Gå til innhold

Influensavaksinen - Noen som har PEILING?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ble smittet av svineinfluensa ved pandemien i 2009 (påvist) før vaksinen kom.

Er vi da beskyttet mot svineinfluensa i år da?

Og ja, jeg forsøkte å ringe legekontoret for å høre i dag. Men dama i telefonen visste ikke (neivel) hun satte meg opp på ringeliste til legen, men legen ringte aldri tilbake...

Anonym poster: d2d30815f6226422ffd8ec31c64dc206

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke si noe sikkert, men vil tro du er dårligere beskyttet i år enn 2010 og 2011. I hvert fall er det slik for de som tok vaksinen i 2009, de regnes ikke som beskyttet lenger i år.

Anonym poster: 67cf69b537d6d82677b5da4eab5dcdb5

Skrevet

Nei, du er ikke beskyttet. Influensavirusene (3 stk i omløp nå) muterer litt hvert år. Derfor kommer det ny vaksine hvert år. Og derfor kan de som ikke er vaksinert bli syke år etter år.

Det også mulig å få alle 3 influensavirusene i løpet av en sesong om en er virkelig uheldig.

Anonym poster: 43424956847be02c9ccc6ddc12bc5e1b

Skrevet

"Jeg ble smittet av svineinfluensa da pandemien var over oss for noen år siden. Kan jeg bli smittet på nytt, eller er jeg immun nå?

Hei!

Hvis du fikk påvist svineinfluensa har du nok fremdeles ganske god beskyttelse mot infeksjonen.

Vennlig hilsen Siri Helene Hauge, Folkehelseinstituttet"

Så, ja, du er ganske godt beskyttet

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Man kan ikke sammenligne immuniteten ved vaksine og ved å ha vært smittet av viruset. Til og med eldre mennesker som har vært utsatt for et lignende virus for årevis siden kan ha en viss immunitet mot H1N1. Derfor ble eldre mennesker nedprioritert på prioriteringslistene i 2009.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...