Gå til innhold

Ga opp ammingen av tvillinger etter 8 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og nå angrer jeg..

Begge er kjempesyke og har ørebetennelse. (4 mnd)

Fikk ikke hjelp av mannen til å legge dem til om natta, så slet veldig alene. Ammet konstant hele dagen og hadde aldri et minutt med storebror. Den minste tvillingen kastet mye opp og ville ikke spise videre hvis den mista puppen. Jeg raste ned i vekt og fikk ikke i meg nok næring.

Gikk derfor over til mme..

Nå tenker jeg at jeg burde presset meg selv hardere, sikkert fordi de ikke ble ammet så lenge at de er syke ..

Huff, dårlig samvittighet og utslitt av nattevåk. Gråter når jeg ser hvor vondt det gjør på dem, de tar seg til ørene og gråter..

Anonym poster: be7503d28f34be5e4a8716c11899c281

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg- tvillingene har ikke fått ørebet fordi du ikke ammer!

Frøkna her har hatt ørebet og RS virus selv om jeg ammet aldri så mye.

Jeg syns det er kjempetøft å amme 1...Tror du har prioritert mammingen helt riktig jeg! Og det er mye viktigere enn amming.

Anonym poster: e4c378ffa9b80b33946c12d02d9878aa

Skrevet

Tror ikke du skal basere dette på amming!

Jeg fullammet første barnet mitt i 8 mnd, han var konstant syk nesten, fra han var 6 mnd til han var ca 15 mnd.

Yngste ammet jeg kun i 2 uker, hun er snart 2 år, og enda ikke vært så mye som forkjølet.

Anonym poster: 2ee2e2e74240861eb825b78a25b64ad2

Skrevet

Moren til samboeren min er en såkalt supermamma, som klarte alt med glans og bla bla bla. Ammet sikkert i åtte år ettersom hun fikk fire barn på seks år eller noe. Alt er jo så fint og flott med den familien. Men samboeren min hadde ørebetennelse på ørebetennelse gjennom hele oppveksten, så jeg tror ikke du skal tenke så mye på det. Noe kan man faktisk ikke kontrollere. Og en ørebetennelse er jo ikke smittsomt ala forkjølelse, så sånn sett har det jo ikke noe med immunforsvaret å gjøre.

Anonym poster: 6ba370b85328c72eeeb84a096c24b656

Skrevet

Jeg ammer fortsatt min 10 mnd gamle gutt. Fullammet til seks mnd. Han har vært syk 3-4 ganger.

Ikke vær så hard mot deg selv. Ungene blir friske igjen, og hverdagen blir enklere. Hvis du hadde kjørt deg helt i kjelleren, hadde det ikke vært like raskt gjort. Du gjorde så godt du kunne, og de fikk to mnd med morsmelk. Bedre enn ingenting.

God bedring til babyene dine!

Skrevet

IKKE ha dårlig samvittighet kjære deg. Det VIKTIGSTE for barna dine er å ha en glad og fornøyd, oppegående mamma.

Om det kan være noen trøst er jeg selv tvillingmamma og jeg ga opp ammingen etter 3 uker.

Nå er mine tvillinger 3 år og ingen kan gjette seg til at de ikke har fått "nok" morsmelk. Elsk dem og bruk tid med dem, og med det/de andre barna dine.

En tvillingmamma er nøtt til å velge de enkle løsningen innimellom. <3

Skrevet

Jeg, mer eller mindre, fullammet babyen min i 8 måneder. Fra 6-7 måneder hadde han forkjølelse, omgangssyke, 2 ørebetennelse, 5. barnesykdom og halsbetennelse.... Tror du kan slappe helt av! Tvillingene har det bedre med en fornøyd mamma enn med en ørebetennelse mindre!

Anonym poster: 960ef44072775171afba4c8b18202cca

Skrevet

Å, så mange koselige, fine svar;) tusen takk, det hjelper litt;)

Gjest sug lut
Skrevet

Du holdt ut i åtte uker? Ganger 2 har du jo ammet dine fire måneder ;) og du kunne ikke mer - da ble det ikke mer. Det er en seier, ikke et nederlag, du kunne gåttt på flaske lenge før. Ikke vær så hard mot deg selv, nå er du nedkjørt og sliten og det er vanskelig å se det, men når du blir mindre utkjørt kommer du en dag til å se at du hadde gode grunner for valget ditt. Ørebetennelser er jævlige men de går over, og du gjør en megajobb hele tiden for å gjøre det best mulig for dem og for storebror.

Og har du mulighet: skaff deg litt ekstra søvn. Det er jo fordelen med at de får mme - du kan sove mens andre steller, bærer, mater, skifter og legger. Kall inn kavaleriet - far, dine foreldre, svigerforeldre - og sett inn ørepropper og sov et døgn eller så. Det er utrolig hvor mye perspektivet snevres inn når man er redd og utslitt. Lykke til.

Skrevet

Visste du at Norge er på verdenstoppen i ammehysteri?

Anonym poster: 5c794c4c330474084590d6422172799c

Gjest sug lut
Skrevet

Nå finnes det vel ikke akkurat noen anerkjent måleenhet for hysteri.
Skrevet

Nå finnes det vel ikke akkurat noen anerkjent måleenhet for hysteri.

Neida, det gjør ikke det. Var på en forelesning med Stein Erik Ulvund en gang, og han sa det. Og jeg nikket gjenkjennende, med alle selvkritiske ammehistorier fra Dib friskt i minne.

Skrevet

Jeg fullammet gutten min til han var 8 mnd og ammet han morgen og kveld til han var 10mnd. Og vet du hva? Han har hatt både RS virus og ørebetennelser i fleng. Han fikk RS når han var 2 mnd, men ble rimelig kjapt frisk i gjen. Legen mente at barn som blir ammet tåler RS- smitten bedre om de først blir syke...men jeg vet nå ikke jeg om det stemmer. Ellers har han vært mer borte fra barnehagen enn i den, etter at han begynte for snart 5 mnd siden. Vi venter tvillinger nå og vet jammen ikke hvordan ammingen skalgå med to. Raste ned og ble undervektig med første mann fordi han hadde en enorm apetitt :P Vi mødre gjør så godt vi kan, så lenge barna får mat, kjærlighet, omsorg og klær, samt husly, så skal man ha god samvittighet mener jeg. Amming er ikke for alle og det finnes mange eksempler på flaskebarn som ikke har vært noe særlig syke sammenlignet med brystbarn. Nyt resten av permisjonen med dine søte små! :)

Anonym poster: a3b2f67c66ec9883165995c482f20f3f

Skrevet

Jeg sier som sug lut, du ammet tvillinger i åtte uker MED ett eldre barn å ta deg av også!? Du har seiret, ikke tapt. Men kjenner jeg meg selv rett ville jeg vel tenkt som deg.. Du har jo gitt dem den viktige råmelka og de har fått i seg masse antistoffer i løpet av seks uker. Den som ikke la på seg kunne du jo ikke fortsatt å amme likevel.

Jeg or min del fatter ikke hvordan folk overlever tvillingspedbarn -amming eller ikke. Respekt! :)

Skrevet

Og nå angrer jeg..

Fikk ikke hjelp av mannen til å legge dem til om natta, så slet veldig alene. Ammet konstant hele dagen og hadde aldri et minutt med storebror. Den minste tvillingen kastet mye opp og ville ikke spise videre hvis den mista puppen. Jeg raste ned i vekt og fikk ikke i meg nok næring.

Nå tenker jeg at jeg burde presset meg selv hardere, sikkert fordi de ikke ble ammet så lenge at de er syke ..

Huff, dårlig samvittighet og utslitt av nattevåk. Gråter når jeg ser hvor vondt det gjør på dem, de tar seg til ørene og gråter..

Fullammet jeg også men hun har vært mye syk som baby.

Forkjølet 1 mnd gammel, ørebetennelse ved 3-4 mnd, munn- hånd- fotsyke ved 4 mnd. Heldigvis en god periode i sommer. Men i høst har hun vært forkjølet nesten hele tiden - sammen med mora. Toppet seg før jul med snørr, feber og smerter. Så nei - du må for all del ikke ha dårlig samvittighet!!!

Skrevet

Jeg synes det var godt gjort å amme to stykker så lenge. :) Selv fullammet jeg ett barn til 5 mnd, og det var et slit selv om jeg ikke hadde noen fra før. Var hele tiden på nippet til å gi opp, og hadde nok gjort det lenge før deg om det hadde vært to.

Anonym poster: 42a8cda3e2ee96aa3ecf8b9aad938100

Skrevet

Takk igjen jenter. Betyr mye med støtte.. ;) har sovet litt i natt, så det var deilig. Ungene er på bedringens vei:)

HI

Skrevet

Beundringsverdig å amme tvillinger som du har gjort! Barn blir syke med mme eller morsmelk, ingen sammenheng der har jeg lest :)

Anonym poster: 94b0897ec920724c55ae8861be503f4f

Skrevet

Tvillinger er slitsomt, at du har et barn til gjør det jo enda mer travelt.

Mine tvillinger er nå over tre år, men husker med gru den perioden du er i nå.

Håper de snart blir helt friske og at du får sovet litt.

Skrevet

Og nå angrer jeg..

Dette skal du ikke angre på. Det er ikke ammingen sin skyld at de nå er syke. Jeg ammet vår første helt til hun var 8mnd og hun var syk da hun ble ammet, etter jeg sluttet å amme og er fortsatt mye syk. Hun er et ørebarn og har dren og nå skal hun også fjerne mandlene.

Jeg har også tvillinger på nesten 9 mnd som kun ble ammet fire dager etter at vi kom hjem fra sykehuset og som siden vi flaske. Kun den ene tvillingene som har vært litt forkjølet. Jeg syns du var kjempeflink som ammet så lenge som du gjorde! Jeg hadde ikke klart det.

Ungene blir friske igjen og da kan du kose deg med dem igjen:) Ikke noe som slår to solstråler når dem er i god form:)

Skrevet

Ørebetennelse har nok ingen sammenheng med om du ammer eller ikke. Ammingen kan kanskje, muligens til en viss grad gjøre at betennelsen går raskere over, men det er alt.

Min første fikk mme og var "aldri" syk. Nr 2 ble fullammet, men fikk både ørebetennlse og RS virus da hun var 5 mnd og ble lagt inn på sykehus. Sånn er det bare...

Anonym poster: 9917717143895d1c18e1ef1dce8b8398

Gjest Ingen skal få!
Skrevet

Ganske lik situasjon som meg da. Bare at mannen min stilte opp. Jeg fullpumpet i 3mnd, samtidig som storesøster gikk i bakleksa. Mine har alltid vært masse syke men den dagen jeg sluttet å torturere meg selv med pumping og amming - det var en frihetens dag, at jeg ikke gjorde det før!! Du har ingenting å ha dårlig samvittughet for:)

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg har ammet alle mine fire barn, men allikevel har de vært syke da de var babyer.

Don't beat yourself up, hi. Noen ganger blir man syk, det gjelder alle aldere, og barn blir syke selv om de blir ammet. Dette er ikke din feil!

Man skal ikke amme for enhver pris!

Skrevet

Tror bare jeg har blitt litt hysterisk siden faren min alltid må nevne det med at jeg ikke ammer mer. "Gi dem ordentlig mat da vet du, så kanskje de legger bedre på seg". osv.. :( eller fordi jeg hadde keisersnitt så kan han finne på å si at barna var usedvanlig fine da de var nyfødte, "men så kom de jo den gærne veien da... "

Blir så slapp av sånt, han skjønner liksom ikke at det sårer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...