Gå til innhold

NAV-høner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir disse damene/konsulentene litt skeptiske og vanskelige etter noen år? Har fått det inntrykket at det er en egen NAV-kultur og jeg lurer på om den begynner å smitte over på de nyansatte etter ganske kort tid?

Bare opplevd selv at man jammen meg skal være ganske ressurssterk for å komme seg gjennom NAV-systemet.

Mannen min sammenligner det med et Mario-Spill der man møter mange små-bosser man skal bekjempe på veien, og tilslutt kommer hovedkjempen. Tar du han, får du pengene du har krav på.

Anonym poster: 5d8cd2fff80ba70749ee003962c92ce1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske god beskrivelse det der, ja, etter min erfaring. Legg til at spillet er lagt opp slik at man skal feile x antall ganger før man "lærer" også, så er det i boks.

Har møtt flere eksempler på at det er gammelhønene (som jo blir seige og harde å tygge og vanskelige å svelge) som lærer opp de unge og at det er et hierarkisystem som gjør at de yngste ikke akkurat blir sett positivt på om de tenker selv, stiller spørsmål osv.

Vet jeg har et svart-hvitt bilde av nav - men det er fordi alle mine møter med dem har vært slik.

Anonym poster: 10395c0ca582f46eb486a44c89f66e50

Skrevet

Nav-ansatte er nok ikke så firkantede, men systemet er det. Mange brukere mener at det må gå an å bruke litt skjønn, men det regelverket politikerne har laget gir ikke noe rom for skjønn. Har du jobbet en dag for lite, så får du ikke foreldrepenger. Har du tent en krone for lite, så får du ikke dagpenger. Har ikke arbeidsgiver sendt inn de riktige skjemaene, så får du ikke sykepenger osv.

Om man som ansatt er aldri så rund, og har all forståelse i verden for den vanskelige situasjonen en tjenestemottaker er i, så må man allikevel formidle de faktiske forhold.

Det er forøvrig utrolig mange som mener at regelverk og lover absolutt skal gjelde for alle andre, men at for bare dem, så bør man utvise skjønn og tøye systemet.

Anonym poster: d6f2b8f01822a72684bace08f92f303c

Skrevet

min erfaring med nav er at de ikke har peiling på reglene sine en gang. jeg har fått SÅ mange feil opplysninger om papier osv og jeg har spurt dem om nye regler og ting som jeg har lest i media osv som de ikke har hørt om.

nå sist spurte jeg om det der at alenemødre som har samboere blir til slutt klasse 1 osv - det ante dama ikke noe om.....? seriøst? er ikke det jobben hennes å faktisk vite hva som gjelder fra 2013??

Anonym poster: e1f3a8072db3efc835f6a0882c8bf608

Skrevet
min erfaring med nav er at de ikke har peiling på reglene sine en gang. jeg har fått SÅ mange feil opplysninger om papier osv og jeg har spurt dem om nye regler og ting som jeg har lest i media osv som de ikke har hørt om. nå sist spurte jeg om det der at alenemødre som har samboere blir til slutt klasse 1 osv - det ante dama ikke noe om.....? seriøst? er ikke det jobben hennes å faktisk vite hva som gjelder fra 2013?? Anonym poster: e1f3a8072db3efc835f6a0882c8bf608

Virkelig? Så du mener nav skal kunne svare for hvilken skatteklasse du tilhører? Skatteklasse vurderes av skatteetaten, ikke nav. Skjønner godt at nav har dårlig rykte hvis man forventer at nav skal kunne svare på alt? Nav skal kunne gi deg svar ifht forlketrygdloven. Men skatteklasse må man sjekke med skatteetaten om.

