Gå til innhold

Krymping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann sa i dag at han må ha en krymping når babyen er født. Det går visstnok ut på at fars kamerater kidnapper far i 24 timer, tømmer barskapet hans og heller brorparten i halsen på ham. Altså mye likt et utdrikningslag. Så langt greit. Men tradisjonen er visst at dette skal skje etter fødselen, mens mor fortsatt er på sykehuset. Er dette virkelig vanlig? Kjenner at det overhodet ikke er greit at han skal stikke av på fylla i et døgn mens jeg ligger utslitt og utblødd på sykehuset med vår førstefødte, helt alene, og så skal han komme fyllesyk, gretten og alkohol-stinkende og hente oss hjem et døgn senere?

Er jeg kjip og storkrevende om jeg sier at de kan ta denne krympingen enten før fødselen eller et par uker etterpå? Aldri engang hørt om det før jeg :(

Anonym poster: 4a1d6dec5995869730a087421aa24454

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Krympelag er vanlig ja, men ikke RETT etter fødselen .. Ikke de jeg vet om hvertfall. De gutta jeg vet om som har hatt det har vært fra et par uker til noe måneder etter fødselen.

Hadde mannen her dratt rett fra sykehuset til et fyllekalas hadde det blitt riktig så dårlig stemning ja. Ikke snakk om !!

Gjest Gullguttene
Skrevet

Oi, dette har jeg aldri hørt om en gang. Så vidt jeg vet er ikke krymping vanlig, ikke i min vennekrets ihvertfall. Å reise på fylla mens mor og barn ligger på sykehuset rett etter fødsel hadde ikke vært greit for min del.

Hadde egentlig forventa et innlegg om klær som krympa i tørkeltrommelen eller noe :P

Skrevet

Nei ikke så veldig vanlig. Jeg kjenner ingen som har hatt det. Gutta tuller altid om at de skal ut å feire med alkoholog en sigar kvelden ungen blir født. Men det er ingensom gjennom fører det. Hvis min mann hadde kommet med det forslaget, så hadde jeg begynt å le. Og sakt det kan du glemme, det skjer ikke.

Men det ville aldrig min man gjort. Vi har hatt familie rom etter begge mine fødsler, så her har vi vært sammen fra dag en og de neste 14 dagene. Vi venter nå nr 3 og min man håper også denne gangen på familie rom. De andre barna er self. Hos besteforeldrene når vi er på sykehuset

Anonym poster: fe2ae892fd96f53cde163874f2276fc6

Skrevet

Ikke vanlig i min vennekrets, men har allikevel en venninne som har en engelsk mann som mente at dette var helt på sin plass. Så da lå hun der stakkar... Jeg hadde ikke godtatt det så lenge en fortsatt er på sykehuset iallefall.

Anonym poster: e0f65d3ee57e471a2887d3513fae9952

Skrevet

Aldri hørt om det, og det hadde ikke vært aktuelt å gjøre det så tidlig etter fødsel. Om dette hadde vært en aktivitet som var vanlig i vår krets, ville han ha måtte vente til et par uker etter fødsel, så vi hadde fått kommet oss litt i vater. Karen min feiret fødsel med kompiser ute på byen etter et par uker, men ikke med å bli ravende full, og ikke i 24 timer. Litt ansvar har man da som pappa..

Skrevet

Jeg har aldri hørt om krymping i forbindelse med fødsel. Hadde blitt rasende om min mann hadde gjort noe sånn mens jeg lå på sykehus etter fødsel.

Anonym poster: 3d4b51981d78a9ebca09394317c0a5af

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Å "krympe barnfot" er vanlig der jeg kommer fra.

Det skjer mens mor er på sykshuset og stort sett den første kvelden når far kommer hjem. Da kommer alle fars kompiser, og gjerne bestefedrene også, hjem til far. De ryddet og vasker huset, lufter, vanner blomster, skifter på sengene, vasker opp etc. Og så drikker de litt øl for å feire barnet.

En morsom tradisjon :)

Gjest sug lut
Skrevet

Det skjer mens mor er på sykshuset og stort sett den første kvelden når far kommer hjem. Da kommer alle fars kompiser, og gjerne bestefedrene også, hjem til far. De ryddet og vasker huset, lufter, vanner blomster, skifter på sengene, vasker opp etc. Og så drikker de litt øl for å feire barnet.

Den der hørtes sympatisk ut. Den andre varianten har jeg aldri hørt om, men høres usedvanlig harry ut.
Skrevet

I vår vennegjeng er krymping vanlig, men det foregår på et annet vis enn HI beskriver. Det skjer en av kveldene mens mor og baby er på sykehuset, og da tar enten kameratene med far ut på bar, eller de samles hjemme hos den nybakte pappaen, tar en konjakk eler to, og har det hyggelig.

Skrevet

Det er ganske vanlig at mennene møtes på puben, tar et glass og en sigar for å feire den nybakte pappaen. Men det er unnagjort på et par timer og ingen drikker seg fulle.

Sånn gjøres det blant vennene til mannen min ihvertfall.

Anonym poster: 6b358261f5323e20dddd8e31cdf03919

Skrevet

Åh, håper han egentlig mente det Lykke Fryd sier, og at jeg misforsto fordi han uttrykte seg klønete og jeg er litt sår og hormonell...

Ikke for det, jeg trodde uansett han skulle overnatte på sykehuset (barsel hotellet eller hva det heter) sammen med oss, men det er kanskje ikke så vanlig det da.

HI

Anonym poster: 4a1d6dec5995869730a087421aa24454

Skrevet

Den der hørtes sympatisk ut. Den andre varianten har jeg aldri hørt om, men høres usedvanlig harry ut.

Det er vel en light-versjon for de mannfolka som ikke gidder å vaske hus til kona kommer hjem.

Anonym poster: ba98b88af4f5a77f87f1343e83bd9803

Gjest sug lut
Skrevet (endret)
Å "krympe barnfot" er vanlig der jeg kommer fra. Det skjer mens mor er på sykshuset og stort sett den første kvelden når far kommer hjem. Da kommer alle fars kompiser, og gjerne bestefedrene også, hjem til far. De ryddet og vasker huset, lufter, vanner blomster, skifter på sengene, vasker opp etc. Og så drikker de litt øl for å feire barnet. En morsom tradisjon :)
Det er vel en light-versjon for de mannfolka som ikke gidder å vaske hus til kona kommer hjem. Anonym poster: ba98b88af4f5a77f87f1343e83bd9803
Samma det, huset blir rent og de har det hyggelig. Hvis de nå er av den typen som altså må være med kompiser i den tida - jeg kjenner ingen sånne. Endret av sug lut
Skrevet

Mannen min var ute med noen kamerater og tok en øl, kun en, en kveld mens jeg lå på sykehuset. Og det var etter at han hadde spurt pent om det var greit for meg. Han hadde med seg et lass med bilder og strålte som en hane da han kom tilbake, fordi alle hadde skrytt av barnet.

Sånt er bare trivelig synes jeg, men skikkelig fyllekveld for å feire at man har blitt småbarnspappa blir litt ufint, og virker ikke spesielt modent egentlig. Lykke Fryd sin versjon derimot hørtes koselig ut.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er vel en light-versjon for de mannfolka som ikke gidder å vaske hus til kona kommer hjem.

Det er en gammel tradisjon, både morfar og oldefar var med på å "krympe barnfot", så det kommer nok fra at på den tiden så gjorde ikke far noe særlig husarbeid. Så når far skulle ordne i huset så måtte han ha litt hjelp og da trådde de ande gubbene til ;)

Skrevet

Ikke vanlig i min krets. Og alle jeg kjenner som har blitt fedre, være seg kolleger, venner eller fjernt bekjente har vært hos mor og barn på sykehuset. I allefall med den førstefødte.

Skrevet

Det er en gammel tradisjon, både morfar og oldefar var med på å "krympe barnfot", så det kommer nok fra at på den tiden så gjorde ikke far noe særlig husarbeid. Så når far skulle ordne i huset så måtte han ha litt hjelp og da trådde de ande gubbene til ;)

Jeg mente den versjonen som HI fortalte om. Din versjon hørtes koselig ut, at familien trår til og gjør det koselig til mor kommer hjem, og så koser de seg litt etterpå med en drink :)

Skrevet

Min mann hadde det med første vår, han dro ut med gutta samme kvelden etter fødsel og koste seg, men han kom på sykehuset dagen etter i fin form og jammen kom vi ikke hjem 3 dag etter fødsel til nyvasket hus :) Det trenger ikke være helt vill festing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...