Gå til innhold

Kan man dø om man ikke tar vaksinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dramatisk overskrift kanskje, men jeg lurer seriøst.

Mamma spurte om jeg hadde tatt influensavaksinen siden jeg er gravid, og da i risikogruppen som hun sa.

Men hva betyr det? Hvilken risikogruppe, risiko for hva?

Kan jeg dø da, om jeg får influensa? Kan barnet i magen dø?

Jeg må ærlig innrømme at jeg er veldig skeptisk til vaksinen, og fastlegen nevnte ikke noe om den sist jeg var der (i begynnelsen av november), noe jeg kanskje syns er rart?

Anonym poster: 31c58c1ec962f1f6190573bfa227c013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du dø om du ikke tar den!!

En er jo allrede dø!

Anonym poster: cea7c6b6277ee4e76af3d2ac333bb3a3

Skrevet

En er jo allrede dø!

Ja, men var han hundre prosent fullstendig frisk i utgangspunktet? Eller hadde han nedsatt immunforsvar?

Er det det jeg har som gravid? Derfor jeg er i risikogruppen? Eller er det en annen grunn?

hi

Skrevet

Min mann er lege og jeg er høygravid.........han sier jeg ikke skal ta den, men heller passe litt på......ikke gå på kafee, gå på butikken utenom rushet, vaske hender ofte etc

Han mener vaksinen kan gjøre større skade. og at vi som er unge og friske heller bør ta enkle forhåndsregler

De aller fleste som blir veldig syke har i utganspunktet nedsatt imunforsvar.

Anonym poster: 34968450eba20470dc2ac8f15b9cfe4e

Skrevet

selvfølgelig kan du dø! Både om du tar den, og om du ikke gjør det. Det er det eneste som er 100% sikkert, vi skal alle dø.

Skrevet

Min mann er lege og jeg er høygravid.........han sier jeg ikke skal ta den, men heller passe litt på......ikke gå på kafee, gå på butikken utenom rushet, vaske hender ofte etc

Han mener vaksinen kan gjøre større skade. og at vi som er unge og friske heller bør ta enkle forhåndsregler

Leger har like forskjellige meninger om vaksiner som folk flest. Og heller ikke alle leger vet at gravide som blir syke av influensa kan bli VELDIG syke pga dårligere utlufting av lungene, nedsatt immunforsvar etc.

Jeg er også lege, lang erfaring med barn, infeksjoner og vaksiner, og anbefaler alltid alle i risikogruppen å ta influensavaksinen.

Skrevet

En er jo allrede dø!

Ja, men var han hundre prosent fullstendig frisk i utgangspunktet? Eller hadde han nedsatt immunforsvar?

Er det det jeg har som gravid? Derfor jeg er i risikogruppen? Eller er det en annen grunn?

hi

Ja, som gravid har du nedsatt immunforsvar. Du har også noe mindre lungekapasitet utover 2. og 3. tremester, av naturlige årsaker.

Sammen en kombinasjon som gjør deg både mer utsatt for å få influensaen og dårligere rustet til å takle den om du får den.

Anonym poster: f13323adef57e106bf8b8863bb362ac4

Skrevet

Leger har like forskjellige meninger om vaksiner som folk flest. Og heller ikke alle leger vet at gravide som blir syke av influensa kan bli VELDIG syke pga dårligere utlufting av lungene, nedsatt immunforsvar etc.

Jeg er også lege, lang erfaring med barn, infeksjoner og vaksiner, og anbefaler alltid alle i risikogruppen å ta influensavaksinen.

Jeg er lege på intensiv. Har vaksinert meg selv, og anbefaler alle andre i risikogruppene det samme.

Anonym poster: c702be29d4dc56f6373ab461b98cad04

Skrevet

Jeg vaksinerte meg i november, før jeg visste at svineinfluensan skulle bli dominerende. Jeg venter et januarbarn og har i tillegg to bhg-barn og en mann som jobber utadrettet i kontakt med mange voksne/barn. For meg var det viktig at også babyen blir beskyttet den første tiden! Jeg er veldig glad for valget mitt nå, da det sikkert vil være en smitterisiko bare å befinne seg på et norsk sykehus om noen uker...

Anonym poster: 11d703ccda6dbecd01943084e1bab5fc

Skrevet

Risikoen for gravide hvis man ikke tar vaksinen, er at man KAN utvikle lungebetennelse. Men, det er ytterst FÅ som i det hele tatt får influensa (mellom 1-3 av 10), og enda færre får lungebetennelse eller andre bivirkninger.

Anonym poster: 63cf4ebaff41a2d6a8507830eef96db0

Skrevet

Er det ikke det som er hele poenget med denne svineinfluensaen, at helt friske mennesker dør? Man er ung og frisk, får viruset, får lungebetennelse, lungen klapper sammen, man må på respirator, får organsvikt og dør..? Var en intensivsykepleier som fortalte meg dette, jeg aner ikke hva som er korrekt selv.. Har heller ikke lest hele tråden.

Men er man i risikogruppen som gravid? Jeg var gravid under forrige utbrudd, og tok den ikke (tok den da babyen var født). Legen anbefalte meg det samme som din mann.

Skrevet

Fikk jo svar på en del da jeg leste hele tråden.. Sorry!

Skrevet

Ja, du _kan_ dø dersom du ikke vaksinerer deg og får svineinfluensa. Tror ikke sannsynligheten er veldig stor, men den er tilstede.

Anonym poster: 60730023c01688d5a4970757269fea95

Skrevet

Selvfølgelig kan du dø. Vaksinen gjør deg ikke udødelig. Du kan bli påkjørt av en buss eller gå en meteoritt i hodet når du går ut av døra. Slikt tar ikke vaksinen høyde for. Dessverre.

Anonym poster: f681af972bae195714671c3136009188

Skrevet

Man kan dø av å gå ned trappa også... Og av å spise middag.. Og av å kjøre til legen for å ta vaksine.. Man kan også dø bare av komplikasjoner ved en graviditet. Satt helt på spissen såklart ;)

Skrevet

Ja, det kan du.

Sjansen for å dø av komplikasjoner etter svineinfluensa er ikke stor, men den er jo der, derfor de anbefaler å vaksinere.

Sjansen for å havne på sykehus med pusteproblemer er større, men ikke så veldig stor den heller.

Sjansen for å bli smittet av influensa er absolutt tilstede, men de færreste blir faktisk det også.

Jeg personlig mener det er riktig å vaksinere seg om man er i risikogruppa, andre kan la være for de tåler antagelig influensaen greit.

Anonym poster: d2f8491620f5a2b6f5759004c0df2b81

Skrevet

Fra FHI:

Gravide og influensa

De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. Gravide har likevel en noe økt risiko for komplikasjoner av influensasykdom (for eksempel lungebetennelse) sammenliknet med ikke-gravide. Denne risikoen ser ut til å øke med svangerskapsvarigheten (økt risiko i 2. og 3. trimester). Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en risiko for fosteret.

Gravide og sesonginfluensavaksine

Det er betydelig erfaring med bruk av sesonginfluensavaksine til gravide. Flere land, blant annet USA, har gjennom flere år anbefalt sesonginfluensavaksinen til alle gravide. Ut fra disse erfaringene er det ikke noe som tyder på at vaksinen øker risikoen for abort eller skader på fosteret.

Vaksinasjon av den gravide kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen

Spedbarn har økt risiko for alvorlig sykdom og død av influensa sammenliknet med større barn og voksne. Erfaring fra vaksinasjon av gravide mot sesonginfluensa har vist at antistoffer fra mor overføres til barnet. Dermed beskyttes også barnet den første tiden etter fødselen.

Anbefalinger om sesonginfluensavaksine til gravide:

Gravide i 2. og 3. trimester anbefales å ta sesonginfluensavaksine.

Vaksine til gravide i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide i tillegg har annen risiko for komplikasjoner av influensa.

Det utvises generelt forsiktighet med bruk av medikamenter/vaksiner til gravide, spesielt de første tre månedene av svangerskapet (1. trimester). Det er også mot slutten av svangerskapet at den gravide har størst risiko for å utvikle alvorlig influensasykdom. Derfor er det ingen anbefaling om generell vaksinering av alle gravide i 1. trimester i Norge.

Skrevet

Statistisk sett er det vel større sjanse for at du dør i trafikken...;)

Anonym poster: 5b245cb5e3c4a7d0c9a821a1d0fd93d1

Skrevet

Kan godt være flere dør i trafikken, men fordi om trenger du ikke unødvendig utsette deg for flere farer vel? Hvorfor ikke bare ta vaksinen så slipper du å tenke mer på det?

Anonym poster: ffdf62e087cec776471c4284ac55693f

Skrevet

Ser det ikke er mange som har tenkt på eventuelle bivirkninger på babyen om man tar vaksinen.

Har ikke funnet mye forskning på nettet om det er skadelig for fosteret.

Min fast lege anbefalte meg heller ikke å ta den nå når jeg er gravid.

Jeg skal ikke ta den, og heller holde meg hjemme for det meste og ta enkle forhåndsregler, så får jeg vurdere det heller etter babyen er født.

Skrevet

Fra FHI:

Gravide og influensa

De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. Gravide har likevel en noe økt risiko for komplikasjoner av influensasykdom (for eksempel lungebetennelse) sammenliknet med ikke-gravide. Denne risikoen ser ut til å øke med svangerskapsvarigheten (økt risiko i 2. og 3. trimester). Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en risiko for fosteret.

Gravide og sesonginfluensavaksine

Det er betydelig erfaring med bruk av sesonginfluensavaksine til gravide. Flere land, blant annet USA, har gjennom flere år anbefalt sesonginfluensavaksinen til alle gravide. Ut fra disse erfaringene er det ikke noe som tyder på at vaksinen øker risikoen for abort eller skader på fosteret.

Vaksinasjon av den gravide kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen

Spedbarn har økt risiko for alvorlig sykdom og død av influensa sammenliknet med større barn og voksne. Erfaring fra vaksinasjon av gravide mot sesonginfluensa har vist at antistoffer fra mor overføres til barnet. Dermed beskyttes også barnet den første tiden etter fødselen.

Anbefalinger om sesonginfluensavaksine til gravide:

Gravide i 2. og 3. trimester anbefales å ta sesonginfluensavaksine.

Vaksine til gravide i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide i tillegg har annen risiko for komplikasjoner av influensa.

Det utvises generelt forsiktighet med bruk av medikamenter/vaksiner til gravide, spesielt de første tre månedene av svangerskapet (1. trimester). Det er også mot slutten av svangerskapet at den gravide har størst risiko for å utvikle alvorlig influensasykdom. Derfor er det ingen anbefaling om generell vaksinering av alle gravide i 1. trimester i Norge.

Det er jo ikke sesonginfluensavaksinen vi snakker om i denne tråden!?

Trodde det var svineinfluensavaksine, og det er noe annet en sesong vaksinen!

Hva vet vi egentlig om svineinfluensa vaksinen. flere som ble syke av den sist, og hva om fosteret blir skadet/senskade etc

Nei jeg skal holde meg langt vekke fra svineinfluensa vaksinen

Skrevet (endret)
Fra FHI: Gravide og influensa De aller fleste gravide som får influensa blir friske uten komplikasjoner og uten at fosteret blir skadet. Gravide har likevel en noe økt risiko for komplikasjoner av influensasykdom (for eksempel lungebetennelse) sammenliknet med ikke-gravide. Denne risikoen ser ut til å øke med svangerskapsvarigheten (økt risiko i 2. og 3. trimester). Hvis mor utvikler alvorlige komplikasjoner utgjør dette også en risiko for fosteret. Gravide og sesonginfluensavaksine Det er betydelig erfaring med bruk av sesonginfluensavaksine til gravide. Flere land, blant annet USA, har gjennom flere år anbefalt sesonginfluensavaksinen til alle gravide. Ut fra disse erfaringene er det ikke noe som tyder på at vaksinen øker risikoen for abort eller skader på fosteret. Vaksinasjon av den gravide kan beskytte barnet mot influensa den første tiden etter fødselen Spedbarn har økt risiko for alvorlig sykdom og død av influensa sammenliknet med større barn og voksne. Erfaring fra vaksinasjon av gravide mot sesonginfluensa har vist at antistoffer fra mor overføres til barnet. Dermed beskyttes også barnet den første tiden etter fødselen. Anbefalinger om sesonginfluensavaksine til gravide: Gravide i 2. og 3. trimester anbefales å ta sesonginfluensavaksine. Vaksine til gravide i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide i tillegg har annen risiko for komplikasjoner av influensa.   Det utvises generelt forsiktighet med bruk av medikamenter/vaksiner til gravide, spesielt de første tre månedene av svangerskapet (1. trimester). Det er også mot slutten av svangerskapet at den gravide har størst risiko for å utvikle alvorlig influensasykdom. Derfor er det ingen anbefaling om generell vaksinering av alle gravide i 1. trimester i Norge.
Det er jo ikke sesonginfluensavaksinen vi snakker om i denne tråden!? Trodde det var svineinfluensavaksine, og det er noe annet en sesong vaksinen! Hva vet vi egentlig om svineinfluensa vaksinen. flere som ble syke av den sist, og hva om fosteret blir skadet/senskade etc Nei jeg skal holde meg langt vekke fra svineinfluensa vaksinen Anonym poster: 34968450eba20470dc2ac8f15b9cfe4e
Nei, svineinfluensavaksinen inngår nå i den vanlige sesonginfluensavaksinen. Pandemix (som ble brukt i 2009) brukes ikke lengre.

Pandemix-vaksinen er også gjennom forskning "frikjent" fra å skade fostre - forøvrig:

http://www.forskning.no/artikler/2012/juli/327967

Endret av Cmyk
Skrevet

Det er jo ikke sesonginfluensavaksinen vi snakker om i denne tråden!?

Trodde det var svineinfluensavaksine, og det er noe annet en sesong vaksinen!

Hva vet vi egentlig om svineinfluensa vaksinen. flere som ble syke av den sist, og hva om fosteret blir skadet/senskade etc

Nei jeg skal holde meg langt vekke fra svineinfluensa vaksinen

Feil!!

svineinfluensa vaksinen er nå innkludert i den vanlige sesonginfluensa vaksinen, og inneholder ikke lenger de kvikksølvforbindelser eller skvalen som var de tilsetningstoffer man mente kunne årsake narkolepsi og andre bivirkinger man ikke kjente. Denne vaksinen er like trygg og godt utprøvd som tidlige års sesonginfluensa vaksiner.

Skrevet

Det står på nettet at sikkerheten ved amming/graviditet ikke er evaluert.

Anonym poster: 5c5309d0f29ee9d3bbebab544598c4d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...