Anonym poster: 47b4246d0314b19b7ebecca60c40f5af

Skrevet

jeg fikk feil informasjon , ang permisjon ved begge fødslene mine... jeg var skole elev, og hadde ikke krav på foreldre penger, var på attføring, og det gav ikke rett til foreldrepenger.. og hvis jeg gikk ut i mamma permisjon, da baby 1 ble født, ville jeg få engangs stønaden, og ingenting ellers.. da baby 2 ble født, fortsatt skole elev, fikk vi vite at mannen min kunne ta hele permisjonen min.. wtf... hvorfor fikk vi ikke vite det med nr 1??!! istede for at jeg var på skolebenken med et nyfødt barn.. 1 uke gml.. ok.. mannen fikk hele permisjonen, men så spurte vi om vi kunne vente med at han tok ut permisjon, slik at den siste månden av permisjonen hannes, ville falle i sommerferien min.. jada, det var ingen problem fikk jeg beskjed om, fantastisk sier jeg!! da gjør vi det.. neeeeeeeida... i mai fikk vi brev i posten om at permisjonen hannes snart var over.. siden jeg ikke gikk på skole, kunne ikke han ta permisjonen min alikavell... wtf??? spurte jo om dette.. så dagen jeg var ferdig, var hannes permisjon over.. og jeg, som ikke hadde krav på foreldrepenger, pga attføring fikk heller ikke penger for å være hjemme med baby2... så hær er det ikke snakk om et firkantet lov verk.. men feil informasjon, ikke 1 gang, men 2 ganger... så denne gang skal jeg ha alt sort på hvitt!! så stol aldri på det du får HØRE på nav, få ALT (!) skriftlig...

Skrevet

min erfaring med nav er at de ikke har peiling på reglene sine en gang. jeg har fått SÅ mange feil opplysninger om papier osv og jeg har spurt dem om nye regler og ting som jeg har lest i media osv som de ikke har hørt om.

nå sist spurte jeg om det der at alenemødre som har samboere blir til slutt klasse 1 osv - det ante dama ikke noe om.....? seriøst? er ikke det jobben hennes å faktisk vite hva som gjelder fra 2013??

Nei, det er ikke hennes jobb å kunne utføre skatteetaten sin jobb

Anonym poster: a5567475828ee0caa6d8a5a9d84cd27b

Skrevet

de burde vite det som har med alenemødre å gjøre, faktisk

Skrevet

Nei. Enkelte ting burde alenemødrene selv evne å sjekke opp med riktig etat.

Hilsen en annen alenemor som verken forventer eller krever at NAV skal holde med i hånda hele veien

Gjest sug lut
Skrevet

Alenemødre TRENGER ikke være komplett imbesile.
Gjest Vicky Pollard
Skrevet

min erfaring med nav er at de ikke har peiling på reglene sine en gang. jeg har fått SÅ mange feil opplysninger om papier osv og jeg har spurt dem om nye regler og ting som jeg har lest i media osv som de ikke har hørt om

Åh, var det skatteetaten du var hos? Ikke rart nav-ansatte blir sett på som udugelige når forventningene fra folk er skyhøye...

Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk av NAV-ansatte i det hele tatt. Jeg har bare møtt kompetente mennesker som har vært hyggelige.

Det er ikke rart at folk syter over NAV når de spør feil etat om ting. NAV-ansatte er ikke allvitende. Folk burde ha hjerne nok til å stille spørsmål der de hører hjemme.

Anonym poster: 5590f488fd317b00a6cc5557d84df690

Skrevet

Jeg har vært "naver" i flere år, er delvis ufør og jobber bare 40%, har arbeidsavklaringpenger for resten.

Jeg har faktisk aldri møtt på disse trollene dere beskriver, har hatt to forskjellige saksbehandlere og også snakket med flere andre og alle har vært koselige, empatiske og hjelpsomme.

Det har kanskje noe å si hva slags diagnose du har, at de med kreft blir behandlet bedre enn de med en diffus "vondt-i ryggen-orker-ikke-jobbe" diagnose, men for meg stemmer ikke det helt heller. Jeg har nemlig ME, fibromyalgi og tinnitus, ganske utskjelte diagnoser det også, men likevel aldri møtt annet enn forståelse og hjelpsomhet hos nav.

Tror faktisk det kan være ganske store variasjoner fra nav-kontor til nav-kontor.

Anonym poster: 1422d47be5cb9b5718139ef8951efd47

Skrevet

nei ikke alle er "nav-høner".. men jeg har ikke møtt de som et offer selv. jeg leser meg opp på navregler før jeg skal i møte med de, slik at det ikke blir noen misforståelser med regelverket. det var ei jeg synes var litt "høne" men etter en saklig diskusjon, snudde hun på flisa og samarbeidet godt. (og jeg fikk viljen min) så jeg tror det er lurt å ikke ha en "syns synd på meg" maske i møte med nav.. for da får du nok ikke mye hjelp. ;)

Skrevet

Jeg har vært "naver" i flere år, er delvis ufør og jobber bare 40%, har arbeidsavklaringpenger for resten.

Jeg har faktisk aldri møtt på disse trollene dere beskriver, har hatt to forskjellige saksbehandlere og også snakket med flere andre og alle har vært koselige, empatiske og hjelpsomme.

Det har kanskje noe å si hva slags diagnose du har, at de med kreft blir behandlet bedre enn de med en diffus "vondt-i ryggen-orker-ikke-jobbe" diagnose, men for meg stemmer ikke det helt heller. Jeg har nemlig ME, fibromyalgi og tinnitus, ganske utskjelte diagnoser det også, men likevel aldri møtt annet enn forståelse og hjelpsomhet hos nav.

Tror faktisk det kan være ganske store variasjoner fra nav-kontor til nav-kontor.

Godt gjort å jobbe 40% med de diagnosene! Skulle bare mangle at de behandler deg ordentlig. ;)

Anonym poster: e9e4c96ceb5643e862194ff7dd6e566a

Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk av NAV-ansatte i det hele tatt. Jeg har bare møtt kompetente mennesker som har vært hyggelige.

Det er ikke rart at folk syter over NAV når de spør feil etat om ting. NAV-ansatte er ikke allvitende. Folk burde ha hjerne nok til å stille spørsmål der de hører hjemme.

Det er mulig, men NAV ansatte burde kunne fortelle at det vet jeg ikke, men hvis du hører med skatteetaten så får du riktig svar.. Mener jeg.

Anonym poster: e1292fdefb1107e3ffdd69fae130603c

Skrevet

Jeg vet ikke helt, min erfaring er vel at noen er litt sure og ekle, men du må huske på at de møter mange raringer! Og kanskje veldig vanskelige folk. Så de blir vel litt sånn pga det.

Tror ikke de har hatt et møte der de avtaler seg imellom å være ekle eller noe liksom ;)

Har møtt flest som har vært ålreite og hjelpsomme heldigvis! :)

Anonym poster: f6e11bee420594ea1749b7252959122a

Skrevet

Det er mulig, men NAV ansatte burde kunne fortelle at det vet jeg ikke, men hvis du hører med skatteetaten så får du riktig svar.. Mener jeg.

Det burde du vel kunne tenke deg selv, mener jeg. Eller forventer du at navansatte skal ha styring på alle slags etater og kontorer, slik at de kan henvise deg til riktig sted nesten uansett hva det gjelder?

Skrevet

Jeg jobber som tolk og dermed har jeg mange oppdrag på Nav siden det er mange utlendinger som bruker Nav ;)

Jeg har merket at det er forskjell på de som jobber hos Nav, noen er lettere enn andre og da er det forskjell på hvor vanskelig prosessen blir.

Noen Nav ansatte informerer feil og sier til brukere at de ikke har rett når de egentlig har rett.

Anonym poster: 58e4b444495db2d18c5395c009065189

Skrevet

Godt gjort å jobbe 40% med de diagnosene! Skulle bare mangle at de behandler deg ordentlig. ;)

Anonym poster: e9e4c96ceb5643e862194ff7dd6e566a

Er kanskje noe i det, for forrige gang jeg var på et oppfølgingmøte ville de at jeg skulle følges opp av en person på et arbeidssenter som kunne holde meg igjen og hindre meg i å jobbe så mye ;)

Men fra å ha vært en person som har hatt en lederstilling og jobbet langt over 100% til å akseptere at jeg nesten ikke klarer jobbe i det hele tatt er kjempevanskelig, jobben er jo en del av meg, en del av hvem jeg er. Da får det heller være at jeg ikke har noe liv utenom det lille jeg klarer jobbe og ungene mine. Jeg fikser ikke å bare være "hun uføre", jeg må oppleve andre ting enn sofakroken, og ha andre ting å snakke med folk om enn min egen dårlige helse. Jeg møter faktisk respekt for det, men jeg skjønner godt at ikke alle orker og de skal ikke trenge bli behandlet dårlig for det!

Skrevet

Alenemødre TRENGER ikke være komplett imbesile.

nei, men når de tilbyr veiledningstimer for økonomi så synes jeg det er rart at de ikke trenger å kunne alt det der (dette var samme dama som jeg hadde time hos), men NAV er nå kjent for å utelukke ting og at vi må grave frem alt selv - skjønner ikke helt hvorfor de tilbyr disse timene når man ikke kan slappe av før jeg har googlet opp hver en eneste ting. det er falsk trygghet!

