Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 Går det an? Vi skal etter planen ha to ukers ferie i Tyrkia i juni med storfamilien. Vært planlagt i flere år nå. Men ved avreisetidspunkt vil babyen i magen være kun 1,5-2 mnd ca. Vil det gå bra? Tenker da på det praktiske. Han må jo ha fått seg navn, fødselsattest/nr og pass sikkert. Husker ikke hvor lang tid dette tar? Noen med erfaringer? Anonym poster: da9101c2773e44dd874e8942c39d8608
moota m storebror&lillebror Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 Vi var i Tyrkia med storesøster i juli når hun var 2 1/2 mnd. Gikk helt fint det Spør hs om du trenger noen vaksiner før dere reiser som barnet skulle fått når dere er borte eller rett etterpå. Vi fikk framskyndet en vaksine litt pga det, var borte i 2 uker. Vi hadde ikke hatt dåp, men alle papirene var i orden så hun hadde navn og nr. og slik.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Må jo ta høyde for at babyen KAN komme to uker på overtid også da Anonym poster: 4e27a848d3fb73a9d043f8a72d942e3a
Mrs. Zoidberg Skrevet 4. januar 2013 #4 Skrevet 4. januar 2013 Det er tatt høyde for Takk for svar. Blir bare litt bekymret, for vi må bestille nå og litt kjipt hvis vi ikke kan bli med likevel pga papirmølle..
Cmyk Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 Er usikker på om jeg ville dratt til syden med et så lite barn, spesielt med tanke på varmen i Tyrkia. Men det er kanskje ikke rukket å bli så varmt i juni, ennå? Det rent praktiske burde kunne la seg ordne - et pass tar opptil ti dager å få (hos oss har det tatt tre dager fra vi var hos politiet, til passet lå i postkassa). Fødselsattest/fødselsnummer - her er jeg noe mer usikker på hvor lang tid det tar - du må i alle fall være kjapp med å bestemme navnet - så følger denne prosedyren: http://www.skatteetaten.no/Person/Folkeregister/Fodsel-og-navnevalg/Barn-fodt-i-Norge/Fra-fodsel-til-navnevalg---steg-for-steg/Start/?step=1 - jeg ville ringt til skatteetaten nærmest deg og spurt hvor lang tid dette normalt tar.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 Ville vært sikker på at reiseforsikringen dekket avbestilling ihvertfall... Da jeg fikk sønnen fikk han så kraftig gulsott at han ble lagt inn på nyfødtintensiven, måtte skifte blod, fikk væske intravenøst og mat med sonde. Vi hadde definitivt ikke vært klar for en sydentur 1,5 mnd etter fødsel. Da jeg fikk neste barn endte det med hastesnitt, jeg mistet mye blod, fikk flere blodoverføringer, ks-såret væsket i 5 uker etterpå og det tok ganske lang tid før jeg følte meg som menneske igjen altså. Rensensen varte i 9 uker.. Så for meg hadde en sydentur under 2 mnd etter fødsel vært helt uaktuelt, hadde ikke vurdert det engang. Anonym poster: 20462180c97d9a759f664ebb678a8a67
Mamma til lille M&L Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 Vi dro til Spania når lillemor var Ca 2,5. Det var ingen problem:) ville kanskje vært litt skeptisk til varmen i Tyrkia i juni, men ser ellers ikke noe problem med å reise:) fikk første vaksine litt før vi egentlig skulle siden helsesøster mente det var best.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Vi dro da minste var 8 uker...ser ikke problemet. De har babyer i de landene og. Anonym poster: fddb06dd3433d24c8c69a8030633137e
Hybelkanina Skrevet 4. januar 2013 #10 Skrevet 4. januar 2013 Vi var i syden med storebror da han var 2,5 mnd. Det var i september og vi var i Spania. Også da ble noen dager rett og slett for varme for ham og vi endte opp med å sitte inne med aircondition. Tyrkia i juni høres ikke behagelig ut for en liten baby. Og reise på ferie for å sitte inne på hotellet var kanskje ikke planen din? En annen ting er vaksiner. Helsestasjonen anbefaler at babyene får tremånedersvaksinene før de reiser utenlands. Vi fikk tatt disse tidligere for å ha tatt dem før avreise, men disse kan ikke tas før tidligst når babyen er 8 uker. (Jeg har lest 6, men vår helsesøster ville ikke sette de før 8). Etter vaksinen bør det også gå en ukes tid før avreise mtp evt reaksjoner på vaksinen. Det spørs med andre ord om dere rekker det. Jeg skjønner at det er trist å gå glipp av en lenge planlagt ferie, men akkurat i dette tilfellet ville jeg nok droppet det. Hva med å foreslå for de andre at dere utsetter noen måneder?
Countess Skrevet 4. januar 2013 #11 Skrevet 4. januar 2013 Jeg dro til hellas når datteren min var 6 uker. Bf bodde der på det tidspunktet, så det var viktig å dra. Det ordnet seg med alt, selv om jeg var litt stressa mtp pass
Mrs. Zoidberg Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 Takk for svar, selv om ikke alle var like oppløftende. Nå ble jeg faktisk enda mer usikker. Har ikke tenkt på dette med vaksiner. Varmen kan jo bli et problem, men det er altså derfor vi drar i juni. Å flytte ferien noen mnd fram går ikke pga varmen og ferieavviklinger til resten, men takk for forslaget
Peispå! Skrevet 4. januar 2013 #13 Skrevet 4. januar 2013 Jeg dro med baby på 7 uker, legen syntes vaksine var overflødig da lille fikk pupp. Papirene måtte purres på for pass, men så lenge du kan planlegge:-) Tyrkia høres varmt ut, og med litt vanskeligere bakterieflora, men som andre har sagt; det fins babyer der også.
BareMeg73 Skrevet 4. januar 2013 #14 Skrevet 4. januar 2013 Vi dro til Kypros da snuppa var 4 uker. Jeg var mye inne med henne - det var rundt 45 gr i skyggen så altfor varmt. Jeg fullammet. Gikk veldig bra.
Gjest Skrevet 4. januar 2013 #15 Skrevet 4. januar 2013 Har reist med en 6 uker gml baby og en 11 uker. Fikset pass som kom på 4 dager begge gangene. Vær mye i skyggen og sktu med tempen på air condition på rommet, slik at det ikke blir fullt så store svingninger i tempen.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #16 Skrevet 4. januar 2013 Ta høyde for at ingen ting blir som du har tenkt og planlagt. Jeg var feks. bare så vidt kommet hjem fra sykehuset. Pass på at du får ammingen i gang og fullammer. Det gir god beskyttelse.Huska t ditt immunforsvar er svakt. Pass på håndhygiene og masse vann å drikke! Flyturen er det "skumleste" i så henseende da luften blir resirkulert, men ikke renset. Anonym poster: 6f5378c88eab9b375bfd9e084c0593c3
LanzaroteJenta Skrevet 4. januar 2013 #17 Skrevet 4. januar 2013 Jeg tenker på det dere sier om at "det er babyer der også." Klart det er det, men de er nok helt sikkert ikke mye ute. Det kommer nok til å bli litt kjedelig for deg (som Hybelkanina også sier) om du må være på hotellrommet hele tida. Ikke nok med det, det er jo ofte ikke superbra standard på mange av hotellene i Tyrkia, så dobbeltsjekk at de har air condition (og at de virker..). Ring gjerne hotellet direkte og spør dem. Ofte er ikke alle opplysninger i katalogen helt riktige (er "gammel" reiseleder og nåværende resepsjonist ) Jeg som bor på Lanzarote fødte i August, og her er det ikke på langtnær samme varme som i Tyrkia, men jeg var inne nesten hele tiden de første 2 mnd med min. Jeg husker en gang jeg måtte inn til byen for ettellerannet og da babyen gråt var det en eldre spansk mann som faktisk kjeftet på meg fordi jeg han mente det var for varmt å ha med babyen ut. Jeg tror nok jeg hadde drøyd det til neste år.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #18 Skrevet 4. januar 2013 Antar at det er første barnet ditt, HI? Det er veldig vanskelig å se for seg på forhånd hvordan tilværelsen med et spebarn er. Du vet ikke om du får en kolikkunge eller et barn som bare sover stille og fredelig. Du vet ikke om du kommer til å slite med amming og soving, så du blir helt utslitt eller om du kommer til å gå rundt i en mamma-lykkerus. Jeg ville ikke tatt sjansen på å bestille en reise for å dra så kort tid etter fødsel. Sørg ihvertfall for avbestillingsforsikring, slik at planenen kan endres hvis dere ser at dette ikke går. Når det er sagt, så er det enklere å reise med en liten baby enn med litt større barn. En baby ligger jo bare der, og du trenger ikke tenke på at den kanskje ikke liker maten etc. Og det er vanligvis lett å få en baby til å sove i en vogn selv om den står på et fremmed sted. Rent praktisk med pass, papirer, billetter etc lar det seg gjennomføre. Anonym poster: 4382314854420b8fac44764dd74d50b1
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #19 Skrevet 4. januar 2013 VIT hvilket sykehus dere skal dra til om noe skulle skje med babyen! Det er ikke mange tyrkere som snakker engelsk, og sykehusene er av en helt annet kvalitet enn de norske. Anonym poster: 815d7560ff174f6a66d7e8c2c5ff7397
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #20 Skrevet 4. januar 2013 Hadde jeg bare hatt førstemann så hadde jeg ikke sett noe problem i å dra med en så liten baby, Men ettersom jeg sitter på mer erfaring med nr to så hadde det vært uaktuelt for meg å dra. med nr to så forsvant melka etter 2 mnd, og stresset med pumping hver 3 .time i to uker og en misfornøyd baby satte en stopper for alt sånt ekstra når babyen er så liten... Anonym poster: 50f81b7029e8c5b67bab1bc34cb5f9b5
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #21 Skrevet 4. januar 2013 Er selv lege og har reist endel. Min personlige mening er at jeg ikke ville tatt med meg et så lite spebarn til Tyrkia. Når de er så små er de svært utsatt for dehydrering - både varmen og diare kan fort bli til dramatisk dehydrering med behov for sykehusinnleggelse for intravenøs væske. Selv om du fullammer ( og det kan du jo nå ikke være sikker på at får til), ville jeg ikke dratt før vaksiner var gitt. Etter å ha hatt to kolikkbarn ville det heller ikke falt meg inn å bestille ferie hvor jeg risikerte å måtte sitte inne på et hotellrom og amme og bysse hele døgnet! Men dette vil jo andre ha andre erfaringer med ( har hørt at det finnes babyer som sover.. ) Anonym poster: 9c3877b7f9c43631b8533de15a4e8c12
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #22 Skrevet 4. januar 2013 Jeg ville i hvert fall planlagt logistikken veldig nøye: passe på at det er air condition på rommet, være klar på at du kommer til å være innendørs mesteparten av tiden, ha MME og flasker ned hvis ammingen ikke er helt på plass, og ikke minst ha adresse til nærmeste BRA sykehus og telefonnummer til en lege som snakker engelsk. Det skal være mulig finne ut av før du reiser, så det er på plass om du trenger det. Vi har litt varierende erfaring med reiser og sykdom, med barn er det best å være forberedt. Personlig ville jeg ventet til 3 mndr eller eldre, men det går sikkert fin. Første reise til utlandet vi tok med barn var når han var 4 mndr gammel. Har reist en del siden, og det slår meg hvor dårlig han tåler varme; jeg var uforberedt på det siden jeg kommer fra et land der det er ganske varmt om sommeren og har ingen problemer med varmen selv. Anonym poster: d505d7fecd85534ad1c89ac53e176f14
Ulldott Skrevet 4. januar 2013 #23 Skrevet 4. januar 2013 Hvis jeg skulle reist med en så liten baby ville jeg bodd på et "nordisk" hotell dvs et startour eller ving hotell med norske/svenke/danske guider på hotellet. Jeg har god erfaring med å bo på slike hotell dersom en må ha legehjelp. ( vi hadde lege og tolk på rommet mindre enn 10 min etter vi ringte guiden da minstejenta ble syk i tyrkia. Vi ble kjørt direkte på sykehus med privasjåfør og tolk) Ellers er grei temperatur i tyrkia i juni, men pass selvsagt på at det er aircondition på rommet. Ser ingen grunn til at dere ikke skal reise dersom du og baby er i fin form etter fødselen og du føler deg klar for det. Men pass på at du har avbestillingsforsikring.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2013 #24 Skrevet 4. januar 2013 Går det an? Vi skal etter planen ha to ukers ferie i Tyrkia i juni med storfamilien. Vært planlagt i flere år nå. Men ved avreisetidspunkt vil babyen i magen være kun 1,5-2 mnd ca. Vil det gå bra? Tenker da på det praktiske. Han må jo ha fått seg navn, fødselsattest/nr og pass sikkert. Husker ikke hvor lang tid dette tar? Noen med erfaringer? Anonym poster: da9101c2773e44dd874e8942c39d8608 Jeg hadde urolig baby i sommer og de heldigvis få dagene d var skikkelig varmt var det helt krise. Babyen bare skrek. Jeg ville drøyd til babyen passerer 3,5 mnd, da har de gjerne roet seg ned litt pluss fått første vaksinen. Anonym poster: 30b5e7bfb6e10bfc84f41a820a14344a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå