Gå til innhold

Hvordan fortelle samboer på en pen måte

Anbefalte innlegg

Skrevet

at han ikke skal være med på fødselen? Noen som har født alene, hvordan fortalte dere at dere ikke ville ha noen der?

Anonym poster: 99d70b7d6176656d59c901df59301112

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må nesten snakke om det. Forøvrig så er det dere som skal ha barn, så jeg synes ikke du kan nekte ham å være med om det er viktig for ham.

Men hvem vet, kanskje han blir lettet om han slipper å være med?

Anonym poster: 26cbc421850afb24d8b05ca6fc8770f8

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Vanskelig situasjon det der, siden det nå til dags blir sett på som et selvfølge at far skal være med på fødselen.

Hva med å starte med hva du føler om at han skal være i rommet mens du føder, for så å fortelle at du vil han skal vente utenfor. Han får jo komme inn så fort det er overstått.

Håper du får svar fra noen som har vært gjennom dette, og kan gi en pakepinne på hvordan du best kan gripe den samtalen.

Skrevet

Dere må nesten snakke om det. Forøvrig så er det dere som skal ha barn, så jeg synes ikke du kan nekte ham å være med om det er viktig for ham.

Jeg er redd for å få ødelagt hele fødselen hvis han er med. Vet heller ikke om det er viktig for ham eller ikke, men alle søsknene hans var med på fødslene til sine barn, så han antar jo automatisk at han skal være med. Han vil ikke diskutere fødselen eller høre på mine ønsker under fødsel, interesserer seg ikke for svangerskapet eller planlegging av babyrom osv.

HI

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Du tuller? Kan ikke hun som skal føde, som skal ligge blottet, i smerter, ha "blod og gørr" rennende ut av seg, bestemme selv hvem som får være i rommet når hun føder?

Fødselen er det hun som må gjennom, ikke faren, han må nesten bare forholde seg til hva hun finner best for seg, det samme vil jordmor/lege si, for de har fokus på mor og barn, om mor ikke takler at far er med på fødselen, da blir far vist til venterommet/gangen.

Skrevet

Jeg er redd for å få ødelagt hele fødselen hvis han er med. Vet heller ikke om det er viktig for ham eller ikke, men alle søsknene hans var med på fødslene til sine barn, så han antar jo automatisk at han skal være med. Han vil ikke diskutere fødselen eller høre på mine ønsker under fødsel, interesserer seg ikke for svangerskapet eller planlegging av babyrom osv.

HI

Da høres det jo ikke ut som at det skal være så viktig for han heller, hvis han ikke er engasjert i dine ønsker, babyen og svangerskapet.

Anonym poster: b8804ea3873b6ebc31fcf84b6bbdbec8

Skrevet

Om han nekter å høre på deg, og dette fortsetter helt til fødsel, så si ifra på føden når du kommer dit for å føde, at du ikke ønsker han i rommet når du føder, jordmor/lege/barnepleie vil da nekte han adgang til fødestuen du er i, da har han ingen valg.

Anonym poster: 24afadce2d55fac46509857a4c078c09

Skrevet

Du tuller? Kan ikke hun som skal føde, som skal ligge blottet, i smerter, ha "blod og gørr" rennende ut av seg, bestemme selv hvem som får være i rommet når hun føder?

Fødselen er det hun som må gjennom, ikke faren, han må nesten bare forholde seg til hva hun finner best for seg, det samme vil jordmor/lege si, for de har fokus på mor og barn, om mor ikke takler at far er med på fødselen, da blir far vist til venterommet/gangen.

Nei jeg tuller ikke. Jeg kunne godt tenkt meg å føde alene, men ville aldri ha nektet min mann å være med. Noe han er takknemlig for, selvom jeg synes det var i overkant pinlig.

Forøvrig høres det ikke ut som mannen til HI er særlig interessert. Så blir vel neppe noe problem. Men snakke om det, det må de.

Skrevet

Her på DiB er flere dessverre av den oppfatning at det er hensyn til MANNEN som skal gå foran alt når DAMA føder. Vil han ikke være med, så kan hun ikke tvinge ham. Vil ikke hun ha ham med, så MÅ hun det. Rare greier dette her.

HI

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Nei jeg tuller ikke. Jeg kunne godt tenkt meg å føde alene, men ville aldri ha nektet min mann å være med. Noe han er takknemlig for, selvom jeg synes det var i overkant pinlig.

Forøvrig høres det ikke ut som mannen til HI er særlig interessert. Så blir vel neppe noe problem. Men snakke om det, det må de.

Vel, det er kvinnen sin kropp, HENNES fødsel, så det er da også hun som bestemmer hvem som får være der, foruten de som faktisk er der for en grunn, en far kan pent vente på gangen mens fødselen er. Joda, det vil nok være tungt for han å ikkefå delta osv, men det endrer ikke at her er det kvinnen som skal gjennom en fødsel, så da får man respektere hennes ønske også.

Gjest peacock
Skrevet

Damen føder, ergo damen bestemmer. Men de fleste blivende fedre er jo veldig engasjert og er en uunnværlig støtte på fødestuen. Om du ikke vil at han skal være der, HI, kan dere kanskje avtale at han går ut når du skal til å presse/hver gang du skal undersøkes. Som minimum bør han bli i den riktige ende av sengen.

Om han ikke vil prate med deg synes jeg faktisk ikke han fortjener å være med om du ikke ønsker det. I så fall sier du ifra til personalet på hospitalet at han kan vente ute. Da kan du styre hvor mye du ønsker å involvere ham. Vær forberedt på at dette nok vil skape konflikt i forholdet, men på den andre siden er det jo allerede et stort problem at han ikke vil prate med deg.

Skrevet

Jeg på min side synes det er rart at mange damer på DiB har laga babyer uten mann i bilde. Har man klart å dele det øyeblikket så synes jeg faktisk ikke det er så himla unaturlig at man deler fødseløyeblikket heller, men det er jo meg. For min del kjenner jeg mannen jeg har barn og hatt dialogen om hva man tenker for fødselen. Men for å svare på det du spør om så får du jo kommunisere hvordan du har det og hva du er redd for da, hvilken rolle du ser for han oppi det hele. Enkleste er vel ofte det beste. Hvor trykker skoen da i forhold til fødselen ? Hva er årsaken til at han skulle ødelegge med sitt nærvær.

Skrevet

Damen føder, ergo damen bestemmer. Men de fleste blivende fedre er jo veldig engasjert og er en uunnværlig støtte på fødestuen. Om du ikke vil at han skal være der, HI, kan dere kanskje avtale at han går ut når du skal til å presse/hver gang du skal undersøkes. Som minimum bør han bli i den riktige ende av sengen.

Om han ikke vil prate med deg synes jeg faktisk ikke han fortjener å være med om du ikke ønsker det. I så fall sier du ifra til personalet på hospitalet at han kan vente ute. Da kan du styre hvor mye du ønsker å involvere ham. Vær forberedt på at dette nok vil skape konflikt i forholdet, men på den andre siden er det jo allerede et stort problem at han ikke vil prate med deg.

Problemet er at jeg ikke vil ha ham der når jeg ligger og har vondt. Fordi jeg forestiller meg at det ikke blir noe støtte i ham der. Er ikke flau over kroppsvæsker og diverse, men vil ikke ha noen der hvis de ikke har tenkt å støtte meg.

HI

Skrevet

Jeg på min side synes det er rart at mange damer på DiB har laga babyer uten mann i bilde. Har man klart å dele det øyeblikket så synes jeg faktisk ikke det er så himla unaturlig at man deler fødseløyeblikket heller, men det er jo meg. For min del kjenner jeg mannen jeg har barn og hatt dialogen om hva man tenker for fødselen. Men for å svare på det du spør om så får du jo kommunisere hvordan du har det og hva du er redd for da, hvilken rolle du ser for han oppi det hele. Enkleste er vel ofte det beste. Hvor trykker skoen da i forhold til fødselen ? Hva er årsaken til at han skulle ødelegge med sitt nærvær.

Han vil ikke snakke om svangerskapet

Han vil ikke snakke om fødselen

Han er sur for at jeg ikke orker så mye husarbeid

Han spør aldri hvordan jeg har det (ang bekkenløsning, sliten osv)

Han vil ikke sette seg inn i hva en fødsel er og hans rolle i det

Han vil ikke høre om mine bekymringer i forhold til fødsel

Han vil ikke ta på magen eller se UL-bilder.

HI

Skrevet

Altså for all del er jeg åpen for at det finnes grunner til å ikke ha med en mann under fødselen. Så meget mulig dine bekymringer er legitime de, skal ikke ta fra deg dine opplevelser, men har han alltid vært så uinteressert i det som gjelder deg og dine bekymringer/gleder da? Er du sammen med denne mannen og har tenkt å fortsatt være sammen med han ?

Skrevet

Hva med å ta dette opp med jordmor og ev. få han med på en time der eller få henne hjem på et besøk for en samtale? Ofte hjelper det å få høre ting fra en annen kant ;)

Anonym poster: fde4181fd7e9603df58a111a437bfd21

Skrevet

Han vil ikke snakke om svangerskapet

Han vil ikke snakke om fødselen

Han er sur for at jeg ikke orker så mye husarbeid

Han spør aldri hvordan jeg har det (ang bekkenløsning, sliten osv)

Han vil ikke sette seg inn i hva en fødsel er og hans rolle i det

Han vil ikke høre om mine bekymringer i forhold til fødsel

Han vil ikke ta på magen eller se UL-bilder.

HI

Oi, høres ikke så veldig interessert ut, kanskje han rett og slett blir glad for å slippe? Er ikke alle menn som ønsker å være med på fødsel. Dere får ta en prat om det.

Men beg må bare spørre: ønsker gan seg egentlig barn, hvis han er så uinteressert som du gir inntrykk av?

Anonym poster: a977e82e265199e72a24ed4bc90186d0

Skrevet
Han vil ikke snakke om svangerskapet Han vil ikke snakke om fødselen Han er sur for at jeg ikke orker så mye husarbeid Han spør aldri hvordan jeg har det (ang bekkenløsning, sliten osv) Han vil ikke sette seg inn i hva en fødsel er og hans rolle i det Han vil ikke høre om mine bekymringer i forhold til fødsel Han vil ikke ta på magen eller se UL-bilder. HI Anonym poster: 99d70b7d6176656d59c901df59301112

Men i all verden... Hvorfor ikke??? Var ikke barnet planlagt?

Anonym poster: 03552ebedecf155877bf3d9db791f9c6

Skrevet
Han vil ikke snakke om svangerskapet Han vil ikke snakke om fødselen Han er sur for at jeg ikke orker så mye husarbeid Han spør aldri hvordan jeg har det (ang bekkenløsning, sliten osv) Han vil ikke sette seg inn i hva en fødsel er og hans rolle i det Han vil ikke høre om mine bekymringer i forhold til fødsel Han vil ikke ta på magen eller se UL-bilder. HI Anonym poster: 99d70b7d6176656d59c901df59301112

Men i all verden... Hvorfor ikke??? Var ikke barnet planlagt?

Anonym poster: 03552ebedecf155877bf3d9db791f9c6

Ikke helt planlagt, vi skulle begynne å prøve om noen måneder, så han var glad for å få vite at jeg var gravid. Han er snill og omtenksom ellers, bare overhode ikke interessert i svangerskap og fødsel osv.

HI

Skrevet (endret)

Selve graviditeten er jo veldig fjern for de fleste menn, man har jo ikke de fysiske nærheten til babyen som vi kvinner har. Er ihvertfall ikke uvanlig at en opplever mindre interesse fra mannens side enn hva man selv har. For meg var graviditeten altoppslukende, for min mann, tja ikke akkurat like altoppslukende. Han var mest interessert i apper om utviklingen til babyen osv, ikke nødvendigvis alt jeg kunne fortelle. Men din mann høres vel kanskje veldig uinteressert, det må være sårt, men han MÅ faktisk høre på deg, her har en ikke så mye valg rett og slett. Stemmer for det som ble foreslått her, tema for jordmortime. Still krav til han at dit skal han også, rett og slett obligatorisk.

Endret av Nimas
Skrevet

Jeg ville ikke at min mann skulle være med under fødselen, han insisterte veldig.

Vi ble enig om at han fikk være med under betingelsen at han holdte seg ved hodet mitt (ingen titting nede, takk!), gikk ut når det var undersøkelse, og at han ville gå ut om jeg ba om det underveis fordi det gjorde fødselen vanskelig for meg.

Med unntak av når legen eller jordmor undersøkte meg endte han opp med å være der hele tiden. Var han nyttig? Neppe. Plagsom? Egentlig holdte han meg mest med selskap i en ellers meget lite elegant fødsel som aldri ville ta slutt. Også var han så stolt når han fikk holde sønnen sin, og jeg var så sliten og lei at det var like greit, for jeg var absolutt ikke i stand til å ta imot den lille der og da. :-(

Kan ikke dere avtale noen kjøreregler på forhånd? Vet ikke hvor lenge du har termin, men min manns interesse for babyen steg veldig etterhvert som tiden nærmet seg.

Anonym poster: 0906cbbd74ae143342af8d5fa8fc53dd

Skrevet

Jeg ville ikke at min mann skulle være med under fødselen, han insisterte veldig.

Vi ble enig om at han fikk være med under betingelsen at han holdte seg ved hodet mitt (ingen titting nede, takk!), gikk ut når det var undersøkelse, og at han ville gå ut om jeg ba om det underveis fordi det gjorde fødselen vanskelig for meg.

Med unntak av når legen eller jordmor undersøkte meg endte han opp med å være der hele tiden. Var han nyttig? Neppe. Plagsom? Egentlig holdte han meg mest med selskap i en ellers meget lite elegant fødsel som aldri ville ta slutt. Også var han så stolt når han fikk holde sønnen sin, og jeg var så sliten og lei at det var like greit, for jeg var absolutt ikke i stand til å ta imot den lille der og da. :-(

Kan ikke dere avtale noen kjøreregler på forhånd? Vet ikke hvor lenge du har termin, men min manns interesse for babyen steg veldig etterhvert som tiden nærmet seg.

Anonym poster: 0906cbbd74ae143342af8d5fa8fc53dd

Jeg er i begynnelsen av 3. trimester. Livredd for fødselen (hadde uutholdelige smerter tidligere), har blitt overkjørt av helsepersonell før uten at eksen i det hele tatt gadd å støtte meg, har masse andre ting jeg vil snakke med samboer om, men han gidder ikke. Ikke interessert i å snakke med meg om hva jeg ønsker under fødsel osv. Som sagt, på alle andre områder er han omtenksom, snill og hjelpsom. Bare ikke når det gjelder graviditet/fødsel.

HI

Skrevet

Kan du ikke si til han, at siden du viser null interesse for babyen, svangerskapet og fødselen. Så regner jeg med at du kun kjører med til sykehuset og kommer på besøk når barnet har kommet. Da får du nok et svar på hva han tenker. Enten så sier han, den er grei, eller så viser han noe engasjemang ved å overbevise deg om at han skal være med. Da får du muligheten til å fortelle han hva du føler osv

Anonym poster: ea1ef723bde40133f4176a1d6957ad2e

Skrevet

Kan du ikke si til han, at siden du viser null interesse for babyen, svangerskapet og fødselen. Så regner jeg med at du kun kjører med til sykehuset og kommer på besøk når barnet har kommet. Da får du nok et svar på hva han tenker. Enten så sier han, den er grei, eller så viser han noe engasjemang ved å overbevise deg om at han skal være med. Da får du muligheten til å fortelle han hva du føler osv

Anonym poster: ea1ef723bde40133f4176a1d6957ad2e

God ide, men er redd for å få svar jeg ikke vil ha. At han sier at han er fullstendig uinteressert i svangerskapet. Det som også får meg til å tvile, er at vi har så å si null sexliv fordi han ikke vil. Hvis han ser meg der spyende, naken og skrikende så tror kanskje jeg bare kan glemme hva sex er for noe.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...