Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #1 Skrevet 6. januar 2013 Min samboer er en veldig autoritær barneoppdrager og vi har hatt uendelig med diskusjoner rundt dette. Når han sier til datteren på 3 kom å sett deg her og se på tv og hun ikke vil, så tar han henne og sier med sint stemme at hun skal sitte i ro. Dersom hun likevel forsøke å komme seg løs, holder han henne fast på fanget. Uansett hvor lang tid det tar og om hun gråter at hun vil til meg. Hvis jeg blander meg og sier at han skal slippe, blir han kjempesint for meg og jeg får kjeft og blir spurt hvor gammel jeg er og lignende.... Synes dere det er greit å holde fast barn? Utenom kanskje i situasjoner der de må holdes for å beskyttes mot seg selv i et raserianfall eller lignende... Anonym poster: 1f980a3e02eaf0d327dc6b3aa2bc7368
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #2 Skrevet 6. januar 2013 Synes ikke man skal det i hele tatt. Synes man heller skal gi dem time out på 3 min på rommet Anonym poster: 1dfe831fa9b21880a51b268a428ea705
mbea Skrevet 6. januar 2013 #3 Skrevet 6. januar 2013 Holder datteren vår bare fast visst vi må.. Dersom hun er på vei til å gjør noe farlig osv.ad. Og dersom hun ikke ønsker å se tv så er vel det bare bra.. Hun synes sikkert det er kjekkere å leke.
Gilette Skrevet 6. januar 2013 #4 Skrevet 6. januar 2013 Ett normalt barn = nei En autist eller lignende som har voldsomme raseriannfall som kan skade andre og ikke minst seg selv = ja Ville nok reagert på samme måte som deg om det var min partner, men har dere ikke diskutert barneoppdragelse før dere fikk barn? Om ikke så gjør det asap. Bare husk at du ikke må si imot han når han har valgt handling der og da, og visaversa. Dette pga at da blir barnet usikker.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #5 Skrevet 6. januar 2013 Jo, vi har diskutert barneoppdragelse i tide og utide og flyttet fra hverandre flere ganger fordi vi er uenige om det også.. Skulle nok diskutert det mer før vi fikk barn ja... Anonym poster: 1f980a3e02eaf0d327dc6b3aa2bc7368
*Lissi* Skrevet 6. januar 2013 #6 Skrevet 6. januar 2013 Jøye meg! Er vel bare bra at hun ikke vil se tv? Hadde samboeren min holdt ungen fast på den måten du beskriver, hadde jeg rimelig forbannet. Foreslår dere prøver å få hjelp. Er ikke bra at dere ikke klarer å sammarbeide om oppdragelsen. Å holde barn fast slik er ikke normalt. Har han tenkt å gjøre det samme når hun blir tenåring også eller??
Elsker livet Skrevet 6. januar 2013 #7 Skrevet 6. januar 2013 Jeg er for å holde barnet fast om det har slått seg helt vrang eller om man har noe man vil formidle og de prøver å komme unna situasjonen. Altså når snakking ikke fungerer. Men i den situasjonen du beskriver blir det feil. Man bør først og fremst få barna til å handle riktig av fri vilje, uten å bruke tvang. Det er også viktig at barna forstår så langt det lar seg gjøre hvorfor man har bestemt noe som ikke er populært. Men jeg syns ikke man skal bruke for mye tid og dille med dem heller. En beskjed er en beskjed. Noen ganger er det ikke tid til forklaring, og da skal de allikevel lystre. Men hvor grensene går kommer mest an på alder, modenhet og situasjon.
Plutselig_gravid Skrevet 6. januar 2013 #8 Skrevet 6. januar 2013 Ikke greit i en sånn situasjon som du beskriver. Men under voldsomme raserianfall der de er til fare for seg selv, andre eller inventaret er det en nødvendighet.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #9 Skrevet 6. januar 2013 Han mener at barna skal gjøre akkurat som han sier i det sekundet de sier det, hvis ikke blir han sint. Han mener at sånn må det være for deres egen sikkerhet når han har dem med på tur i skogen og slikt, hahaha... Jeg må le... Dersom barna gjør noe ut i skogen som er potensielt farlig, så roper man jo stopp e.l. Da hører jo barna etter, hvertfall hvis de ikke er vant med at man roper det i tide og utide... Det går ikke an å diskutere dette med han, han blir forbannet med en gang og rett i forsvar, hører ikke hva jeg sier da.... HI Anonym poster: 1f980a3e02eaf0d327dc6b3aa2bc7368
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #11 Skrevet 6. januar 2013 Situasjonen du beskriver synes jeg høres merklig ut. Jeg ser liten grunn til å tvinge et barn til å se på TV, men om alternativet er at barnet løper rundt og forstyrrer de andre, hopper i sofaen eller sparer far på leggene synes jeg han gjør helt rett og at du ike bør blande deg. Jeg er ikke motstander av å holde fast barn i en del tilfeller. Små barn trenger det ofte for å roe seg ned og større barn må du noen ganger holde fast for å få dem til å høre etter eller for å gjøre ting de ikke vil, som å kle på seg før de skal i barnehagenbli med hjem fra akebaen når de har det morsomt men dere må dra. For de fleste er det sjeldent nødvendig, men noen ganger er det et greit viremiddel i oppdragelsen og for å få dagen til å fungere. Etter min mening er det også helt i orden å holde fast for eksempel skolebarn som har gjort hærver, til foreldrene eller læreren (eventuelt andre omsorgspersoner) kommer og henter dem, Anonym poster: af4df397477636eec2b473546768a2dd
soleia Skrevet 6. januar 2013 #12 Skrevet 6. januar 2013 Hayres ikkje greit ut! Skal ungen tvingast til å sjå på TV? Har hendt her at pappaen her har halde ungane fast om kvelden/natta i 1-2 års alderen når dei vakna opp overtrøtte på natta og ikkje fann roen. Skjedde i går kveld/natt med minste. Om eg prøver vrir han seg laus, men då han heldt minstemann fast inntil seg i senga vår fann han roen og sovna. Hadde sjølvsagt ikkje gjort det om ungen hylte av protest, og dette er kos og ikkje straff.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #13 Skrevet 6. januar 2013 Å holde fast er greit når det er for å beskytte barnet eller beskytte andre fra barnet. Jeg har et barn med spesielle behov og det hender at barnet må beskyttes fra seg selv og da er det greit. Det er faktisk ikke lov å holde barnet med tvang i andre situasjoner. Hva slags far er han som straffer barnet for å ikke ville sitte å se tv med han? Og det er jo ikke vanskelig å forstå hvorfor barnet ikke vil. Du kan jo sette deg ned å snakke med han om det når barnet sover, spør han så hvordan det ville føltes for han om en person som var mange ganger så stor holdt han fast.......... Anonym poster: 54aed79691590117ba27f856196d2459
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2013 #14 Skrevet 6. januar 2013 Holde ungen fast for at hun ikke vil se på tv??? Hva slags mann er det???? Hadde gitt han en på trynet tror jeg.. Ungen skal vel ikke tvinges til og se på tv?? Anonym poster: 90ef8c95bf8c724ffca75149df2def5b
Nettie+jentungen Skrevet 6. januar 2013 #15 Skrevet 6. januar 2013 Det syns jeg ikke er greit, så fremt ikke barnet står i fare for å skade seg eller andre. Må si at jeg ikke liker tanken på at noen skulle holdt fast meg.
skinnfilla Skrevet 6. januar 2013 #16 Skrevet 6. januar 2013 Det er absolutt ikke greit og mannen din høres ut som en idiot med stort kontrollbehov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå