Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 Hei. Lurer litt på om noen her jobber i, eller har erfaring med SFO. Jeg er akkurat utdannet BUA og har startet praksis på SFO, men er egentlig rystet..... De andre som jobber der (fleste over 50 år forsåvidt) viser liten eller ingen intrs ovenfor barna, overser de, eller er ganske strenge med dem...altså ikke noe hipp hurra og godt humør, men virker som at de kun snakker til barna når de ber dem være stille eller gå å vaske henda, rydde opp ect. Negativt ladet m a o Jeg er veldig ny der, men de har ikke intrigert meg som ansatt (selv om jeg bare er i praksis, de ser vel på meg som en som er der gjennom NAV fordi jeg er en nothing eller no, sånn det føles hvertfall...) de har ikke introdusert meg til barna, de har ikke fortalt meg NOE om hvordan de gjør ting, når eller hvorfor, og de står bare å snakker sammen ute eller sitter i sofaen å pjatter om grove ting om 22.juli og andre ting jeg personlig (!) ikke syns de trenger å snakke høyt om rundt barna... De snakker bare til meg om jeg snakker til dem, å tro meg, jeg har ikke problemer med å bli kjent OG likt av andre.... Men jeg er ung, ny og ''naver'', så regner med det er grunnen....Akkurat det er ikke nøye, De er ikke frekke eller ufine mot meg altså, de smiler å sånt om vi får øyekontakt, men de tar ikke kontakt verbalt... Jeg takler det, det er kjedelig ja, men jeg er der for barna, ikke for å stå å prate med voksne hele dagen, men enn om det ikke var meg men ei usikker jente på 19 som kom dit? Hu hadde ikke følt seg særlig velkommen..... Anyway....er bare jeg som går til barna å hjelper de, finner på ting med dem, snakker med dem, spiller, tegner og leker med dem, å merker jo at de er underernært på sånt, for ALLE (typ 54 + - barn) flokker seg rundt meg, å det er jo åpentbart fordi det kun er jeg som gir de oppmerksomhet, smiler og er hyggelig og intrs.... Så da lurer jeg på...er dette som de ansatte gjør, normal praksis i SFO??? Har hørt/lest om at barn ikke vil være i SFO, å om det er sånn overalt så skjønner jeg det veldig godt.... SFO skal jo være morsom FRITID! Ja man skal lære dem mye om mangt, helt grunnleggende ting som å rydde opp, være snill, prososial og høflig, men kan man ikke gjøre det med ett smil?? Og hva burde jeg gjøre? Er litt redd for å si fra akkurat nå, siden jeg er såpass ny, men jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å gå rundt å bite det i meg.... Noen som har noen gode råd eller synspunkt? Anonym poster: ece732f6c0264ef840ff04cec0699323
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 Tja, det er jo ikke en barnehage heller. Ingen voksne som pleier å være med aktivt i leiken på den måten nei..men man kan jo gjerne sette seg ned og snakke med barna sånn innimellom. Det er stor forskjell fra barnehagen og til sfo. Det er kanskje en av tingene? Anonym poster: d263c2a4270f53ccb5c5181c2eccb45e
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Tja, det er jo ikke en barnehage heller. Ingen voksne som pleier å være med aktivt i leiken på den måten nei..men man kan jo gjerne sette seg ned og snakke med barna sånn innimellom. Det er stor forskjell fra barnehagen og til sfo. Det er kanskje en av tingene? Anonym poster: d263c2a4270f53ccb5c5181c2eccb45e Jo skjønner at det ikke er barnehage, men når man er på jobb type i 4 timer med masse barn, er det ikke ok å gi dem en fin opplevelse? Jeg prøver å sette meg inn i barnas situasjon...de kommer fra skole å kan ikke dra hjem, så de må være der om de vil eller ikke...er det ikke fint å være med morsomme voksne som åpenbart setter pris på dem og som vil gjøre ting sammen med dem? Det er jo en jobb liksom, å være imøtekommende og intrs er vel det minste barna (og foreldrene) skulle forvente? HI Anonym poster: ece732f6c0264ef840ff04cec0699323
Gjest Ziva Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 På sfo her så er de flinke til aktivisere barna. De baker, er på biblioteket, spiller, tegner, maler og er mye ute hvis været tillater det.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 Det er bra om de er blide og hyggelige. De bør også legge til rette for lek og aktiviteter, men etter min mening er det bra at mest mulig er frilek og at ungene styrer dagen sin mest mulig selv. De voksne bør hjelpe til og ativisere barna hvis det er noen som ikke kommer med i leken og de bør sende ungene ut når de har vært lenge inne ol, men jeg synes ikke det burde være nødvendig eller ønsklig t de voksne er med og spiller fotball eller sitter på gulvet og leker med lego. Anonym poster: afb80d1afd554e039a4241a65720d46f
Deniha Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 Det er bra om de er blide og hyggelige. De bør også legge til rette for lek og aktiviteter, men etter min mening er det bra at mest mulig er frilek og at ungene styrer dagen sin mest mulig selv. De voksne bør hjelpe til og ativisere barna hvis det er noen som ikke kommer med i leken og de bør sende ungene ut når de har vært lenge inne ol, men jeg synes ikke det burde være nødvendig eller ønsklig t de voksne er med og spiller fotball eller sitter på gulvet og leker med lego. Anonym poster: afb80d1afd554e039a4241a65720d46f Takk for intrs synspunkt!) Men om barn henger på meg da f.eks hva burde jeg gjøre d? Få de til å leke alene, eller leke med de som de vil?
Deniha Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 Det er bra om de er blide og hyggelige. De bør også legge til rette for lek og aktiviteter, men etter min mening er det bra at mest mulig er frilek og at ungene styrer dagen sin mest mulig selv. De voksne bør hjelpe til og ativisere barna hvis det er noen som ikke kommer med i leken og de bør sende ungene ut når de har vært lenge inne ol, men jeg synes ikke det burde være nødvendig eller ønsklig t de voksne er med og spiller fotball eller sitter på gulvet og leker med lego. Anonym poster: afb80d1afd554e039a4241a65720d46f Takk for intrs synspunkt! ) Men om barn henger på meg da f.eks hva burde jeg gjøre d? Få de til å leke alene, eller leke med de som de vil? Hehe, så dritufint ut men var ett smilfjes og ett oppriktig sp.mål! HI
Jenny-penny Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 Hørtes trist ut! Vår SFO er super. De ansatte er flinke til å aktivisere barna med utelek, gymsal, håndarbeid, de arrangerer disco annenhver fredag, den andre fredagen utedag i skogen. Ser de sjelden sittende, de prater litt i par ute i ute-tiden men er observante, og flinke til å følge med. Vår må jo være "Verdens beste SFO"!
Tipp topp Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Vi har også "verdens beste SFO" og der er det uke slike voksne som du beskriver heldigvis. Og her er det gå barn som ønsker å slutte.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 4. januar 2013 #11 Skrevet 4. januar 2013 Såvidt jeg vet har vi ingen slike voksne på vår SFO, vi har forskjellige aktiviteter, lager ting, går på tur, er ute, aktiviserer og integrerer eller tar oss av barn som faller utenfor, har noen styrte aktiviteter, men mest av alt er SFO barnas fritid og de skal ha det kjekt og leke mest mulig uten voksne hengende over seg. Voksentettheten er dessuten ikke stor nok til at vi veldig ofte kan sette oss ned med ungene i den mest travle sfo-tida. Vi skal se og være synlige, slik at vi oppfatter når ungene trenger oss og slik at ungene vet hvor vi er når de trenger oss. Men vi er gjerne veldig fornøyde når vi har studenter eller andre på praksis, for da er det plutselig et ekstra menneske der som kan aktivisere ungene litt mer, på godt og vondt. Det finnes unger som hadde ønsket at voksne satt med dem hele tiden, men det er viktig at de lærer seg å omgås andre barn.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 Åh huff... Stakkars barn!! Hos oss jobber det kun unge folk. I begynnelsen av 20-årene pluss litt eldre. SFO-lederen tipper jeg er rett over 30. Jeg er så superfornøyd med disse menneskene!! De leker, spiller, tegner, tuller og tøyser MED barna! Og man ser at de virkelig bryr seg om barna de jobber med!! :-) Synes du skal drite litt i de voksne og heller involvere deg i barna. Det vil barna sikkert sette stor pris på. Og gjør nok hverdagen din litt mer givende også. :-) Anonym poster: 2027cb2d98a2b946224f6250e2e5f309
Deniha Skrevet 4. januar 2013 #13 Skrevet 4. januar 2013 Åh huff... Stakkars barn!! Hos oss jobber det kun unge folk. I begynnelsen av 20-årene pluss litt eldre. SFO-lederen tipper jeg er rett over 30. Jeg er så superfornøyd med disse menneskene!! De leker, spiller, tegner, tuller og tøyser MED barna! Og man ser at de virkelig bryr seg om barna de jobber med!! :-) Synes du skal drite litt i de voksne og heller involvere deg i barna. Det vil barna sikkert sette stor pris på. Og gjør nok hverdagen din litt mer givende også. :-) Anonym poster: 2027cb2d98a2b946224f6250e2e5f309 Ja jeg kjører min stil tenker jeg.....må jo være bedre for barna å ha noe som viser intrs en noen som gir seg bang..... Jeg blander meg aldri i lek, men er i nærhetn, å blir jeg invitert, så joiner jeg gjerne!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå