Gå til innhold

Endre eget etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skal endre mitt eget etternavn.

Men, så begynte jeg å lure på hvor mye "styr" det er, iom. at jeg har fått alle papirene som skal ha med på sykehuset osv.

Er ikke lenger enn i uke 23 nå, så om de må endres på, bør det jo være mer enn godt nok med tid til det.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å endre etternavn må det søkes til folkeregisteret. Det tar gjerne noen uker (minst...) Hvis det går i orden hos folkeregisteret får du tilsendt erklæring om navneendring som så må medbringes til de plasser der du skal endre etternavn (bankkort, førerkort, pass osv...) Tror det går av seg selv i systemer som er tilknyttet helsevesen og benytter personnummer for å hente opp informasjon.

I forhold til papirene til sykehuset så ta med en kopi av brevet med erklæringen om navneendring. De bør jo klare å holde styr på ting da med både personnummer og gammelt og nytt navn :)

Skrevet

Til sykehus og lege etc går det automatisk. Tok vel 1 uke fra jeg sendte papirer. Jm strøk bare over gamle navn hos oss og skrev på nytt på helsekortet. Ikke noe stress!

Jeg og mannen byttet omtrent alt av personinfo i graviditeten! Navn, sivilstatus og adresse 2 ganger. Opplevde ingen problemer :)

Skrevet

Jeg byttet etter fødselen, men syntes det var lite styr jeg og. De fleste ting går automatisk. Fikk nytt førerkort på dagen, var bare å stikke innom! Så fikk jeg tilsendt bankkort etter å ha endret navn i nettbanken. Var jo å bestilte pass også, men der er ikke noe som haster med mindre man skal reise da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...