Gå til innhold

Rydding - 5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hvor mye forventer dere at barna deres på 5 år klarer å rydde og holde orden? Jeg har ei jente som blir 5 år nå i januar. Etter at hun i dag har tømt ut kurv på kurv med småting og dratt utover det meste av leker på rommet, har jeg bedt henne om å rydde dette selv. Hun vet hvor ting skal være, men er lite flink til å legge ting tilbake når hun har lekt med det/eller bare dratt det frem. Ikke at jeg forlanger det i en alder av snart 5.

Ellers er jeg som regel sammen med henne når hun skal rydde slik at jeg kan hjelpe henne å holde fokus, men at hun må rydde mesteparten selv (ofte blir det nok mer 50-50..). I dag kjente jeg at jeg egentlig synes hun kan rydde alene når hun har tømt ut alt mulig og ikke for å leke med det. Dette for at hun skal se og lære at det har kjedelige konsekvenser når man helt uten å tenke seg om tømmer hver eneste kurv og koffert. I tillegg til dette har hun dratt ut utkledningstøy, "matvarer" osv. Jeg synes hverdagen består i at hun roter og jeg rydder.

Jeg har sagt at når hun har ryddet dette skal vi spille et spill.

Men forlanger jeg for mye?

[i]Anonym poster: 1bf81da4148fd3f607eec0e0d4a0b844 [/i]
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du forlanger for mye i følge "dagens mødre", det vet jeg ingenting om, men da jeg var liten, lærte jeg allerede fra halvannet årsalderen å rydde opp selv. Jeg husker selvfølgelig ikke dette, men jeg har både blitt fortalt det, og sett det på film! Da jeg var 5, var rydding et lite problem. Nå som jeg er voksen, går all rydding ganske automatisk, og jeg har ingen problemer med det. Jeg tror det kommer av at jeg lærte det så tidlig, og at jeg lærte at jeg måtte gjøre det selv om det skulle se ordentlig ut.

Anonym poster: 6fc1062d1ca2a663af0f6facded289f7

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke du gjør når ungen er 5 år.

Her er gutten snart 2 år, og han må være med å rydde opp, har han rotet ut alt av lekene, så må han være med å rydde alt sammen igjen også. Han er vant til at jeg setter lekekassene ved siden av han, så må han rydde det som haver forran han. Men jeg føler meg litt smart (uten å virke pompøs) fordi jeg har alltid gjort ryddingen som en del av leken, så han har det moro når han rydder. Jeg bare krysser fingrer for at dette vedvarer når han blir eldre også, og ikke dabber av med de første årene, så det slipper å bli kjedelig å skulle rydde.. Enn så lenge hviner han i fryd når jeg sier rydde tid og finner kassene :)

Skrevet

Min er 6 og har ryddet sitt rot siden 3 års alder selv

Skrevet

her rydder vi selv. Alle bortsett fra hun på snart 3. Selvsagt hjelper vi til i ny og ne men regelen er at vi rydder bort det har tatt frem selv. Hun på snart 3 rydder vi sammen med.

Skrevet

Hadde en stor "oppvask" med min 5 åring ang dette for en stund siden. Hun har hatt en tendens til å dra ut alt som er av leker, og lar det ligge til jeg rydder for henne. Det ble det slutt på. I stedet begynte leker som ikke ble ryddet opp, å heller havne på loftet. Tok ikke mange dagene før hun skjønte tegninga, så nå, når hun må rydde selv, roter hun heller ikke så mye som før. Absolutt verdt det, selv om det var slitsomt med krangling en stund. Hun er ikke for liten til å rydde, men du har kanskje vært som meg og tenkt at det er raskere å rydde selv.

Anonym poster: 024dfdf4edcb8875910df90631b12d53

Skrevet

Ja, nå har hun holdt på i flere timer, men det er fortsatt halvparten igjen. Hører det blir mye leking der oppe, i stedet for rydding. Jeg har nok vært for snill og ryddet for mye for henne. Selv om vi absolutt har hatt en regel om at det er hun som skal rydde, så har jeg hjulpet til. Og det går jo mye fortere når jeg rydder, så ergo har nok jeg mange ganger ryddet mest.

Jeg er usikker på om jeg nå burde gå opp og rettlede henne. "Så tar du den - hvor skal den.." Eller bør jeg bare la henne holde på om det så tar hele dagen? Ikke akkurat slik jeg hadde tenkt at lørdagen skulle tilbringes, men. Jeg er også utrolig lei av at mange av småtingene hennes forsvinner, nettopp fordi hun bare kaster rundt seg uten å bry seg om det i det hele tatt.

Hi

Anonym poster: 1bf81da4148fd3f607eec0e0d4a0b844

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...