Skrevet

Jeg jobber som tolk og dermed har jeg mange oppdrag på Nav siden det er mange utlendinger som bruker Nav ;)

Jeg har merket at det er forskjell på de som jobber hos Nav, noen er lettere enn andre og da er det forskjell på hvor vanskelig prosessen blir.

Noen Nav ansatte informerer feil og sier til brukere at de ikke har rett når de egentlig har rett.

Anonym poster: 58e4b444495db2d18c5395c009065189

det har jeg også opplevd... kan snakke med 5 forskjellige hvor kun 2 sier det samme.

og i tillegg da jeg måtte ha dagpenger i en periode så var de så blide og ingen problem, og da jeg kom for å si at jeg skulle skolere meg i helgene så var alt bare kjempe bra og positivt, men INGEN gadd å opplyse meg om at jeg da mistet rett på all dagpenger så jeg satt uten en shit. for det jeg fikk beskjed om var at jeg fremdeles skulle sende meldekort og så skulle de trekke fra = likevel dagpenger, men neida det var grunnlag for å stoppe pengene mine det. halleluja!

Skrevet

Det burde du vel kunne tenke deg selv, mener jeg. Eller forventer du at navansatte skal ha styring på alle slags etater og kontorer, slik at de kan henvise deg til riktig sted nesten uansett hva det gjelder?

I forbindelse med økonomisk veiledning, synes jeg de burde kunne henvise spørsmål om skatt til riktig sted, ja..

Det er så utrolig mye "ikke mitt bord" som gjør at det kan være vanskelig å finne frem i systemene.

Skrevet

Nav-ansatte er nok ikke så firkantede, men systemet er det. Mange brukere mener at det må gå an å bruke litt skjønn, men det regelverket politikerne har laget gir ikke noe rom for skjønn. Har du jobbet en dag for lite, så får du ikke foreldrepenger. Har du tent en krone for lite, så får du ikke dagpenger. Har ikke arbeidsgiver sendt inn de riktige skjemaene, så får du ikke sykepenger osv.

Om man som ansatt er aldri så rund, og har all forståelse i verden for den vanskelige situasjonen en tjenestemottaker er i, så må man allikevel formidle de faktiske forhold.

Det er forøvrig utrolig mange som mener at regelverk og lover absolutt skal gjelde for alle andre, men at for bare dem, så bør man utvise skjønn og tøye systemet.

Anonym poster: d6f2b8f01822a72684bace08f92f303c

Det der er helt greit. Men når reglene er så firkantede, så burde det være mulig å få riktig svar når man spør!

Jeg synes det er utrolig at det ikke er mulig å rette opp i en feil, selv om man har gjort alt riktig etter de svarene man får på NAV. Når det så viser seg å være feil, så er det brukeren som sitter med skjegget i postkassen, selv om det var rådgiveren som feilinformerte.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Når dere er så misfornøyde med mange saksbehandlere i nav , har det aldri slått dere at det er nav- systemet som det er noen utfordringer med? Synes det er litt merkelig denne misnøyen som går på personer, er det en spesiell "rase" som jobber i nav? Er det ikke mye de samne folka som tidligere arbeidet i aetat, trygdekontoret og sosialtjenesten? Hørte ikke så mye jamring da?

Har det slått dere at en saksbehandler i nav skal måtte ha kunnskap om tre store områder der man tidligere skulle ha kunnskap om ett?

Så kanskje det et systemet det skurrer i?

Mennesker skal behandles med respekt, det er jo klart at der er råtne epler i nav systemet, men tror ikke der er flere enn i andre organisasjoner. På den andre siden sitter den som skal ha tjenester med nav, da spørs det jo hvilke forventninger vedkommende har i møtet. Har man en innstilling om at alle i nav suger big time og at nav er en møkkaplass, da kan jeg heller med trygghet si at møtet ikke blir noe hyggelig. Har man en forventning om at nav skal fikse alt, da blir ikke møtet med nav noe hyggelig da heller, for da får man beskjed om at man skal ordne det meste selv.

Og blir man feilinformert, så må man jo klage på dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...