Gå til innhold

Gutt 5 år - nettbrett, ds, pc? Hva er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at små barn ikke har behov for nettbrett. Storesøskenet fikk en DS på samme alder, så det er etter min mening mest aktuelt.

Nå ligger 5-åringen litt etter språklig, og også i modenhet. Vi tenker derfor å gi noe som kan stimulere språket - han synes det er gøy med tall og bokstaver, men er ikke i nærheten av å kunne sette dem sammen. Det er bursdagsgave, så formålet er også spill og litt tidtrøyte, men det er viktig at det er litt utviklende.

Hva bør vi kjøpe? så på noen barne-pc'er i dag (cars), men de hadde elendig grafikk og spillene var ikke veldig engasjerende.

Andre tips mottas også med takk - jeg vil ikke kjøpe noe bare for å kjøpe, lekekassene er fulle nok. Han har briotog, masse biler, lego og har dilla på angry birds:)

Anonym poster: fbca960805f5809e7f229f092cc9c3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn har både nettbrett og ds.

han er 6, og jeg ser at han har mye mer utbytte av nettbrettet.

Hvorfor?

Flere apper, billigere å få tak i spill (gjerne gratis mot ds spill som koster 200 kr), det finnes mange lærerike apper etcetc.

Anonym poster: 5ae6cd5cb27ca52639ba860cdadc1849

Skrevet

Ville kjøpt ds jeg. Kan vel få en del lærerike spill også. Gutten min på 4, 5 gar både ds og wee. Han spiller litt av og på i perioder :-)

Anonym poster: e608db97af7d0df20612500fabd09b5d

Skrevet

Hvilket nettbrett da?

Huff, merker at jeg møter meg selv i døra her, hehe. Nå ryker visst prinsippene.

Skrevet

Mer poppis med nettbrett, mer brukervennlig. Ipad eller ipod touch erå anbefale. Ds ikke like poppis he hos oss.

Har litt sansn for pc, og det liker ungene også. Mye flahplayer etc som ikke støttes så bra på ipad.

Anonym poster: 85b8dae77dcb086c40a7d1a5b0a14bc2

Skrevet

Hadde kjøpt DS til 5 åring.

Hadde heller kjøpt noen pc-spill utenom som dere kunne spilt sammen med han, type "lek og lær". (regner med dere har pc).

Ellers kan jeg anbefale kurio nettbrett for barn. Det kjøpte vi til 3,5 åringen. Hun har lært masse om alt mulig allerede :)

Anonym poster: e10df08dde0170500f44ec093c354969

Skrevet

Ipad. Fordi den er utrolig enkel og brukervennlig.

Skrevet

Gutten her på snart 5 er en racer på ipad. Mye bra spill med tall og bokstaver med mye læring i. Og gratis/billig å laste ned appene...

Skrevet

Guttene her på 4 og 7 har begge DS som aldri blir brukt.men til jul fikk de hver sin Samsung tab og de holder på mye med de.både med memory spill og puslespill,i det hele tatt.er mye mere brukervennlig og mere lærespill.

DS er vel historie snart

Skrevet

iPad er supert! Alle mine tre elsker den, de låner min, har ikke egen. To-åringen har blitt en racer på puslespill, masse fine apper for alle aldre, og mange er gratis. I tillegg finnes det lydbøker, med bilder,noe mine liker veldig godt.

Skrevet

Kjøper dere seriøst ipad t 4-5-6 åringee?? Hva koster en slik? Og blir det ikke ødelagt? Mistet i bakken og slikt?

Anonym poster: e608db97af7d0df20612500fabd09b5d

Skrevet

Her røk også alle prinsipper nå før jul og vi kjøpte iPad til fireåringen. Han ligger veldig bak med språk og vi håper at han skal ha utbytte av slike 'lek og lær' apper.

Ja, vi kjøpte en iPad 4, den kostet nesten fire tusen(tror jeg, det var mannen som kjøpte). Han fikk penger til jul fra alle besteforeldrene som var lagt i denne. For vår del så var det greit å bruke penger på noe ordentlig og som vi vet er bra, brettet blir jo også brukt av oss! Vi har også klare regler om at det kun er mamma og pappa som får gå med det, all bruk skal skje sittende i sofaen/ved bord. Han får heller ikke lov å ha det på rommet/bruke uten at vi er tilstede.

Men ja, måtte svelge noen kameler før det ble iPad her i huset!!

Skrevet

takk for svar: her er alle argumenter for og imot, ser jeg... heller mot nettbrett nettopp fordi jeg også tror at DS snart er utdatert.

Det er et større søsken som jeg egentlig synes burde få nettbrett før lillebroren, men der er det ingen språkproblemer som framskynder prosessen. Synes liksom det blir litt urettferdig - kanskje vi burde kjøpe Ipad som gave til oss alle, og så gå for pc-spill i bursdagsgave nå i første omgang. Det er jo tydelig at nettbrettet brukes av alle.

En annen kamel jeg da synes er tung å svelge, er det faktum at vi allerede har nok dingsebomser i hus - jeg er ingen fan av det materialistiske levesettet, og ønsker ikke å fyre opp ved å dekke behov som vi ikke har. Vi har jo tross alt både pc og smarttelefoner.

Sa noen i-landsproblem?

hi

Skrevet

Mannen kjøpte Ipad til hele familien til jul, men han valgte Ipad2 siden den dekker vårt behov mer enn bra nok. De små på 2 1/2 og 4 er allerede noen kløppere siden den er enkel, oversiktlig og har bra apper. De greier fint å vente på tur når den skal brukes. Så jeg stemmer for Ipad2!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...