Gå til innhold

Pass til barn når far ikke vil skrive under.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn som ikke har samvær med faren. Barna har ikke sett faren på flere år, men vi har delt foreldreansvar. Min samboer og jeg tenkte vi skulle ta barna med på en ferie, men eksen min vil ikke skrive under på papirene slik at jeg får pass til dem.

Har noen her klart å få pass til barn der den andre forelderen nekter?

Anonym poster: 0e39b240240f6acaa499cf25652767bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe problem, det bare tar litt ekstra tid. Beregne ca seks uker.

Du søker politiet om pass. De sender brev til faren og ber om begrunnelse for nekt. Ved manglende svar eller svar de ikke godtar (det skal være god grunn til å tro at du har tenkt å bortføre barna til utlandet) vil du få innvilget søknaden.

Anonym poster: 6fb58c1c8a082bc79e9225fd51bb20ba

Skrevet

Jeg jobbet som sommervikar på passkontoret da jeg var student, og jeg kan ikke huske at vi hadde lov til å gjøre noen unntak dessverre. Dersom det var snakk om delt foreldrerett så var vi nødt for å ha samtykke fra begge parter. Heldigvis så pleidde det å ordne seg etterhvert (den andre parten tok til vett og skrev under...)

Jeg ville tatt kontakt med nærmeste passkontor dersom jeg var deg - det er en god del år siden jeg var sommervikar og det er godt mulig at de har endret på lover og regler siden den gang.

Lykke til, håper det ordner seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...