spille et spill etterpå/få vafler/en premie." Men dersom barnet svarer frekt/nekter å hjelpe til hadde jeg rett og slett sendt ham hjem og snakket med foreldrene om hva som har skjedd. Maser han om å være inne når dere leker ute så kan han gå hjem å være inne! Enkelt og greit. Jeg takler dårlig frekke barn og gir klar beskjed hvis de ikke oppfører seg når de er på besøk.
Lillegull2008&2010 Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 6. januar 2013 Takk for svar. Det hjelper. Jeg er jo veldig tydelig med mine barn, og blir meget irritert på andre barn som ikke oppfører seg, men blir jo veldig usikker på hva jeg skal svare. Også får han jo mine barn på "laget" litt etterhvert. Nå sier jeg ikke at mine barn er englebarn, men når man får et nabobarn på besøk som ikke har fått en oppdragelse lik min, så blir man irritert. også blir det vanskelig å vite hva man skal svare andre barn. Jeg har jo møtt begge foreldrene, og de er veldig løssluppen på oppdragelse i forhold til oss. Men det hjelper jo å få ut litt steam her, dele litt erfaringer, så stiller jeg sterkere til neste gang de kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå